Постанова
від 21.10.2019 по справі 810/531/17
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/531/17 Суддя (судді) першої інстанції: Дудін С.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Собківа Я.М.,

суддів: Земляної Г.В., Ісаєнко Ю.А.,

за участю секретаря: Рагімової Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області, Головного управління ДФС у Київській області на ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Інститут нових технологій" до Бориспільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області, Головного управління ДФС у Київській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області про зміну способу виконання судового рішення в адміністративній справі № 810/531/17,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Інститут нових технологій" звернулось із заявою про зміну способу виконання судового рішення, в якій позивач просив змінити спосіб і порядок виконання постанови Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 року в частині: Зобов`язати Броварську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Київській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування Товариству з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій суми податку на додану вартість за жовтень 2013 року у розмірі 598309 (п`ятсот дев`яносто вісім тисяч триста дев`ять) грн. 00 коп. на Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління державної казначейської служби України у Київській області (код ЄДРПОУ 37955989, місце знаходження:01196, м.Київ, пл.Лесі Українки,1) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій (код ЄДРПОУ 33494810, місце знаходження: 07455, Київська обл., Броварський район, с.Княжичі, вул.М.Ланунової 1Б) заборгованість бюджету із відшкодування податку на додану вартість в розмірі 598309,00 грн. (п`ятсот дев`яносто вісім тисяч триста дев`ять грн. 00 коп.).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року заяву про зміну способу виконання судового рішення задоволено.

Змінено спосіб виконання постанови Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 року в адміністративній справі №810/531/17 в частині зобов`язання Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування Товариству з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій суми податку на додану вартість за жовтень 2013 року у розмірі 598309 (п`ятсот дев`яносто вісім тисяч триста дев`ять) грн. 00 коп. та стягнути з Державного бюджету України через Головне управління державної казначейської служби України у Київській області (ідентифікаційний код 37955989, місцезнаходження: 01196, м. Київ, пл. Лесі Українки, 1) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій (ідентифікаційний код 33494810, місцезнаходження: 07455, Київська обл., Броварський район, с. Княжичі, вул. М. Лагунової, 1Б) заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість за жовтень 2013 року у розмірі 598309,00 грн. (п`ятсот дев`яносто вісім тисяч триста дев`ять грн. 00 коп.)

Не погодившись із вказаною ухвалою суду, Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області та Головне управління ДФС у Київській області подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 червня 2019 року та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні заяви.

Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції неповністю з`ясовані обставини справи, порушено норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, Постановою Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 у справі №810/531/17, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28.09.2017, був частково задоволений позов Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій до Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області, Головного управління ДФС у Київській області та Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області про стягнення пені та зобов`язання вчинити певні дії.

Зобов`язано Броварську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Київській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування Товариству з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій суми податку на додану вартість за жовтень 2013 року у розмірі 598309 (п`ятсот дев`яносто вісім тисяч триста дев`ять) грн. 00 коп.

Стягнуто з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій пеню у розмірі 203785 (двісті три тисячі сімсот вісімдесят п`ять) грн. 68 коп. за порушення строків відшкодування податку на додану вартість за жовтень 2013 року.

В іншій частині в позові відмовлено.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій судовий збір у сумі 4656 (чотири тисячі шістсот п`ятдесят шість) грн.78 коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області.

Зобов`язано Броварську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Київській області надати суду звіт про виконання судового рішення протягом одного місяця з дня набрання судовим рішенням законної сили.

За результатом розгляду поданого 12.03.2018 ТОВ відповідальністю Інститут нових технологій клопотання, ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.03.2018 встановлено новий строк для подання Броварською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Київській області звіту про виконання постанови Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 у справі № 810/531/17, а саме: до 19 квітня 2018 року.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.04.2018 року прийнято звіт Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області від 19.04.2018 про виконання постанови Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 по справі №810/531/17 та вирішено вважати постанову Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 виконаною у повному обсязі.

Відповідно до частин першої третьої статті 378 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

З наведеної норми вбачається, що суд може змінити спосіб виконання рішення лише у виняткових випадках, за наявності обставин, що ускладнюють його виконання за умови надання достатніх доказів наявності таких обставин.

Зміна способу або порядку виконання може відбуватися у заміні одного заходу примусового виконання судового рішення іншим.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання судового рішення контролюючим органом було включено суму залишку невідшкодованого податку на додану вартість у розмірі 598309,00 грн. згідно декларації ТОВ Інститут нових технологій з ПДВ за жовтень 2013 року до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовано з бюджету.

Проте, на даний час Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не працює, а відсутність механізму реального відшкодування платнику податків узгодженої суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, у такий спосіб захисту, як зобов`язання контролюючого органу внести відповідну заяву до Тимчасового реєстру заяв повернення суми бюджетного відшкодування є неефективним способом захисту його прав як платника податків.

21 грудня 2016 року Верховною Радою України було прийнято Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні №1797-VIII, який набрав чинності з 01.01.2017.

Вказаним законом був змінений порядок здійснення бюджетного відшкодування, який наразі не передбачає надання контролюючим органом висновку про відшкодування та його направлення до органу державного казначейства, оскільки таке відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, відображеної в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Відповідно до п.п.200.7.2 п.200.7 ст.200 ПК України заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.

Порядок узгодження зазначеної у заяві суми бюджетного відшкодування закріплений в пункті 200.12 статті 200 Податкового кодексу України.

Так, зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат:

а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки;

б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки;

г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення;

ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами "б" і "в" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в автоматичному режимі на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

У випадках, передбачених підпунктами "а", "г" і "ґ" цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

На підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів (п.200.13 ст.200 ПК України).

При цьому, пунктами 52 та 56 підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, якими цей підрозділ був доповнений Законом №1797, визначено, що до 10 січня 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, зобов`язаний на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 1 січня 2017 року, сформувати єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку їх надходження.

Формування, ведення, бюджетне відшкодування та офіційне публікування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

Таким чином, починаючи з 01.04.2017 обов`язковою та необхідною передумовою для перерахування платникові податків органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, узгодженої суми бюджетного відшкодування є наявність інформації про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму саме в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування (далі Реєстр), а не в Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету (далі Тимчасовий реєстр).

Отже, належним підтвердженням виконання контролюючим органом постанови Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 у справі №810/531/17 може бути лише внесення інформації про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму до Реєстру, оскільки саме цю дію було зобов`язано вчинити відповідача судовим рішенням.

Таким чином, відображення контролюючим органом інформації про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму у Тимчасовому реєстрі, не надає можливості для її перерахування на рахунок платника податків органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у зв`язку з чим таке відображення свідчить не про виконання судового рішення, а швидше про створення відповідачем штучних перешкод для цього, внаслідок чого рішення суду залишається невиконаним більше одного року та восьми місяців з дня набрання ним законної сили.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з позицією Окружного адміністративного суду що внесення контролюючим органом інформації про належну позивачеві узгоджену суму бюджетного відшкодування замість Реєстру (як було зазначено у судовому рішенні) до Тимчасового реєстру, який наразі не функціонує, фактично призвело до того, що постанова Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 у справі №810/531/17 залишається невиконаною.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Відтак ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Ураховуючи наведене суд вважає, що у даному випадку наявні передбачені статтею 378 КАС України підстави для зміни способу виконання постанови Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2017 у справі №810/531/17 шляхом стягнення з Державного бюджету України через територіальний орган Державної казначейської служби України на користь товариства заборгованості бюджету з відшкодування ПДВ.

За таких обставин, заява Товариства з обмеженою відповідальністю Інститут нових технологій про зміну способу виконання судового рішення є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області, Головного управління ДФС у Київській області залишити без задоволення.

Ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 10 червня 2019 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач Собків Я.М.

Суддя Земляна Г.В.

Суддя Ісаєнко Ю.А.

Повний текст постанови виготовлено - 24 жовтня 2019 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2019
Оприлюднено31.10.2019
Номер документу85267775
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/531/17

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 21.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Постанова від 21.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні