ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
24 жовтня 2019 року № 826/11234/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Шейко Т.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 до Міністерства юстиції України провизнання протиправним та скасування наказу Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Мусіївське , встановив:
До Окружного адміністративного суду міста Києва (далі також - суд) звернувся ОСОБА_1 (далі також - позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач), в якому просив визнати протиправним і скасувати наказ Міністерства юстиції України від 05.04.2018 №1036/5.
Ухвалою суду у складі судді Аблова Є.В. від 23.07.2018 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху у зв`язку з виявленими недоліками та надано йому час для усунення цих недоліків.
Ухвалою суду у складі судді Аблова Є.В. відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Водночас до участі у справі залучено третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Мусіївське (далі також - третя особа).
Розпорядженням керівника апарату суду від 22.05.2019 №650 у зв`язку з тимчасовим відстороненням від здійснення правосуддя судді Аблова Є.В. дану справу передано на повторний автоматизований розподіл справ між суддями, за результатами якого визначено суддю Шейко Т.І.
Ухвалою суду від 23.05.2019 суддя Шейко Т.І. прийняла справу до свого провадження, розгляд якої вирішено продовжувати за правилами спрощеного позовного провадження.
Позовні вимоги вмотивовано протиправним прийняттям відповідачем оскаржуваного наказу, відповідно до якого безпідставно скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, що стосуються земельних ділянок, орендованих позивачем, оскільки Міністерством юстиції України невірно встановлено закінчення строку дії договорів оренди цих же ж земельних ділянок, укладених з попереднім орендарем - Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Мусіївське .
Крім того, відповідачем порушено процедуру прийняття оскаржуваного наказу у зв`язку з недотриманням Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України процедури розгляду скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусївське , за результатами якого прийнято оскаржуваний наказ, оскільки про розгляд цієї скарги не було повідомлено позивача та не запрошено його на її розгляд.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив про її необґрунтованість, просив відмовити в задоволенні позову, стверджуючи про правомірність оскаржуваного наказу, оскільки державні реєстратори прийняли необґрунтовані рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень стосовно земельних ділянок, орендованих Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Мусіївське , строк оренди яких в останнього не сплинув, та безпідставно зареєстрували за позивачем як новим орендарем його право оренди на ці ж земельні ділянки.
Третя особа - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Мусіївське в поясненні щодо позовної заяви просило відмовити в задоволенні позову, вказуючи на дотримання Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України процедури розгляду його скарги на дії державних реєстраторів, за результатами якого прийнято оскаржуваний наказ. Також вказало на те, що цей наказ є вірним по суті, тому підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні.
Як вбачається з матеріалів справи 10.01.2013 між Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Мусіївське та фізичними особами - власниками земельних ділянок укладено низку договорів оренди землі, за умовами яких орендодавці передають названому товариству у строкове платне користування на 5 років земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та згідно з актом приймання-передачі передали ці земельні ділянки, а саме з такими власниками земельних ділянок:
- ОСОБА_2 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,8245 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0446;
- ОСОБА_3 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7395 га, кадастровий номер 5322880300:03:004:0862;
- ОСОБА_4 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7367 га, кадастровий номер 5322880300:03:004:0865;
- ОСОБА_5 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7369 га, кадастровий номер 5322880300:03:004:0864;
- ОСОБА_6 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7369 га, кадастровий номер 5322880300:03:004:0863;
- ОСОБА_7 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7586 га, кадастровий номер 5322880300:03:002:0697;
- ОСОБА_8 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 3,2576 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0840;
- ОСОБА_9 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,8092 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0825;
- ОСОБА_9 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,8115 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0824;
- ОСОБА_9 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7833 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0826;
- ОСОБА_10 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7376 га, кадастровий номер 5322880300:03:004:087;
- ОСОБА_11 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 3,0063 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0430;
- ОСОБА_12 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7500 га, кадастровий номер 5322880300:03:001:0391;
- ОСОБА_13 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2, 7489 га, кадастровий номер 5322880300:03:001:0400;
- ОСОБА_14 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 2,7395 га, кадастровий номер 5322880300:03:003:0492;
- ОСОБА_15 - договір оренди землі від 10.01.2013 на загальну площу земельної ділянки 3,1753 га, кадастровий номер 5322880300:03:004:0859.
Уважаючи, що строк дії згаданих вище договорів оренди від 10.01.2013 спливає 10.01.2018 орендодавці земельних ділянок або їхні спадкоємці завчасно, до закінчення цього строку, повідомили Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Мусіївське відповідними заявами про відсутність у них намірів продовжувати дію цих договорів після закінчення строку їх дії.
У подальшому, після 10.01.2018, усі вищевказані власники земельних ділянок або їхні спадкоємці уклали відповідні договори оренди земельних ділянок із позивачем.
Ураховуючи викладене, позивач звернувся до державних реєстраторів виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області із заявами про державну реєстрацію припинення права оренди Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське згаданими вище земельними ділянками та державну реєстрацію його права оренди цими земельними ділянками.
На підставі згаданих заяв державними реєстраторами прийнято рішення:
1) про державну реєстрацію припинення права оренди Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське земельними ділянками:
- ОСОБА_2 - індексний номер рішення 39377219 від 26.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_3 - індексний номер рішення 39350592 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_5 - індексний номер рішення 39375945 від 26.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_6 - індексний номер рішення 39389683 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_7 - індексний номер рішення 39351823 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_8 - індексний номер рішення 39354290 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_9 - індексний номер рішення 39394122 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_19 ;
- ОСОБА_9 - індексний номер рішення 39392131 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_9 - індексний номер рішення 39390653 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_10 - індексний номер рішення 39378796 від 26.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_11 - індексний номер рішення 39344808 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_13 - індексний номер рішення 39478168 від 02.02.2018, прийняте ОСОБА_20 ;
- ОСОБА_14 - індексний номер рішення 39494728 від 02.02.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_15 - індексний номер рішення 39348298 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
2) про державну реєстрацію за позивачем права оренди на згадані вище земельні ділянки:
- ОСОБА_2 - індексний номер рішення 39377779 від 26.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_15 (спадкоємець ОСОБА_3 ) - індексний номер рішення 39351004 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_15 - індексний номер рішення 39349370 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_6 - індексний номер рішення 39389983 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_5 - індексний номер рішення 39389884 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_4 - індексний номер рішення 39376360 від 26.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_21 , ОСОБА_22 (спадкоємці ОСОБА_7 ) - індексний номер рішення 39353702 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_14 - індексний номер рішення 39502134 від 05.02.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_10 - індексний номер рішення 39379633 від 26.01.2018, прийняте ОСОБА_16 ;
- ОСОБА_9 - індексний номер рішення 39391428 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_9 - індексний номер рішення 39393458 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_9 - індексний номер рішення 39394583 від 29.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_13 - індексний номер рішення 39478168 від 02.02.2018, прийняте ОСОБА_18 ;
- ОСОБА_11 , - індексний номер рішення 39345120 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_8 - індексний номер рішення 39356476 від 25.01.2018, прийняте ОСОБА_17 ;
- ОСОБА_23 (спадкоємець ОСОБА_13 ) - індексний номер рішення 39479103 від 02.02.2018, прийняте ОСОБА_20 .
Не погоджуючись із такими рішеннями державних реєстраторів, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Мусіївське звернулось до Міністерства юстиції України зі скаргою про скасування цих рішень, стверджуючи що термін дії договорів оренди сплинув не 10.01.2018, а спливає у жовтні-листопаді 2018 року, тому дії державних реєстраторів щодо державної реєстрації припинення його права оренди земельними ділянками та державної реєстрації права оренди позивача на ці земельні ділянки у січні 2018 року є неправомірними.
За результатами розгляду скарги вказаного товариства Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України прийнято рішення, оформлене протоколом від 03.04.2018 №29 про задоволення скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське у повному обсязі, а також вирішено тимчасово заблокувати доступ до Державного реєстру прав реєстраторів названих вище державних реєстраторів.
На підставі вищевказаного Міністерство юстиції України прийняло наказ від 05.04.2018 №1036/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень , яким:
- задоволено скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське (пункт 1);
- скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 17.01.2018 №№39243623, 39242301, від 25.01.2018 №№ 39350592, 39351823, 39354290, 39344808, 39350861, 39348298, від 26.01.2018 №№39377219, 39378407, 39375945, 39380281, 39378796, від 29.01.2018 №№39389683, 39394122, 39392131, 39390653, від 30.01.2018 №39410920, від 02.02.2018 №№39478168, 39494728, від 25.01.2018 №№39351004, 39353702, 39356476, 39345120, 39349370, від 26.01.2018 №№39377779, 39376360, 39379633, від 29.01.2018 №№39389884, 39389983, 39394583, 39393458, 39391428, від 02.02.2018 №39479103, від 05.02.2018 №39502134, прийняті державними реєстраторами виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області Москаленко Наталією Іванівною, ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_20 (пункт 2);
- тимчасово заблоковано доступ державним реєстраторам виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області Москаленко Наталії Іванівни, ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_20 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці (пункт 3);
- виконання пункту 2 наказу покладено на Департамент державної реєстрації та нотаріату (пункт 4);
- виконання пункту 3 наказу покладено на державне підприємство Національні інформаційні системи (пункт 5).
Не погоджуючись із цим наказом, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом при вирішенні якого суд виходить із наступного.
Правові засади та процедура державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон) та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок №1127).
Відповідно до пунктів 1 та 2 частини першої статті 2 Закону:
- державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
- Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.
За змістом частини другої та п`ятої статті 3 Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав будь-яким державним реєстратором з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим - третім цієї частини, крім випадку, передбаченого абзацом п`ятим цієї частини.
Згідно з приписами частини першої статті 4 Закону державній реєстрації, поміж іншого, підлягають право власності та речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1128 Про затвердження Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації затверджено однойменний Порядок (далі - Порядок №1128), який визначає процедуру розгляду відповідно до Законів України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Закони) скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту (далі - суб`єкт оскарження), що здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами (далі - суб`єкт розгляду скарги).
Згідно з пунктом 2 Порядку №1128 для забезпечення розгляду скарг суб`єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - комісія), положення та склад яких затверджуються Мін`юстом або відповідним територіальним органом.
Таким чином, Комісія з питань розгляду скарги у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України є повноважною щодо розгляду скарг у сфері державної реєстрації.
Пунктами 3 та 4 Положення №128 визначено, що скарга на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта оскарження реєструється у день її надходження суб`єктом розгляду скарги відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах за умови підписання її особою, яка вважає, що її права порушено (далі - скаржник), або її представником. Реєстрація скарги, поданої в електронній формі, здійснюється за умови підписання її скаржником або його представником з використанням кваліфікованого електронного підпису. Розгляд скарг здійснюється у строки, встановлені Законом України Про звернення громадян з урахуванням особливостей, передбачених Законами, які обраховуються з моменту реєстрації її суб`єктом розгляду скарги.
Згідно з пунктом 8 Положення №1128 під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об`єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб`єкта оскарження, і вирішує:
1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб`єкта оскарження;
2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб`єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб`єктом оскарження на законних підставах;
3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні;
4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);
5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Пунктами 9, 10 та 11 Положення №1128 також встановлено, що під час розгляду скарги по суті обов`язково запрошується скаржник та / або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб`єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб`єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.
Суб`єкт розгляду скарги своєчасно, але не пізніше ніж за два дні до дня розгляду скарги по суті, повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів:
1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі);
2) шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін`юсту;
3) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах, що додаються до скарги).
Копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше ніж за два дні до дня розгляду скарги по суті. Суб`єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів, мають право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов`язково приймаються комісією до розгляду.
Матеріалами справи підтверджується, що на виконання пунктів 9, 10 та 11 Порядку №1128 Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України на офіційному сайті Міністерства юстиції України розмістила оголошення про дату та час розгляду скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське ,що підтверджується роздруківкою цього оголошення.
Зокрема, розгляд скарги названою вище Комісією призначено на 15:00 год. 03.04.2018 за адресою: м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 15, кабінет №1103.
Крім того, судом встановлено, що 22.03.2018 на адресу позивача направлено лист від 19.03.2018 з повідомленням про дату та час розгляду скарги разом із її копією, що підтверджується реєстром поштових відправлень.
Відтак, доводи позивача про порушення Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України процедури розгляду скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське у зв`язку з неповідомленням його про її розгляд, не відповідають дійсності, а тому не заслуговують на увагу суду.
Водночас суд дійшов висновку, що оскаржуваний наказ Міністерства юстиції України є правильним по суті з наступних підстав.
Так, пунктами 1, 2, 5 частини третьої статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
- відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
- відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
- відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав;
Статтею 18 Закону визначено порядок проведення державної реєстрації, відповідно до якого державна реєстрація проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам (частина четверта статті 18 Закону).
Відповідно до приписів частини першої статті 24 Закону у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Пунктом 1 частини першої статті 27 Закону визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката.
Як встановлено судом, для проведення державної реєстрації припинення права оренди Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Мусіївське відповідних земельних ділянок позивачем були подані державним реєстраторам договори оренди земельних ділянок від 10.01.2013, укладені у 2013 році між вказаним товариством та переліченими вище фізичними особами, що позивачем не заперечувалося.
Відповідно до змісту кожного з договорів оренди від 10.01.2013 ці договори, укладені на 5 років та набирають чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди.
Частиною першою статті 638 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації (частина перша статті 210 ЦК України).
Відповідно до частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов`язані з орендою землі, є Закон України Про оренду землі .
За змістом статей 18, 20 цього Закону у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Набрання договором чинності є момент у часі, коли починають діяти права та обов`язки за договором, тобто коли договір (як підстава виникнення правовідносин та письмова форма, в якій зафіксовані умови договору) стає правовідносинами, на виникнення яких було спрямоване волевиявлення сторін.
Отже, строк дії договорів оренди землі починається після набрання ними чинності, а не з моменту їх укладення.
З наданих Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Мусіївське витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вбачається, що право оренди названого товариства на земельні ділянки, орендовані за договорами від 10.01.2013 зареєстроване у період з 27.08.2013 по 26.03.2015.
Так, зокрема, згідно з витягом:
- від 18.11.2014 №2964992 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_13 , зареєстроване 14.11.2018 ;
- від 30.11.2014 №30233446 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_15 , зареєстроване 27.11.2014 ;
- від 21.11.2014 №29865577 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_10 , зареєстроване 21.11.2014;
- від 06.10.2014 №27743136 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_24 , зареєстроване 01.10.2014;
- від 06.10.2014 №27743065 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_9 , зареєстроване 01.10.2014 ;
- від 06.10.2014 №27743033 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_9 , зареєстроване 01.10.2014 ;
- від 26.03.2015 №35525990 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_11 , зареєстроване 24.03.2015 ;
- від 29.10.2014 №28778024 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_8 , зареєстроване 27.10.2014 ;
- від 14.10.2014 №28080376 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_7 , зареєстроване 14.10.2014 ;
- від 18.10.2014 №28290713 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_14 , зареєстроване 14.10.2014 ;
- від 30.11.2014 №30233429 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_4 , зареєстроване 27.11.2014;
- від 30.11.2014 №30233508 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_5 , зареєстроване 27.11.2014 ;
- від 21.11.2014 №29866533 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_6 , зареєстроване 21.11.2014;
- від 04.11.2014 №29010160 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_3 , зареєстроване 29.10.2014;
- від 07.09.2013 №9082049 право оренди земельної ділянки, яка належить орендодавцю ОСОБА_2 , зареєстроване 27.08.2013 .
Відтак, договори оренди від 10.01.2013 набрали чинності після державної реєстрації права оренди Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське у період з 27.08.2013 по 24.03.2015, тому п`ятирічний строк їх дії спливав не 10.01.2018, а у період з 27.08.2018 по 24.03.2020.
З урахуванням викладеного у державних реєстраторів не було підстав для прийняття рішень від 17.01.2018 №№39243623, 39242301, від 25.01.2018 №№ 39350592, 39351823, 39354290, 39344808, 39350861, 39348298, від 26.01.2018 №№39377219, 39378407, 39375945, 39380281, 39378796, від 29.01.2018 №№39389683, 39394122, 39392131, 39390653, від 30.01.2018 №39410920, від 02.02.2018 №№39478168, 39494728 про державну реєстрацію припинення права оренди Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське , оскільки станом на момент внесення записів про державну реєстрацію припинення права оренди на земельні ділянки за вказаним товариством строк дії договорів оренди цих земельних ділянок не закінчений.
З огляду на викладене у державних реєстраторів також не було підстав для прийняття рішень від 25.01.2018 №№39351004, 39353702, 39356476, 39345120, 39349370, від 26.01.2018 №№39377779, 39376360, 39379633, від 29.01.2018 №№39389884, 39389983, 39394583, 39393458, 39391428, від 02.02.2018 №39479103, від 05.02.2018 №39502134 про державну реєстрацію за позивачем права оренди на земельні ділянки, які на час прийняття цих рішень продовжували перебували в оренді у Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське .
За наведених обставин суд уважає, що Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України обґрунтовано дійшла висновку про протиправність вищевказаних рішень державних реєстраторів та вирішила задовольнити скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Мусіївське на вищевказані рішення державних реєстраторів, а Міністерство юстиції України, у свою чергу обґрунтовано прийняло оскаржуваний наказ про задоволення його скарги та скасування цих рішень державних реєстраторів.
Відповідно до частини шостої статті 37 Закону за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення, зокрема, про скасування рішення про державну реєстрацію прав.
У випадку задоволення скарги Міністерством юстиції України за результатами її розгляду шляхом прийняття рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вносяться записи про скасування державної реєстрації (частина друга статті 26 Закону).
Тобто, записи, внесені до Державного реєстру на підставі протиправних рішень державних реєстраторів, скасованих Міністерством юстиції України, відповідно підлягають скасуванню, а попередні записи - відновленню.
Таким чином, Міністерство юстиції України обґрунтовано доручило Департаменту державної реєстрації та нотаріату, який є його структурним підрозділом, виконати пункт 2 оскаржуваного наказу про скасування відповідних рішень державних реєстраторів виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області.
Отже, в частині пунктів 1, 2 та 4 оскаржуваний наказ Міністерства юстиції України є правомірним та не порушує права та інтереси позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Водночас правомірними є пункти 3 та 5 оскаржуваного наказу в частині, яка стосується тимчасового блокування доступу вищевказаних державних реєстраторів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці та доручення виконання цього тимчасового блокування державному підприємству Національні інформаційні системи .
Так, згідно з приписами частини другої статті 37-1 Закону у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України приймає вмотивоване рішення, зокрема, про тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав.
З огляду на виявлені порушення при прийнятті рішень про державну реєстрацію припинення права оренди земельними ділянками Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Мусіївське та реєстрації права оренди цими земельними ділянками за позивачем, Міністерство юстиції України правомірно прийняло рішення про тимчасове блокування строком на 3 місяці доступу державним реєстраторам виконавчого комітету Лубенської міської ради Полтавської області Москаленко Наталії Іванівни, ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_20 до Державного реєстру речових прав, виконання якого доручило державному підприємству Національні інформаційні системи .
Крім того, указані пункти 3 та 5 оскаржуваного наказу, який за своєю суттю є актом індивідуальної дії, не можуть порушувати права та інтереси позивача, оскільки безпосередньо стосуються прав та інтересів названих вище державних реєстраторів та державного підприємства Національні інформаційні системи .
За таких обставин позовні вимоги в цілому є необґрунтованими та задоволенню судом не підлягають.
З огляду на відмову у задоволенні позову підстави для вирішення судом питання про розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Беручи до уваги викладене та керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Міністерства юстиції України (м. Київ, вул. Городецького, 13, код ЄДРПОУ 00015622), третя особа Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Мусіївське , про скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.І. Шейко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2019 |
Оприлюднено | 27.10.2019 |
Номер документу | 85203376 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шейко Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні