Рішення
від 16.10.2019 по справі 200/9496/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 жовтня 2019 р. Справа№200/9496/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Галатіної О.О.,

при секретарі Пустовіт Ю.С.

за участю

прокурора Савків С.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області до Старогнатівської сільської ради Волноваського району Донецької області, третьої особи Комунального закладу «Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Колобок» загального типу Старогнатівськоїї сільської ради Волноваського району Донецької області про визнання неправомірною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, суд -

В С Т А Н О В И В:

29 липня 2019 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Волноваської місцевої прокуратури Донецької області до Старогнатівської сільської ради Волноваського району Донецької області, третьої особи Комунального закладу «Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Колобок» загального типу Старогнатівськоїї сільської ради Волноваського району Донецької області в якому просить:

- визнати бездіяльність Старогнатівської сільської ради щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Колобок загального типу Старогнатівської сільської ради Волноваського району Донецької області, який розташований за адресою: вул. Шкільна, буд.55, с. Старогнатівка, Волноваського району, Донецької області, протиправною.

- зобов`язати Старогнатівську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,5 га, на якій знаходиться Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Колобок загального типу, який розташований за адресою: вул. вул. Шкільна, буд.55, с. Старогнатівка, Волноваського району, Донецької області.

Відповідно до змісту позовної заяви вказані позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що Старогнатівською сільською радою в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту" не оформлено правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує дошкільний заклад "Колобок", що за позицією прокурора створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього навчального закладу та виховного процесу, та може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту. Виявлені прокурором порушення, на його думку, можуть також негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу тощо.

Представник відповідача проти позову заперечував, про що надав відзив на позовну відповідно до якої просить відмовити у задоволені позовних вимог.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Старогнатівська сільська рада Волноваського району Донецької області зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 04343010.

Третя особа Комунальний заклад «Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Колобок» зареєстроване в якості юридичної особи за кодом 38966546, місцезнаходження: вул. Шкільна, буд. 55, с. Старогнатівка, Волноваський район Донецької області, знаходиться на балансі Старогнатівської сільської ради.

Відповідно до Статуту КДНЗ Колобок , затвердженого Рішенням виконкому Старогнатівської сільської ради № 16 від 20.11.2015, головною метою закладу освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровлення дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку.

Засновником закладу освіти є Старогнатівська сільська рада. Матеріально- технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі. Фінансування закладу освіти здійснюється відповідно до чинного законодавства.

Згідно з інформації Старогнатівської сільської ради №02/16-60 від 08.02.2018 року, за КДНЗ Колобок закріплена територія (площа земельної ділянки складає - 0,5 га.) для обслуговування загальноосвітньої школи із земель житлової та громадської забудови села Старогнатівка, правовстановлюючі документи та кадастровий номер на земельну ділянку під КДНЗ Колобок відсутні.

З листа Старогнатівської сільської ради від 06.05.2019 року вбачається, що на теперішній час розробка технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності не ведеться у зв`язку з відсутністю коштів в бюджеті сільської ради.

Згідно ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97) від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських рад, як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ст.60 Закону № 280/97 територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на заклади освіти. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.

Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно ст.25 Закону № 280/97 селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

В свою чергу, ст.26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Згідно з пп."б" п.2 ст.32 Закону № 280/97 до делегованих повноважень місцевих рад у сфері освіти належить зокрема, забезпечення відповідно до закону розвитку всіх видів освіти, розвиток і вдосконалення мережі освітніх закладів.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти визначені Законом України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 року № 2628-III (далі - Закон № 2628-ІІІ).

Відповідно до ч.2 ст.37 Закону № 2628-ІІІ утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника цих закладів.

При цьому, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. (ст. 38 Закону № 2628-ІІІ)

Крім того, статтею 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року № 2145-VIII (далі - Закон № 2145-VIII) передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема земельні ділянки. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно ч.5 ст.11, ч.6 ст. 25 Закону № 2145-VIII засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов. Органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття дошкільної освіти шляхом формування і розвитку мережі закладів освіти.

Фінансування дошкільної освіти здійснюється, зокрема за рахунок коштів місцевих бюджетів (ст.78 Закону № 2145-VIII).

Системний аналіз вказаних приписів законодавства дає підстави вважати, що місцеві ради наділені правом управління об`єктами освіти з метою виконання делегованих державою функцій щодо забезпечення розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України від 25.10.2001 року № 2768-III (далі - ЗК України).

Статтею 12 ЗК України установлено, що до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради надають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.116 ЗК України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності. (ст. 92 ЗК України)

Згідно з положеннями ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Судом встановлено, що згідно п.8.1 Статуту управління КДНЗ Колобок здійснюється його засновником Старогнатівською сільською радою. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням та матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Згідно Статуту ДНЗ у своїй діяльності керуються Конституцією України, Законами України "Про дошкільну освіту", Положенням про дошкільний навчальний заклад України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від12.03.2003 №305, іншими нормативно-правовими актами та власним статутом. Джерелами фінансування закладу дошкільної освіти є кошти: засновника, батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних та юридичних осіб. (п. 10.1 Статуту).

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, у користуванні КДНЗ Колобок закріплена територія (площа земельної ділянки складає - 0,5 га.), для обслуговування загальноосвітньої школи із земель житлової та громадської забудови села Старогнатівка.

Проте, до теперішнього часу вказаний проект землеустрою не розроблено, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку відсутні, що не заперечується відповідачем.

При цьому, суд зазначає, що відповідачем до суду не надано інформації, щодо підготовки пакету документів для виготовлення технічної документації із землеустрою.

Відповідно до приписів ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. (п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України)

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. (ч. 4 ст. 245 КАС України).

З огляду на викладені приписи законодавства та враховуючи, що судом встановлено протиправну бездіяльність Старогнатівської сільської ради, що виразилась у невжитті заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою на якій знаходиться Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Колобок загального типу Старогнатівської сільської ради Волноваського району Донецької області, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,5 га, на якій знаходиться Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Колобок загального типу.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -.

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області до Старогнатівської сільської ради Волноваського району Донецької області, третьої особи Комунального закладу «Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Колобок» загального типу Старогнатівськоїї сільської ради Волноваського району Донецької області про визнання неправомірною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати бездіяльність Старогнатівської сільської ради щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Колобок загального типу Старогнатівської сільської ради Волноваського району Донецької області, який розташований за адресою: вул. Шкільна, буд.55, с. Старогнатівка, Волноваського району, Донецької області, протиправною.

Зобов`язати Старогнатівську сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,5 га, на якій знаходиться Старогнатівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садочок) Колобок загального типу, який розташований за адресою: вул. вул. Шкільна, буд.55, с. Старогнатівка, Волноваського району, Донецької області.

Рішення виготовлено у нарадчій кімнаті та проголошено вступну та резолютивну частини у судовому засідання 16 жовтня 2019 року. Повний текст рішення суду виготовлено 23 жовтня 2019 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя О.О. Галатіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено31.10.2019
Номер документу85265527
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/9496/19-а

Рішення від 16.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні