ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 924/863/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є.В.- головуючого, Мачульського Г.М., Кушніра І.В.
за участю секретаря судового засідання - Астапової Ю.В.,
розглянувши касаційну скаргу Фермерського господарства "Віста-К" на постанову Північно - західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 у справі
за позовом Заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави до: 1) Ізяславської районної державної адміністрації; 2) Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області; 3) Фермерського господарства "Віста - К" про визнання недійсними розпоряджень, визнання недійсним наказу визнання недійсними 12 договорів оренди земельних ділянок
за участю представників:
позивача - не з`явилися,
відповідача-1 - не з`явилися,
відповідача-2 - не з`явилися,
відповідача-3 - Камінська Г. А., керівник, Клюка В. Ф., адвокат,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Заступник прокурора Хмельницької області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом до Ізяславської районної державної адміністрації (далі - Ізяславська РДА, відповідач-1), Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - ГУ Держгеокадастру, відповідач-2) та Фермерського господарства "Віста-К" (далі - ФГ "Віста-К", відповідач-3) про:
- визнання недійсними розпоряджень Ізяславської РДА:
від 03.02.2012 № 50/2012-р "Про надання гр . ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою створення фермерського господарства",
від 01.10.2012 № 496/2012-р "Про надання гр. ОСОБА_1 у користування на умовах оренди земельних ділянок для створення фермерського господарства",
- визнання недійсним наказу Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області (далі - ГУ Держземагентства) від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок",
- визнання недійсними 12 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 316,8483 га, укладених 01.04.2014 між ГУ Держземагентства та ФГ "Віста-К".
1.2. Позов обґрунтовано тим, що у порушення норм чинного законодавства відповідач-3 у заяві та доданих до неї документах до Ізяславської РДА належним чином не обґрунтував розміри земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, наявності у нього необхідної сільськогосподарської техніки для обробітку земель такої площі, кількості членів фермерського господарства, наявності у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, що свідчить про те, що наміру займатися фермерським господарством він не мав. Крім того, що відповідач-3 звернувся із відповідною заявою про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих не єдиним масивом, а 12 земельних ділянок, що перебувають на значній відстані одна від одної (на території 4-х сільських рад). Чинним законодавством не передбачено можливості передачі юридичним особам земельних ділянок такої категорії для ведення фермерського господарства без процедури проведення земельних торгів. Спірні договори оренди від 01.04.2014 укладені не із ОСОБА_1 , а з ФГ "Віста-К", як юридичною особою. Як наслідок фермерське господарство без проведення земельних торгів отримало право оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення площею майже 317 га. Крім того, відразу після укладення договорів оренди 02.04.2014 ФГ "Віста-К" уклало 12 договорів суборенди цих земельних ділянок із трьома юридичними особами. Зазначене підтверджує, що у даному випадку штучно використано процедуру створення фермерського господарства для пільгового одержання земель державної власності в оренду поза передбаченою законодавством процедурою земельних торгів.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами
2.1. 11.08.2011 ОСОБА_1 звернувся до Ізяславської районної державної адміністрації із заявою про надання в оренду для створення фермерського господарства 52,75 га із земель запасу державної власності, які знаходяться на території Теліжинецької сільської ради. Кількість членів фермерського господарства один, голова ОСОБА_1 . До заяви додано: копію паспорту, ідентифікаційного коду, копію трудової книжки, диплому та копії з планів землеустрою Теліжинецької сільської ради, на яких планується створення фермерського господарства. Договори укладені із актами приймання-передачі земельних ділянок, актами визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), схемами розміщення земельних ділянок та кадастрові плани земельних ділянок.
2.2. На засіданні робочої групи з перевірки додержання вимог законодавства, реалізації державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання та охорони земель при Ізяславській РДА, яке оформлено протоколом № 6 від 12.09.2011 - вирішено рекомендувати голові райдержадміністрації дати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою створення фермерського господарства із земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Теліжинецької сільської ради.
2.3. Розпорядженням Ізяславської РДА від 29.09.2011 № 559/2011-р ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 52,75 га з метою створення фермерського господарства із земель державної власності (земель запасу), розташованих за межами населених пунктів на території Теліжинецької сільської ради.
2.4. 18.10.2011 ОСОБА_1 звернувся із листом до Ізяславської РДА, у якому просив внести зміни у вищевказане розпорядження та надати в оренду для створення фермерського господарства додатково 638,9059 га із земель запасу державної власності, які знаходяться на території Пузирківської сільської ради - 347,1059 га., Сошненської сільської ради - 102,9 га, Шекеринецької сільської ради - 188,9 га. До заяви додано копії планів землеустрою сільських рад, де планується створення фермерського господарства.
2.5. Листом від 29.11.2011 Ізяславська РДА повідомила, що робочою групою прийнято рішення про недоцільність внесення змін до вищевказаного розпорядження.
2.6. 21.12.2011 ОСОБА_1 звернувся із листом до Ізяславської РДА, у якому просив надати в оренду для створення фермерського господарства додатково 689,9059 га із земель запасу державної власності, які знаходяться на територіях: Пузирківської сільської ради - 347,1059 га, Сошненської сільської ради - 102,9 га, Шекеринецької сільської ради - 188,9 га, Теліженецької сільської ради - 51,00 га. До заяви додано обґрунтування розмірів земельної ділянки площею 400-500 га з урахуванням перспектив діяльності ФГ "Віста-К".
2.7. Розпорядженням Ізяславської РДА від 03.02.2012 № 50/2012-р надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 440,05 га з метою створення фермерського господарства із земель, розташованих за межами населених пунктів на території Великопузирківської сільської ради - 95,5 га, Сошненської сільської ради - 102,9 га, Шекеринецької сільської ради - 188,9 га, Теліженецької сільської ради - 52,75 га.
2.8. Крім того, розпорядженням Ізяславської РДА від 01.10.2012 № 496/2012-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою створення фермерського господарства із земель, розташованих за межами населених пунктів, гр. ОСОБА_1 на території Великопузирівської, Сошненської, Шекеринецької та Теліжинецької рад Ізясласького району Хмельницької області. Крім того, ОСОБА_1 надано в користування на умовах оренди строком на 10 років земельні ділянки загальною площею 329,2705 га для створення фермерського господарства із земель розташованих за межами населених пунктів на території: Великопузирківської сільської ради площею - 73,9148 га, Сошненської сільської ради - 60,0428 га, Шекеринецької сільської ради - 170,1779 га, Теліженецької сільської ради площею - 25,135 га.
2.9. Наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду гр. ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів Теліжинецької, Сошненської, Великопузирківської та Шекеринецької сільських рад Ізяславського району Хмельницької області. ОСОБА_1 Наказом також надано в оренду: земельну ділянку площею 25,1350 га кадастровий номер 6822187200:07:010:0001, земельну ділянку площею 6,6697 га кадастровий номер 6822188700:04: 014:7008, земельну ділянку площею 136,6502 га кадастровий номер 6822188700:04:016:0160, земельну ділянку площею 6,3514 га кадастровий номер 6822188700:04:009:0115, земельну ділянку площею 8,7155 га кадастровий номер 6822188700:04:007:0102, земельну ділянку площею 11,7911 га кадастровий номер 6822188700:04:005:0011, земельну ділянку площею 12,8939 га кадастровий номер 6822181600:04:011:0024, земельну ділянку площею 10,3128 га кадастровий номер 6822181600:04: 014:0022, земельну ділянку площею 45,8853 га кадастровий номер 6822181600:04:014:0020, земель-ну ділянку площею 4,3668 га кадастровий номер 6822181600:04:014:0021, земельну ділянку площею 13,4002 га кадастровий номер 6822186900:05:023:0012, земельну ділянку площею 34,6764 га кадастровий номер 6822186900:05:005:0645 для ведення фермерського господарства строком на 10 років, які розташовані за межами населених пунктів Теліжинецької, Сошненської, Великопузирківської та Шекеринецької сільських рад.
2.10. На підставі зазначеного наказу 01.04.2014 ГУ Держземагенства у Хмельницькій області та ФГ "Віста-К" в особі керівника Камінського Миколи Миколайовича-орендар уклали 12 договорів оренди земельних ділянок, відповідно до пункту 1 яких орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення.
2.11. Згідно із пунктами 2 договорів - в оренду передаються земельні ділянки державної форми власності (землі резерву): - кадастровий номер 6822187200:07:010:0001, загальною площею 25,1350 га, з яких ріллі 25,1350 га, розташована за межами населених пунктів на території Теліжинецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822188700 :04:014:7008, загальною площею 6,6697 га, з яких ріллі 6,6697 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Шекеринецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822188700:04:016:0160, загальною площею 136,6502 га, з яких ріллі 136,6502 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Шекеринецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822188700:04:009:0115, загальною площею 6,3514 га, з яких ріллі 6,3514 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Шекеринецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822188700:04:007:0102, загальною площею 8,7155 га, з яких ріллі 8,7155 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Шекеринецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822188700:04:005:0011, загальною площею 11,7911 га, з яких ріллі 11,7911 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Шекеринецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822181600:04: 011:0024, загальною площею 12,8939 га, з яких ріллі 12,8939 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької об-ласті; - кадастровий номер 6822181600:04:014:0022, загальною площею 10,3128 га, з яких ріллі 10,3128 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822181600:04:014: 0020, загальною площею 45,8853 га, з яких ріллі 45,8853 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; - кадастровий номер 6822181600:04:014:0021, загальною площею 4,3668 га, з яких ріллі 4,3668 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Великопузирківської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.
2.12. Пунктами 8 сторони погодили, що договори укладено терміном на 10 років. Земля має використовуватись з урахуванням ротації сівозмін сільськогосподарських культур.
2.13. Земельні ділянки передаються в оренду для створення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки - земля сільськогосподарського призначення(пункти 13 договорів).
2.14. Договори набирають чинності після підписання сторонами та державної реєстрації.(пункти 38 договорів)
2.15. Всі договори підписані уповноваженим представником головного управління та ОСОБА_1 , скріплені відтисками печаток сторін.
2.16. Згідно з відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, з якої, зокрема вбачається, що: земельні ділянки площею 11.7911 га, кадастровий номер 6822188700:04:005:0011, площею 8.7155 га, кадастровий номер 6822188700:04:007:0102, площею 136,6502 га, кадастровий номер 6822188700: 04:016:0160 та площею 6.3514 га, кадастровий номер 6822188700:04:009:0115, які розташовані на території Шекеринецької сільської ради; земельні ділянки площею 4.3668 га, кадастровий номер 6822181600:04:014:0021, площею 10,3128 га, кадастровий номер якої 6822181600:04:014:0022, площею 45,8853 га, кадастровий номер 6822181600:04:014:0020, площею 12,8939 га, кадастровий номер 6822181600:04:011:0024, площею 34.6764 га, кадастровий номер 6822186900:05:005:0645, які розташовані на території Великопузирківської сільської ради; земельні ділянки площею 25,135 га, кадастровий номер 6822187200:07:010:0001, що знаходяться на території Теліжинецької сільської ради, а також земельна ділянка площею 13,4002 га, кадастровий номер 6822186900:05:023:0012, яка розташована на території Сошненської сільської ради, знаходились на підставі договорів суборенди земельних ділянок від 02.04.2014 у суборенді ТзОВ "Нива Поділля", ТОВ СП "Агрос-Віста" та ТзОВ "Камчатка".
2.17. При цьому, 26.09.2016, 04.10.2016, 05.10.2016 та 13.10.2016 сторонами суборенди укладено угоди про дострокове розірвання договорів суборенди земельних ділянок від 02.04.2014.
3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 07.11.2017, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 13.02.2018, у задоволенні позову відмовлено.
3.2. Постановою Верховного Суду України від 27.06.2018 рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.11.2017 та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 13.02.2018 скасовано, справу направлено на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області.
Касаційним господарським судом у вказаній постанові зазначено, що суди не встановили і не зазначили у рішеннях обставин і фактів, які підлягали встановленню, не зробили висновків по суті спору з огляду на положення статті 7 Закону України "Про фермерське господарство", не надали оцінки обставинам та умовам, зазначеним у заяві ОСОБА_1 на отримання такої кількості земельних ділянок, не перевірили, як відповідач-3 обґрунтовував розмір земельних ділянок, про які просив у заяві, не з`ясували які перспективи розвитку фермерського господарства він наводив при цьому та які з них були враховані під час прийняття рішення ГУ Держземагенства у Хмельницькій області про надання йому в оренду земельних ділянок значної площі. Зокрема, чи має ОСОБА_1 можливість самостійно вести фермерську діяльність, чи має він власну техніку для обробітку землі, ресурси для залучення найманих працівників чи оренди сільськогосподарської техніки, чи має він потенційних контрагентів, ресурси яких можна на договірних засадах залучити для ведення фермерського господарства, а також загалом, чи проводить діяльність на наданих йому земельних ділянках саме його фермерське господарство.
3.3. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 08.11.2018 (суддя Муха М. Є.) в позові відмовлено.
3.4. Посилаючись на статті 21, 203, 215 638, 792 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) статті 22, 31, 93, 116, 123, 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статтю 13 Закону України "Про оренду землі", статті 1, 7, 8 Закону України "Про фермерське господарство", статтю 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", суд встановив, що спірні розпорядження та наказ не відповідають вимогам чинного законодавства, а договори були укладені із порушенням порядку передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, встановленому статтею 123 ЗК України.
Суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими, проте застосував позовну давність та відмовив у позові.
3.5. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 (колегія суддів у складі: Петухов М. Г., Маціщук А. В. , Олексюк Г. Є.) рішення суду першої інстанції від 08.11.2018 скасовано в частині відмови в позові про визнання недійсним наказу ГУ Держземагентства від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок" та про визнання недійсними 12 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 316,8483 га, укладені 01.04.2014 між ГУ Держземагентства у Хмельницькій області та ФГ "Віста-К".
Прийнято в цій частині нове рішення про задоволення позову.
В решті рішення залишено без змін, викладено резолютивну частину рішення Господарського суду Хмельницької області від 08.11.2018 наступній редакції:
"1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 25,135 га кадастровий номер 6822187200:07:010:0001, що розташована за межами населених пунктів Теліжинецької сільської ради Ізяславського району.
3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 6,6697 га кадастровий номер 6822188700:04:014:7008, що розташована за межами населених пунктів Шекеринецької сільської ради Ізяславського району.
4. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 136,6502 га кадастровий номер 6822188700:04:016:0160, що розташована за межами населених пунктів Шекеринецької сільської ради Ізяславського району.
5. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 6,3514 га кадастровий номер 6822188700:04:009:0115, що розташована за межами населених пунктів Шекеринецької сільської ради Ізяславського району.
6. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 8,7155 га кадастровий номер 6822188700:04:007:0102, що розташована за межами населених пунктів Шекеринецької сільської ради Ізяславського району.
7. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 11,7911 га кадастровий номер 6822188700:04:005:0011, що розташована за межами населених пунктів Шекеринецької сільської ради Ізяславського району.
8. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 12,8939 га кадастровий номер 6822181600:04:011:0024, що розташована за межами населених пунктів Великопузирківської сільської ради Ізяславського району.
9. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 10,3128 га кадастровий номер 6822181600:04:014:0022, що розташована за межами населених пунктів Великопузирківської сільської ради Ізяславського району.
10. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 45,8853 га кадастровий номер 6822181600:04:014:0020, що розташована за межами населених пунктів Великопузирківської сільської ради Ізяславського району.
11. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 4,3668 га кадастровий номер 6822181600:04:014:0021, що розташована за межами населених пунктів Великопузирківської сільської ради Ізяславського району.
12. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 13,4002 га кадастровий номер 6822186900:05:023:0012, що розташована за межами населених пунктів Сошненської сільської ради Ізяславського району.
13. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 01.04.2014 р., укладений між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та Фермерським господарством "Віста-К" про оренду земельної ділянки площею 34,6764 га кадастровий номер 6822186900:05:005:0645, що розташована за межами населених пунктів Сошненської сільської ради Ізяславського району.
14. Визнати недійсним наказ Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області від 26.03.2014 №ХМ/6822181600:04:014/00001485 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок".
15. В позові про визнання недійсним розпорядження Ізяславської районної державної адміністрації від 03.02.2012 № 50/2012-р "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою створення фермерського господарства" та визнання недійсним розпорядження Ізяславської районної державної адміністрації від 01.10.2012 №496/2012-р "Про надання гр. ОСОБА_1 у користування на умовах оренди земельних ділянок для створення фермерського господарства" відмовити."
3.6. Постанова обґрунтована тим, що всупереч вимогам статей 1, 7, 8 Закону "Про фермерське господарство" при проведенні перевірки Ізяславська РДА не пересвідчилась в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду, виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області приймаючи наказ від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 також не здійснило належної перевірки при виділенні гр. ОСОБА_1 земельних ділянок.
Крім того, суд зазначив про те, що прокурор звернувся із даним позовом в межах строку позовної давності, оскільки дізнався про оскаржуваний наказ ГУ Держземагентства у Хмельницькій області від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 та 12 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 316,8483 га, укладених 01.04.2014, лише у 2017 р., після їх отримання від ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області
4. Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги
4.1. ФГ "Віста -К" у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, прийняти нове рішення про відмову в позові.
4.2. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судом норм чинного законодавства, статтями 1, 7, 8 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство", статей 256, 257 ЦК.
Скаржник зазначає, що законодавство не містить жодної вимоги щодо оформлення висновків РДА за результатами перевірки дійсності волевиявлення щодо створення фермерського господарства; що Фермерське господарство веде на орендованих земельних ділянках господарську діяльність починаючи з моменту отримання їх в оренду і до теперішнього часу.
Крім того, заявник наголошує на помилковості висновку суду апеляційної інстанції про відсутність пропуску прокуратурою строку позовної давності.
4.3. Представники скаржника у судовому засіданні підтримали вимоги касаційної скарги.
5. Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
5.1. Відзивів від інших учасників справи не надходило.
6. Позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
6.1. Відповідно до частин 1, 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
6.2. Відповідно до положень статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
6.3. Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
6.4. Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
6.5. Частиною третьою статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
6.6. Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інших, крім установлених цією статтею, матеріалів і документів; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
6.7. Разом з тим відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України. У таких правовідносинах Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
6.8. Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
6.9. Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 Закону).
6.10. Згідно з абзацом 1 частини першої статті 7 цього Закону (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
6.11. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (абзац 2 частини першої статті 7 Закону).
6.12. Частинами другою та четвертою статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
6.13. Отже, спеціальний Закон визначає обов`язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України, до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства слід зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
6.14. Крім того, цей Закон передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми Закону не містять імперативної вимоги про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для такої відмови.
6.15. Таким чином, за змістом статей 1, 7, 8 Закону "Про фермерське господарство" (у відповідній редакції) заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна відповідати вимогам, передбаченим частиною першою статті 7 цього Закону. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку зазначеним у заяві обставинам і фактам, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив розвитку фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
6.16. За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 11.05.2016 у справі №6-2903цс15.
6.17. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ні Ізяславська РДА, ні ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області не надали оцінки обґрунтуванням та умовам, зазначеним у заявах гр. ОСОБА_1 на отримання значної кількості земельних ділянок, не перевірили, як заявник обґрунтовував розмір земельних ділянок, про які просив у заяві, не з`ясували перспективи розвитку фермерського господарства які він наводив при цьому та які з них були враховані під час прийняття рішення ГУ Держземагенства у Хмельницькій області про надання йому в оренду земельних ділянок значної площі.
6.18. Крім того, в обґрунтуванні розмірів земельної ділянки площею 400-500 га, з урахуванням перспектив діяльності ФГ "Віста-К", заявник лише зазначив, що має досвід ведення сільськогосподарського виробництва, відповідну освіту, власний капітал для створення господарства та обробітку 400-500 га землі.
В обґрунтовуванні не зазначено конкретно, як планується використовувати таку площу земельних ділянок, кількість наявної техніки, працівників та інше, з чого б безпосередньо вбачалося необхідність надання ФГ "Віста К" земельних ділянок у розмірі 400-500 га.
6.19. З огляду на викладене, суди дійшли правомірного висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання недійсними розпоряджень Ізяславської РДА від 03.02.2012 № 50/2012-р, від 01.10.2012 № 496/2012-р та наказу ГУ Держземагентства у Хмельницькій області від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок", з огляду на їх невідповідність вимогам чинного законодавства.
6.20. Відповідно до частини 1 статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
6.21. Загальні підстави недійсності правочину встановлені статтею 215 ЦК України. Так, згідно з частиною 1 статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 статті 203 цього Кодексу.
6.22. Частиною 3 статті 215 ЦК України встановлено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
6.23. Оскільки оспорюванні 12 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 316,8483 га, були укладені на підставі розпоряджень Ізяславської РДА від 03.02.2012 № 50/2012-р., від 01.10.2012 № 496/2012-р., наказу ГУ Держземагентства у Хмельницькій області від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485, які прийнятті з порушенням положень законодавства, суди правильно зазначили про наявність підстав для визнання їх
недійсними у відповідності із статтями 203, 215 ЦК України.
6.24. За таких обставин, суди дійшли правомірного висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання недійсними 12 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 316,8483 га, укладених 01.04.2014 між ГУ Держземагентства у Хмельницькій області та ФГ "Віста-К".
6.25. Щодо строку позовної давності, про застосування наслідків спливу якого заявили відповідачі, колегія суддів зазначає про таке.
6.26. У Цивільному кодексі України позовну давність визначено як строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (стаття 256 ЦК України).
6.27. Відповідно до статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Тобто позовна давність встановлює строки захисту цивільних прав.
6.28. Відповідно до частин першої та п`ятої статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
6.29. При цьому визначення початкового моменту перебігу позовної давності має важливе значення, оскільки від нього залежить і правильність обчислення позовної давності, і захист порушеного права.
6.30. Згідно частини четвертої статті 267 наведеного Кодексу, сплив позовної давності про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
6.31. Тобто, перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити у судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. Якщо таке право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстави його необґрунтованості. Лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла, і про це зробила заяву інша сторона спору, суд відмовляє у позові через сплив позовної давності за відсутності поважних причин її пропуску, наведених позивачем.
6.32. Наведена позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22 травня 2018 року у справі № 369/6892/15-ц, відступати від якої колегія суддів підстав не вбачає.
6.33. Як зазначив Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) у своїх рішеннях від 20.09.2011 у справі ВАТ "Нафтова компанія "Юкос" проти Росії", та від 22.10.1996 у справі "Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства" позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Термін позовної давності, що є звичайним явищем у національних законодавствах держав - учасників Конвенції, виконує кілька завдань, в тому числі забезпечує юридичну визначеність та остаточність, запобігаючи порушенню прав відповідачів, які можуть трапитись у разі прийняття судом рішення на підставі доказів, що стали неповними через сплив часу.
Згідно ж із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Отже вказані рішення Європейського суду з прав людини суд касаційної інстанції застосовує у даній справі як джерело права.
6.34. Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що у випадку, коли держава вступає у цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема у цивільних, правовідносинах. Тому у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (постанова від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11, постанова від 26.02.2019 у справі № 915/478/18, постанова від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц).
6.35. Матеріалами справи підтверджується той факт, що про порушення прав держави уповноважені органи держави знали на момент підписання спірних розпоряджень, наказу та укладення оскаржуваних договорів.
6.36. При цьому судом першої інстанції встановлено, що починаючи з травня 2009 року копії усіх розпоряджень голови Ізяславської РДА передавалися до прокуратури Ізяславського району для проведення перевірки на предмет відповідності їх Конституції та законам України. Після проведеної реорганізації в органах прокуратури - розпорядження передаються до Шепетівської місцевої прокуратури. 22.03.2012 до РДА надійшов запит щодо надання прокуратурі Ізяславського району належним чином завірених копій розпоряджень голови районної державної адміністрації від 03.02.2012 № 50/2012-р, від 13.03.2012 № 120/2012-р, від 29.09.2011 № 559/201 1-р, а також № 560/201 1-р та документів, поданих заявниками, що стали підставою для прийняття вищевказаних розпоряджень. Листом від 26.03.2012 № 78/13-13-777/2012 районна державна адміністрація надала прокуратури Ізяславського району запитувану інформацію. Також були надані копії усіх документів, що стали підставою для прийняття розпоряджень. 10.10.2012 до РДА надійшов новий запит прокуратури Ізяславського району щодо надання інформації про громадян, які упродовж 2011-2012 років зверталися до Ізяславської районної державної адміністрації щодо отримання земельних ділянок з метою створення фермерського господарства. Листом від 15.10.2012 № 78/09-27-2972/2012 РДА надала запитувану інформацію. Також усі розпорядження, прийняті головою Ізяславської РДА, розміщуються на офіційному сайті адміністрації.
6.37. Таким чином, судом першої інстанції достеменно встановлено, що прокуратурі Ізяславського районну було відомо про порушення прав держави ще у 2012 р. Крім того, подаючи позов про визнання недійсними, в тому числі розпоряджень РДА, прокурор фактично визнав, що порушення прав держави щодо спірних земельних ділянок відбулось з моменту прийняття цих розпоряджень
6.38. Неправомірним є незастосування апеляційним господарським судом строку позовної давності з посиланням на те, що прокурор дізнався про оскаржуваний наказ ГУ Держземагентства у Хмельницькій області від 26.03.2014 № ХМ/6822181600:04:014/00001485 та 12 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 316,8483 га, укладених 01.04.2014, лише у 2017 р., після їх отримання від ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області. В силу положень чинного законодавства прокурор повинен був своєчасно цікавитися та перевіряти відомості про наявність, рух і якісний стан земель, здійснювати контроль за збереженістю, законністю, доцільністю й ефективністю використання земель, отже не міг не бути обізнаним про здійснення фактичного використання спірних земельних ділянок, та відповідно міг своєчасно звернутися до суду за захистом порушеного права, при тому, що з 2012 року прокурор знав про прийняті розпорядження РДА щодо спірних земельних ділянок
6.39. Колегія суддів вважає доцільним послатися на практику ЕСПЛ щодо принципів "належного урядування" і правової визначеності, відповідно до якої повноваження державних органів з перегляду власних рішень, включаючи випадки виявлення помилки, які не обмежено жодними часовими рамками, мають суттєвий негативний вплив на юридичну визначеність у сфері цивільних правовідносин, а ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу (справи "Рисовський проти України", "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки", "Гаші проти Хорватії", "Тошкуце та інші проти Румунії"), зважаючи на прийняття спірних актів ненормативного характеру 7 років тому, укладення договорів 5 років тому, безпосередню участь уповноважених органів держави у прийнятті розпоряджень, наказу та в укладенні договорів.
6.40. Таким чином, доводи, викладені у касаційній скарзі знайшли своє часткове підтвердження, зокрема, щодо застосування судами строку позовної давності.
6.41. Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про застосування строку позовної давності та відмову у позові з цих підстав, тому рішення суду має бути залишено без змін, а постанова апеляційної інстанції підлягає скасуванню.
7. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
7.1. Відповідно до частини 4 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишити в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині.
7.2 Згідно статті 312 ГПК України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
7.3. Враховуючи наведене постанова апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а рішення суду першої інстанції - залишенню без змін.
8. Судові витрати
8.1. Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку статті 129 ГПК України покладається на Прокуратуру Хмельницької області.
Керуючись статтями 300, 301, 306, 308, 312, 314, 315, 317 ГПК України, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Фермерського господарства "Віста-К" задовольнити частково.
2. Постанову Північно - західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 скасувати, рішення Господарського суду Хмельницької області у справі № 924/863/17 залишити в силі.
3. Стягнути з Прокуратури Хмельницької області на користь Фермерського господарства "Віста-К" 41 600, 00 грн (сорок одну тисячу шістсот гривень) судового збору за подання касаційної скарги, 36 000, 00грн (тридцять шість тисяч гривень) за подання апеляційної скарги.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя Є. Краснов
Суддя Г. Мачульський
Суддя І. Кушнір
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2019 |
Оприлюднено | 27.10.2019 |
Номер документу | 85206485 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Краснов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні