Справа № 560/2622/19
РІШЕННЯ
іменем України
30 жовтня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Державної організації "Комбінат "Естафета" про застосування заходів реагування
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося з позовом до Державної організації "Комбінат "Естафета" про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи Державної організації "Комбінат "Естафета", розташованої за адресою: Хмельницька область, Славутський район, с. Стригани, вул. Г. Охман, 3а ( код ЄДРПОУ 14373331), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в п.п. 1,2,4,5,6,7,8,9 Акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №115 від 31.05.2019.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що посадовою особою позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку Державної організації "Комбінат "Естафета".
За результатами її проведення контролюючий орган виявив ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів та склав Акт перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 115 від 31.05.2019. Зважаючи на те, що відповідач не усунув виявлені порушення, а подальша експлуатація Державної організації "Комбінат "Естафета" із виявленими порушеннями створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведенню робіт з евакуації людей і як наслідок створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.
20.09.2019 до суду надійшов відзив, в якому відповідач визнав, що порушення зазначені в акті перевірки №115 дійсно мали місце, в зв`язку з чим вжито заходів для їх усунення. Зазначив, що більшість порушень, фактично усунуті та оскільки в акті перевірки не встановлено строк, до якого виявлені порушення мають бути усунуті, роботи по усуненню таких наразі тривають. Порушення, які залишились не є критичними та не створюють загрозу життю та здоров`ю громадян.
Вказав, що повне зупинення роботи Державної організації "Комбінат "Естафета" призведе до порушення прав та інтересів осіб, які перебувають у трудових відносинах та завдасть шкоди державі.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.08.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.10.2019 вирішено перейти до розгляду даної справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.10.2019 вирішено судовий розгляд цієї справи здійснити у письмовому провадженні.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
У період з 30.05.2019 по 31.05.2019 посадовою особою Славутського РС ГУ ДСНС у Хмельницькій області, на підставі наказу від 03.05.2019 № 253, посвідчення на проведення перевірки від 20.05.2019 № 117, було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки території, будівель та споруд Державної організації "Комбінат "Естафета".
Перевіркою встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012 (далі - КЦЗУ), Державних будівельних норм України В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Державних будівельних норм України В.2.5-76:2014 "Автоматизовані системи раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення " (далі - ДБН В.2.5-76:2014), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - ППБУ), Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників затверджених наказом МВС України №25 від 15.01.2018, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за №225/31677, Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 № 1200.
За наслідками проведеної позивачем перевірки складено Акт №115 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ДО "Комбінат "Естафета" (вул. Г. Охман, 3а, Стригани, Славутський район, Хмельницька область, 30069) від 31.05.2019 (далі - акт перевірки), яким встановлений ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме :
п. 1. Не обладнано адміністративну будівлю, складські приміщення, приміщення масло групи, паливо заправного пункту, зберігання та ремонту автотракторної техніки системою пожежної сигналізації (п. 1.2. глави 1 розділу V НАПБ А.01.001- 2014, п.п. 4.1; 14.2; 12.6 таблиці А1, п. 7.42 таблиці А2 додатку А ДБН 2.5-56:2014);
п. 2. Не обладнано приміщення продуктової насосної станції та електрогенераторних з двигунами внутрішнього згорання автоматичною установкою пожежогасіння (п.9.2. глави 9 розділу V НАПБ А.01.001-2014, п.п. 1.7; 7.38 таблиці А2 додатку А ДБН 2.5-56:2014);
п. 4. Територію підприємства не забезпечено у повній мірі пожежними щитами з розрахунку один щит на 5000 квадратних метрів захищуваної площі (п. 3.11. розділу V НАПБ А. 01.001-2014);
п. 5. Не забезпечено територію підприємства, а також будівлі, споруди та приміщення знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (п. 8. розділу II НАПБ А. 01.001-2014);
п. 6. Приміщення підприємства у яких розміщено оргтехніку не забезпечено газовими вогнегасниками з розрахунку один вогнегасник ВВК-1,4 чи ВВК-2, але не менше ніж один вогнегасник зазначених типів на приміщення (п. 3.6. глави 3. розділу V НАПБ А. 01.001-2014, п.6 розділу VI Правил експлуатації та типових норми належності вогнегасників);
п. 7. Не обладнано об`єкт автоматизованою системою раннього виявлення загрози виникнення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення (ст. 53 Кодексу цивільного захисту України);
п. 8. Не укладено угоду на обслуговування об`єкту підвищеної небезпеки Державною аварійно-рятувальною службою (п. 12 ч.1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України);
п. 9. Не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту (протигазами, респіраторами) (п. 2. ч.1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, п. 2 Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200).
Позивач, керуючись нормами Кодексу цивільного захисту України, звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації Державної організації "Комбінат "Естафета", яка розташована за адресою: вул. Г. Охман, 3а, с.Стригани, Славутський район, Хмельницька область, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених у акті перевірки.
Відповідачем проведено ряд заходів щодо усунення виявлених порушень, а саме: опрацьовано розпорядчі документи щодо організації служби відомчої воєнізованої охорони, загальної охорони, пожежної безпеки та внутрішньо-об`єктового режиму, поновлено та узгоджено план взаємодії підрозділу ВВО комбінату з місцевими органами НП, СБУ, ДСНС; відпрацьовано план заходів з підвищення експлуатаційної надійності та оновлення основних фондів на 2019 рік; оновлено інструкції з пожежної безпеки, охорони праці, інструкції щодо проведення пожежонебезпечних видів робіт; керівний склад та інженерно-технічні працівники пройшли чергові навчання та отримали відповідні посвідчення; з працівниками проведено навчання з охорони праці; перевірено протипожежний стан приміщень, технічний стан електромереж, пожежної техніки, насосної станції пожежогасіння, водоймищ, водогонів, пожежних гідрантів, первинних засобів пожежогасіння; уточнено карту-схему зон можливого виникнення позаштатних ситуацій, порядок інформування та оповіщення працівників та населення у разі її виникнення; уточнено склад зведеного загону невоєнізованого формування, проведено практичне відпрацювання плану ліквідації аварійних ситуацій, посилено контроль за дотриманням правил пожежної безпеки; поновлено мінералізовану смугу по периметру підприємства, проводяться роботи по викосу та вивезенню трави; проведено сезонне обслуговування пожежних автомобілів та обладнання, поновлено покажчики місць розташування пожежних гідрантів, встановлено знаки пожежної безпеки, встановлено пожежні щити.
В період з 18.10.2019 по 25.10.2019 директором ПП "Технології захисту" проведено експертизу протипожежного стану ДО "Комбінат "Естафета", за результатами якої складено експертний висновок. Проведеною експертизою протипожежного стану встановлено, що територія та споруди ДО Комбінат Естафета за адресою: вул. Г.Охман, 3а, село Стригани, Славутський р-н, Хмельницької обл. будуть відповідати діючим нормам та правилам пожежної безпеки в Україні за умови дотримання вимог законодавчих та нормативних актів Пожежної безпеки та усунення запропонованих для виконання недоліків.
ІV. ОЦІНКА СУДУ.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МНС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697, є обов`язковими для виконання всіма центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями (незалежно від виду їх діяльності та форм власності), посадовими особами та громадянами.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
За змістом частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України від 2 жовтня 2012 року № 5403-VI (далі - Кодекс), у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
В силу частини 1 статті 70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу).
Отже, обов`язковою передумовою для застосування судом заходів реагування шляхом повного або часткового зупинення експлуатації Державної організації "Комбінат "Естафета" є існування таких порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті, які створюють загрозу здоров`ю та життю людей.
Як встановлено судом, під час проведення позивачем позапланової перевірки з 30.05.2019 по 31.05.2019 було зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей на території ДО "Комбінат "Естафета".
ПП "Технології захисту" у період з 15.10.2019 по 25.10.2019 проведено експертизу пожежного стану ДО "Комбінат "Естафета", в ході якої виявлено, що електротехнічною лабораторією ДО "Комбінат "Планета" проведено заміри опору ізоляції електромереж та опорів контуру заземлення (технічні звіти замірів №11/07/19 - 16/07/19 від 12.07.2019). Територія підприємства забезпечена водою для цілей пожежогасіння. Зовнішнє пожежогасіння передбачено від двох пожежних водойм об`ємом по 500м. куб, кожний. Водойми позначено відповідними покажчиками згідно ДСТУ та облаштовано під`їздні шляхи. На території підприємства змонтовано протипожежний водогін діаметром 250мм. та 150мм. з насосною станцією на якому встановлено тридцять один пожежний гідрант. Внутрішнє пожежогасіння будівель, що підлягали експертизі, передбачено від восьми пожежних кранів, укомплектованих кран-комплектам згідно норм належності, які розміщені на протипожежному водогоні діаметром 100мм. з насосами підвищувачами. Пожежно-технічною комісією підприємства проведено перевірку внутрішнього та зовнішнього водогону на водовіддачу (акт №36 від 04.06.2019). Територія будівлі та устаткування, що підлягали експертизі, забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності (укомплектованим пожежними щитами та вогнегасниками). Первинні засоби пожежогасіння поставлено на баланс в жовтні поточного року на підставі накладних №102 від 02.10.2019., №104 від 05.10.2019. Будівлі та устаткування підприємства захищено системою зовнішнього блискавкозахисту. Електротехнічною лабораторією ДО "Комбінат "Планета" проведено заміри опору контурів заземлення грозозахисту (протокол замірів №14/07/19 від 12.07.2019). Проведено вогнезахисне просочування дерев`яних конструкцій будівель, що підлягали експертизі, загальною площею 1702м. кв. Посадова особа, відповідальна за пожежну безпеку, пройшла навчання з питань пожежної безпеки (посвідчення №21/000864 від 05.12.2017 року). Заключено договір №27/09/19 від 24.09.2019 на проведення проектних, монтажних та пусконалагоджувальних робіт по впровадженню автоматичної пожежної сигналізації, автоматичного пожежогасіння, системи оповіщення про пожежу та передавання тривожних сповіщень в будівлях, що підлягали експертизі. ТОВ "Укрзалізничавтоматика" (ліцензія № 2013024574 ) розроблено проектну документацію №06-10/2016- СРВНСО.ПЗ на технічне переоснащення ДО "Комбінат "Естафета" з влаштуванням автоматичної системи раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення. Штатним розкладом підприємства передбачено утримання відомчої воєнізованої охорони, всі члени якої згідно договору №757 від 17.12.2018 з ПАТ "Українська пожежно-страхова компанія" застраховані. На балансі підприємства утримується в справному технічному стані та укомплектовано пожежно-технічним спорядженням та запасом паливно-мастильних матеріалів і піноутворювача три пожежних автомобіля. Пожежні автомобілі зберігаються в пожежному депо пристосованому для цілодобового несення служби протягом року. В приміщеннях підприємства наявні інструкції про заходи пожежної безпеки та плани дій на випадок виникнення пожежі, заведено журнал обліку вогнегасників, журнал реєстрації інструктажів. До будівель та устаткування наявні під`їздні шляхи з твердим покриттям. Пункти припису ДСНС № 02 від 09.03.2018 виконуються згідно графіка усунення недоліків, станом на 25.10.2019 виконано близько 75% запропонованих до виконання заходів.
Вищезезначене свідчить, що ДО "Комбінат "Естафета" здійснено ряд заходів на усунення порушень зазначених в акті №115 та відповідач намагається вжити усі можливі дії на усунення порушень.
Результати проведеної експертизи свідчать про те, що відповідачем виконано більшість вимог позивача, які були підставою для звернення до суду з даним позовом.
Суд також враховує, що повне зупинення експлуатації ДО "Комбінат "Естафета" фактично унеможливить усунення порушень, які залишились невиконаними
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку про усунення ДО "Комбінат "Естафета" переважної більшості порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме порушень, які безпосередньо створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам установи і особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі). При цьому, відповідач продовжує усувати зафіксовані актом перевірки порушення, про що свідчать надані суду докази.
З огляду на те, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації ДО "Комбінат "Естафета" є крайнім заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що підстав для задоволення позовних вимог ГУ ДСНС України в Хмельницькій області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду немає.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Державної організація "Комбінат "Естафета" про застосування заходів реагування відмовити.
Судові витрати по справі не розподіляються.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 30 жовтня 2019 року
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2,Хмельницький,Хмельницька область,29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Державна організація "Комбінат "Естафета" (вул. Г. Охман, 3а,Стригани,Славутський район, Хмельницька область,30069 , код ЄДРПОУ - 14373331)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2019 |
Оприлюднено | 30.10.2019 |
Номер документу | 85272988 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні