Ухвала
від 28.10.2019 по справі 903/455/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10 E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

УХВАЛА

"28" жовтня 2019 р. справа № 903/455/16 Господарський суд Волинської області у складі судді Войціховського Віталія Антоновича, за участі секретаря судового засідання Сердюкової Аліни Олегівни

Кушнір Ю.В. - заступник начальника відділу досудового врегулювання спорів юридичного управління Головного управління ДФС у Волинській області (дов. від 18.03.2019р. №8775/10/03-20-10-02-07)

Рабан М.Т. - ліквідатор

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Луцьку у приміщенні Господарського суду Волинської області

заяву Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області, м.Луцьк

про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р.

по справі за заявою Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області, м.Луцьк

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мавекс", м. Луцьк

про банкрутство

В провадженні Господарського суду Волинської області на стадії ліквідаційної процедури (постанова суду від 30.01.2018р.) перебуває справа за заявою Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Мавекс".

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою суду від 13.11.2018р. у справі №903/455/16 (суддя Шум М.С.) у задоволенні заяви Луцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Волинській області за вих №3142/03-20-10-03-12 від 19.10.2018р. про визнання недійсними результатів аукціону від 12.10.2018р. з реалізації майна банкрута по справі про банкрутство ТзОВ "Мавекс" було відмовлено.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.02.2019р. апеляційну скаргу Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС України у Волинській області було залишено без задоволення, ухвалу Господарського суду Волинської області від 13 листопада 2018 року у справі №903/455/16 без змін.

Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.06.2019р. касаційну скаргу Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області було задоволено частково, постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.02.2019р. та ухвалу Господарського суду Волинської області від 13.11.2018р. у справі №903/455/16 скасовано, справу в частині заяви про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна банкрута Товариства з обмеженою відповідальністю "Мавекс" від 12.10.2018р. передано на новий розгляд в іншому складі суду до Господарського суду Волинської області.

10 липня 2019 року до Господарського суду Волинської області із Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду було повернуто матеріали справи №903/455/16.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.07.2019р., справу №903/455/16 в частині розгляду заяви Луцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Волинській області про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р., для нового розгляду було призначено судді Войціховському В.А.

Ухвалою суду від 12.07.2019р. прийнято справу до розгляду в частині розгляду заяви Луцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Волинській області за вих №3142/03-20-10-03-12 від 19.10.2018р. про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р., розгляд заяви призначено в судовому засіданні на 25.07.2019р., запропоновано учасникам провадження у справі про банкрутство та ліквідатору Рабану М.Т. надати суду пояснення стосовно заяви Луцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Волинській області за вих №3142/03-20-10-03-12 від 19.10.2018р. про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р. з врахуванням вказівок, визначених Верховним Судом у постанові від 11.06.2019р.

Ухвалою суду від 25.07.2019р. розгляд справи в частині розгляду заяви Луцької об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Волинській області було відкладено на 16.09.2019р.

Ухвалою суду від 27.08.2019р. (суддя Шум М.С.) було замінено кредитора у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Мавекс" - Луцьку об`єднану державну податкову інспекцію головного управління Державної фіскальної служби України у Волинській області (м. Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39497665) на Головне управління ДФС у Волинській області (м. Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39400859).

13 вересня 2019 року відділом документального забезпечення та контролю Господарського суду Волинської області були зареєстровані додаткові письмові пояснення ГУ ДФС у Волинській області від 10.09.2019р. №47/03-20-08-02-07.

В зазначених поясненнях ГУ ДФС у Волинській області зазначає, що в порушення ст. 59 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в оголошеннях про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс", призначених на 12.10.2018р., 02.10.2018р., 27.09.2018р., 12.09.2018р. місцем проведення аукціону зазначено місто Луцьк, без визначення вулиці та будівлі в якій мають відбуватися торги, також у графі "Вид майна" зазначено "Основні засоби (нерухомість, незавершене, будівництво, транспортні засоби, будівельні матеріали)", без індивідуальних ознак 34 земельних ділянок, які в складі єдиного лоту виставлялися на оспорювані торги, а відтак зазначені оголошення не відповідають вимогам закону.

Оголошення про проведення аукціону з продажу майна, призначеного на 12.10.2018р. було опубліковане на сайті Верховного Суду 10.09.2018р. 08:25 год., тоді як кінцева дата подання заявок 11.09.2018р. 14:00 год. Дії ліквідатора по публікації оголошення про проведення аукціону фактично за день до кінцевої дати подання заявок, унеможливлюють залучення потенційних покупців майна ТОВ "Мавекс" та створення здорової конкуренції.

При цьому, при поданні трьох попередніх оголошень про продаж майна спостерігається аналогічна ситуація по публікації оголошення про проведення аукціону у дуже стислі строки до кінцевої дати подання заявок. Зокрема, оголошення про проведення аукціону з продажу майна, призначеного на 02.10.2018р. було опубліковане на сайті Верховного Суду 30.08.2018р. 15:52 год., тоді як кінцева дата подання заявок 31.08.2018р. 14:00 год. (менше доби), оголошення про проведення аукціону з продажу майна, призначеного на 27.09.2018р. було опубліковане на сайті Верховного Суду 27.08.2018р. 14:02 год., тоді як кінцева дата подання заявок 29.08.2018р. 17:00 год., оголошення про проведення аукціону з продажу майна, призначеного на 12.09.2018р. було опубліковане на сайті Верховного Суду 10.08.2018р. 15:42 год. (п`ятниця), тоді як кінцева дата подання заявок 14.08.2018р. 17:00 год. (вівторок).

Зазначає, що публікація оголошення про проведення аукціону фактично за день до кінцевої дати подання заявок є такою, що порушує права потенційних учасників аукціону.

Поруч з цим ГУ ДФС у Волинській області вважає, що договір купівлі - продажу від 12.11.2018р. є розірваним в силу норм ст.ст. 69, 71, 72 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та просить суд визнати недійсними результати аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс", проведеного 12.10.2018р.

16 вересня 2019 року відділом документального забезпечення та контролю Господарського суду Волинської області були зареєстровані письмові пояснення ліквідатора Рабана М.Т. від 16.09.2019р. №3, в яких ліквідатор зазначає, що позиція Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області про порушення порядку підготовки до аукціону, зокрема відсутності погодження кредитора на продаж і зменшення вартості майна, є безпідставною та необґрунтованою, оскільки, керуючись вимогами ст. 40, ч. 1 ст. 41, ч. 4 ст. 42, ч. ч. 2, 5 ст. 44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідатором банкрута було отримано згоду забезпеченого кредитора на продаж майна, що підтверджується листом №3100/ФОП/03-20-17-13 від 27.08.18р. та протоколом комітету кредиторів ТОВ "Мавекс" № 6 від 27.08.18р. Крім того ліквідатор зазначає, що згода на реалізацію майна, передбачена ст. 42 Закону про банкрутство, не пов`язана із наданням заставному кредитору права обирати порядок і умови реалізації даного майна.

Щодо припущення кредитора, що часом реєстрації на аукціоні було обмежено права потенційних покупців взяти участь в аукціоні, ліквідатор зазначає, що Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не передбачено терміну протягом якого необхідно провести реєстрацію учасників на аукціоні.

Щодо твердження Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області про продаж майна за заниженою вартістю ліквідатор зазначає, що ним було погоджено початкову вартість продажу на рівні 14 115 090,94 грн., що відповідає сумі визнаних вимог кредитора, що забезпечене майном.

Перед початком проведення торгів ліквідатором Рабаном М. Т. було ознайомлено учасників аукціону із змістом листа ГУ ДФС у Волинській області № 3957/ФОП/03-20-17 від 11.10.18р. про погодження початкової вартості продажу на рівні 14 115 090,94 грн.,

Частиною 3 статті 57 Закону передбачено, що у разі наявності обґрунтованих сумнівів щодо визначеної арбітражним керуючим початкової вартості майна комітет кредиторів або окремий кредитор чи власник майна боржника можуть звернутися до господарського суду з клопотанням про проведення незалежної оцінки. Господарський суд своєю ухвалою може призначити незалежну оцінку майна боржника за рахунок зацікавлених кредиторів (кредитора), що здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Натомість, матеріали справи не містять доказів звернення учасників у даній справі до суду в порядку ч. 3 ст. 57 Закону про банкрутство. В свою чергу наявність узгодженої позиції з кредитором щодо початкової вартості майна, додатково свідчить про необґрунтованість позиції Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області щодо продажу майна за заниженою вартістю.

Щодо відсутності письмового тексту оголошень з урахуванням вказівок, визначених в постанові Верховного суду від 11.06.19р. ліквідатор зазначає, що абсолютно усі тексти оголошень щодо продажу майна банкрута ТОВ "Мавекс" було належним чином опубліковано на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України. Поруч з цим, засвідчив, що у зв`язку із технічними несправностями, які виникли на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України в січні - лютому 2018 року жодне із раніше розміщених оголошень щодо реалізації майна банкрутів України станом на сьогоднішній день із вказаних ресурсів не завантажується. Доступним залишились виключно картки публікації по таким оголошенням, які містять стислу інформацію про майбутній аукціон і які помилково були визначені скаржником, як оголошення, що не відповідають вимогам Закону.

Стосовно твердження щодо порушення строків оплати переможцем торгів повної суми вартості майна, ліквідатор зазначає, що вказані дії були вчинені організатором і замовником аукціону з чітким дотриманням вимог закону. Оплату здійснено 22.10.2018р., тобто на 10-й день після проведення аукціону.

Протокольною ухвалою суду від 16.09.2019р. було оголошено в судовому засіданні перерву до 30.09.2019р.

27 вересня 2019 року на адресу суду від ліквідатора ТОВ "Мавекс" Рабана М.Т. надійшов супровідний лист від 27.09.2019р. №1 про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, а саме: платіжного доручення №3982 від 11.09.2018р. про сплату гарантійного внеску ПрАТ "Енко", платіжного доручення №5780 від 11.09.2018р. про сплату гарантійного внеску ТОВ "ГРАНД ІНВЕСТ РІАЛ ІСТЕЙД", платіжного доручення №6428 від 22.10.2018р. про сплату повної вартості за придбане майно ТОВ "ГРАНД ІНВЕСТ РІАЛ ІСТЕЙД".

Ухвалою суду від 30.09.2019р. розгляд справи в частині розгляду заяви Головного управління ДФС у Волинській області про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р. було відкладено на 28.10.2019р., встановлено ліквідатору Рабану М.Т. граничний строк до 11.10.2019р. для подання суду та кредитору додаткових письмових пояснень стосовно заяви Головного управління ДФС у Волинській області про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р. та документів в їх обґрунтування, явку ліквідатора Рабана М.Т. та представника Головного управління ДФС у Волинській області в судове засідання визнано обов`язковою.

09 жовтня 2019 року відділом документального забезпечення та контролю Господарського суду Волинської області були зареєстровані додаткові письмові пояснення ліквідатора Рабана М.Т. від 09.10.2019р. №1, в яких ліквідатор зазначає, що вимоги щодо отримання згоди забезпеченого кредитора на продаж майна банкрута у даній справі відповідно до статті 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідатором додержано, оприлюднення оголошень про проведення аукціонів з продажу майна банкрута здійснено з дотриманням вимог статті 58 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", зміст оголошень про проведення аукціону відповідає вимогам статті 59 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", оприлюднені оголошення про проведення аукціону (повторного, другого повторного аукціону) містять фотографічні зображення об`єктів, відомості про земельні ділянки тощо), строки проведення аукціонів згідно статей 52, 65 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" додержано, вимоги до початкової вартості майна банкрута при проведенні аукціонів згідно статей 57, 66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" додержано, зміст договору про проведення аукціону укладений з дотриманням вимог статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", оформлення результатів оспорюваного аукціону з продажу майна банкрута, у тому числі здійснення розрахунків, проведено у відповідності до вимог статей 50, 70, 71, 74, 75 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Присутня в судовому засіданні 28.10.2019р. представник Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області заяву про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс", що відбувся 12.10.2018р., підтримала, просить суд її задовольнити.

Присутній в судовому засіданні ліквідатор заяву про визнання недійсними результатів аукціону, що відбувся 12.10.2018р., заперечує, просить суд відмовити в її задоволенні, посилаючись при цьому на обставини, викладені у письмових поясненнях від 16.09.2019р. №3 та додаткових письмових поясненнях від 09.10.2019р. №1.

Розглянувши заяву Головного управління ДФС у Волинській області, заслухавши пояснення ліквідатора та представника ініціюючого кредитора, господарський суд, оцінюючи подані учасниками судового процесу докази за своїм переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, дійшов до висновку, що в задоволенні заяви слід відмовити, виходячи з наступного.

З 21 жовтня 2019 року введено в дію положення Кодексу України з процедур банкрутства від 18 жовтня 2018 року №2597-VIII.

Пунктами 1, 2 "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що цей Кодекс набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Кодексом. З дня введення в дію цього Кодексу визнано таким, що втратив чинність: Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., N 31, ст. 440 із наступними змінами).

Відповідно до пункту 4 "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу.

Беручи до уваги ту обставину, що спірні питання у справі виникли та існували на час чинності положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" учасниками провадження у справі при вчиненні відповідних оспорюваних дій застосовувались положення саме цього законодавчого акту, суд вважає, що при вирішенні відповідного питання в судовому порядку слід керуватися положеннями Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до ч. 3 ст. 55 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції, чинній до 20 жовтня 2019 року, результати аукціону, проведеного з порушенням вимог закону, можуть бути визнані в судовому порядку недійсними. Визнання результатів аукціону недійсними тягне за собою визнання недійсним укладеного з переможцем договору купівлі-продажу.

Згідно із ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.

Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред`являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов`язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов`язковому зберіганню на строк не менше п`яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному органу з питань банкрутства відповідну інформацію для ведення Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство; веде реєстр вимог кредиторів; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно п. 1 ст. 42 Закону усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси.

Згідно зі ст. 44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", після проведення інвентаризації та оцінки майна ліквідатор здійснює продаж майна банкрута такими способами: проведення аукціону; продаж безпосередньо юридичній або фізичній особі. Вибір способів продажу активів здійснюється ліквідатором з метою забезпечення його відчуження за найвищою ціною. Ліквідатор організовує проведення аукціону з продажу активів банкрута з урахуванням вимог цього Закону.

Як вбачається з матеріалів справи, ліквідатором Рабаном М .Т. 16.05.2018р. було направлено забезпеченому кредитору Луцькій ОДПІ ГУ ДФС Волинській області лист № 1 про отримання згоди на продаж забезпеченого майна банкрута, у відповідь на який було надано відповідну згоду (лист №9425/10/03-20-17-05-13 від 23.05.2018) на продаж з аукціону заставного майна у складі цілісного майнового комплексу банкрута з початковою вартістю продажу 55 967 756,82 грн.

Продаж ліквідаційної маси було виставлено на аукціон 23.08.2018р. одним лотом у вигляді цілісного майнового комплексу за початковою ціною, що відповідала загальному розміру кредиторських вимог - 55 967 756,82 грн. Вказаний аукціон не відбувся у зв`язку з відсутністю зареєстрованих учасників.

31.07.2018р. на сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України було опубліковано інформацію щодо проведення аукціону продажу майна банкрута, призначеного на 04.09.2018, із зниженням початкової вартості на 20%. Вказані торги також були визнані такими, що не відбулися, на підставі вимог ст.55 Закону про банкрутство, з причин відсутності учасників, заяви на участь в аукціоні від фізичних та юридичних осіб не надходили.

10.08.2018р. на сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України було опубліковано інформацію щодо проведення аукціону з продажу майна банкрута із зниженням початкової вартості ще на 20%. Вказані торги також були визнані такими, що не відбулися, на підставі вимог ст.55 Закону про банкрутство з причин відсутності учасників, заяви на участь в аукціоні від фізичних та юридичних осіб не надходили.

16 серпня 2018 року ліквідатором Рабаном М.Т . було направлено забезпеченому кредитору Луцькій ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області лист № 1 про отримання згоди на продаж, в якому ліквідатор просив надати дозвіл на продаж заставного майна (земельних ділянок) за стартовою ціною, яка становить 14 115 090,94 грн., і відповідає сумі визнаних вимог кредитора, що забезпечене арештом нерухомого майна. Листом №3108/ФОП/03-20-17-13 від 27.08.2018р. та протоколом №6 комітету кредиторів від 27.08.2018р. було надано відповідне погодження.

Продаж вищевказаного майна, що є предметом забезпечення, 27.08.2018р. було виставлено на аукціон, який мав відбутися 27.09.2018, за початковою ціною, що було погоджено із забезпеченим кредитором - 14 11 5090,94 грн. Вказані торги були визнані такими, що не відбулися, на підставі вимог ст.55 Закону про банкрутство з причин відсутності учасників, заяви на участь в аукціоні від фізичних та юридичних осіб не надходили.

В подальшому початкову ціну майна банкрута було знижено і 30.08.2018р. виставлено на торги, які мали відбутися 02.10.2018, за ціною 11 292 072,75 грн. Вказані торги були визнані такими, що не відбулися, на підставі вимог ст.55 Закону про банкрутство з причин відсутності учасників, заяви на участь в аукціоні від фізичних та юридичних осіб не надходили.

В подальшому початкову ціну було знову знижено та виставлено на аукціон, який мав відбутися 12.10.2018, за ціною 9 033 658,20 грн.

За змістом оголошення про проведення аукціону з продажу майна банкрута, опублікованого на веб-сайті Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України 10.09.2018р., організатор аукціону ТОВ "Воля Луцьк" повідомляє про продаж майна ТОВ "Мавекс", шляхом проведення торгів у формі аукціону на наступних умовах: 12.10.2018р. о 16:00 в приміщенні, за місцезнаходженням ТОВ "Воля Луцьк" - Волинська обл., м. Луцьк, вул. Карбишева, 2 одним лотом: за початковою вартості 9 033 658,20 грн; з можливістю зниження початкової вартості - за відсутності бажаючих укласти договір початкова вартість знижується на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір.

За результатами проведеного аукціону переможцем аукціону по лоту №1 визнано ТОВ "Гранд Інвест Ріал Істейт", яке запропонувало найвищу ціну за вказаний лот - 2600000,00 грн. (протокол №01-10/18 проведення аукціону від 12.10.2018р.).

Згідно з ч. 3 ст. 55 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", результати аукціону, проведеного з порушенням вимог закону, можуть бути визнані в судовому порядку недійсними.

Визнання результатів аукціону недійсними тягне за собою визнання недійсним укладеного з переможцем договору купівлі-продажу.

Правова природа процедури реалізації майна на торгах у формі аукціону в межах провадження у справі про банкрутство полягає в продажу майна, тобто у забезпеченні переходу права власності на майно боржника до покупця - переможця торгів (аукціону), невід`ємною і завершальною стадією якої є оформлення результатів такого продажу договором купівлі-продажу, що укладається власником майна чи замовником аукціону з переможцем торгів.

Підставами для визнання в судовому порядку аукціону та результатів аукціону недійсними є порушення встановлених законодавством правил проведення аукціону, визначених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а саме: правил, які визначають процедуру підготовки та проведення аукціону; правил, які регулюють сам порядок проведення аукціону; правил, які стосуються оформлення кінцевих результатів аукціону.

Таким чином, до предмету доказування недійсності результатів аукціону входять встановлення обставин недотримання ліквідатором та організатором аукціону вимог, які ставляться Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до його підготовки та проведення, зокрема, щодо порядку отримання згоди заставного кредитора на продаж майна банкрута, що є предметом забезпечення (стаття 42 Закону); щодо порядку оприлюднення оголошення про проведення аукціону певного змісту, письмового повідомлення про проведення аукціону власника майна, замовника та інших осіб, визначених замовником (статті 58, 59 Закону); допуску до участі в аукціоні (стаття 61 Закону); допуску до місця проведення аукціону (стаття 63 Закону); порядку проведення аукціону (статті 64-68 Закону); оформлення кінцевих результатів аукціону (стаття 50 Закону).

Відповідно до абз. абз. 1, 2 ч. 4 ст. 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", майно банкрута, що є предметом забезпечення, не включається до складу ліквідаційної маси і використовується виключно для задоволення вимог кредитора за зобов`язаннями, які воно забезпечує.

Продаж майна банкрута, що є предметом забезпечення, здійснюється в порядку, передбаченому цим Законом, виключно за згодою кредитора, вимоги якого воно забезпечує, або суду.

Отже, положеннями статті 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" законодавець визначив порядок надання згоди на відчуження заставного майна, згідно з якими така згода є безумовною та надається кредитором-заставодержателем або судом (за відсутності згоди кредитора-заставодержателя).

Суд зазначає, що майно банкрута, яке передано в заставу з метою забезпечення виконання зобов`язань, має особливий правовий статус під час провадження у справі про банкрутство, та знаходиться в управлінні ліквідатора, який має право реалізувати дане майно в порядку, передбаченому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", але, ліквідатор до продажу майна банкрута, що є предметом забезпечення, повинен спочатку у письмовому вигляді звернутись до кредитора, вимоги якого забезпечено таким майном, для отримання згоди на його реалізацію. Лише у випадку ненадання останнім згоди на продаж заставного майна банкрута, ліквідатор вправі звернутись до господарського суду для отримання згоди на реалізацію майна банкрута, що перебуває в забезпеченні такого кредитора.

Згідно з матеріалами справи, ліквідатором Рабаном М. Т. 16.05.18р. було направлено відповідний лист №1 про отримання згоди на продаж, адресований забезпеченому кредитору Луцькій ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області за початковою вартістю 55 967 756,82 грн.

Забезпеченим кредитором було надано відповідну згоду (лист №9425/10/03-20-17-05-13 від 23.05.18р.) на продаж з аукціону заставного майна у складі цілісного майнового комплексу банкрута з початковою вартістю продажу 55 967 756,82 грн.

Також ліквідатором Рабаном М. Т. 16.08.18р. було направлено відповідний лист про отримання згоди на продаж, адресований забезпеченому кредитору Луцькій ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області, за початковою вартістю 14115090,94 грн., що відповідає сумі визнаних вимог кредитора, що забезпечене майном. У своїй відповіді ГУ ДФС у Волинській області №3100/ФОП/03-20-17-13 від 27.08.18р. не заперечило у наданні дозволу на продаж і повідомило про необхідність дотримання вимог закону при виборі способів продажу активів. Крім того, забезпеченим кредитором Луцькою ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області, який має 100% голосів на комітеті кредиторів було погоджено подальший продаж майна окремими лотами, зокрема Лот № 1: земельні ділянки, що перебувають у власності ТОВ "МАВЕКС", початкова вартість - 14 115 090,94 грн.

Суд зазначає, що функції з оцінки та продажу майна, в тому числі яке перебуває у заставі, здійснює виключно ліквідатор, і відповідно погодження умов оцінки та продажу такого майна з заставним кредитором нормами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не передбачено.

Крім того необхідно підкреслити, що згода на реалізацію майна, передбачена ст. 42 Закону про банкрутство, не пов`язана із наданням заставному кредитору права обирати порядок і умови реалізації даного майна.

Враховуючи вищевикладені положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", суд доходить до висновку, що надання згоди кредитором, вимоги якого забезпечені майном боржника, на реалізацію такого майна повинно здійснюватись одноразово перед початком процедури продажу та не передбачає права кредитора обмежувати можливість зниження початкової вартості, якщо це передбачено Законом, а також не передбачає обов`язку ліквідатора погоджувати порядок реалізації заставного майна на повторному і другому повторному аукціоні, оскільки цей порядок також передбачений Законом.

Щодо дотримання під час проведення аукціону приписів ст.ст. 58, 59 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" суд вважає за необхідне зазначити наступне:

Однією зі складових при розгляді визнання недійсними результатів торгів є дослідження порядку оголошення та повідомлення про проведення торгів, на відповідність вимогам ст. ст. 58, 59 Закону про банкрутство.

Положеннями ст. 58 вказаного Закону визначено порядок оголошення та повідомлення про проведення аукціону.

Так, організатор аукціону не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України (при проведенні електронних торгів - також на своєму веб-сайті) оголошення про проведення аукціону, а також письмово повідомляє про проведення аукціону власника майна, замовника та інших осіб, визначених замовником (ч.1 ст. 58 Закону про банкрутство).

Під час продажу на аукціоні нерухомого майна оголошення повинно бути також розміщено на нерухомому майні (ч. 3 ст. 58 Закону про банкрутство).

Статтею 59 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визначено вимоги до змісту оголошення про проведення аукціону на веб-сайті, зокрема, оголошення про проведення аукціону на веб-сайті повинно містити відомості про: майно, що продається, його характеристику та місцезнаходження; час та місце проведення аукціону (для електронних торгів - веб-сайт, на якому проводяться електронні торги, та період часу, протягом якого проводяться торги); початкову вартість та відомості про можливість її зниження на тому ж аукціоні; розмір та порядок внесення гарантійного внеску; можливість надання переможцю податкової накладної; продавця майна (найменування, місцезнаходження, засоби зв`язку); порядок, місце, строк і час представлення заявок на участь в торгах; порядок оформлення участі в торгах, перелік документів і вимоги, що пред`являються учасникам, до їх оформлення; порядок і критерії виявлення переможця торгів; строки платежів, реквізити рахунків, на які вносяться платежі; організатора аукціону (найменування, місцезнаходження, засоби зв`язку); спосіб отримання додаткової інформації про проведення аукціону. В оголошенні наводиться текст договору, що укладається на аукціоні, крім умови про ціну та зазначення особи покупця.

Якщо аукціон є повторним або проводиться у зв`язку з розірванням договору, укладеного на попередньому аукціоні, про це зазначається в оголошенні із вказівкою на адресу сторінки веб-сайту, на якій розміщено інформацію про проведення попереднього аукціону.

Якщо продажу підлягає будівля, споруда, приміщення, квартира, то у характеристиці майна зазначаються план, загальна площа та житлова площа, кількість кімнат (приміщень), їх площа та призначення, матеріали стін, кількість поверхів, поверх або поверхи, на яких розташоване приміщення (квартира), інформація про підсобні приміщення та споруди, відомості про земельну ділянку, на якій розташована будівля, споруда, право на земельну ділянку, що переходить до покупця будівлі, споруди, приміщення, квартири тощо.

В оголошенні вміщуються фотографічні зображення речей, що продаються.

Отже, визначений нормами Закону про банкрутство порядок оголошення та повідомлення про проведення аукціону, а також вимоги до змісту оголошення про проведення аукціону на веб-сайті, направлені на забезпечення можливості прийняти участь в аукціоні з продажу майна банкрута якомога ширшому колу осіб, а також направлені на забезпечення задоволення вимог кредиторів банкрута в максимально можливому розмірі за наслідками реалізації майна банкрута за найвищою ціною.

Судом досліджено додатково долучені ліквідатором Рабаном М. Т . до матеріалів справи примірники письмових текстів оголошень про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс", призначених відповідно на 23.08.2018р., 04.09.2018р., 12.09.2018р., 27.09.2018р., 02.10.2018р., 12.10.2018р., з яких вбачається, що відповідно до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" зміст оголошень про проведення аукціонів відповідають нормам закону, а саме:

- в усіх оголошеннях було наведено інформацію про розмір земельних ділянок, їх кадастровий номер, цільове призначення та місцезнаходження. Крім того було зазначено, що на земельних ділянках знаходиться майно, що перебуває у власності третіх осіб;

- в усіх оголошеннях було зазначено про місце проведення аукціону за адресою: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Карбишева буд. 2 ., та відповідну дату та час проведення аукціону;

- в усіх оголошеннях було відображено відомості про статус аукціону, можливість зниження вартості та відомості про попередній аукціон;

- в усіх оголошеннях, було зазначено зокрема про те, що гарантійний внесок у розмірі 10% від початкової вартості лоту, вноситься на рахунок організатора аукціону ТОВ "Воля Луцьк" та зазначено відповідні реквізити та інші дані, що необхідні для сплати гарантійного внеску;

- в усіх оголошеннях, було зазначено, що податкова накладна не надається;

- в усіх оголошеннях, зазначено, що продавцем майна є Товариство з обмеженою відповідальністю "Мавекс", 43008, м. Луцьк, вул. Підгаєцька,13а, код ЄДРПОУ 30555833, в особі ліквідатора Рабана Микити Тарасовича , свідоцтво на право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 309 видане 28.02.2013. Місцезнаходження: АДРЕСА_2 , код НОМЕР_1 . Засоби зв`язку - тел. НОМЕР_2 ;

- в кожному оголошенні було зазначено, що заяви на участь в аукціоні приймаються організатором з дня розміщення відповідного оголошення на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України в робочі дні у відповідний час за адресою: 43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Карбишева буд. 2., також було зазначено кінцевий строк на подання заявок по кожному аукціону відповідно;

- в усіх оголошеннях, було зазначено, що організатором аукціону є ТОВ "Воля Луцьк" код ЄДПРОУ 37204672, місцезнаходження: 43000, м. Луцьк, Волинська обл., вул. Карбишева буд. 2, е-mail: volia_lutsk@ukr.net тел. НОМЕР_3 ;

- також в оголошеннях зазначено про порядок оформлення участі в торгах, перелік документів і вимоги, що пред`являються учасникам, до їх оформлення; порядок і критерії виявлення переможця торгів; строки платежів, реквізити рахунків, на які вносяться платежі; спосіб отримання додаткової інформації про проведення аукціону, наведено текст договору, що укладається на аукціоні, крім умови про ціну та зазначення особи покупця, зазначено про статус аукціону та посилання на веб-сайти Мінюсту та ВГСУ на яких розміщено інформацію про проведення попереднього аукціону, наведено інформацію про розмір земельних ділянок, їх кадастровий номер, цільове призначення, місцезнаходження та зазначено, що Інформація про наявність комунікацій відсутня. Крім того було зазначено, що на земельних ділянках знаходиться майно, що перебуває у власності третіх осіб;

- в усіх оголошеннях про проведення другого повторного аукціону який є спірним були наведені фотографії правовстановлюючих та інших документів, що стосуються земельних ділянок, що були предметом продажу на аукціоні та інформація зокрема про кадастровий номер кожної з земельних ділянок.

При цьому суд бере до уваги і ту обставину, що у зв`язку із технічними несправностями, які виникли на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України, жодне із раніше розміщених оголошень щодо реалізації майна банкрутів України станом на 28 жовтня 2019 року із вказаних ресурсів не завантажується, із виключно картки публікації по таким оголошенням, вбачається стисла інформацію про аукціони.

Таким чином "Картка публікації", не є оголошенням про проведення аукціону, а відтак на думку суду її зміст не підлягає оцінці відповідності вимогам ст. 59 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Щодо строку для подання заявок потенційними покупцями на участь в аукціоні, суд зазначає, що доводи Головного управління ДФС у Волинській області про те, що організатором аукціону визначено в оголошенні досить короткий строк для подання заявок на участь в аукціоні, що свідчить про вчинення організатором та замовником дій, що порушують рівність учасників аукціону та допускає їх дискримінацію, не є обґрунтованими, та не узгоджуються з вимогами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", оскільки стаття 58 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не визначає мінімальних чи максимальних строків для подання заявок на участь в аукціоні.

Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не передбачає терміну протягом якого необхідно провести реєстрацію учасників на аукціоні.

Припущення кредитора, що часом реєстрації на аукціоні було обмежено права потенційних покупців взяти участь в аукціоні спростовується тим, що Закон не передбачає терміну протягом якого необхідно провести реєстрацію учасників на аукціоні.

Також судом встановлено, що станом на 28.10.2019р. в матеріалах справи відсутні будь-які докази, щодо наявності потенційних учасників, яким чинилися перешкоди на етапі реєстрації на аукціон, судом береться до уваги і та обставина, що організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України оголошення розміщувались 6 разів (3 рази продаж у складі ЦМК і 3 рази як окремо сформований лот), а відтак суд вважає, що усі бажаючі які мали намір його придбати, мали можливість подати заявки вчасно, а встановлені в оголошенні строки для подачі заявок не завадили взяти участь в аукціоні двом потенційним учасникам, що свідчить про достатність строку для їх подачі.

Судом враховується також наступне:

згідно частини 1 статті 65 - якщо інше не встановлено договором, у разі закінчення аукціону без визначення переможця протягом місяця (у разі продажу нерухомого майна - двох місяців) організатор аукціону зобов`язаний провести повторний аукціон.

згідно частини 2 статті 65 - якщо інше не встановлено договором, у разі закінчення повторного аукціону без визначення переможця протягом місяця організатор аукціону зобов`язаний провести другий повторний аукціон.

згідно частини 3 статті 65 - якщо інше не встановлено договором, початковою вартістю повторного аукціону, другого повторного аукціону є вартість, зменшена на 20 відсотків щодо початкової вартості відповідно попереднього аукціону, попереднього повторного аукціону.

згідно частини 1 статті 66 - якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону, аукціон проводиться без можливості зниження початкової вартості.

згідно частини 2 статті 66 - повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче, ніж до граничної вартості, яка становить 50 відсотків початкової вартості, вказаної в оголошенні про проведення аукціону.

згідно частини 3 статті 66 - якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону, другий повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової вартості.

згідно частини 4 статті 66 - під час проведення аукціону з можливістю зниження початкової вартості, за відсутності бажаючих укласти договір ліцитатор знижує початкову вартість на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір.

Відповідно до ст. 55 Закону про банкрутство, аукціон визнається таким, що не відбувся, у разі:

- відсутності учасників або наявності на торгах лише одного учасника;

- коли жоден з учасників не запропонував ціну, вищу за стартову (початкову вартість);

- несплати в установлений строк переможцем належної суми за придбане майно.

Рішення про визнання аукціону таким, що не відбувся, приймається організатором у триденний строк після виникнення підстави для такого визнання.

Отже, Законом передбачено випадки, коли аукціон визнається таким, що не відбувся, та зобов`язано організатора аукціону в триденний строк зафіксувати такі обставини шляхом прийняття відповідного рішення.

Таким чином після настання обставин зазначених в ст. 55 Закону, організатор протягом трьох днів приймає відповідне рішення, та з моменту прийняття такого рішення на виконання ст. 65 Закону, протягом місяця (у разі продажу нерухомого майна - двох місяців) зобов`язаний провести повторний аукціон.

В подальшому для проведення аукціону організатор з урахуванням вимог ст. 58 Закону, не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює оголошення про проведення аукціону.

Судом встановлено, що:

- організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено оголошення №53051 від 25.07.2018р. про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" 23 серпня 2018 року, в оголошенні зазначено, що аукціон буде проведено 23 серпня 2018 року, кінцева дата/час представлення заявок на участь у торгах 27.07.2018р. 17:00. 30 липня 2018 року на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено повідомлення № 53145 про результати проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" із зазначеного повідомлення вбачається, що аукціон з продажу майна ТОВ "Мавекс" призначеного на 23 серпня 2018 року закінчився, аукціон визнаний таким, що не відбувся з причин відсутності учасників;

- організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено оголошення №53197 від 31.07.2018р. про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" 04 вересня 2018 року, в оголошенні зазначено, що аукціон буде проведено 04 вересня 2018 року, кінцева дата/час представлення заявок на участь у торгах 07.08.2018р. 17:00. 08 серпня 2018 року на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено повідомлення №53378 про результати проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" із зазначеного повідомлення вбачається, що аукціон з продажу майна ТОВ "Мавекс" призначеного на 04 вересня 2018 року закінчився, аукціон визнаний таким, що не відбувся з причин відсутності учасників;

- організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено оголошення №53452 від 10.08.2018р. про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" 12 вересня 2018 року, в оголошенні зазначено, що аукціон буде проведено 12 вересня 2018 року, кінцева дата/ час представлення заявок на участь у торгах 14.08.2018р. 17:00. 15 серпня 2018 року на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено повідомлення №53551 про результати проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" із зазначеного повідомлення вбачається, що аукціон з продажу майна ТОВ "Мавекс" призначеного на 12 вересня 2018 року закінчився, аукціон визнаний таким, що не відбувся з причин відсутності учасників;

- організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено оголошення №53731 від 27.08.2018р. про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" 27 вересня 2018 року, в оголошенні зазначено, що аукціон буде проведено 27 вересня 2018 року, кінцева дата/час представлення заявок на участь у торгах 29.08.2018р. 17:00. 30 серпня 2018 року на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено повідомлення №53803 про результати проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" із зазначеного повідомлення вбачається, що аукціон з продажу майна ТОВ "Мавекс" призначеного на 27 вересня 2018 року закінчився, аукціон визнаний таким, що не відбувся з причин відсутності учасників;

- організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено оголошення №53825 від 30.08.2018р. про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" 02 жовтня 2018 року, в оголошенні зазначено, що аукціон буде проведено 02 жовтня 2018 року, кінцева дата/час представлення заявок на участь у торгах 31.08.2018р. 14:00. 31 серпня 2018 року на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено повідомлення №53856 про результати проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" із зазначеного повідомлення вбачається, що аукціон з продажу майна ТОВ "Мавекс" призначеного на 02 жовтня 2018 року закінчився, аукціон визнаний таким, що не відбувся з причин відсутності учасників;

- організатором аукціону на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено оголошення №54021 від 10.09.2018р. про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" 12 жовтня 2018 року, в оголошенні зазначено, що аукціон буде проведено 12 жовтня 2018 року, кінцева дата/час представлення заявок на участь у торгах 11.09.2018р. 14:00. 17 жовтня 2018 року на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України розміщено повідомлення №54872 про результати проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Мавекс" із зазначеного повідомлення вбачається, що аукціон з продажу майна ТОВ "Мавекс" призначеного на 12 жовтня 2018 року відбувся, за результатами проведеного аукціону переможцем аукціону по лоту №1 визнано юридичну особу, яка запропонувала найвищу ціну за вказаний лот - 2 600 000,00 грн.

Згідно ч. 1 ст. 58 Закону організатор аукціону не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України (при проведенні електронних торгів - також на своєму веб-сайті) оголошення про проведення аукціону, а також письмово повідомляє про проведення аукціону власника майна, замовника та інших осіб, визначених замовником.

Враховуючи дослідження судом змісту фактичних оголошень про продаж майна боржника, а зокрема, оголошення від 27.08.2018р., 30.08.2018р. та 10.09.2018р. суд зазначає, що організатором аукціону було розміщено оголошення з дотриманням ч. 1 ст. 58 Закону, а саме не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону:

- дата розміщення оголошення: 27.08.2018р., дата на яку призначено проведення аукціону: 27.09.2018р., кількість днів з моменту оприлюднення оголошення до дня початку аукціону: 30 днів (22 робочих дні);

- дата розміщення оголошення: 30.08.2018р., дата на яку призначено проведення аукціону 02.10.2018р., кількість днів з моменту оприлюднення оголошення до дня початку аукціону 32 дні (22 робочих дні);

- дата розміщення оголошення: 10.09.2018р., дата на яку призначено проведення аукціону: 12.10.2018р., кількість днів з моменту оприлюднення оголошення до дня початку аукціону 31 день (23 робочих дні).

Щодо дискримінаційності умов про надання тільки до 11.09.2018р., заявок потенційними покупцями на участь в аукціоні суд зазначає, що відповідно до Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" від 06.09.2012р. № 5207-VI дискримінація - це ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними, зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.

Непряма дискримінація - ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли їх реалізація чи застосування має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.

Законом передбачено, що законодавство України ґрунтується на принципі недискримінації, що передбачає незалежно від певних ознак: забезпечення рівності прав і свобод осіб та/або груп осіб; забезпечення рівності перед законом осіб та/або груп осіб; повагу до гідності кожної людини; забезпечення рівних можливостей осіб та/або груп осіб.

Статтею 6 Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні" визначено, що форми дискримінації з боку державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, юридичних осіб публічного та приватного права, а також фізичних осіб, визначені ст. 5 цього Закону, забороняються.

При цьому, не вважаються дискримінацією дії, які не обмежують права та свободи інших осіб і не створюють перешкод для їх реалізації, а також не надають необґрунтованих переваг особам та/або групам осіб за їх певними ознаками.

Відповідно до ст. 24 Конституції України, статей 2, 7 Загальної декларації прав людини, статей 2, 26 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, статті 2 Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ( стаття 14, стаття 1 Протоколу № 12 до Конвенції) необхідною підставою для встановлення факту дискримінації є обумовленість відмінного ставлення за певними ознаками.

У рішеннях Європейського суду з прав людини зазначено, що лише розрізнення, яке базується на персональній ознаці, за якою особа чи групи осіб відрізняються один від одного, можна характеризувати як дискримінацію (рішення у справах Карсон та інші проти Сполученого Королівства , Кьєльдсен, Буск Мадсен і Педерсен проти Данії ). Суд деталізує вимоги до природи ознак, за якими забороняється дискримінація, та встановлює, що категорія інші ознаки поширюється винятково на такі ознаки, які за своєї природою є достатньо подібними до ознак, які вже перелічені в Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, тобто відносяться до визначального для ідентичності особи вибору або є невід`ємними, вродженими та незмінними характеристиками (рішення у справі Петерка проти Чеської Республіки ).

Отже, факт дискримінації може бути встановлений лише у випадку, коли розрізнення у ставленні до особи вмотивоване притаманною їй певною персональною ознакою.

Практикою Європейського Суду з прав людини встановлено, що дискримінація означає поводження з особами у різний спосіб, без об`єктивного та розумного обґрунтування, у відносно схожих ситуаціях (рішення у справі Вілліс проти Сполученого Королівства , заява №36042/97). Відмінність у ставленні є дискримінаційною, якщо вона не має об`єктивного та розумного обґрунтування, іншими словами, якщо вона не переслідує легітимну ціль або якщо немає розумного співвідношення між застосованими засобами та переслідуваною ціллю (рішення у справі Ван Раалте проти Нідерландів від 21.02.1997 р.) (п.п. 48-49 рішення ЄСПЛ у справі Пічкур проти України від 07.11.2013 р., заява № 10441/06).

Аналогічний підхід у своїх рішеннях використовує і Конституційний Суд України вказуючи на те, що мета встановлення певних відмінностей (вимог) у правовому статусі повинна бути істотною, а самі відмінності (вимоги), що переслідують таку мету, мають відповідати конституційним положенням, бути об`єктивно виправданими, обґрунтованими та справедливими. У противному разі встановлення обмежень означало б дискримінацію (абзац 7 пункту 4.1. мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 7 липня 2004 року №14-рп/2004).

В даному випадку, суд вважає, що умови про встановлення строку для надання заявок про участь в аукціоні потенційними покупцями до 11.09.2018р., не можна вважати дискримінаційними, порядок та форма проведення аукціонів, зміст порядок та спосіб подання заяви на участь в аукціоні, а також документи копії яких необхідно додати до заяви є однаковими для всіх бажаючих прийняти участь в торгах, що підтверджується зокрема змістом оголошень про проведення кожного з аукціонів.

Щодо сплати учасниками спірного аукціону від 12.10.2018р., гарантійних внесків за участь в аукціоні, суд засвідчує, що відповідно до оголошення про проведення аукціону від 10.09.2018р., гарантійний внесок необхідно було сплатити до 11.09.2018р.

Судом встановлено, що згідно платіжного доручення №5780 від 11.09.2018р., ТОВ "ГРАНД ІНВЕСТ РІАЛ ІСТЕЙД" було сплачено 903 366,00 грн., в якості гарантійного внеску за участь в аукціоні з продажу майна ТОВ "Мавекс" та згідно платіжного доручення №3982 від 11.09.2018р., ПрАТ "Енко" було сплачено 903 366,00 грн., в якості гарантійного внеску за участь в аукціоні з продажу майна ТОВ "Мавекс" (зазначені платіжні доручення про сплату гарантійного внеску ПрАТ "Енко" та ТОВ "ГРАНД ІНВЕСТ РІАЛ ІСТЕЙД" були долучені ліквідатором Рабаном М.Т. до матеріалів справи). В подальшому гарантійний внесок переможця аукціону - ТОВ "Град Інвест Ріал Істейд" в розмірі 903 366,00 грн., у відповідності до ч. 2 ст. 70 Закону про банкрутство, було зараховано до ціни, що підлягала сплаті за придбане з аукціону майно боржника.

Враховуючи викладене, суд вважає доведеним факт дотримання Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в частині сплати учасниками торгів гарантійних внесків, та зарахування гарантійного внеску переможця торгів до ціни, що підлягала сплаті за придбане з аукціону майно боржника.

В частині заяви ГУ ДФС у Волинській області, що договір купівлі - продажу від 12.11.2018р. є розірваним в силу норм ст.ст. 71, 72 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 69 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" протокол про проведення аукціону складається організатором аукціону негайно після оголошення переможця або закінчення аукціону без виявлення переможця.

Згідно статтею 71 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", протягом п`яти днів з дати підписання цього протоколу замовник аукціону надсилає переможцеві торгів пропозицію щодо укладення договору купівлі-продажу майна разом з проектом цього договору відповідно до поданої переможцем торгів пропозиції щодо встановлення ціни цього майна. Переможець торгів повинен протягом п`яти днів з дня одержання проекту договору підписати його та перерахувати кошти за придбане майно на зазначений у протоколі номер банківського рахунка.

Судом встановлено, що в результаті проведеного аукціону (протокол проведення аукціону №01-10/18 від 12.10.2018р.) переможцем аукціону визнано ТОВ "Гранд Інвест Ріал Істейт" з яким було підписано проект договору і здійснено доплату у відповідності до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" і протоколу №01-10/18 проведення аукціону від 12.10.18р. на ліквідаційний рахунок банкрута в АТ "Ощадбанк" в розмірі 1 696 634,00 грн.

Суд зазначає, що оплату здійснено 22 жовтня 2018 року, тобто на 10-й день після проведення аукціону. Факт оплати підтверджується платіжним дорученням №6428 від 22.10.2018р. на суму 1 696 634,00 грн. та копією виписки АТ "Ощадбанк" за період з 01.10.18р. по 03.12.18р.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що організатором аукціону та ліквідатором при продажі майна ТОВ "Мавекс" дотримано вимог ст. 71 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та відповідно відсутні підстави для визнання договору розірваним відповідно до ст. 72 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

При цьому суд зазначає, що визнання аукціону недійсним саме по собі не поновлює права заявника. Водночас визнання такого аукціону недійсним може порушити інтерес добросовісного покупця.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту ст. 77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Таким чином, матеріалами справи про банкрутство спростовуються доводи Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області щодо наявності підстав для визнання недійсними результатів аукціону від 12.10.2018р.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що в задоволенні заяви Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна боржника, що відбувся 12.10.2018р., слід відмовити.

Керуючись, ст.ст. 37-49, 58, 59, 60, 65, 66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", положеннями Кодексу України з процедур банкрутства, ст.ст. 13, 14, 73, 74, 76, 77, 86, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні заяви Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про визнання недійсним результатів аукціону від 12.10.2018р. відмовити.

Відповідно до ч.1 ст.235 Господарського процесуального кодексу України ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення.

Відповідно до ст. ст. 253, 256, 257 ГПК України апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У той же час згідно підпункту 17.5 пункту 17 Перехідних положень ГПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справи витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Ухвала підписана 31.10.2019р.

Примірник ухвали суду направити:

- Головному управлінню ДФС у Волинській області (м. Луцьк, Київський майдан 4);

- Ліквідатору Рабану М.Т. (АДРЕСА_2).

Суддя В. А. Войціховський

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення28.10.2019
Оприлюднено01.11.2019
Номер документу85326039
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/455/16

Ухвала від 15.09.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 04.09.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 12.11.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 12.11.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 01.11.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 01.11.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 28.10.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

Ухвала від 07.10.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 07.10.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні