КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2019 року м. Кропивницький Справа № 340/2380/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління Держпраці у Кіровоградській області (далі - позивач) до товариства з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "ЛК" (далі - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача, а саме зобов`язати зупинити експлуатацію устаткування, пов`язаного із зберіганням вибухонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 №956 (пункт 1 додатку 3 до Порядку №1107); обладнання, призначене для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі (п. 7 додатку 3 до Порядку № 1107), до усунення зазначених в позовній заяві порушень.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що у зв`язку з виникнення умов, які можуть спричинити шкоду життю та здоров`ю людей, є всі передбачені Законом підстави для застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Відповідач відзив на позовну заяву у встановлений судом термін не надав.
Згідно із ст.ст.262, 263 КАС України, дану справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши письмові докази у справі суд приходить до таких висновків.
Судом встановлено, що наказом Управління від 11.06.2019 р. №871 та направлення на проведення перевірки від 11.06.2019 р. №315, з 20 по 26 червня 2019 року посадовими особами Управління проведено планову перевірку на ТОВ "Комерційна фірма "ЛК" (код ЄДРПОУ - 41461748, проспект Соборний, 103, кв.123, м. Олександрія, Кіровоградська обл.) на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці, промислової безпеки (а.с.15-17).
За результатами перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 26.06.2019 р. № 360/07.5 (а.с.18-22), в якому зафіксованого встановлення 35 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких порушення, визначене у рядках №№ 1-35 таблиці розділу V, можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1. автозаправна станція (вул. Молодіжна, 16, с. Куколівка, Олександрійський район, Кіровоградська обл.):
- відсутній дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах (п. 6 Додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 (далі- Порядок №1107)), та на експлуатацію обладнання підвищеної небезпеки автомобільної заправної станції (далі - АЗС (пункт 1 до Додатку 3 Порядку №1107), що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці";
- не проведено спеціальне навчання і перевірка знань,особі відповідальній за безпечну експлуатацію АЗС директору ОСОБА_1 , що є порушенням вимог ст. 18 Закону України "Про охорону праці", п. 4.1 глави 4 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15;
- не проведено навчання і перевірка знань з питань охорони праці посадовій особі директору Шестопалову М.М., відповідальному за охорону праці та безпечну експлуатацію технологічних трубопроводів АЗС, що є порушенням вимог статті 18 Закону України "Про охорону праці", пункту 1.2 глави 1 розділу II НПАОП 0.00-1.73-14 Правил охорони праці та безпечної експлуатації технологічних трубопроводів, затверджених наказом Міненерговугілля України від 24.10.2014 № 755;
- відсутній затверджений керівником підприємства перелік нормативно-правових актів з охорони праці, що діють на підприємстві, відповідно до вимог Порядку опрацювання і затвердження власником нормативних актів про охорону праці, що діють на підприємстві, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", п. 1.3 глави 1 НПАОП 0.00-6.03-93 "Порядок опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів, що діють на підприємстві", затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 21.12.1993 №132;
- не організовано опрацювання і затвердження нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 1.3 глави 1 НПАОП 0.00-6.03-93 Порядку опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві, затверджених наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 21.12.1993 №132;
- відсутні паспорти з технічними характеристиками та параметрами технологічних трубопроводів АЗС, у тому числі граничним строком експлуатації кожного, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 1.1 глави 1 розділу ПІ НПАОП 0.00-1.73-14 Правил охорони праці та безпечної експлуатації технологічних трубопроводів, затверджених наказом Міненерговугілля України від 24.10.2014 № 755;
- відсутня експлуатаційна документація на трубопроводи: наряд-допуски на ремонт, акти промивання або продування, перелік технологічних трубопроводів, проектна документація на кожний трубопровід, що є порушенням вимог ст.13 Закону України "Про охорону праці", п. 1.6 глави 1 розділу III НПАОП 0.00-1.73-14 Правил охорони праці та безпечної експлуатації технологічних трубопроводів, затверджених наказом Міненерговугілля України від 24.10.2014 №755;
- відсутні: акти випробування трубопроводів на міцність і щільність; акти експертного обстеження (технічного діагностування) разом з позачерговим технічним оглядом трубопроводів згідно з вимогами Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження і ДСТУ 4046-2001 Обладнання технологічне нафтопереробних, нафтохімічних та хімічних виробництв. Технічне діагностування. Загальні технічні вимоги , що є порушенням вимог ст.13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.1 глави 1 розділу III НПАОП 0.00-1.73-14 Правил охорони праці та безпечної експлуатації технологічних трубопроводів, затверджених наказом Міненерговугілля України від 24.10.2014 № 755;
- відсутні експлуатаційні журнали технологічних трубопроводів АЗС, що є порушенням вимог ст.13 Закону України "Про охорону праці", пункту 2.20 глави 2 розділу II НПАОП 0.00-1.73-14 Правил охорони праці та безпечної експлуатації технологічних трубопроводів, затверджених наказом Міненерговугілля України від 24.10.2014 № 755;
- відсутня затверджена керівником необхідна інструкція (інструкція з охорони праці для оператора АЗС), що є порушенням вимог ст.13 Закону України "Про охорони праці", п.4 роз.IV НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 № 526);
- оператор АЗС не забезпечений спеціальним одягом та спеціальним взуттям згідно встановлених норм, що є порушенням вимог статті 8 Закону України "Про охорону праці", НПАОП 0.00-3.16-12 Норм безоплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту працівників нафтогазової промисловості, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09.07.2012 № 962;
2. автогазозаправний пункт (вул. Молодіжна, 16, с. Куколівка, Олександрійський р-н, Кіровоградська обл.):
- роботодавець не одержав дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки відповідно до вимог Порядку № 1107, що є порушенням вимог ст. 21 Закону України "Про охорону праці", пункту 3.1 розділу III НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;
- відсутня декларація на виконання робіт підвищеної небезпеки: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, зазначених у пункту 6 Додатку 6 до Порядку № 1107, що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці";
- суб`єкт господарювання до початку спорудження, монтажу і наладки об`єктів систем газопостачання не подав до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, такі відомості: назва і адреса об`єкта, його технічна характеристика та відомча належність; назва будівельно-монтажної організації, яка здійснює будівництво об`єкта системи газопостачання. До відомостей додаються: проектна документація на будівництво згідно з вимогами статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ; завірена копія наказу про призначення особи, яка буде здійснювати технічний нагляд за будівництвом, протокол перевірки її знань в обсязі виконуваної нею роботи, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 4.2 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- не підписано акт приймання газообладнання для проведення комплексного випробування (пусконалагоджувальних робіт) за формою додатка Ю до ДБН В.2.5-20-2001 "Газопостачання", що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 4.6 розділу IV НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;
- на підприємстві не розроблений план локалізації і ліквідації можливих аварій в системі газопостачання, що є порушенням вимог ст.13 Закону України "Про охорону праці", п.3.30 глави 3 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;
- на газопроводах АГЗП не нанесені позначки напряму руху потоку газу, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", п.1.10 гл.1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- запірна арматура на газопроводах і обладнанні АГЗП не перевіряється на положення відкрито-закрито відповідно до вимог документації заводу-виробника з експлуатації обладнання, що є порушенням вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 1.11 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;
- різьбові і фланцеві з`єднання технологічного обладнання, трубопроводів і запірної арматури не перевіряються на герметичність приладовим методом або за допомогою мильної емульсії щомісяця, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.11 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;
- не проводиться перевірка параметрів настроювання ЗСК. ЗСК не опломбований, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.13 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- спрацювання ЗСК не перевіряється шляхом короткочасного їх відкриття відповідно до вимог документації з експлуатації заводу-виробника, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.15 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;
- гумовотканинним рукавам до встановлення не проведено гідравлічне випробування тиском, що становить 1,25 номінального. Рукави не мають маркування із зазначенням номінального тиску, строків проведеного і чергового гідравлічних випробувань, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.17 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- відсутній переносний вибухозахищений світильник напругою не більше 12 В, що є порушенням вимог ст.13 Закону України Про охорону праці , п. 7.26 розділу VII НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- відсутня інструкція про порядок приймання, зберігання, відпуску та облік газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України від 03 червня 2002 року № 332, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 24 квітня 2003 року за № 331/7652, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.43 глави 1 розділу VI НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- на робочих місцях працівників не розміщені інструкції з охорони праці, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 4 розділу V НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 №526);
- відсутній журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці встановленої форми, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 6.9, пункту 6.10 глави 6 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15;
- відсутній журнал реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 6.3 глави 6 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15;
- відсутній наказ по підприємству з числа керівників чи інженерно-технічних працівників, що мають право видавати наряди-допуски, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 7.3 розділу VII НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- відсутній журнал обліку робіт, що виконуються за нарядами і розпорядженнями, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.7.6 НПАОП 0.00-1.15-07 Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27.03.2007 № 62;
- відсутнє затверджене керівником положення про навчання і перевірку знань з питань охорони праці працівників, що є порушенням вимог ст. 13 Закону України Про охорону праці , пункту 3.2 глави З НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 №15;
- відсутня служба охорони праці, що є порушенням вимог ст.13Закону України "Про охорону праці", пункту 1.4 глави 1 НПАОП 0.00-4.21-04 Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 15.11.2004 №255;
- не затверджено перелік газонебезпечних робіт, які виконуються по наряду-допуску та які виконуються без оформлення наряду-допуску, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 7.5 розділу VII НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285;
- відсутня інструкція з охорони праці на відповідального за газове господарство, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 3 розділу І НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 №526);
- на підприємстві, залежно від місцевих умов і особливостей виробництва, роботодавцем не затверджено наказом перелік робіт, які виконуються за нарядами-допусками та за розпорядженнями, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 1.6 НПАОП 0.00-1.15-07 Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27.03.2007 № 62, пункту 2.3 розділу II НПАОП 0.00-7.11-12 Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом МНС України від 25.01.2012 № 67;
- інструкції не затверджені та не введені в дію, що є порушенням вимог статті 13 Закону України Про охорону праці , пункту 7 розділу IV НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 № 526).
Примірник акту перевірки 26.06.2019 р. вручений директору товариства Шестопалову М.М..
Відповідно до ч. 4 ст. 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.
Положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, поряд з іншими правовими актами регулює Закон України "Про охорону праці" 14 жовтня 1992 №2694-ХІІ (далі - Закон №2694).
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону № 2694 охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Статтею 4 Закону № 2694 визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно ч.1 ст.6 цього Закону умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.
Роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці (ч.1 ст.13 Закону № 2694).
При цьому, нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов`язкові для виконання (ст.27 Закону № 2694).
Відповідно до абз.5 ч.1 ст.39 Закону № 2694, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному та об`єктивному дослідженні.
Відповідачем не надано доказів на підтвердження усунення виявлених порушень, що в свою чергу свідчить про обґрунтованість вимог позивача.
Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зазначених витрат у справі не встановлено.
Керуючись ст.ст.139, 246, 382, 255, 292-297, 325 КАС України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити повністю.
Застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "ЛК" (код ЄДРПОУ 41461748) заходи реагування у сфері державного нагляду, шляхом зобов`язання товариство з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "ЛК" (код ЄДРПО У41461748) зупинити експлуатацію устаткування на автозаправній станції та автогазозаправному пункті (вул. Молодіжна,16,с.Куколівка, Олександрійський район, Кіровоградська обл.), пов`язаного із зберіганням вибухонебезпечних речовин, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України №956 від 11.07.2002 року (пункт 1 додатку 3 до Порядку №1107); та обладнання, призначеного для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі (пункт 7 додатку 3 до Порядку № 1107), до повного усунення порушень нормативно-правових актів з охорони праці, зафіксованих в акті від 26.06.2019 р. №360/07.5.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст.ст.255, 295 КАС України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання його копії.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2019 |
Оприлюднено | 30.10.2019 |
Номер документу | 85265908 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні