КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2019 року м. Кропивницький Справа № 340/2249/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу за позовом керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури (далі - позивач) до Новоархангельського НВО № 1 Новоархангельської районної ради Кіровоградської області (далі - відповідач), третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Вільшанська сільська рада Новоархангельського району Кіровоградської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та спорудами Вільшанської ЗШ І-ІІ ступенів Новоархангельського НВО №1;
- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Вільшанською ЗШ І-ІІ ступенів Новоархангельського НВО №1, площею 1,08 га.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Вільшанська ЗШ І-ІІ ступенів не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. При цьому, відсутність вказаних правовстановлюючих документів порушує встановлені державною принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Оскільки, відповідачем упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходяться вказаний вище навчальний заклад, вказане питання підлягає вирішенню судом.
Відповідач подав до суду відзив на позов, в якому просив в задоволенні позовних вимог відмовити (а.с.80-87). З поданого відзиву відповідач посилається на те, що у даному спірному питанні позивачем не зазначені обставини, які б давали підстави для висновку про невиконання або неналежне виконання Новоархангельською районною радою, відділом освіти, молоді та спорту Новоархангельської РДА, які є самостійними юридичними особами з повним обсягом процесуальної дієздатності, своїх функцій щодо задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні питання щодо розпорядження земельною ділянкою комунальної форми власності тощо.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити (а.с.117-126).
Відповідач заперечення на таку відповідь не подавав.
Третя особа свої пояснення (заперечення) по суті позовних вимог також не подавала.
Згідно ст.ст.262, 263 КАС України дану справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження за наявними матеріалами.
Дослідивши наявні в справі матеріали суд дійшов наступних висновків.
У відповідності до ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено ст.23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VІІ та ст.53КАС України.
Частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з ч.4 ст.53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Отже, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом щодо зобов`язання відповідачів вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Вільшанською ЗШ І-ІІ ступенів Новоархангельського НВО №1, загальною площею 1,08 га..
Судом встановлено, що Вільшанська ЗШ І-ІІ ступенів є філією та відокремленим структурним підрозділом Новоархангельського НВО №1 Новоархангельської районної ради Кіровоградської області (а.с.30-41).
Відповідно до статуту Новоархангельське НВО №1 є комунальною установою, що належить до спільної власності територіальних громад сіл та селища Новоархангельського району.
Новоархангельське НВО №1 є юридичною особою та наділений усіма правами юридичної особи з часу його державної реєстрації, має самостійний баланс, реєстраційний на інші рахунки в органах Державної казначейської служби, гербову печатку, штампи, ідентифікаційний номер та фірмові бланки зі своїм найменуванням, інші реквізити.
Крім того, Новоархангельське НВО №1 є бюджетною неприбутковою установою, що фінансується з районного бюджету, засновником якого є Новоархангельська районна рада Кіровоградської області (а.с.42-48).
Приміщення Вільшанської ЗШ І-ІІ ступенів знаходиться за адресою: с. Вільшанка, вул. Леніна, 45, Новоархангельський район, Кіровоградська область.
Згідно довідки Вільшанської сільської ради від 10.01.2019 вих.5 загальна площа земельної ділянки в користуванні Вільшанської ЗШ І-ІІ ступенів становить 1,08 га (а.с.28).
Листом від 05.06.2019 р. №б/н відповідачем повідомлено, що правовстановлюючі документи, а саме державний акт на право постійного користування вказаною земельною ділянкою, не виготовлялись (а.с.27).
Крім того, листом від 11.06.2019 №01-22/135 відповідачем повідомлено, що за період з 01.09.2016 по 11.06.2019 р. заходи щодо виготовлення таких документів не вживались в зв`язку з тим, що кошти не виділялись (а.с.29).
Відповідно інформації відділу у Новоархангельському районі ГУ Держгеокадастру встановлено, що кадастровий номер на зазначену земельну ділянку не присвоювався та правовстановлюючі документи на неї відсутні (а.с.49).
Відповідачем вищевказані обставини не заперечуються.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно з ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Ст. 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Приписами п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель,8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Відповідно ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно ст.125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно ч.1, 2 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. № 1952-ІV, право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації.
Підставами проведення землеустрою, відповідно ст.22 Закону України "Про землеустрій" є рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, також судових рішень. Рішення органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Відповідно до приписів ч.ч.1, 2 статті 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Отже, в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є Вільшанська ЗШ І-ІІ ступенів Новоархангельського НВО №1, тому відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства саме Новоархангельське НВО №1 повинне звернутися з відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, загальною площею 1,08 га, до Вільшанської сільської ради, яка й наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. В подальшому, після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, навчальному закладу необхідно подати такий проект до сільської ради для його затвердження та передачі земельної ділянки в постійне користування.
Однак, в порушення наведених вимог земельного законодавства відповідачем не вжито заходів до оформлення у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування спірною земельною ділянкою.
Згідно до статті 20 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, власники і адміністрація навчально-виховних закладів та громадяни, які організують або здійснюють навчальні та виховні процеси, зобов`язані забезпечити для цього умови, що відповідають вимогам санітарних норм.
Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджене постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.
Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.
Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством.
При цьому, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад, може призвести до надання її іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 р..
З вищенаведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до Закону.
Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Вільшанська ЗШ І-ІІ ступенів не оформлено, державну реєстрацію, зокрема і права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.
Новоархангельське НВО №1, яке здійснює управління зазначеним вище навчальним закладом, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ЗШ І-ІІ ступенів. Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідачем не надано відповідних доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку. Суд погоджується з позивачем, що факт не вжиття таких заходів підтверджується тим, що відповідачем не було направлено на адресу Вільшанської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (в даному випадку грошові кошти для цього не потрібні). Також, відповідач не надав доказів звернення до Новоархангельської районної ради з клопотання про виділення фінансування, необхідного для виготовлення такого проекту.
Отже, зазначені представником відповідача у відзиві обставини є необґрунтованими, тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача підлягають задоволенню.
Також, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов`язання відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Вільшанської ЗШ І-ІІ ступенів, оскільки права на нерухоме майно, їх обтяження підлягають обов`язковій державній реєстрації відповідно до закону та відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під загальноосвітньою школою створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.
Відповідно матеріалів справи підставою для звернення прокурора до суду слугувало не вчинення відповідачем дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та спорудами Вільшанської ЗШ І-ІІ ступенів.
Згідно до вимог ч.2, 3 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Правило, передбачене ч. 3 ст. 139 КАС України, діє незалежно від того, на чию користь ухвалене судове рішення, і незалежно від складу судових витрат, оскільки суб`єкт владних повноважень, який звернувся до суду, повинен доказати правомірність позовних вимог.
Оскільки прокурор у справі є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави в суді, виходячи з аналізу наведених норм, суд дійшов висновку щодо відмови у стягненні з відповідача судового збору на користь прокуратури.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Новоархангельського НВО №1 Новоархангельської районної ради Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та спорудами Вільшанської ЗШ І-ІІ ст. Новоархангельського НВО №1 Новоархангельської районної ради Кіровоградської області.
Зобов`язати Новоархангельське НВО №1 Новоархангельської районної ради Кіровоградської області вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею та спорудами Вільшанської ЗШ І-ІІ ст. Новоархангельського НВО №1 Новоархангельської районної ради Кіровоградської області, загальною площею 1,08 га.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Згідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділ VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2019 |
Оприлюднено | 31.10.2019 |
Номер документу | 85272073 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні