Рішення
від 30.10.2019 по справі 1.380.2019.001576
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

справа №1.380.2019.001576

30 жовтня 2019 року

зал судових засідань №10

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Лунь З.І.,

секретар судового засідання Ходань Н.С.,

за участю:

представника позивача Поставитюка В.В.,

представника відповідача Брильовської О.Р.,

представника третьої особи Коцана М.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Громадської організації Спілка любителів рибалки Яворівщини до Львівської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Бестер Плюс про визнання протиправними та скасування розпоряджень.

В С Т А Н О В И В:

Громадська організація Спілка любителів рибалки Яворівщини (місцезнаходження: 81000, Львівська область, м.Яворів, вул.Богуна, 13) звернулася до суду з позовом до Львівської обласної державної адміністрації (місцезнаходження: 79000, м.Львів, вул.Володимира Винниченка, 18), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Бестер Плюс (місцезнаходження: 79035, м.Львів, вул.Зелена, 115б), в якому з урахування заяви про збільшення позовних вимог від 25.06.2019 №22208 просить суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача №862/0/5-18 від 23.08.2018 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) ;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача №1204/05-18 від 13.11.2018 Про надання в оренду земельної ділянки ;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача №34/0/5-19 від 21.01.2019 Про уточнення умов надання земельної ділянки .

Ухвалою від 23.04.2019 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

27.06.2019 на адресу суду надійшло клопотання (за вх.№22587) від представника відповідача про закриття провадження у справі на підставі п.1ч.1 ст.238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у зв`язку з тим, що справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Ухвалою від 01.07.2019 провадження у справі №1.380.2019.001576 закрито в частині визнання протиправним та скасування розпорядження Львівської обласної державної адміністрації №1204/05-18 від 13.11.2018 Про надання в оренду земельної ділянки та визнання протиправним та скасування розпорядження Львівської обласної державної адміністрації №34/0/5-19 від 21.01.2019 Про уточнення умов надання земельної ділянки .

Позовні вимоги мотивовані тим, що розпорядження Львівської обласної державної адміністрації від 23.08.2018 №862/0/5-18 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) підлягає скасуванню судом, оскільки вказаним розпорядженням надано ТзОВ Бестер Плюс дозвіл на розроблення з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) площею 105,9га, розташованої за межами населеного пункту на території Яворівської міської ради для рибогосподарських потреб, чим перевищено надані Львівській обласній державній адміністрації повноваження, передбачені законом.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що розпорядження голови обласної державної адміністрації від 23.08.2018 №862/0/5-18 від 23.08.2018 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) прийнято відповідно до вимог законодавства, а також на підставі клопотання ТзОВ Бестер плюс від 02.08.2018 №9, копій договорів купівлі-продажу (однієї другої) частки будівлі від 16.11.2017 реєстр. № 11338, від 17.11.2017 реєстр. № 11358, копій витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 16.11.2017 № 104198323, від 17.11.2017 № 104196810, копії заяви ПАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат від 01.08.2018 реєстр. №2798, а відтак вказане розпорядження є законним. Нерухоме майно ТзОВ Бестер плюс , що розташоване на цій земельній ділянці, придбано у листопаді 2017року. Відповідач також вважає, що якщо позивач не є учасником (суб`єктом) правовідносин, які виникли з прийняттям оскаржуваного рішення, яке є правовим актом ненормативного характеру, то таке рішення, відповідно, не породжує для позивача й права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом (постанови ВП ВС від 14.03.2018 у справі №9901/22/17, від 06.06.2018 у справі №800/489/17, від 06.02.2019 у справі №9901/815/18). Тобто, на думку відповідача очевидним є факт, що правовідносини ТзОВ Бестер плюс та Львівської обласної державної адміністрації сформувались та проявились у вигляді розгляду клопотань ТзОВ Бестер плюс та видачі відповідного розпорядження про надання дозволу на розроблення технічної документацій раніше ніж позивач звернувся до відповідача. Отже, позивач не є учасником (суб`єктом) правовідносин та має достатньо опосередковане відношення до спірних розпоряджень, які до нього не застосовувались, не порушують його прав та не спрямовані на втручання у його діяльність. Також у відзиві зазначено, що з 01.07.2013 тобто з моменту набранням чинності Закону України Про аквакультуру та внесенням змін до відповідних положень Земельного кодексу України розпорядником земель водного фонду стали обласні державні адміністрації. Тому перед прийняттям оскарженого розпорядження відповідачем отримано погодження від Виконавчого комітету Яворівської міської ради оформлене листом № 3014 від 16.08.2018, який підписаний міським головою Яворова. Відтак, вважає позовні вимоги безпідставними, такими, що не підлягають задоволенню.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив на позовну заяву, в якому просить суд позов задовольнити в повному обсязі. Додатково пояснив, що у довідці Державної статистичної звітності з кількісного обліку земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями на земельну ділянку, яка відводиться ТзОВ Бестер плюс для рибогосподарських потреб на території Яворівської міської ради від 17.09.2018 №32-13-0.364126/179-18, що знаходиться в матеріалах технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої ТОВ Ордо Плюс , чітко зазначено площі та цільове призначення земель земельної ділянки, яка відводиться. На думку представника позивача, до прийняття оскарженого розпорядження земельна ділянка не була відведена і її частини мали різні цільові призначення.

Відповідач подав до суду заперечення у порядку ст.164 КАС України на відповідь на відзив на позовну заяву. На думку відповідача, всі доводи позивача викладені у відповіді на відзив фактично дублюють підстави позовної заяви сформованості земельної ділянки розміром 105,9га та спростовуються обґрунтуванням, наведеним у відзиві.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити з підстав, що викладені у позові.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечила, просила відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Представник третьої особи, Товариства з обмеженою відповідальністю Бестер плюс , у судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Суд встановив таке.

Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації №862/0/5-18 від 23.08.2018 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) , ТзОВ Бестер плюс дозволено розробити з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) площею 105,9га, розташованої за межами населеного пункту на території Яворівської міської ради для рибогосподарських потреб.

Позивач, вважаючи оскаржене розпорядження протиправним та з вимогою скасувати його, звернувся з даним позовом до суду.

29.10.2018 Громадська організація Спілка любителів рибалки Яворівщини керуючись абз.31 ст.37 Закону України Про місцеві державні адміністрації , ст.11 п.1.2.3.5.6.7 ст.51 абз.9 Водного кодексу України звернулася до голови Львівської обласної державної адміністрації з клопотанням про надання спілці землі водного фонду (ставки №№22.23.10) для любительської риболовлі мешканцями м.Яворова, членами спілки і других цілей згідно з статутом.

12.12.2018 Департамент архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації повідомив листом за №16-1114/0/2-18 Громадську організацію Спілка любителів рибалки Яворівщини про те, що під час опрацювання зазначеного у клопотання питання виникла необхідність його поглибленого вивчення.

Судом установлено, що Відділ в Яворівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області листом від 08.08.2018 №838/419-18-0.36 поінформував, що в Державному земельному кадастрі інформація про земельні ділянки ТзОВ Бестер ПЛЮС на території Яворівської міської ради відсутня. Правовстановлюючі документи відсутні.

Згідно з державною статистичною звітністю (звіт по формі б-ЗЕМ) станом на 01.01.2016 на території Яворівської міської ради за ВАТ Львівський облрибкомбінат обліковується земельна ділянка площею 105,9га, земельна ділянка розташована за межами населених пунктів.

ПрАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат ( правонаступник ВАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат ) листом вих.№346 від 17.08.2018 повідомив, що відповідно до:

- Державного акта на право користування землею від 1989, серії Б № 083006, виданий Рибгоспу Янів рибдільниці: Янів , Лелехівка , Страдч Краковець , Яворів Яворівського району Львівської області, ПрАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат користується .земельною ділянкою загальною площею 1046,1 га, яка надана для ведення рибного господарства в безстрокове безплатне користування в межах згідно з планом землекористування. За ділянкою Янів закріплена земельна ділянка - 266,4 га, за ділянкою Лелехівка закріплена земельна ділянка - 368,2 га, за ділянкою Страдч закріплена земельна ділянка - 74,4 га, за ділянкою Краковець закріплена земельна ділянка - 232,1 га, за ділянкою Яворів закріплена земельна ділянка - 105,9 га;

- договору купівлі-продажу (1/2 однієї другої)частки будівлі від 16.11.2017р зареєстровано в реєстрі №11338, серії НМХ 164276-НМХ 164277, ПрАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат (надалі-Продавець) передав у власність ТзОВ Бестер Плюс (Покупець), і 1/2(одну другу) частку будівлі, що складається з рибацького будинку літ. А-І пл. 61,2 кв.м.; складу кормів літ. Б-Г пл.66,1 кв.м.; складу кормів літ. В-1 пл.62,0 кв.м,, яка знаходиться за адресою: Львівська область Яворівський район; м. Яворів , вул.Гребля, 27. Загальна площа будівлі становить 189,3 кв.м. Майно належить Продавцю на підставі Наказу регіонального відділення ФДМ України по Львівській області від 07.07.1995р. №1383, зареєстрованого ЛОДКБТІ та EQ 11.12.2011р. за реєстраційним №35460074;

- договору купівлі-продажу (1/2 однієї другої ) частки будівлі від 17.11.2017р. зареєстровано в реєстрі №1 1358, серії НМХ 164282-НМХ 164283, ПрАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат (надалі-Продавець) передав у власність ТзОВ Бестер Плюс (надали Покупець), 1/2 (одну другу) частку будівлі, що складається з рибацького будинку літ. А-1 діл 61,2 кв.м.; складу кормів літ. Б-1 пл.66,1 кв.м.; складу кормів літ. В-1 пл.62,0 квм, яка знаходиться за адресою: Львівська область Яворівський район, м. Яворів, вул.Гребля,27 , Загальна площа будівлі становить 189,3 кв.м. Майно належить Продавцю на підставі Наказу регіонального відділення ФДМ України по Львівській області від 07.07,1995р. №1383, зареєстрованого ЛОДКБТІ та EQ 11.12.2011р. за реєстраційним №35460074,

Відповідно до пункту 6 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть їх мати на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право Оренди на них (Положення пункту 6 Розділу X втрачають чинність, як Такі, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) в частині зобов`язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення на підставі Рішення Конституційного Суду №5-рп/2005 від 22.09.2005),та пункту 10 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Державний земельний кадастр , документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною Ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними). Також, пунктом 8 Постанови Верховної Ради України Про прискорення земельної реформи та приватизацію землі від 13.03.1992 №22б0-ХІІ встановлено, що громадяни, підприємства, установи, організації, яким було надано у встановленому порядку земельні ділянки у довічне успадковувань або постійне володіння, зберігають свої права на використання цих земельних ділянок до оформлення права власності або землекористування відповідно до Земельного кодексу України.

Управлінням було надіслано директору ТзОВ Бестер Плюс Кука І.Є. повідомлення про виклик для надання пояснень у зв`язку з виявленими порушеннями вимог земельного законодавства від 23.08.2018 №32-13-0.4-1847/90-18, надіслано укрпошта-ПН 215 60042665 5 від 27.08.2018.

ТзОВ Бестер Плюс поінформував, що на підставі договору купівлі-продажу (1/2 однієї другої) частки будівлі від 16.11.2017 зареєстровано в реєстрі №11338, серії НМХ 164276-НМХ 164277 та договору купівлі-продажу (1/2 однієї другої ) частки будівлі від 17.11.2017р. зареєстровано в реєстрі №11358, серії НМХ 164282-НМХ 164283, у приватній власності ТзОВ Бестер Плюс знаходиться:

- 1/2 (одна друга) частка будівлі загальною площею 189,3 кв.м., що складається з рибацького будинку літ, А-1 пл. 61,2 кв.м.; складу кормів літ. Б-1 пл.66,1 кв.м.; складу кормів літ. В-1 пл.62,0 кв.м., яка знаходиться за адресою: Львівська область Яворівський район, м.Яворів, вул,Гребля,27 , що підтверджує Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17.11.2017р., індексний номер: 104198323;

- 1/2 (одна друга) частка будівлі загальною площею 189,3 кв.м., що складається з рибацького будинку літ. А-1 пл, 61,2 кв.м.; складу кормів літ. Б-1 пл.66,1 кв.м.; складу кормів літ. В-1 пл.62,0 кв.м., яка знаходиться за адресою: Львівська область Яворівський район, м.Яворів, вул.Гребля,27 , що підтверджує Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17,11.2017р., індексний номер: 104196810.

При набутті права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, відповідно до вимог ст. 377 Цивільного кодексу України та ст.120 Земельного кодексу України, а право користування якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Згідно зі ст.ст.125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації №862/0/5-18 від 23.08.2018 Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) , ТзОВ Бестер плюс дозволено розробити з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в турі (на місцевості) площею 105,9га, розташованої за межами населеного пункту на території Яворівської міської ради для рибогосподарських потреб.

У п.2 вказаного розпорядження зазначено, що ТзОВ Бестер Плюс розроблену в установленому порядку технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) подати на затвердження обласній державній адміністрації.

ТзОВ Бестер плюс уклало договір №Р-932/18 від 29.08.2018 з ТзОВ Ордо Плюс на надання послуг та консультації із землеустрою.

ТзОВ Ордо Плюс виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТзОВ Бестер плюс за адресою: Яворівська міська рада Яворівського району Львівської області для рибогосподарських потреб (КВЦПЗ 10.07).

Судом установлено, що ПрАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат (правонаступник ВАТ Львівський обласний виробничий рибний комбінат ) відповідно до Державного акта на право користування землею від 1989року, серії Б в„–083006 , виданий Рибгоспу Янів рибдільниці: Янів , Лелехівка , Страдч Краковець , Яворів Яворівського району Львівської області, користується земельною ділянкою загальною площею 1046,1 га, яка надана для ведення рибного господарства в безстрокове безплатне користування в межах згідно з планом землекористування. За ділянкою Янів закріплена земельна ділянка - 266,4 га, за ділянкою Лелехівка закріплена земельна ділянка - 368,2 га, за ділянкою Страдч закріплена земельна ділянка - 74,4 га, за ділянкою Краковець закріплена земельна ділянка - 232,1 га, за ділянкою Яворів закріплена земельна ділянка - 105,9 га.

Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17.11.2017, індексний номер: 104198323 та від 17,11.2017, індексний номер:10419б810, у приватній власності ТзОВ Бестер Плюс знаходиться 1/2 (одна друга) частка будівлі загальною площею 189,3 кв.м. і 1/2(одна друга) частка будівлі загальною площею 189,3 кв.м., яка розташована за адресою: Львівська область Яворівський район, м.Яворів, вул .Гребля,27 .

На підставі розпорядження Львівської обласної державної адміністрації від 23.08.2018 №862/0/5-18 та договору №P-932/18 від 29.08.2018, ТзОВ Ордо Плюс виготовляється технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТзОВ Бестер Плюс за адресою: Яворівська міська рада Яворівського району Львівської області для рибогосподарських потреб (КВЦПЗ 10.07).

Таким чином, вказана земельна ділянка станом на день розгляду справи є у комунальній власності та перебуває у користуванні третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відтак, суд погоджується із доводами представника відповідача про те, що ТзОВ Бестер Плюс вважається законним користувачем земельної ділянки площею 105,9га, розташованої за межами населених пунктів.

Щодо покликання представника відповідача на ту обставину, що частина земельної ділянки, щодо якої прийнято оскаржуване рішення суб`єкта владних повноважень, знаходиться на території Яворівської міської ради, з огляду на що відповідач перевищив повноваження, приймаючи оскаржуване рішення, то суд не погоджується з відповідним обгрунтуванням позивача, оскільки щодо земель, які знаходиться на території Яворівської міської ради, отримано погодження Виконавчого комітету Яворівської міської ради оформлене листом № 3014 від 16.08.2018, який підписаний міським головою Яворова.

Крім того, згідно з Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 01.102.108 №882-ДК/846/АП/09/01/18, складеного ГУ Держгеокадастру у Львівській області, на підставі листа Яворівської міської ради від 09.07.2018 та наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 19.09.2018 щодо можливого самовільного зайняття земельної ділянки ТзОВ Бестер Плюс площею 105,9га, розташованої за адресою: Львівська обл., м. Яворів , вул Гребля 27 , за межами населеного пункту, порушень не встановлено. Дії ГУ Держгеокадастру у Львівській області щодо проведення такої перевірки та складення зазначеного акта заявником не окаржувалися.

Щодо покликання представника позивача про порушення їх права прийняттям оскаржуваного рішення відповідача, то суд зазначає таке.

Згідно з ч. 2 ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Цю конституційну норму необхідно застосовувати з урахуванням її офіційного тлумачення, наданого Конституційним Судом України у рішенні № 6-зп від 25.11.1997.

Зокрема, Конституційний Суд України офіційно розтлумачив ч. 2 ст. 55 Конституції України. Її необхідно розуміти так, що кожен, тобто громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх рішення, дія чи бездіяльність порушують або ущемляють права і свободи громадянина України, іноземця, особи без громадянства чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді (ч. 1 п. 1 рішення).

Обґрунтовуючи свою позицію, Конституційний Суд зазначив, що ст. 55 Конституції України не визначає, які саме рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади і місцевого самоврядування чи посадових і службових осіб можуть бути оскаржені, і встановлює принцип, відповідно до якого в суді можуть оскаржуватися будь-які рішення, дії та бездіяльність. Тим самим створено механізм реалізації конституційного права особи на судовий захист прав і свобод людини і громадянина. Відтак, Конституцією України гарантовано і забезпечено кожній людині і громадянину право на звернення до суду за захистом своїх прав чи свобод (ч. 9 п. 2 рішення).

З наведеного офіційного тлумачення ч. 2 ст. 55 Конституції України випливає, що право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб не є абсолютним. Людина має таке право за умови, якщо вважає, що рішення, дія чи бездіяльність органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб порушують або ущемляють її права, свободи та інтереси чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді.

Таким чином, право на оскарження до суду рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, про яке йдеться у ч. 2 ст. 55 Конституції України, має спеціальну мету і призначення - правовий захист порушених прав та свобод особи, усунення перешкод у їх реалізації.

Також у справі про оскарження бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо заяв про злочини Конституційний Суд України проаналізував особливості застосування ст. 55 Конституції України в контексті адміністративного судочинства (рішення КС України №19-рп/2011 від 14.12.2011 року). Конституційний Суд виходив із того, що особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист (п. 4.1 мотивувальної частини), і офіційно розтлумачив, що в аспекті конституційного звернення положення ч. 2 ст. 55 Конституції України необхідно розуміти так, що конституційне право на оскарження в суді будь- яких рішень, дій чи бездіяльності всіх органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб гарантовано кожному. Реалізація цього права забезпечується у відповідному виді судочинства і в порядку, визначеному процесуальним законом (п. 1 рішення КС України №19-рп/2011 від 14.12.2011).

Отже, і в цьому рішенні Конституційний Суд звернув увагу на те, що предметом судового захисту є суб`єктивні права, свободи та інтереси особи.

Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої його прийнято, або прав, свобод та інтересів якої це рішення (індивідуальний акт) стосується. Якщо позивач не є учасником (суб`єктом) правовідносин, які виникли з прийняттям оскаржуваного рішення, яке є правовим актом ненормативного характеру, таке рішення, відповідно, не породжує для позивача й права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом (постанови ВП ВС від 14.03.2018 у справі №9901/22/17, від 06.06.2018 у справі №800/489/17, від 06.02.2019 у справі №9901/815/18).

Для звернення до суду особа (позивач) повинен мати матеріально-правову заінтересованість у вирішенні спору. Матеріально-правовий інтерес у порушенні справи - це зв`язок позивача із зазначеним у позовній заяві предметом судового захисту, питання про наявність або відсутність якого вирішується суддею під час попереднього дослідження матеріальної правоздатності позивача, заявленої до суду вимоги та її підстави.

Звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів особи, тому вона має довести (а суд - встановити), що позивачеві належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких він звернувся до суду.

Права особи - це її можливості, змістом яких є домагання щодо вчинення дій (або утримання від них), які забезпечуються юридичним обов`язком іншої сторони. У публічних правовідносинах такою стороною є держава або територіальна громада в особі відповідних суб`єктів владних повноважень.

Свободи особи - це можливості, змістом яких є спроможність діяти відповідно до своїх інтересів і мети, це можливість власного, незалежного вибору того чи іншого рішення, поведінки (дії або бездіяльності).

Поняття законного (охоронюваного законом) інтересу міститься в рішенні Конституційного Суду України від 01.12.2004 у справі №1-10/2004, згідно з яким поняття охоронюваний законом інтерес у логічно-смисловому зв`язку з поняттям права треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Юридична зацікавленість (інтерес) у зверненні до суду повинна мати об`єктивну основу. Для вирішення справи недостатньо лише суб`єктивного твердження позивача, наведеного у позовній заяві, про порушення права, свободи або законного інтересу. Юридична заінтересованість не випливає з факту звернення до суду, а повинна передувати йому.

Відсутність матеріально-правового інтересу у справі повинна мати наслідком відмову у задоволені позовних вимог.

Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення жодним чином не порушує права позивача, його свободи та інтереси. Виходячи з викладеного, публічно-правовий спір між позивачем і відповідачем відсутній.

Водночас, суд звертає увагу, що ані в позові, ані під час розгляду справи судом, позивачем не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушує права позивача, тобто породжує, змінює або припиняє його права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин. Також, позивачем суду не надано доказів порушення вказаним рішенням прав третіх осіб, за захистом яких позивач міг звернутися до суду.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи зазначене вище, оцінивши наявні в справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про правомірність прийнятого відповідачем оскаржуваного рішення,

З огляду на це, у задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.

Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд

в и р і ш и в :

у задоволенні адміністративного позову Громадської організації Спілка любителів рибалки Яворівщини до Львівської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Бестер Плюс про визнання протиправними та скасування розпоряджень - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із урахуванням п.п.15.5 п.15 Р.VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 04.11.2019.

Суддя Лунь З.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2019
Оприлюднено04.11.2019
Номер документу85361431
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.001576

Рішення від 30.10.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні