Рішення
від 23.10.2019 по справі 910/9126/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

23.10.2019Справа № 910/9126/19 Господарський суд міста Києва у складі судді Чинчин О.В., за участю секретаря судового засідання Бігми Я.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк (01001, м. Київ, вул. Грушевського, буд. 1Д; ідентифікаційний код: 14360570)

до 1. Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Архітектора Городецького, буд. 13; ідентифікаційний код: 00015622)

2. державного реєстратора Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни (01001, м. Київ, вул. Архітектора Городецького, буд. 13)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Всеукраїнська професійна спілка працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк (03150, м. Київ, вул. Ковпака, буд. 17, кв. 5; ідентифікаційний код: 42938090)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Представники учасників справи:

від позивача : Мисник Н.В.;

від відповідача 1: Немирівська А.Г.;

від відповідача 2 : не з`явились;

вид третьої особи: не з`явились

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

11.07.2019 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк з вимогами до Міністерства юстиції України та державного реєстратора Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказав на те, що державним реєстратором при реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк було порушено норми законодавства України, так як державним реєстратором залишилось поза увагою факт порушення порядку створення профспілки (п. 7 ч. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ), надання неповного пакету документів для проведення реєстраційних дій (п. 4 ч. 1 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ), неналежне оформлення установчих документів профспілки, а саме порушення вимог під час оформлення рішення про створення профспілки (п. 6 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) та порушення вимог щодо погодження статуту профспілки (п. 10 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ).

За таких обставин, позивач просив суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення державної реєстраторки Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни від 08.04.2019 №158/19.4 Про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , на підставі якого внесено запис №10701020000082057 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; 2) визнати протиправним та скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис №10701020000082057, внесений державною реєстраторкою Міністерства юстиції України Орла Юлією Сергіївною про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк № 3) зобов`язати Міністерство юстиції України скасувати запис №10701020000082057 про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.07.2019 позовну заяву Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк залишено без руху, встановлено позивачу строк та спосіб усунення недоліків позовної заяви.

У встановлений судом строк позивачем були усунуті недоліки позовної заяви, вказані судом в ухвалі від 16.07.2019.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.07.2019 відкрито провадження у справі №910/9126/19, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 07.08.2019; залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Всеукраїнську професійну спілку працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

У підготовчому засіданні 07.08.20149 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про відкладення підготовчого засідання на 11.09.2019.

21.08.2019 відповідачем 1 подано клопотання про поновлення строків, в якому Міністерство юстиції України просило суд поновити строк на подання відзиву на позовну заяву, прийняти відзив на позовну заяву та долучити його до матеріалів справи.

21.08.2019 відповідачем 1 подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 зазначив, що державному реєстратору ( Орла Ю.С. ) були всі документи, які передбачені законодавством, а саме: Протокол №1 установчого з`їзду Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , Додаток №1 до нього (реєстр присутніх осіб, які беруть участь в установчому з`їзді); Додаток №2 до протоколу (перелік організацій,які входять до складу Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ); відомості про керівні органи; статут.

За таких обставин, як зазначив відповідач 1, жодними його діями не були порушені права банку.

22.08.2019 до Господарського суду міста Києва від третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких третя особа, в тому числі, вказала на те, що при подання документів для державної реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк нею було подано державному реєстрацію Перелік організацій, які входять до складу Профспілки.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.08.2019 поновлено відповідачу 1 строк для подання відзиву на позовну заяву.

10.09.2019 до Господарського суду міста Києва від позивача надійшли заперечення на пояснення третьої особи, в яких позивач зазначив, що за результатами державної реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк до Єдиного державного реєстру повинна бути внесена інформація про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код всіх організацій профспілки, які входять до складу всеукраїнської профспілки, тоді як у відомостях про склад засновників третьої особи зазначено лише фізичну особу Скударя Р.В.

10.09.2019 до Господарського суду міста Києва від позивача надійшла відповідь на відзив, яку суд долучив до матеріалів справи.

11.09.2019 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої позивач уточнив п. 2 прохальної частини позовної заяви та виклав його у редакції: визнати протиправним та скасувати рішення державної реєстраторки Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни від 08.04.2019 №168/19.4 Про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , на підставі якого внесено запис №10701020000082057 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .

У підготовчому засіданні 11.09.2019 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про прийняття до розгляду заяви позивача про уточнення позовних вимог, закрито підготовче провадження у справі №910/9126/19, справу призначено до судового розгляду по суті на 25.09.2019.

У судовому засіданні 25.09.2019 судом постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про оголошення перерви до 23.10.2019.

21.10.2019 до Господарського суду міста Києва від третьої особи надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю явки представника профспілки у судове засідання.

У судовому засіданні 23.10.2019 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про відмову у задоволенні клопотання третьої особи про відкладення розгляду справи, оскільки відкладення розгляду справи (перерва у судовому засіданні) є правом суду, реалізація якого перш за все обумовлена неможливістю вирішення спору.

Водночас, наявних в матеріалах справи доказів достатньо для вирішення спору по суті.

Враховуючи викладене, беручи до уваги відсутність підстав для відкладення розгляду справи (перерви у судовому засіданні), визначених у ст.ст. 202, 216 Господарського процесуального кодексу України, суд відмовив у задоволенні клопотання третьої особи про відкладення розгляду справи.

Представник позивача у судовому засіданні 23.10.2019 надав усні пояснення по суті спору, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Представник відповідача 1 у судовому засіданні 23.10.2019 надав усні пояснення по справі, проти задоволення позову заперечив.

Представник відповідача 1 у судове засідання 23.10.2019 не з`явився, про призначене судове засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення 0103050395581, з якого вбачається отримання відповідачем 2 ухвали суду 30.09.2019.

Представник третьої особи у судове засідання 23.10.2019 не з`явився, про призначене судове засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується протоколом судового засідання від 25.09.019 та розпискою про оголошення перерви від 25.09.2019.

У судовому засіданні 23.10.2019 судом було закінчено розгляд справи по суті та оголошено вступну і резолютивну частини рішення суду.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши надані суду докази, суд

ВСТАНОВИВ:

28.01.2019 відбувся Установчий з`їзд Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , присутні на якому були 12 осіб, та прийняті рішення під час якого оформлені Протоколом №1 від 28.01.2019.

Зокрема, на вказаному Установчому з`їзді було вирішено: 1) створити Всеукраїнську професійну спілку працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , метою діяльності якої є представництво та захист професійних, трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки в органах державної влади, місцевого самоврядування, судових органах, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у взаємовідносинах з роботодавцями та їх об`єднаннями щодо забезпечення здійснення права кожного члена профспілки на вільний вибір професії, підвищення життєвого рівня на основі справедливої оплати праці, забезпечення інших прав та інтересів, а також формування позитивної ролі банківської справи в суспільстві як чинника сталого розвитку економіки та складової добробуту громадян; 2) затвердити статут профспілки та надати повноваження на підписання статуту профспілки Головуючому та секретарю установчого з`їзду профспілки; 3) представляти профспілку для здійснення реєстраційних дій та для підписання заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи доручено Голові профспілки Скудару Р.В .

Відповідно до п. 1.1 Статуту Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , затвердженого установчим з`їздом від 28.01.2019, Всеукраїнська професійна спілка працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк - це добровільна неприбуткова організація із Всеукраїнським статусом, яка об`єднує на добровільній основі за родом професійної діяльності працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , які знаходяться або знаходились в трудових відносинах з банком на підставах та в порядку, що передбачені Законом України Про банки та банківську діяльність , законодавства України про працю з метою консолідації зусиль щодо захисту професійних, соціальних та економічних прав та інтересів членів профспілки.

У п. 1.4 Статуту зазначено, що профспілка має Всеукраїнський статус.

Відповідно до п. 4.1 Статуту профспілка створюється за територіально-професійним принципом.

Основою профспілки є члени профспілки, які об`єднуються в первинні, територіальні організації і діють у межах повноважень, визначених законом та цим Статутом (п. 4.2 Статуту).

Згідно з п. 4.3 Статуту організаційними ланками профспілки є організації профспілки: 1) первинна організація профспілки - добровільне об`єднання членів профспілки - працівників банку, які працюють в територіальному чи центральному відділенні банку за трудовою угодою (наймом) відповідно до вимог чинного законодавства України; 2) територіальні організації профспілки - районна, міська, обласна, Республіканська Автономної Республіки Крим, міст Києва, Севастополя організація профспілки - добровільне об`єднання первинних організацій профспілки, що діють на території району, міста, району в місті, області, іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Відповідно до п. 4.5 Статуту вищими виборними органами організації профспілки є: первинної - збори (конференція); територіальної - збори (конференція); всеукраїнської - з`їзд.

Судом встановлено, що 08.04.2019 державним реєстратором Міністерства Юстиції України Орла Юлія Сергіївна , розглянувши заяву про державну реєстрацію створення Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк від 28.01.2019 за підписом голови профспілки Скударя Р.В. та інші документи, подані для державної реєстрації створення профспілки, прийняті на підставі рішень установчого з`їзду профспілки від 28.01.2019, які надійшли до Міністерства юстиції України 07 лютого, 13 та 27 березня 2019 року, прийнято рішення про проведення державної реєстрації профспілки, рішення про створення якої прийнято на підставі рішень установчого з`їзду профспілки від 28.01.2019 (копія Рішення від 08.04.2019 №168/19.4 долучена позивачем до позовної заяви).

Судом встановлено, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань містяться відомості про внесення 08.04.2019 запису №10701020000082057 про державну реєстрацію юридичної особи - Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; організаційно-правова форма - профспілка; перелік засновників - фізичні особи - члени професійної спілки; відомості про органи управління - З`їзд, правління, президія, ревізійна комісія.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.

Звертаючись з даним позовом до суду, позивач вказав на те, що державним реєстратором при реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк було порушено норми законодавства України, так як державним реєстратором залишилось поза увагою факт порушення порядку створення профспілки (п. 7 ч. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ), надання неповного пакету документів для проведення реєстраційних дій (п. 4 ч. 1 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ), неналежне оформлення установчих документів профспілки, а саме порушення вимог під час оформлення рішення про створення профспілки (п. 6 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ) та порушення вимог щодо погодження статуту профспілки (п. 10 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ).

Зокрема, як зазначив позивач, державний реєстратор під час здійснення реєстраційних дій повинен був пересвідчитись, що профспілка має статус Всеукраїнської, тобто є профспілкою, яка об`єднує організації профспілки в не менше ніж 14 з 27 адміністративно-територіальних одиницях України, або об`єднує профспілки в не менше ніж 13 з 24 з тих адміністративно-територіальних одиниць, де розташовані відділення банку.

Однак, за твердженням позивача, документи, що були подані для проведення державної реєстрації третьої особи, не давали підстав для визначення Всеукраїнського статуту профспілки, оскільки ні зі змісту статуту, ні зі змісту відомостей про склад засновників не вбачається, що профспілка має свої організації, що діють в більшості адміністративно-територіальних одиницях України або в більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць, де розташовані відділення банку.

При цьому, зі змісту Протоколу №1 від 28.01.2019 також вбачається, що участь у з`їзді брали 12 фізичних осіб, які виступали в якості працівників банку, а не в якості уповноважених представників діючих організацій профспілки.

Оскільки державним реєстратором не було відмовлено у проведенні державної реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , за твердженням позивача, вказане свідчить про порушення п. 7 ч. 1 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .

Крім того, позивач зазначив, що рішення про створення профспілки має відповідати не тільки вимогам законодавства, але також і узгоджуватися з положеннями Статуту, однак аналіз змісту Протоколу №1 від 28.01.2019 дозволяє дійти висновку, що проведення Установчого з`їзду та оформлення його результатів було здійснено всупереч вимогам законодавства.

Так, зі змісту Протоколу №1 від 28.01.2019 вбачається, що участь в Установчому з`їзді брали 12 фізичних осіб, які виступали в якості працівників банку, а не в якості голів (уповноважених представників) діючих первинних або територіальних організацій профспілки, тоді як відповідно до п.п. 4.1, 4.2 Статуту профспілки основою профспілки є члени профспілки, які об`єднуються в первинні, територіальні організації, та делегатами з`їзду можуть бути голова профспілки, його заступники, а також голови відповідних організацій профспілки (п. 4.14 Статуту). При цьому, відповідно до п. 4.22 Статуту засідання виборних органів профспілки вважається правомочними, якщо в них беруть участь більше половини членів первинної, територіальної організації профспілки.

Таким чином, оскільки учасники Установчого з`їзду не відповідали статусу делегатів профспілки, вони не мали права приймати участь у з`їзді та голосувати з питань порядку денного, а отже З`їзд не може вважатися правомочним.

Крім того, рішення З`їзду не могло бути оформлено у вигляді Протоколу, оскільки згідно з п. 4.23 Статуту профспілки рішення Установчого з`їзду можуть прийматись лише у вигляді постанов.

Таким чином, як зазначив позивач, рішення про створення профспілки, яке затверджене Протоколом №1 від 28.01.2019, було прийняте не уповноваженим органом та оформлене з порушенням вимог законодавства.

Також, позивач зазначив, що виходячи з системного тлумачення ст. 57 Господарського кодексу України, п. 10 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності , статут (як установчий документ профспілки) підлягає легалізації (погодженню) компетентним органом державної влади - Міністерством Юстиції України, тоді як Статут, який було подано профспілкою для проведення державної реєстрації, не містить відомостей про його погодження (легалізацію) Міністерством Юстиції України.

Крім того, позивач вказав на те, що відповідно до ст. 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для проведення державної реєстрації подається заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Однак, профспілкою не було подано державному реєстратору заяви про включення профспілки до Реєстру неприбуткових організацій.

За таких обставин, позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення державної реєстраторки Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни від 08.04.2019 №158/19.4 Про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , на підставі якого внесено запис №10701020000082057 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; 2) визнати протиправним та скасувати в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис №10701020000082057, внесений державною реєстраторкою Міністерства юстиції України Орла Юлією Сергіївною про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк № 3) зобов`язати Міністерство юстиції України скасувати запис №10701020000082057 про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

11.09.2019 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої позивач уточнив п. 2 прохальної частини позовної заяви та виклав його у редакції: визнати протиправним та скасувати рішення державної реєстраторки Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни від 08.04.2019 №168/19.4 Про державну реєстрацію Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , на підставі якого внесено запис №10701020000082057 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .

Вказана заява була прийнята судом до розгляду, з огляду на що справа розглядається з урахуванням поданої позивачем 11.09.2019 заяви про уточнення позовних вимог.

Оцінюючи подані учасниками справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, господарський суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Згідно зі ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об`єднують громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Статтею 243 Кодексу законів про працю України визначено, що відповідно до Конституції України та Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати професійні спілки з метою представництва, здійснення і захисту своїх трудових та соціально-економічних прав та інтересів, вступати до них та виходити з них на умовах і в порядку, визначених їх статутами, брати участь у роботі професійних спілок. Держава визнає професійні спілки повноважними представниками працівників і захисниками їх трудових, соціально-економічних прав та інтересів в органах державної влади та місцевого самоврядування, у відносинах з власником або уповноваженим ним органом, а також з іншими об`єднаннями громадян.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про громадські об`єднання громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Громадське об`єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку (ч. 5 ст. 1 Закону України Про громадські об`єднання ).

Відповідно до ст. 1 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності професійна спілка (профспілка) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання).

Відповідно до ст. 6 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати профспілки, вступати до них та виходити з них на умовах і в порядку, визначених їх статутами, брати участь у роботі профспілок.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань громадські формування - політичні партії, структурні утворення політичних партій, громадські об`єднання, місцеві осередки громадського об`єднання із статусом юридичної особи, професійні спілки , їх об`єднання, організації профспілки, передбачені статутом профспілки та їх об`єднання, творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок, постійно діючі третейські суди, організації роботодавців, їх об`єднання, відокремлені підрозділи іноземних неурядових організацій, представництва, філії іноземних благодійних організацій.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки , її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Водночас, у ч. 2 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зазначено, що законом може бути встановлено особливості державної реєстрації громадських формувань , релігійних організацій.

Так, законом, який визначає особливості правового регулювання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок є Закон України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності .

У ч. 2 ст. 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зазначено, що Державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Крім того, згідно з ч. 2 ст. 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі). Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.

Таким чином, держаний реєстратор, серед іншого, перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів та перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації.

Згідно зі ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, договір (декларація) про створення сімейного фермерського господарства повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом. Справжність підписів на установчому документі громадського об`єднання чи благодійної організації нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації; 10) установчі документи банків, інших юридичних осіб, які згідно із законом підлягають погодженню (реєстрації) відповідно Національним банком України, іншими державними органами, подаються з відміткою про їх погодження відповідним органом.

Згідно з ч. 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підставами для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є: 1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі; 2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону; 3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону; 6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі; 7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання.

Відповідно до ч. 2 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зупинення розгляду документів з підстав, не передбачених цією статтею, не допускається.

Згідно зі ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підстави для відмови у державній реєстрації: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи; 3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи; 8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду; в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу; щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій; щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів; щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб"; щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження; щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство; 12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства.

Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається.

У ч. 1 ст. 11 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності зазначено, що для представництва і здійснення захисту прав та інтересів членів профспілок на відповідному рівні договірного регулювання трудових і соціально-економічних відносин профспілки, організації профспілок можуть мати статус первинних, місцевих, обласних, регіональних, республіканських, всеукраїнських .

Згідно з ч. 6 ст. 11 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності статус всеукраїнських профспілок визначається за однією з таких ознак:

1) наявність організацій профспілки в більшості адміністративно-територіальних одиниць України, визначених частиною другою статті 133 Конституції України;

2) наявність організацій профспілки в більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць України, де розташовані підприємства, установи або організації певної галузі.

21.08.2019 відповідачем 1 долучено до матеріалів справи копії матеріалів реєстраційної справи Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк .

Як вбачається з опису документів, що надаються державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи (та викладене в описі підтверджується наявними в матеріалах реєстраційної справи документами), станом на 08.04.2019 Всеукраїнською професійною спілкою працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк державному реєстратору були подані наступні документи: - реєстраційна картка на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи; - рішення засновників про створення юридичної особи; - статут; - супровідний лист; - перелік організацій, які входять до складу профспілки ; - реєстр присутніх осіб, які беруть участь в установчому з`їзді профспілки від 28.01.2019; - відомості про керівні органи

Так, як вбачається з Додатку №2 до Протоколу установчого з`їзду Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк (копія міститься в матеріалах реєстраційної справи), до складу Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк входять 14 організацій : 1) Київська міська організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 2) Київська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 3) Дніпропетровська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 4) Запорізька обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 5) Донецька обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 6) Одеська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 7) Львівська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 8) Полтавська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 9) Хмельницька обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 10) Рівненська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 11) Харківська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 12) Херсонська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; 13) Черкаська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк та 14) Миколаївська обласна організація Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк .

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку стосовно необґрунтованості тверджень позивача, що документи, які були подані для проведення державної реєстрації профспілки, не давали підстав для визначення Всеукраїнського статуту профспілки (оскільки ні зі змісту статуту, ні зі змісту відомостей про склад засновників не вбачається, що профспілка має свої організації, які діють в більшості адміністративно-територіальних одиницях України або в більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць, де розташовані відділення банку).

За таких обставин, оскільки профспілкою було подано державному реєстратору Перелік організацій, які входять до складу профспілки, та відомості у вказаному Переліку були достатніми для підтвердження статусу профспілки як Всеукраїнської (з урахуванням вимог ст. 11 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ), суд дійшов висновку в необґрунтованості тверджень позивача, що державним реєстратором не було перевірено статус профспілки (Всеукраїнський статус).

Відповідно до ст. 14 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів. Статути (положення) профспілок приймаються з`їздами, конференціями, установчими або загальними зборами членів профспілки відповідного рівня і не повинні суперечити законодавству України.

У ч. 3 ст. 14 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності зазначено, що статут (положення) профспілки повинен містити: 1) статус та повну назву профспілки, її скорочену назву (за наявності), місцезнаходження її виборних органів (юридичну адресу); 2) мету та завдання профспілки; 3) умови і порядок прийняття в члени профспілки та вибуття з неї; 4) права, обов`язки членів профспілки, умови, порядок та підстави виключення з членів профспілки; 5) територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності; 6) організаційну структуру профспілки, повноваження її організацій, виборних органів, порядок формування їх складу; 7) умови, терміни, порядок скликання з`їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень; 8) порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних органів профспілки; 9) джерела надходження (формування) коштів профспілки та напрями їх використання; 10) порядок здійснення господарської діяльності, необхідної для виконання статутних завдань профспілки; 11) порядок внесення змін до статуту профспілки; 12) умови та порядок припинення діяльності профспілки і вирішення майнових питань.

У статуті профспілки можуть бути передбачені й інші положення, що стосуються особливостей створення та функціонування певної профспілки, якщо це не суперечить цьому Закону. У межах повноважень, передбачених статутом, вищі за статусом профспілкові органи можуть затверджувати положення про організації профспілки.

Як встановлено судом, 28.01.2019 відбувся Установчий з`їзд Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , присутні на якому були 12 осіб, та прийняті рішення під час якого оформлені Протоколом №1 від 28.01.2019.

На вказаному Установчому з`їзді було вирішено: 1) створити Всеукраїнську професійну спілку працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , метою діяльності якої є представництво та захист професійних, трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки в органах державної влади, місцевого самоврядування, судових органах, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у взаємовідносинах з роботодавцями та їх об`єднаннями щодо забезпечення здійснення права кожного члена профспілки на вільний вибір професії, підвищення життєвого рівня на основі справедливої оплати праці, забезпечення інших прав та інтересів, а також формування позитивної ролі банківської справи в суспільстві як чинника сталого розвитку економіки та складової добробуту громадян; 2) затвердити статут профспілки та надати повноваження на підписання статуту профспілки Головуючому та секретарю установчого з`їзду профспілки; 3) представляти профспілку для здійснення реєстраційних дій та для підписання заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи доручено Голові профспілки Скудару Р.В.

Таким чином, з`їзд, який було проведено 28.01.2019, є Установчим З`їздом, оскільки саме на ньому було вирішення створити Всеукраїнську професійну спілку працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк .

При цьому, лише після прийняття рішення про створення Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк було вирішено затвердити Статут профспілки.

За таких обставин, доводи позивача про те, що при проведенні Установчого З`їзду від 28.01.2019 були порушено положення Статуту Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк (в тому числі, п.п. 4.1, 4.2, 4.14, 4.22, 4.23 Статуту) судом не беруться до уваги, оскільки по суті при проведенні вказаного Установчого З`їзду Статут профспілки ще не було затверджено, що є цілком логічним, так як спершу створюється суб`єкт господарювання (приймається рішення про його створення, яке оформлюється у вигляді, зокрема, Протоколу), а потім затверджується його Статут.

За таких обставин, суд вважає необгрунтованими твердження позивача, що на Установчому З`їзді мали право бути лише делегати, якими в розумінні Статуту є голова профспілки, його заступники, а також голови відповідних організацій профспілки.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України Про громадські об`єднання засновниками громадської організації можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 18 років, а молодіжної та дитячої громадської організації - 14 років.

Більш того, у п. 6 ч. ч. 1 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зазначено, що для державної реєстрації створення юридичної особи подається реєстр осіб (громадян), які брали участь в установчому з`їзді (конференції, зборах), - у разі державної реєстрації створення громадських об`єднань, політичної партії.

З наведеного вбачається, що законодавством України не встановлено, що засновниками профспілки зі статусом Всеукраїнської повинні бути виключно представники її територіальних організацій, у зв`язку з чим суд вважає необгрунтованими твердження позивача стосовно неправомочності з`їзду з огляду на прийняття в ньому участі 12 осіб, які є працівниками банку, а не представниками територіальних організацій.

Також, позивач зазначив, що виходячи з системного тлумачення ст. 57 Господарського кодексу України, п. 10 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності , статут (як установчий документ профспілки) підлягає легалізації (погодженню) компетентним органом державної влади - Міністерством Юстиції України, тоді як Статут, який було подано профспілкою для проведення державної реєстрації, не містить відомостей про його погодження (легалізацію) Міністерством Юстиції України.

Суд вважає вказані твердження позивача необгрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 5 ст. 57 Господарського кодексу України статут (положення) затверджується власником майна (засновником) суб`єкта господарювання чи його представниками, органами або іншими суб`єктами відповідно до закону.

Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань установчі документи банків, інших юридичних осіб, які згідно із законом підлягають погодженню (реєстрації) відповідно Національним банком України, іншими державними органами, подаються з відміткою про їх погодження відповідним органом.

Доводи позивача зводяться до того, що Статут Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , який було подано для державної реєстрації юридичної особи, не містить відомостей про його погодження (легалізацію) Міністерством Юстиції України.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілки, їх об`єднання легалізуються шляхом повідомлення на відповідність заявленому статусу.

Легалізація всеукраїнських профспілок та їх об`єднань, інших профспілок та їх об`єднань здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань (ч. 2 ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ).

Згідно з ч. 3 ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності для легалізації профспілок, об`єднань профспілок їх засновники або керівники виборних органів подають заяви. До заяви додаються статут (положення), протокол з`їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки з рішенням про його затвердження, відомості про виборні органи, наявність організацій профспілки у відповідних адміністративно-територіальних одиницях, про засновників об`єднань.

У ч. 4 ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності зазначено, що на підставі поданих профспілкою, об`єднанням профспілок документів легалізуючий орган у місячний термін підтверджує заявлений статус за ознаками, визначеними статтею 11 цього Закону, включає профспілку, об`єднання профспілок до реєстру об`єднань громадян і видає профспілці, об`єднанню профспілок свідоцтво про легалізацію із зазначенням відповідного статусу.

Відповідно до ч. 5 та ч. 6 ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності легалізуючий орган не може відмовити в легалізації профспілки, об`єднання профспілок. У разі невідповідності поданих документів профспілки, об`єднання профспілок зазначеному статусу легалізуючий орган пропонує профспілці, об`єднанню профспілок надати додаткову документацію, необхідну для підтвердження статусу.

Згідно з ч. 9 ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілка, об`єднання профспілок набувають права юридичної особи з моменту затвердження статуту (положення). Статусу юридичної особи набувають також організації профспілки, які діють на підставі її статуту.

Суд зазначає, що профспілка - це особлива категорія громадської організації, яка набуває права юридичної особи з моменту затвердження статуту за рішенням з`їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки, а не з моменту легалізації.

Як вбачається зі Статуту Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , він затверджений Установчим з`їздом Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк 28.01.2019 (Протокол №1).

Будь-якої іншої форми затвердження Статуту профспілки законодавством не встановлено.

При цьому, як вбачається зі ст. 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності результатом легалізації професійної спілки є включення її до реєстру об`єднань громадян і видання профспілці свідоцтва про легалізацію із зазначенням відповідного статусу, а не проставлення будь-яких відомостей на Статуті про його погодження.

Крім того, позивач вказав на те, що відповідно до ст. 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для проведення державної реєстрації подається заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Однак, профспілкою не було подано державному реєстратору заяви про включення профспілки до Реєстру неприбуткових організацій.

Суд зазначає, що згідно з ч. 1 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), крім створення державного органу, органу місцевого самоврядування, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи, утвореної в результаті поділу, виділу, додатково зазначаються відомості про відокремлені підрозділи в частині їх належності до юридичної особи - правонаступника. У заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи приватного права може зазначатися, що вона діє на підставі модельного статуту;

2) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника;

2-1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення засновників, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про створення юридичної особи;

3) документ, що підтверджує створення громадського формування, відповідність статуту юридичної особи, на підставі якого діє громадське формування, - у разі державної реєстрації громадського формування, що є самостійним структурним підрозділом у складі іншої юридичної особи;

4) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку), відомості про особу (осіб), яка має право представляти громадське формування для здійснення реєстраційних дій (ім`я, дата народження, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку);

5) установчий документ юридичної особи - у разі створення юридичної особи на підставі власного установчого документа;

6) реєстр осіб (громадян), які брали участь в установчому з`їзді (конференції, зборах), - у разі державної реєстрації створення громадських об`єднань, політичної партії;

15) список учасників з`їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки.

Таким чином, подання профспілкою заяви про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, здійснюється за бажанням заявника.

Як встановлено судом, Всеукраїнською професійною спілкою працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк при поданні документів для проведення державної реєстрації юридичної особи не було подано державному реєстратору заяву про включення до Реєстру неприбуткових організацій.

Однак, як вбачається з п. 2 ч. 1 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , подання такої заяви здійснюється за бажанням заявника та не обов`язковим.

Стосовно тверджень позивача, що засновниками Всеукраїнської профспілки можуть виступати виключно юридичні особи (як зазначає позивач, відповідно до ст. 11 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ), у зв`язку з чим у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань повинні міститися відомості про всі організації профспілки як засновників профспілки, суд вважає їх надуманими та такими, які не ґрунтуються на нормах ст. 11 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності , в якій відсутні такі вимоги.

Крім того, обгрунтовуючи наявність свого порушеного права, за захистом якого позивач звертається до суду, банк вказав на те, що проведення державної реєстрації Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк порушує права позивача, так як в результаті незаконних дій державного реєстратора нелегітимній організації було надано офіційний статус Профспілки Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк , а отже і право брати участь в управлінні господарською діяльністю товариства. Користуючись наданими правами, представники Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк систематично втручаються в господарську діяльність банку шляхом надсилання запитів, вимог та пропозицій, які стосуються організаційної структури та режиму функціонування банку.

Як зазначив позивач, в результаті незаконної державної реєстрації Всеукраїнська професійна спілка працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк отримала легітимний статус та можливість втручатись в господарську діяльність Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк ; рішення про державну реєстрацію вказаної профспілки безпосередньо порушує права та законні інтереси банку, пов`язані із здійсненням господарської діяльності.

Відповідно до ст. 245 Кодексу законів про працю України працівники мають право брати участь в управлінні підприємствами, установами, організаціями через загальні збори (конференції), ради трудових колективів, професійні спілки, які діють у трудових колективах, інші органи, уповноважені трудовим колективом на представництво, вносити пропозиції щодо поліпшення роботи підприємства, установи, організації, а також з питань соціально-культурного і побутового обслуговування.

Згідно зі ст. 248 Кодексу законів про працю України для реалізації повноважень профспілок, передбачених Законом України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", члени виборних органів профспілкових організацій підприємств, установ і організацій, вищестоящих профспілкових органів, а також повноважні представники цих органів мають право: 1) безперешкодно відвідувати та оглядати місця роботи на підприємстві, в установі, організації, де працюють члени профспілок; 2) вимагати і одержувати від власника або уповноваженого ним органу, іншої посадової особи відповідні документи, відомості та пояснення щодо умов праці, виконання колективних договорів, додержання законодавства про працю та соціально-економічних прав працівників; 3) безпосередньо звертатися в усній або письмовій формі до власника або уповноваженого ним органу, посадових осіб з профспілкових питань; 4) перевіряти роботу закладів торгівлі, громадського харчування, охорони здоров`я, дитячих закладів, гуртожитків, транспортних підприємств і підприємств побутового обслуговування, що належать або надають послуги підприємству, установі, організації, в яких працюють члени профспілок; 5) розміщувати власну інформацію у приміщеннях і на території підприємства, установи, організації в доступних для працівників місцях; 6) перевіряти розрахунки з оплати праці та державного соціального страхування, використання коштів на соціальні і культурні заходи та житлове будівництво.

Відповідно до ст. 251 Кодексу законів про працю України власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в тижневий строк надавати на запити профспілок, їх об`єднань інформацію щодо умов та оплати праці працівників, соціально-економічного розвитку підприємства, установи, організації та виконання колективних договорів і угод. У разі затримки виплати заробітної плати власник або уповноважений ним орган зобов`язаний на вимогу виборних профспілкових органів надати письмовий дозвіл на отримання в банках інформації про наявність коштів на рахунках підприємства, установи, організації чи отримати таку інформацію в банках і надати її профспілковому органу. У разі відмови власника або уповноваженого ним органу надати таку інформацію чи дозвіл на отримання інформації його дії або бездіяльність можуть бути оскаржені до суду.

Таким чином, діяльність профспілки спрямована на захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки та відповідно обмежується вказаними сферами відносин.

Водночас, відповідно до ст. 2 Господарського кодексу України учасниками відносин у сфері господарювання є суб`єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб`єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно з ч. 2 ст. 3 Господарського кодексу України господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб`єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).

Згідно з ч. 4 ст. 3 Господарського кодексу України сферу господарських відносин становлять господарсько-виробничі, організаційно-господарські та внутрішньогосподарські відносини.

Господарсько-виробничими є майнові та інші відносини, що виникають між суб`єктами господарювання при безпосередньому здійсненні господарської діяльності; під організаційно-господарськими відносинами у цьому Кодексі розуміються відносини, що складаються між суб`єктами господарювання та суб`єктами організаційно-господарських повноважень у процесі управління господарською діяльністю; внутрішньогосподарськими є відносини, що складаються між структурними підрозділами суб`єкта господарювання, та відносини суб`єкта господарювання з його структурними підрозділами (ч.ч. 5, 6, 7 ст. 3 Господарського кодексу України).

Враховуючи викладене, суд критично оцінює твердження позивача про втручання Всеукраїнської професійної спілки працівників Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк саме в господарську діяльність банку, оскільки діяльність профспілки спрямована на захист трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки та відповідно обмежується вказаними сферами відносин.

Водночас, зважаючи на ті обставини, що позивач обґрунтовує свої підстави звернення до Господарського суду міста Києва саме порушенням його господарських прав (у зв`язку з втручанням профспілки в господарську діяльність банку), суд дійшов висновку, що даний спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк до Міністерства юстиції України та державного реєстратора Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Судовий збір покладається на позивача у зв`язку з відмовою у позові у повному обсязі (на підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України).

На підставі викладеного, керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236 - 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

УХВАЛИВ:

1. У задоволенні позову Акціонерного товариства Комерційного банку Приватбанк до Міністерства юстиції України та державного реєстратора Міністерства юстиції України Орла Юлії Сергіївни про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

4. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Дата складання та підписання повного тексту рішення: 28 жовтня 2019 року.

Суддя О.В. Чинчин

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.10.2019
Оприлюднено28.10.2019
Номер документу85210637
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/9126/19

Постанова від 28.01.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 14.01.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 02.12.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 23.10.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 11.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 27.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 07.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 07.08.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 24.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні