Рішення
від 01.11.2019 по справі 580/2627/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2019 року справа № 580/2627/19

м. Черкаси

Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Тимошенко В.П., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Черкаській області до комунального підприємства "Комунальник" Городищенської міської ради про застосування заходів реагування,

встановив:

22 серпня 2019 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, б-р Шевченка, 205, код ЄДРПОУ 39881228) до комунального підприємства "Комунальник" Городищенської міської ради (19500, Черкаська область, вул. Героїв Чорнобиля, 22А, код ЄДРПОУ 32899066), в якій просить застосувати до комунального підприємства "Комунальник" Городищенської міської ради заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:

- робіт на висоті понад 1,3 метра;

- робіт в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі;

- газонебезпечних робіт;

- газополум`яних робіт,

а також експлуатацію (застосування):

- посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, - балонів з киснем (1 од.) і пропан - бутаном (1 од.);

- вантажопідіймального крана (автопідйомника телескопічного) АП-17 на базі ГАЗ 33-07.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачем зазначено, що посадовими особами позивача 02.08.2019 проведено позапланову перевірку дотримання відповідачем законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибухонебезпечними матеріалами промислового призначення, за наслідками якої складено акт від 02.08.2019 №570-071, у якому зафіксовані порушення, що створюють загрозу життю і здоров`ю людей та працівників підприємства.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 04.09.2019 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд у порядку спрощеного позовного провадження.

18 вересня 2019 року 18.09.2019 позивач надав суду заяву про зменшення розміру позовних вимог, в якій просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:

- газонебезпечних робіт;

- газополум`яних робіт,

а також експлуатацію (застосування):

- посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, - балонів з киснем (1 од.) і пропан - бутаном (1 од.);

- вантажопідіймального крана (автопідйомника телескопічного) АП-17 на базі ГАЗ 33-07.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 18.09.2019 прийнято заяву позивача про зменшення розміру позовних вимог (вх. 21811/19 від 18.09.2019) до розгляду, запропоновано відповідачу в разі не визнання адміністративного позову, надіслати у строк протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії даної ухвали:

- до суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), що підтверджують фактичні обставини; - позивачу - копію відзиву та доданих до нього документів.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Відповідач у встановлений судом термін відзив на позовну заяву суду не надав, а тому суд на п. 6 ст. 162 КАС України вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Комунальне підприємство Комунальник Городищенської міської ради зареєстрована як юридична особа 18.03.2004, ідентифікаційний код 32899066,керівником та підписантом є директор Труш Віктор Леонідович.

Наказом відповідача від 26.07.2019 №365-П Про проведення позапланових перевірок наказано провести із 01.08.2019 по 02.08.2019 позапланову перевірку виконання припису від 20.07.2018 №216-071 КП Комунальник Городищенської міської ради.

За результатами проведеної посадовими особами позивача позапланової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки складено акт №570-071 від 02.08.2019. Вказаним актом зафіксовано порушення відповідачем вимог Закону України Про охорону праці , зокрема:

- на підприємстві виконуються роботи підвищеної небезпеки: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра (п. 6 Додатку 6), роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (п. 8 Додатку 6) без складання та подання територіальному органу Держпраці декларації відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107;

- виконуються роботи та експлуатується устаткування підвищеної небезпеки - газонебезпечні роботи (п. 6 Додатку 2 Порядку), газополум`яні роботи (п. 17 Додатку 2 Порядку), посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа (п. 10 Додатку 3 Порядку), та вантажопідіймальний кран (автопідйомник телескопічний) АП-17 на базі ГАЗ 33-07 (п. 11 Додатку 3 Порядку) без отримання дозволу на виконання робіт відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107;

- не розроблено перелік газонебезпечних робіт, що є порушенням п. 1.7, п. 1,8 НПАОП 0.00-5.1 1-85 Типова інструкція з організації безпечного проведення газонебезпечних робіт ;

- не надано під час перевірки пронумерований, прошнурований та скріплений печаткою журнал обліку газонебезпечних робіт, що проводяться без оформлення наряду - допуску, що є порушенням п. 1.12 НПАОП 0.00-5.11-85 Типова інструкція з організації безпечного проведення газонебезпечних робіт ;

- працівники, що виконують роботи в колодязях, не забезпечені індикаторами загазованості, що є порушенням п. 1.5.2 розділу 4Б глави І НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць .

Жодних зауважень або заперечень до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки з боку суб`єкта господарювання не надходили, акт перевірки отриманий директором Труш В.Л. , про що зроблений відповідний запис у акті перевірки.

На підставі вищевказаного акту перевірки позивачем видано відповідачу припис від 02.08.2019 №292-071 з вимогою усунути наведені порушення, який отриманий 02.08.2019 директором Труш В.Л .

Вирішуючи питання про можливість застосування заходів реагування суд враховує, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №100 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України встановлено, що територіальні органи Держпраці, які утворюються є правонаступниками прав та обов`язків територіальних органів Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці, що реорганізуються.

В силу положень ч. 2 ст. 4 Закону України Про охорону праці державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Держави державне управління охороною праці згідно статті 31 Закону України Про охорону праці здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці.

У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №96 від 11.02.2015 (далі - Положення №96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду.

Зокрема, пп. 16 п. 4 Положення №96 передбачено, що Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Відповідно до абз. 1 п. 7 Положення №96 передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженим наказом Міністерства з надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 № 826, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за №1531/20269 затверджено уніфіковану форму акту перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта).

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України Про охорону праці посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

У відповідності до ч. 6 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V), за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Частиною 7 ст. 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За ч. 5 ст. 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді часткового зупинення виконання робіт може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

В розумінні ч. 1 ст. 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 6 вересня 2005 року №2806-IV документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону України Про охорону праці передбачено обов`язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (далі - Порядок № 1107).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1107 дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3 Порядку.

Пунктом 6 Додатку 2 Порядку № 1107 передбачено обов`язок роботодавця одержати дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та пунктом 17 Додатку 2 Порядку № 1107 - на виконання газополум`яних робіт.

Водночас, позаплановою перевіркою встановлено факт виконання Відповідачем газонебезпечних та газополум`яних робіт без одержання відповідного дозволу.

Відповідно до пункту 11 Додатку 3 Порядку № 1107 роботодавець має одержати дозвіл на експлуатацію вантажопідіймальних кранів і машин.

Як встановлено у ході позапланової перевірки, підприємство здійснює експлуатацію вантажопідіймального крана (автопідйомника телескопічного) АП-17 на базі ГАЗ 33-07 без отримання відповідного дозволу.

Пунктом 10 Додатку 3 Порядку № 1107 передбачено обов`язок роботодавця одержати дозвіл на експлуатацію посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива.

Натомість, перевіркою встановлено, що відповідний дозвіл на експлуатацію посудин, що працюють під тиском понад 0,5 МПа, а саме: балонів з киснем (1 од.) і пропан - бутаном (1 од.) - КП Комунальник не отримано.

В контексті наведеного суд зазначає, що виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідного дозволу, з порушенням встановлених правил, без належного інструктажу, поданих декларацій, роботодавець створює небезпечні умови для роботи своїх працівників, а тому суд переконаний, що виявлені порушення законодавства про охорону праці спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

Частиною 1 ст. 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров`ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.

Підсумовуючи наведене, суд звертає увагу, що у разі наявності порушень законодавства про охорону праці, які спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей, застосування заходів реагування здійснюється виключно на підставі постанови адміністративного суду, а тому виходячи з положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 14, 77, 90, 139, 242-246, 255, 271, 272, 287, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Застосувати до комунального підприємства Комунальник Городищенської міської ради (19500, Черкаська область, вул. Героїв Чорнобиля, 22А, код ЄДРПОУ 32899066) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:

- газонебезпечних робіт;

- газополум`яних робіт,

а також експлуатацію (застосування):

- посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, - балонів з киснем (1 од.) і пропан - бутаном (1 од.);

- вантажопідіймального крана (автопідйомника телескопічного) АП-17 на базі ГАЗ 33-07.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складене 01.11.2019.

Суддя В.П. Тимошенко

Дата ухвалення рішення01.11.2019
Оприлюднено04.11.2019
Номер документу85352127
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —580/2627/19

Рішення від 01.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 23.08.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні