Рішення
від 22.10.2019 по справі 200/7878/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 жовтня 2019 р. Справа№200/7878/19

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., за участі секретаря судового засідання Лопушанського Д.О., представника відповідача Голуба М.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Сонячне місто плюс до Головного управління ДФС у Донецькій області про скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

14 червня 2019 року шляхом надіслання поштою позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю Сонячне місто плюс , звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача, Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, у якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 06 лютого 2019 року №0026064603, яким застосовано штраф до позивача у розмірі 496 535,71 грн. за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у ЄРПН.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що податковий орган при перевірці прийшов до неправильних висновків з причини невірного тлумачення положень статті 120-1 Податкового кодексу України, якою, зокрема, визначено види податкових накладних, несвоєчасність реєстрації яких не створює підстав для застосування штрафних санкцій. На думку позивача до платника податку не застосовуються штрафні санкції, які передбачені пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, у випадку порушення строків реєстрації трьох окремих вадів податкових накладних: що не надаються отримувачу (покупцю); складених на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування; складених на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою. Усі спірні податкові накладні, зазначені в акті перевірки, є накладними, що складені відповідно до абзацу 5 пункту 201.4 статті 201 Податкового кодексу України. Суми податку на додану вартість (далі - ПДВ) по всіх зазначених в акті перевірки податкових накладних були в повному обсязі включені позивачем до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період; у свою чергу, право покупця на включення сум ПДВ по спірних податкових накладних до податкового кредиту за відповідний період порушене не було, оскільки спірні накладні є такими, що складені за щоденними підсумками операцій та такими, що не надаються покупцю. Крім того, позивач вважає, що відповідач неправомірно провів повторну перевірку за один і той самий період з одного і того ж питання, оскільки відсутні підстави для її проведення, передбачені статтею 78 Податкового кодексу України.

Відповідач подав відзив на позову заяву, в якому позов не визнав просив відмовити в його задоволенні з наступних підстав. Пунктом 198.5 статті 198 Податкового кодексу України встановлений обов`язок платника податку нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних операціях. Отже, у разі порушення платником податку термінів реєстрації/відсутності реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених при визначенні податкових зобов`язань з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 Кодексу, до такого платника податку застосовуються штрафні санкції, визначені відповідно пунктами 120-1.1 або 120-2.2 статті 120-1 Кодексу, у визначених розмірах. При цьому Податковим кодексом України не передбачені винятки щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію (відсутність реєстрації) в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, крім тих, що встановлені безпосередньо пунктом 120-1.1 статті 120-1 та пунктами 35 та 42 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Приписами пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України встановлено, що норми пункту 120-1.1 статті 120-1 цього Кодексу не застосовуються при порушенні термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, складених до 1 жовтня 2015 року. Період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу. Починаючи з четвертого робочого дня після дати набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, складених до 1 липня 2015 року, здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього ПК України.

Податкові накладні які зареєстровано позивачем з порушенням граничного строку, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), у графі 8 містять код ставки податку на додану вартість 20 , що свідчить про те, що розрахунок коригування до податкової накладної, так як і сама податкова накладна складені на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються податком на додану вартість.

Таким чином, реєстрація податкових накладних, у яких відображені операції, що оподатковуються за ставками 7% та/або 20%, а також розрахунків коригування, що передбачають збільшення суми ПДВ, після граничного терміну реєстрації, тягне за собою застосування штрафної санкції за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у розмірі, визначеному п.120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Відповідна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 04 вересня 2018 року у справі №816/1488/17 (касаційне провадження №К/9901/152/17) та від 11 грудня 2018 року у справі №807/68/18 (адміністративне провадження №К/9901/63488/18).

Відповідачем була проведена камеральна перевірка у порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75, пункту 76.3 статті 76 Податкового кодексу України, а не документальна позапланова перевірка, як зазначено у позовній заяві, за результатами якої складено акт від 20.12.2018 № 3555/05-99-46-03/39913317.

26 червня 2019 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами загального позовного провадження.

19 серпня 2019 року підготовче провадження продовжено на 30 днів про що постановлена ухвала, яка занесена в протокол судового засідання.

23 вересня 2019 року закрито підготовче провадження, справа призначена до судового розгляду суті.

У судове засідання, призначене на 22 жовтня 20109 року, представник позивача не прибув, надав заяву про розгляд справи у його відсутність.

У судовому засіданні представник відповідача позов не визнав, надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву. Просив відмовити в задоволенні позову.

Заслухавши представника відповідача, дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Сонячне місто плюс зареєстровано в якості юридичної особи і внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 39913317 основним видом діяльності є оптова торгівля напоями ( том 1, а.с. 70).

20 грудня 2018 року Маріупольським управлінням Головного управління ДФС у Донецькій області проведено камеральну перевірку ТОВ СОНЯЧНЕ МІСТО ПЛЮС .

За результатами перевірки складено Акт №3555/05-99-46-03/39913317 від 20.12.2018 Про результати камеральної перевірки дотримання вимог податкового законодавства Товариства з обмеженою відповідальністю СОНЯЧНЕ МІСТО ПЛЮС (код ЄДРПОУ 39913317) з питань своєчасності реєстрації в Єдиному реєстру податкових накладних/розрахунків коригування з податку на додану вартість за період з 2017-2018 (том 1, а.с. 24-37).

Перевіркою встановлено порушення ТОВ СОНЯЧНЕ МІСТО ПЛЮС пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування у ЄРПН:

- реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування складених у 2017-2018 роках на загальну суму ПДВ 3707693,25 гривень в тому числі:

із затримкою терміну реєстрації до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 2443156,07 гривень;

із затримкою терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів на загальну суму ПДВ 1234972,81 гривень;

із затримкою терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів на загальну суму ПДВ 17418,47 гривень.

28 січня 2019 року позивачем подані заперечення до акту №3555/05-99-46-03/39913317 від 20.12.2018 (том 1, а.с. 38-44).

05 лютого 2019 року Головне управління ДФС у Донецькій області листом за №9261/10/05-99-46 надало відповідь на заперечення позивача і залишило висновки акту №3555/05-99-46-03/39913317 від 20.12.2018 без змін (том 1, а.с.45-46).

06 лютого 2019 року згідно з підпунктом 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України посадовою особою Головного управління ДФС у Донецькій області на підставі акту №3555/05-99-46-03/39913317 від 20.12.2018 прийнято податкове повідомлення-рішення форми Н №0026064603 про застосування до ТОВ СОНЯЧНЕ МІСТО ПЛЮС застосовано штраф:

за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 2443156,07 гривень в розмірі 10% у сумі - 244315, 61 гривень;

за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних днів 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 1234972,81 гривень в розмірі 20% у сумі 246994,51 гривня;

за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 17418,47 гривень в розмірі 30% у сумі 5225,54 гривень.

Загальна сума штрафу становить 496535,71 гривень (том 1, а.с. 14).

18 березня 2019 року позивачем до Державної фіскальної служби України подана скарга на спірне податкове повідомлення-рішення (том 1, а.с. 57-66).

11 квітня 2019 року рішенням Державної фіскальної служби України №17035/6/99-99-11-06-01-25 подовжено строк розгляду скарги позивача до 20 травня 2019 року (том 1, а.с. 67)

17 травня 2019 року рішенням Державної фіскальної служби України №22898/6/99-99-11-0125 скарга позивача залишена без задоволення, а спірне податкове повідомлення-рішення - без змін (том 1, а.с. 68-69).

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно абзацу 2 пункту 75.1.1 статті 75 ПК України предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

За приписами пункту 76.1 статті 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Судом встановлено, що 14 лютого 2018 року та 13 серпня 2019 року відповідачем була проведена камеральна перевірка позивача з питань своєчасності реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, які були видані платникам податку на додану вартість ТОВ Донбаснафтопродукт , Приватне підприємство Главторг , Акціонерне товариство Виробниче об`єднання Конті (том 1, а.с. 47-48, 51-52).

Предметом камеральної перевірки за результатами якої було прийнято спірне рішення була своєчасність реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, які були видані неплатникам податку на додану вартість.

Отже, суд не бере до уваги посилання позивача на незаконність камеральної перевірки, яка була проведена 20 грудня 2018 року Маріупольським управлінням Головного управління ДФС у Донецькій області.

Склад податкового правопорушення доводиться контролюючим органом тим, що позивачем допущена затримка реєстрації податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 2443156,07 гривень, від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 1234972,81 гривень, від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 17418,47 гривень.

Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За змістом окремих абзаців пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України (у редакції, що діє з 01 січня 2017 року, на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII) порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема, 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів та 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.

Судом встановлено, що позивач несвоєчасно зареєстрував податкові накладні, які не надавалися покупцю, та складені за щоденними підсумками операцій (том 1, а.с. 108-250, том 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, том 9 а.с. 1-109). Із податкових накладних вбачається, що позивач не звільнений від оподаткування (основна ставка податку 20 %) та обсяги постачання товарів оподатковуються за основною ставкою податку 20 %.

Наявність обов`язку у платника податків щодо здійснення реєстрації відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не є спірною у цій справі. Спірним є саме наявність чи відсутність підстав для застосування штрафу, передбаченого пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

З 01 січня 2017 року законодавцем змінено редакцію пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України. На відміну від попередньої редакції цієї статті, яка встановлювала штрафні санкції за порушення термінів реєстрації виключно податкових накладних, що підлягають наданню покупцям, чинною на момент виникнення правовідносин редакцією визначено, що штрафні санкції застосовуються за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації всіх податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Винятком є виключно порушення термінів реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Відповідно до пункту 8 Порядку заповнення податкової накладної , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2015 року № 1307, із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства фінансів №503 від 25.05.2016, №276 від 23.02.2017, №763 від 17.09.2018 (далі - Порядок № 1307) при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини робиться помітка X та зазначається тип причини, зокрема, 11 - складена за щоденними підсумками операцій.

Отже, положеннями Порядку №1307 визначено детальний перелік податкових накладних, які не підлягають наданню отримувачу (покупцю). Цей перелік включає в себе не тільки податкові накладні, складені на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість та операції, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість, але й інші групи операцій, здійснення яких обумовлює ненадання податкових накладних продавцю.

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, Порядку №1307 дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Вказана правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 04 вересня 2018 року у справі № 816/1488/17, від 11 грудня 2018 року справа №807/68/18.

Суд не приймає до уваги аргументи позивача щодо тлумачення положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, оскільки вони суперечать усталеній правозастосовній практиці Верховного Суду, і відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

На підставі наведеного та встановлених у справі обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Судові витраті, понесені позивачем, відшкодуванню не підлягають.

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Сонячне місто плюс (місцезнаходження: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Енгельса, буд. 42, оф. 1; код ЄДРПОУ 39913317) до Головного управління ДФС у Донецькій області (місцезнаходження: 87526, Донецька область, м. Маріуполь, вул. 130 Таганрозької дивізії, буд. 114; код ЄДРПОУ 39406028) про скасування податкового повідомлення-рішення форми Н №0026064603 від 06 лютого 2019 року відмовити в повному обсязі.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті, його вступна та резолютивна частини проголошені в судовому засіданні 22 жовтня 2019 року.

Повне рішення складено 30 жовтня 2019 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Донецького окружного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя Циганенко А.І.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2019
Оприлюднено31.10.2019
Номер документу85271383
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/7878/19-а

Рішення від 22.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні