УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" жовтня 2019 р. м. Житомир Справа № 906/741/19
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Соловей Л.А.
при секретарі судового засідання: Пеньківській О.В.,
за участю представників сторін:
від позивача: Шелест Я.Ю., довіреність № 9 від 04.03.19;
від відповідача: Москалик В.В., довіреність від 06.12.17,
ордер серія КВ № 152329 від 01.08.2019,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу
за позовом Попільнянської селищної ради Попільнянського району Житомирської області (смт.Попільня Попільнянського району Житомирської області)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімп-Агро" (смт.Попільня Попільнянського району Житомирської області) в режимі групової відеоконференції
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Попільнянська селищна рада Попільнянського району Житомирської області звернулась до Господарського суду Житомирської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 01.06.16 №6, укладеного між Попільнянською селищною радою та ТОВ "Олімп-Агро", та визнання укладеною додаткової угоди з дня набрання рішенням суду законної сили, у наступній редакції:
"3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням коефіцієнтів індексації 1,249; 1,433, 1,06 становить 11242980,08грн;
9. Орендна плата вноситься орендарем за орендовану земельну ділянку у розмірі 1124298,00грн (один мільйон сто двадцять чотири тисячі двісті дев`яносто вісім гривень 00 копійок) в рік (10 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки);
9.1 Розмір орендної плати сплачується орендарем орендодавцю у грошовій формі щомісячно в розмірі 93691,50грн (дев`яносто три тисячі шістсот дев`яносто одна гривня 50 копійок), відповідно до розрахунку в новій редакції, який є невід`ємною частиною договору;
13. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у десятиденний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; стягується пеня у розмірі 2% несплаченої суми за кожен день прострочення".
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач в порушення вимог чинного законодавства не здійснив приведення договору оренди землі у відповідність до рішення Попільнянської селищної ради Попільнянського району Житомирської області від 26.06.18 №576 "Про встановлення на території Попільнянської селищної об`єднаної територіальної громади податку на майно, в частині плати за землю на 2019 рік" в частині визначення розміру орендної плати та продовжує сплачувати орендну плату без врахування вимог вищезазначеного рішення у розмірі, встановленому умовами договору оренди землі від 01.06.16 №6.
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 23.07.19 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
У відзиві на позовну заяву відповідач з позовними вимогами не погоджується та вважає, що зміни до договору в частині розміру орендної плати можуть переглядатися сторонами лише один раз на рік, а їх погодження можливе виключно за взаємною згодою обох сторін договору. Зазначає, що рішення Попільнянської селищної ради від 26.06.18 №576 як органу місцевого самоврядування не є підставою для внесення змін в існуючий договір оренди землі в частині визначення розміру орендної плати, а є обов`язковим для виконання при укладенні між позивачем та третіми особами договорів оренди після набрання чинності вказаним рішенням у 2019 році. Також вказує, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати; оскільки позивачем не зазначено у позові та не підтверджено жодним доказом, що нормативно-грошова оцінка земель селища Попільня була змінена у 2018 чи 2019 роках, тому відсутні підстави для внесення змін у договір оренди (а.с.38-45).
У відповіді на відзив позивач зазначає, що вищевикладені у відзиві доводи відповідача ґрунтуються на правових позиціях судів щодо змін нормативно-грошової оцінки землі, що не є предметом спору у цій справі (а.с.70-71).
У заперечені на відповідь на відзив відповідач зауважив, що зміни в існуючий договір оренди землі в частині визначення розміру орендної плати є необґрунтованим та незаконним, оскільки нормативно-грошова оцінка землі, що є законодавчо визначеною умовою формування та визначення орендної плати на відповідній території, змінена не була (а.с.87-89).
Ухвалою суду від 17.09.19 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.10.19.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, просить позов задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечив з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву та запереченні, просить відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Попільнянської селищної ради Житомирської області №99 від 30.03.16 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки з метою передачі в користування на умовах оренди" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 7,3488га (кадастровий номер - 1824755100:01:001:0050) ТОВ "Олімп-Агро" з метою передачі в користування на умовах оренди для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка знаходиться за адресою: смт.Попільня, вул.Залізнична (Фрунзе), 117 (а.с.28).
Пунктом 2 даного рішення встановлено передати ТОВ "Олімп-Агро" в користування на умовах оренди терміном на 1 (рік) земельну ділянку площею 7,3488га (кадастровий номер - 1824755100:01:001:0050) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка знаходиться за адресою: смт.Попільня, вул. Залізнична (Фрунзе), 117.
24.05.16 Попільнянською селищною радою Житомирської області прийнято рішення, яким, зокрема, пункт 2 рішення шостої сесії VІІ скликання від 30.03.16 №99 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки з метою передачі в користування на умовах оренди" викладено в новій редакції "2.Передати ТОВ "Олімп-Агро" в користування на умовах оренди терміном на 20 (двадцять) років земельну ділянку площею 7,3488га, (кадастровий номер - 1824755100:01:001:0050) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка знаходиться за адресою: смт. Попільня, вул. АДРЕСА_1 (Фрунзе), 117".
Пунктом 2 даного рішення встановлено орендну плату за вказану земельну ділянку в розмірі 4% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки (а.с.29).
01.06.16 між Попільнянською селищною радою (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Олімп-Агро" (орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної та іншої промисловості, які знаходяться :смт.Попільня вул.Залізнична, 117 Попільнянського району Житомирської області відповідно до рішення №113 сесії Попільнянської селищної ради, VІІ скликання від 24.05.16, кадастровий номер земельної ділянки (1824755100:01:001:0050) (п.1 договору оренди).
Пунктами 2, 3, 4 договору оренди передбачено, що в оренду передається земельна ділянка площею 7,3488га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 144 гривні 33 копійки за 1 м.кв. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна нежитлові будівлі, що є власністю орендаря.
Орендна плата вноситься орендарем за орендовану земельну ділянку у розмірі 424261,00грн в рік (п.9 договору).
Згідно підпунктів 9.1, 9.2 договору розмір орендної плати сплачується орендарем орендодавцю у грошовій формі 35355,00грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації.
Відповідно до п.12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:
- зміни нормативно-грошової оцінки земель селища Попільня;
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
У пункті 13 договору оренди встановлено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором справляється пеня у розмірі Подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої суми за кожен день прострочення.
Факт передачі земельної ділянки підтверджується наявним в матеріалах справи актом приймання-передачі, який підписано уповноваженими представниками орендодавця і орендаря та засвідчено печатками обох сторін (а.с.16 на звороті).
26.06.18 Попільнянською селищною радою прийнято рішення №576 "Про встановлення на території Попільнянської селищної об`єднаної територіальної громади податку на майно, в частині плати за землю на 2019 рік", згідно якого на землі промисловості для юридичних осіб встановлена ставка орендної плати у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.26-27).
Листом від 26.10.18 №02-15-1364 повідомлено ТОВ "Олімп-Агро", що з 01.01.19 орендна плата на земельні ділянки, що перебувають у користуванні відповідача буде переглянута та запропоновано після прийняття коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2018 рік прибути до Попільнянської селищної ради для укладання додаткових угод до договорів оренди землі (а.с.18).
06.02.19 та 21.02.19 Попільнянська селищна рада надіслала відповідачу для підписання два примірники додаткової угоди до договору оренди землі від 01.06.16 №6 в частині зміни розміру орендної плати на підставі п.289,3 ст.289 Податкового кодексу України, ст.ст. 21,33 Закону України "Про оренду землі" та відповідно до рішення Попільнянської селищної ради від 26.06.18 №576 "Про встановлення на території Попільнянської селищної територіальної громади податку на майно, в частині сплати за землю на 2019 рік" (а.с.20-23).
Однак станом на час звернення позивача до господарського суду відповідач не підписав додаткову угоду до договору оренди землі в редакції, запропонованій Попільянською селищною радою.
У зв`язку із вказаними обставинами позивач звернувся до суду з даним позовом про внесення змін до договору оренди землі від 01.06.16 №6, укладеного між Попільянською селищною радою та ТОВ "Олімп-Агро", шляхом визнання додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 01.06.16 №6 укладеною з дня набрання рішенням суду законної сили.
Дослідивши матеріали справи, подані докази та наведені обґрунтування господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (за змістом частини дев`ятої статті 93 Земельного кодексу України та частини першої статті 2 Закону України "Про оренду землі").
Предметом позову у цій справі є внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки в частині розрахунку орендної плати у зв`язку із прийняттям позивачем рішення №576 від 26.06.18 "Про встановлення на території Попільнянської селищної територіальної громади податку на майно, в частині плати за землю на 2019 рік".
Таким чином в даному випадку необхідним є дослідження обставин щодо наявності правових підстав для внесення змін до договору оренди землі, та умов додаткової угоди, які повинні узгоджуватись з вимогами чинного законодавства.
Відповідно до статті 654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
За положеннями статті 654 ЦК України всі зміни та доповнення до договору вчиняються в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається. За відсутності узгоджених та підписаних сторонами в письмовій формі ініційованих позивачем змін до договору оренди висновки суду про відсутність між сторонами спору про внесення таких змін є помилковими.
Разом з тим, на розгляд суду можуть передаватися вимоги про внесення змін до договору чи його розірвання не з будь-яких підстав, а у випадках, передбачених законом або договором.
У силу статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Частиною четвертою статті 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Законом України "Про оренду землі" визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
Так, статтею 13 вказаного закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Заявляючи позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 3, 9, 9.1,13 договору оренди землі від 01.06.16 позивач зазначає, що в зв`язку з прийняттям Попільнянською селищною радою рішення №576 від 26.06.18 "Про встановлення на території Попільнянської селищної об`єднаної територіальної громади податку на майно, в частині плати за землю на 2019" виникла необхідність внести зміни до договору оренди землі №6 від 01.06.16 в частині збільшення розміру орендної плати.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Крім того, відповідно до цього ж Закону органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні правові акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26, ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з приписами ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відповідно до ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Аналізуючи позицію позивача про те, що у зв`язку із прийняттям органом місцевого самоврядування відповідного рішення щодо встановлення податку на майно в частині плати за землю №576 від 26.06.18, яке за твердженням позивача слугувало підставою для зміни розміру плати за оренду землі, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Пунктом 284.1 статті 284 ПК України встановлено, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Ставки земельного податку з урахуванням пп.12.4.1 п.12.4 ст.12 ПК України встановлюються сільськими, селищними, міськими радами та радами об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах ставок, визначених ст.274 та ст.277 ПК України.
Статтею 274 ПК України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття земельний податок і орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Судом встановлено та не заперечується сторонами, що позивач не є постійним землекористувачем спірної земельної ділянки комунальної власності, а є її орендарем, тобто є платником плати за землю у формі орендної плати, а не у формі земельного податку.
Аналіз змісту рішення Попільнянської селищної ради №576 від 26.06.18 свідчить, що цим рішенням не переглядались умови раніше укладених договорів оренди земельних ділянок щодо внесення змін в частині збільшення розміру орендної плати.
Згідно з частини 1 статті 628 ЦК зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Частиною 1 статті 632 ЦК визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Частиною 2 статті 651 ЦК передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частини 2 статті 632 ЦК зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Виходячи зі змісту статей 632, 651 ЦК та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Згідно з пунктом 288.5 статті 288 ПК розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, законодавцем в Податковому кодексі України визначено як мінімальну ставку орендної плати за використання земель комунальної власності, яка не може бути меншою, ніж встановлена підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, і прямо залежить від розміру земельного податку, так і максимальна, яка не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Порядок індексації нормативної грошової оцінки земель визначено ст.289 Податкового кодексу України.
Отже, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податкового кодексу.
Відповідно до наведених вище положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України (відповідну правову позицію Верховного Суду України викладено у постанові від 02.03.2016 у справі № 922/538/14).
Судом встановлено, що рішенням Попільнянської селищної ради №113 від 24.05.16 встановлено орендну плату за вказану земельну ділянку у розмірі 4% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, яка проведена у 2013 році та не змінилася. Зазначене рішення Попільнянської селищної ради є чинними та у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, зміни до рішення в частині встановлення орендної плати у іншому розмірі не вносились.
При цьому, вказаний у п.9 договору від 01.06.16 розмір орендної плати за землю - 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 424261,00грн, відповідає встановленим ст.ст.274, 288 Податкового кодексу України граничним розмірам орендної плати за землю щодо орендованої відповідачем земельної ділянки, яка за цільовим призначенням відноситься до земель промисловості.
В даному випадку закон не передбачає обов`язковості зміни встановленого договором від 01.06.16 розміру орендної плати за землю після його укладання, оскільки відносини, які виникли між сторонами, є цивільними відносинами, які відповідно до ч.1 ст.1 Цивільного кодексу Україні засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників.
Проаналізувавши рішення двадцятої сесії VII скликання Попільнянської селищної ради від 26.06.18 №576 "Про встановлення на території Попільнянської селищної територіальної громади податку на майно, в частині плати за землю на 2019 рік", згідно з яким затверджено нові ставки орендної плати на земельні ділянки на території селищної ради у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд вважає, що це рішення може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди лише у разі, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому статтями 3, 6, 627 ЦК.
Натомість, умовами пункту 12 договору оренди землі від 01.06.16 сторонами визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни нормативно-грошової оцінки земель селища Попільня; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Земельний податок в розумінні ст.14 Податкового кодексу України не є орендною платою за землю, тому зміна позивачем своїм рішенням від 26.06.18 №576 розмірів орендної плати за землю не передбачена договором оренди як підстава для обов`язкового перегляду розміру орендної плати, встановленої цим договором.
Позивач не довів наявності передбачених п.12 договору оренди землі від 01.06.16 підстав для перегляду встановленого розміру орендної плати за землю, у зв`язку з чим запропонована позивачем редакція п.9 договору в частині встановлення орендної плати у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та річної суми орендної плати у розмірі 1124298,00грн не відповідає умовам договору та вимогам закону.
Таким чином, виходячи з наведених норм законодавства України, зміна умов договору допускається лише за згодою сторін. Виключення з цього правила повинно бути прямо передбачено у законі або у договорі. Суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав; зацікавлена сторона може просити суд про внесення змін до договору за рішенням суду лише у випадках, прямо передбачених законом або договором. Рішення позивача про збільшення розміру орендної плати не є законодавчою підставою для внесення змін до договору.
Суд звертає увагу сторін, що зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформлена відповідним рішенням не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цими рішеннями законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний та максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Водночас, такі рішення міської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України. Вказана правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17 щодо розуміння та застосування статей 632, 651 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі".
За вказаних обставин, суд вважає посилання позивача в позовній заяві на те, що прийняте ним рішення щодо збільшення розмірів орендної плати за землю та земельного податку є підставою для внесення змін до договору такими, що спростовуються вищенаведеними нормами права і висновками Верховного Суду щодо їх застосування.
Як вже зазначалось вище, пунктом 12 договору визначено перелік випадків для перегляду розміру орендної плати, при цьому судом встановлено, що підстави для внесення змін до договору в частині розміру орендної плати відсутні, оскільки граничний розмір орендної плати, встановлений Податковим кодексом України, не змінювався; законом не встановлені інші випадки, за яких обов`язковим є внесення змін до договору; рішення позивача №576 від 26.06.18 не є законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі.
В частині вимог Попільнянської селищної ради про внесення змін до пункту 13 договору щодо підстав сплати штрафу у розмірі 100% річної орендної плати та пені у розмірі 2% несплаченої суми за кожен день прострочення у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, оскільки чинне законодавство не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
З огляду на встановлені обставини, враховуючи, що ні законом, ні договором не передбачено право позивача (орендодавця) в односторонньому порядку, з власної ініціативи вносити зміни до договору в частині перегляду розміру орендної плати, а рішення позивача №576 від 26.06.18 не є законодавчою підставою для внесення змін до договору, суд дійшов висновку, що правові підстави для задоволення позовних вимог про визнання додаткової угоди до договору оренди землі від 23.12.2016 укладеною відсутні.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З огляду на вказані положення позивач при зверненні з позовом мав обґрунтувати свої вимоги поданими суду доказами, а відповідач - спростувати доводи позивача.
В даному випадку, позивач згідно ст.74 ГПК України не довів обґрунтованість позову та відповідність обраного ним способу захисту нормам чинного законодавства, які регулюють спірні відносини.
За таких обставин, виходячи з вищевикладеного у сукупності, суд дійшов висновку відмовити в задоволенні позовних вимог.
З огляду на приписи ст.129 Господарського процесуального кодексу України, витрати на оплату судового збору покладаються на позивача.
Керуючись статтями123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Попільнянської селищної ради Попільнянського району Житомирської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімп-Агро" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 25.10.19
Суддя Соловей Л.А.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2019 |
Оприлюднено | 27.10.2019 |
Номер документу | 85205429 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні