ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/4735/19 Суддя (судді) першої інстанції: Клочкова Н.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ганечко О.М.,
суддів Василенка Я.М.,
Кузьменка В.В.,
за участі секретаря судового засідання Біднячук Ю.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.07.2019 у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Джерело ЛТД до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю Джерело ЛТД звернулось до суду з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якій позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення № 15 від 17.01.2019 Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо зупинення з 18.01.2019 дії ліцензії на провадження професійної діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме, брокерської діяльності серії АС 286841 від 08.04.2014, дилерської діяльності серії АС 286842 від 08.04.2014, виданої на підставі рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.09.2012 № 781 Товариства з обмеженою відповідальністю Джерело ЛТД на термін до 18.04.2019.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.07.2019 адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано рішення № 15 від 17.01.2019 Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо зупинення з 18.01.2019 дії ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку ТОВ Джерело ЛТД, а саме, брокерської діяльності серії АС 286841 від 08.04.2014, дилерської діяльності серії АС 286842 від 08.04.2014, виданої на підставі рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.09.2012 № 781 Товариства з обмеженою відповідальністю Джерело ЛТД на термін до 18.04.2019.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на неповне дослідження обставин, що мають значення для розгляду справи, невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
У судовому засіданні представник апелянта вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.
Представник позивача у судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Так, у відповідності до положень ч. 1 ст. 308 КАС України, справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, TOB Джерело ЛТД - торговець цінними паперами, здійснює професійну діяльність на ринку цінних паперів на підставі ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме, ліцензії на брокерську діяльність серії АЕ в„– 286841 від 08.04.2014 та ліцензії на дилерську діяльність серії АЕ №286842 від 08.04.2014, виданих на підставі рішення НКЦПФР від 18.09.2012 № 781.
02.01.2019 відповідачем у відношенні TOB Джерело ЛТД порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів, про що складено відповідну постанову. Згідно постанови про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів від 02.01.2019 № 10/04/19, протягом 2017-2018 років TOB Джерело ЛТД здійснювало переважну частку операцій з цінними паперами емітентів у відношенні яких, НКЦПФР в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку, оскільки обіг цінних паперів таких емітентів створював ризик порушень прав інвесторів.
Листом від 10.01.2019 № 0000000003 по справі про правопорушення на ринку цінних паперів від 02.01.2019, товариством надано письмові пояснення по суті питання.
Національною комісією, у зв`язку із необхідністю проведення додаткової перевірки обставин справи, прийнято рішення про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні позивача, про що складено постанову про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів від 11.01.2019 (вих. № 14/01/691 від 11.01.2019).
Надалі, відповідачем прийнято рішення № 15 від 17.01.2019 щодо зупинення з 18.01.2019 дії ліцензії на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме, брокерської діяльності серії АС 286841 від 08.04.2014, дилерської діяльності серії АС 286842 від 08.04.2014, виданої на підставі рішення Національно комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.09.2012 № 781 TOB Джерело ЛТД на термін з 18.01.2019 до 18.04.2019.
Позивач, вважає, що норма п. 5 ч. 1 ст. 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , на підставі якої діяла Національна комісія, не надає їй право зупинити дію ліцензій у зв`язку з виникненням необхідності перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів; зупиняти дію ліцензій НКЦПФР вправі лише у разі порушення законодавства про цінні папери, проте, всупереч вказаної норми Закону, відповідач зупинив дію ліцензій не за наслідками розгляду справи про правопорушення (тобто, коли справа вже розглянута та прийняте рішення про вчинення особою певного правопорушення із застосуванням відповідних санкцій), а лише в процесі її розгляду, - до остаточного встановлення факту правопорушення. У зв`язку з цим, товариство звернулось до суду за захистом своїх прав.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що відповідач не довів правомірності вчиненої дії, та вчинив її необґрунтовано, тобто, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); непропорційно, зокрема, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення. Натомість, позивачем підтверджено викладені у позові обставини належними та достатніми доказами.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про обгрунтованість позовних вимог та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначає Закон України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні .
Згідно з приписами ч. 1 ст. 5 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Положеннями ч. 1 ст. 7 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , передбачено, що до основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відноситься: 1) формування та забезпечення реалізації єдиної державної політики щодо розвитку та функціонування ринку цінних паперів та їх похідних в Україні, сприяння адаптації національного ринку цінних паперів до міжнародних стандартів; 2) координація діяльності державних органів з питань функціонування в Україні ринку цінних паперів та їх похідних; 3) здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування; 4) захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень; 5) сприяння розвитку ринку цінних паперів; 6) узагальнення практики застосування законодавства України з питань випуску та обігу цінних паперів в Україні, розроблення пропозицій щодо його вдосконалення
У свою чергу, норми п. п. 9, 14-2, 38 ч. 2 ст. 7 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , передбачають, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку відповідно до покладених на неї завдань, серед іншого: встановлює порядок та видає ліцензії на провадження діяльності на ринку цінних паперів, а також анулює зазначені ліцензії в разі порушення вимог законодавства про цінні папери; встановлює порядок розгляду справ про правопорушення на ринку цінних паперів; виконує інші завдання відповідно до закону.
У відповідності до приписів ст. 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема: у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку виносити попередження, зупиняти на термін до одного року обіг цінних паперів, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій; накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
Вказані вище положення п. 9 ч. 2 ст. 7 та ст. 8 Закону, також знаходить своє відображення в п. п. 35 п. 4, пп. 64 п. 6 Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку.
Так, рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 № 816 затверджено Порядок зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) .
Зміст п. 1 р. І Порядку, передбачає перелік термінів, що у ньому застосовуються, зокрема: анулювання ліцензії - позбавлення ліцензіата Комісією права на провадження окремого виду професійної діяльності на фондовому ринку; зупинення дії ліцензії - зупинення на строк до одного року дії ліцензії у разі порушення ліцензіатом законодавства; порушення законодавства - порушення законодавства про цінні папери, нормативно-правових актів Комісії та ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів (фондовому ринку).
Відповідно до п. 3 р. І Порядку, Комісія, у разі виявлення порушення законодавства застосовує до ліцензіата санкції, установлені Правилами розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій , згідно п. 1 р. XVII яких, за правопорушення на ринку цінних паперів, зазначені у ст. 11 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , до юридичних осіб застосовуються фінансові санкції, передбачені цією статтею.
Положеннями ст. 11 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , визначено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб: фінансові санкції; зупиняє або анулює ліцензію на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку, яку було видано такому професійному учаснику фондового ринку; анулює свідоцтво про реєстрацію об`єднання як саморегулівної організації фондового ринку, яке було видано такому об`єднанню.
Отже, в силу вказаних вище норм Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності , слід дійти висновку, що виключно за результатами проведеної перевірки додержання ліцензіатами вимог ліцензійних умов приймається відповідне рішення, що є наслідком реалізації органом ліцензування прав щодо здійснення контролю за додержанням вимог ліцензійних умов, враховуючи, що за ст. 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні Комісія накладає на юридичних осіб адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції виключно за порушення чинного законодавства, у справах про правопорушення на ринку цінних паперів необхідним є встановлення факту порушення вимог законодавства щодо цінних паперів, у тому числі нормативно-правових актів Комісії, на що, цілком обгрунтовано було звернено увагу судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.
Слід врахувати, що згідно п. 1 р. ІІІ, п. п. 1, 2, 5, 10, 11 р. IV Правил, справа про правопорушення може бути порушена тільки в тому разі, якщо є достатні дані, які вказують на наявність правопорушення. Уповноважена особа при виявленні правопорушення виносить постанову про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів. Справа про правопорушення порушується з дати винесення постанови про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів. Уповноваженою особою про вчинення правопорушення складається акт про правопорушення на ринку цінних паперів. Про дату, час та місце складання акта про правопорушення на ринку цінних паперів особа, щодо якої порушено справу про правопорушення, повідомляється не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати складання акта. Акт про правопорушення на ринку цінних паперів складається та підписується не пізніше двадцяти робочих днів з дати винесення постанови про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів. Акт про правопорушення на ринку цінних паперів повинен містити: номер, дату, місце його складання; посаду, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала акт про правопорушення на ринку цінних паперів (у разі надання повноважень за дорученням - реквізити доручення); повне найменування юридичної особи, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ, у разі наявності інформації - банківські реквізити, засоби зв`язку; виклад обставин правопорушення; посилання на нормативно-правовий акт, норму якого порушено; відомості про наявність повторного вчинення правопорушення особою, щодо якої складено акт про правопорушення на ринку цінних паперів; інші відомості, необхідні для вирішення справи про правопорушення. Пояснення особи, щодо якої складено акт про правопорушення на ринку цінних паперів, є складовою частиною акта про правопорушення на ринку цінних паперів і приєднуються до нього у вигляді додатка. Акт про правопорушення на ринку цінних паперів підписується особою, яка його склала, і керівником або представником юридичної особи, щодо якої його складено. У разі відмови керівника або представника юридичної особи підписати акт про правопорушення на ринку цінних паперів уповноваженою особою на акті робиться напис про відмову. Акт про правопорушення на ринку цінних паперів після його складання протягом п`яти робочих днів разом з поясненнями та іншими документами справи направляється уповноваженій особі, яка правомочна розглядати справу про правопорушення, для підготовки справи до розгляду. За умови присутності керівника або представника юридичної особи та за його письмовим клопотанням уповноважена особа, якій надані повноваження розглядати справу про правопорушення, може розглянути справу про правопорушення відразу після складання акта про правопорушення на ринку цінних паперів.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 12 Закону, уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов`язаними з таким правопорушенням документами протягом п`яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів. Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення.
Таким чином, постанова про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів та акт про правопорушення на ринку цінних паперів є документами, що в своїй сукупності можуть свідчити про обставин вчинення правопорушення, вже на підставі яких, здійснюється розгляд справи про правопорушення та приймається рішення по справі.
Слід вказати, що провадження у справі про правопорушення зупиняється у випадках: перебування на розгляді в Комісії, в судових органах або в інших державних органах іншої справи, рішення за якою матиме значення при вирішенні справи; необхідності проведення експертизи, додаткової перевірки або отримання відповідних висновків; у разі відсутності інформації про місцезнаходження особи, щодо якої порушено справу. Про зупинення провадження у справі уповноваженою особою виноситься постанова про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів.
Колегія суддів знаходить цілком обгрунтованими висновки суду першої інстанції про те, що питання необхідності проведення додаткової перевірки/витребування необхідних додаткових матеріалів, що, є підставою для зупинення провадження у справі до встановлення відповідних обставин, може вирішуватися як до підписання акта про правопорушення на ринку цінних паперів, так і після його складення, проте до початку розгляду справи про правопорушення, за наслідками якого уповноважена особа приймає вмотивоване рішення у справі, притягнення до відповідальності або закриття провадження.
Так, п. п. 1-3 розділу ІІ Порядку, передбачено, що дія ліцензії може бути зупинена за відповідною постановою про накладення санкції за правопорушення при встановленні таких порушень: обслуговування ліцензіатом операцій з цінними паперами на рахунках у цінних паперах без забезпечення можливості відновлення інформації щодо власників цінних паперів та належних їм цінних паперів; кількість членів фондової біржі стала менше ніж 20 осіб; призначення керівником або виконуючим обов`язки керівника ліцензіата (крім банку) особи, яка не відповідає вимогам, встановленим для керівника ліцензіата, у разі звільнення керівника; неповідомлення емітентів або депонентів (якщо таке повідомлення передбачено умовами відповідного договору з цим депонентом та/або емітентом або нормативно-правовим актом) про зміну місцезнаходження ліцензіата; відмова ліцензіата, не передбачена нормативно-правовим актом Комісії з питань провадження депозитарної діяльності, та/або договором, укладеним між депозитарною установою та депонентом або емітентом, та/або внутрішнім положенням про депозитарну діяльність депозитарної установи, у проведенні депозитарних операцій, складанні та наданні облікового реєстру Центральному депозитарію цінних паперів, реєстру власників цінних паперів емітенту за відповідним розпорядженням, а також внесення завідомо недостовірних даних до системи депозитарного обліку або ухилення від проведення депозитарних операцій. У постанові про накладення санкції у вигляді зупинення дії ліцензії уповноважена особа Комісії вказує підстави, відповідно до яких накладається санкція у вигляді зупинення дії ліцензії.
Також, підпунктом 3 пункту 4, пунктом 12 пункту 4 розділу ІІ Порядку, передбачено, що підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням, є виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якщо правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів. У разі неусунення ліцензіатом порушень законодавства про цінні папери, що стали підставою для зупинення дії ліцензії, та ненадання звіту і відповідних документів згідно з пунктом 8 цього розділу уповноважена особа Комісії приймає рішення про анулювання ліцензії.
При прийнятті оскаржуваного рішення, суд першої інстанції зазначив, що, дія ліцензії може бути зупинена, по-перше, за відповідною постановою про накладення санкції за встановлені правопорушення, що передбачені п. п. 1, п. 4 р. ІІ Порядку, та за наявності підстав для її зупинення за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням. При цьому, у першому випадку, зупинення дії ліцензій розглядається, як санкція за встановлені в прийнятій постанові правопорушення, а у другому випадку, підставами для зупинення дії ліцензій є: а) виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, б) настання певних наслідків від вчиненого правопорушення, зокрема, якщо воно призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів, а відповідно таке зупинення є тимчасовим заходом, що застосовується Комісією на визначений нею у рішенні строк та застосовується в межах здійснення провадження у справі про правопорушення.
02.01.2019 відповідачем прийнято постанову про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів № 10/04/19, згідно резолютивної частини якої постановлено: порушити справу про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ Джерело ЛТД; керівнику (повноважному представнику) з`явитися на підписання акта про правопорушення на ринку цінних паперів та надання письмових пояснень 11.01.2019, в мотивувальній частині якої зазначено про наявність в діях товариства порушення: вимог абз. 7 п. 2 р. ІІ Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з торгівлі цінними паперами", за яких: Ліцензіат при провадженні діяльності з торгівлі цінними паперами має відповідати вимогам нормативно-правових актів Комісії, що регулюють правила (порядок) провадження професійної діяльності на фондовому ринку за кожним видом діяльності - діяльності з торгівлі цінними паперами, на який ліцензіат отримав відповідну ліцензію , в частині недотримання вимог, зокрема, п. п. а п. 1 р. ХV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, за яким: При виконанні операцій з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами торговці зобов`язані діяти в інтересах клієнта, враховуючи умови, зазначені в укладеному з ним договорі, вимоги законодавства щодо цінних паперів, кон`юнктуру фондового ринку, умови здійснення клірингу та розрахунків, надання депозитарних послуг, ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику , та п. п. ґ п. 20 р. ХV правил, згідно якого: Торговці не мають права здійснювати операції з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами клієнта, використовувати грошові кошти клієнта виключно з метою отримання винагороди, не діючи в інтересах клієнта та/або не виконуючи договори та/або разові замовлення до договору на брокерське обслуговування на найвигідніших умовах .
Надалі, відповідачем було прийнято рішення № 15, яким зупинено з 18.01.2019 дію ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, на термін з 18.01.2019 до 18.04.2019, що обгрунтовано необхідністю проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні товаритсва.
11.01.2019 Національною комісією прийнято постанову № 14/01/691 про зупинення провадження, оскільки позивачем надано письмові пояснення, що потребують додаткової перевірки.
Під час розгляду справи в суді першої інстанції було перевірено відсутність складення уповноваженою особою відповідача акта про вчинення позивачем інкримінованих останньому правопорушень на ринку цінних паперів, що визначені Національною комісією в постанові від 17.01.2019, станом на дату винесення постанови про зупинення провадження, що, в площині правової сутності акта про правопорушення на ринку цінних паперів, не свідчить про обставини вчинення позивачем визначених Національною комісією у постанові правопорушень на ринку цінних паперів позивача, та вказує про триваючий характер здійснення Національною комісією перевірки усіх обставин справи.
Таким чином, прийняття постанови про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів не є, в силу п. п. 3 п. 4 р. ІІ Порядку, підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням, враховуючи, що для застосування положень п. 5 ч. 1 ст. 8 Закону та п. п. 3 п. 4 р. ІІ Порядку необхідним є встановлення конкретного факту правопорушення, а згідно п. 2 р. IV Правил, про обставини вчинення правопорушення складається акт про правопорушення на ринку цінних паперів, однак, доказів складення якого уповноваженою особою НКЦПФР матеріали справи не містять, з врахуванням мотивів прийняття постанови від 02.01.2019, а також винесення постанови про зупинення провадження у справі від 11.01.2019, прийнятих до підписання акту про правопорушення на ринку цінних паперів, обумовлені необхідністю додаткової перевірки обставин справи, що, по суті, свідчить про неповноту у з`ясуванні обставин у справі, в тому числі, щодо настання певних наслідків від визначених відповідачем правопорушень, які призвели або могли призвести до порушення прав інвесторів, суд першої інстанції доцільно зазначив, що оскаржуване рішення призвело до неспівмірного співвідношення між цілями державного впливу та засобами їх досягнення, є недостатньо мотивованим для його існування, а також не враховує відсутність встановленої у визначеному порядку вини/порушень з боку позивача, які до прийняття рішення по суті справи про правопорушення чітко та беззаперечно вказують на безальтернативність та необхідність прийняття рішення у вигляді зупинення дії ліцензії.
З огляду на зазначене, колегія суддів вважає, що відповідач зупинив дію ліцензій товариства в процесі з`ясування обставин справи про ймовірне правопорушення на ринку цінних паперів, проте без встановлення самого факту такого правопорушення та без достатніх на те підстав, що, у свою чергу, є неспівмірним з наслідками такого рішення для суб`єкта господарювання та не відповідає законному втручанню суб`єкта владних повноважень у діяльність товариства. Враховуючи необхідність та наявність у відповідача відповідних повноважень, відповідач мав лише прийняти постанову про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів та направити матеріали справи до уповноваженого підрозділу Комісії задля здійснення заходів для повного з`ясування необхідних для прийняття рішення обставин, а не зупиняти дію ліцензії під час з`ясування обставин можливого порушення на ринку цінних паперів.
Посилання апелянта на втручання суду першої інстанції в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, адже суд в межах розгляду даного спору, перевірив на відповідність положенням чинного законодавства оскаржуваних позивачем рішень та встановивши, що такі є протиправними, прийняв рішення про їх скасування. Тобто, встановивши, що рішення суб`єкта владних повноважень не відповідає вимогам закону та є неспівмірним, адже до позивача було застосовано санкції, без встановлення порушень з його боку, суд скасував оскаржувані рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та прийнято судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, з огляду на що, рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 328 - 331 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - залишити без задоволення .
Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.07.2019 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя О.М. Ганечко
Судді Я.М. Василенко
В.В. Кузьменко
Повний текст постанови складено 30.10.2019.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2019 |
Оприлюднено | 30.10.2019 |
Номер документу | 85274574 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні