Рішення
від 06.11.2019 по справі 420/5343/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5343/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з даним позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування до Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зернолущільної машини БИ-ЗШ-300; зерноочищувального сепаратора БСХ-12 без ПК у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційного БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувача для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстату деревообробного токарного; пристрою стрічкопиляльного горизонтального HBS-1; круглопиляльного верстату з обробки деревини; крану вантажопідіймального козлового ручного; компресору повітряного стаціонарного; навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ); агрегату зварювального; зварювального полуавтомату; напівавтоматичного зварювального апарату TESLA MIG/MAG/MMA 300, які знаходяться за адресою: вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що під час проведення планової перевірки Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю було виявлено всього 57 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких 2 створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Згодом більша частина порушень відповідачем були усунуті, однак на момент розгляду справи в суді, не усунутими залишаються порушення, зазначені в пунктах 1, 2 розділу V акту перевірки. Для усунення 2 порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Товариству надано строк для усунення до - 09.10.2019, а для усунення решти порушень - до 09.09.2019. Однак, оскільки порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не усунені в повному обсязі, позивач наголошує на необхідності зупинити виконання робіт в приміщеннях та дільницях підприємства.

Ухвалою судді від 13.09.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

07.10.2019 до суду від Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити. Зокрема, зазначив, що на виконання припису від 16.09.2019 № 17 Товариство проінформувало управління Держпраці про укладення договору із експертною установою щодо проведення експертизи щодо додержання Товариством вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час експлуатації машин та виконання робіт підвищеної небезпеки та усунення решти 55 виявлених порушень в повному обсязі. На думку відповідача, ним повно та результативно виконано вимоги припису, адже усунуто виявлені управлінням Держпраці правопорушення. Натомість суб`єктом владних повноважень передчасно подано звернення до суду 09.09.2019, адже встановлений ним термін інформування про усунення порушень спливає 16.10.2019 (з урахуванням тижневого терміну, відведеного до 09.10.2019 приписом строку).

16.10.2019 до суду від Головного управління Держпраці в Одеській області надійшла відповідь на відзив, згідно якої ВТФ Олтіс ТОВ порушення законодавства, які становлять ризик для життя та здоров`я людей, не усунено, що обумовлює необхідність зупинення в судовому порядку експлуатації відповідного устаткування.

Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.

Судом встановлено, що відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 18.07.2019 № 1350 у період з 06.08.2019 по 09.08.2019 посадовою особою Головного управління було проведено планову перевірку Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю (вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740) дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт № 15/14.7/04-953 від 09.08.2019.

Під час проведення планової перевірки було виявлено всього 57 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 2 створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема:

І. встановленим порядком не отримано в органі Держпраці Дозвіл на: 1. експлуатацію технологічного устаткування переробної і деревообробної промисловості, а саме: зернолущільна машина БИ-ЗШ-ЗОО;зерноочищувальний сепаратор БСХ-12 у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційною БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувач для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстат деревообробний токарний; пристрій стрічкопиляльний горизонтальний HBS-1;круглопиляльний верстат з обробки деревини; 2. експлуатацію крана вантажопідіймального козлового ручного; 3. експлуатацію посудини, що працює під тиском понад 0,05 МПа (компресор повітряний стаціонарний); 4. виконання робіт підвищеної небезпеки - газополум`яні роботи, - чим порушено вимоги п. 7 постанови КМУ від 26.10.2011 №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (в редакції від 20.04.2019);

ІІ. встановленим порядком не зареєстровано в органі Держпраці декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на експлуатацію підприємством технологічних транспортних засобів - навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ), а також на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи із збереження та переробки зерна; роботи, що виконуються на висоті понад 1, 3 метра; зварювальні роботи; зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом (кисень, вуглекислий газ); експлуатація і ремонт водозбірної споруди (артезіанської свердловини в комплексі з баштою Рожновського).

У зв`язку із виявленням вищезазначених порушень ВТФ Олтіс ТОВ попереджено про необхідність зупинення експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зернолущільної машини БИ-ЗШ-300; зерноочищувального сепаратора БСХ-12 без ПК у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційного БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувача для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстату деревообробного токарного; пристрою стрічкопиляльного горизонтального HBS-1; круглопиляльного верстату з обробки деревини; крану вантажопідіймального козлового ручного; компресору повітряного стаціонарного; навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ); агрегату зварювального; зварювального полуавтомату; напівавтоматичного зварювального апарату TESLA MIG/MAG/MMA 300, які знаходяться за адресою: вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740.

За результатами контрольного заходу ГУ Держпраці в Одеській області складено припис від 09.08.2019 № 15/14.7/04-953-1465, згідно якого вищезазначені два порушення належить усунути в строк до 09.10.2019, а решту 55 порушень в строк до 09.09.2019.

18.09.2019 від ВКФ Олтіс ТОВ до ГУ Держпраці надійшов лист, яким повідомлено контролюючий орган про часткове усунення недоліків, виявлених під час планової перевірки, в результаті чого ГУ Держпраці в Одеській області вважало вказані в п.п. 17, 19, 20, 23, 34 акту перевірки № 15/14.7/04-953 від 09.08.2019 порушення усуненими.

Заперечуючи проти заявлених ГУ Держпраці в Одеській області позовних вимог, ВКФ Олтіс ТОВ як на підставу для відмови в позові послалось на власний лист вих. № 17 від 16.09.2019, який ним скеровано до контролюючого органу, та яким повідомлено про укладення договору про проведення експертизи від 02.09.2019 № 253/09-19, із ТОВ Центр охорони праці та пожежної безпеки Лідер . При цьому у відзиві відповідач зазначає, що вказаний договір укладений на виконання припису від 09.08.2019 № 15/14.7/04-953-1465.

Згідно з п.1.1, п.1.2, п.1.3 вказаного договору Виконавець зобов`язується власними силами виконати і здати у встановлені терміни, а Замовник - прийняти і оплатити послуги з експертизи щодо додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час експлуатації заявлених машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки згідно поданої зави; експертизи щодо додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки згідно поданої заяви.

Відповідно до п.2.1, п.2.2 договору Виконавець виконує весь обсяг робіт згідно строків, погоджених із Замовником. Строк дії договору з 02.09.2019 по 31.12.2019.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає зазначені доводи відповідача неспроможними, а позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Згідно зі статтею 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону України "Про охорону праці" умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

За змістом статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Статтею 39 Закону України "Про охорону праці" обумовлено, що посадовим особам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, надано право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Зміст спірних правовідносин, що склались у цій справі, зводиться до питання наявності чи відсутності обставин та правових підстав для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду, заявлених позивачем.

Виявлені в ході планової перевірки порушення полягають у недотримання ВКФ Олтіс ТОВ вимог ст. 21 Закону України Про охорону праці , відповідно до якого роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Крім того, перевіркою встановлено недотримання Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107.

Вирішуючи спір, суд враховує, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а відповідачем їх наявність не спростована, рівно як і не надано доказів виконання всіх вимог припису 09.08.2019 № 15/14.7/04-953-1465. При цьому метою адміністративного позову є превентивна міра, усунення умов, які несуть ризик спричинення шкоди людям.

Наведені ж у відзиві посилання на замовлення експертизи, на вирішення якої позивачем поставлено питання дотримання ним вимог законодавства, - жодним чином не впливає на його обов`язок виконати вимоги припису та усунути правопорушення. Аналогічної позиції дотримується Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, який у постанові від 29.08.2019 по справі № 806/648/16 зазначив, що укладання підконтрольним суб`єктом договорів про надання послуг з експертиз стану безпеки промислового виробництва згідно з Порядком № 1107 та психофізіологічної експертизи, рівно як і вчинення дій, спрямованих на усунення недоліків у виробництві, проте не досягнення кінцевого результату, не звільняє підприємство від обов`язку виконувати вимоги законодавства України з охорони праці та промислової безпеки та має наслідком відповідне зупинення експлуатації устаткування.

Тобто експлуатація машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки без отримання відповідного дозволу прямо заборонена законодавством. Більш того, в силу ст. 21 Закону України Про охорону праці , у разі коли роботодавець не одержав зазначеного дозволу, місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, вживає заходів до скасування державної реєстрації цього підприємства у встановленому законом порядку за умови, якщо протягом місяця від часу виявлення вказаних недоліків роботодавець не провів належних заходів з їх усунення.

При цьому у відзиві будь-яких заперечень щодо невідповідності фактичним обставинам виявлених в ході планової перевірки двох вищевказаних правопорушень, що становлять загрозу життю та здоров`ю людей, не наведено. Тобто відповідачем, який заперечує проти задоволення позову, перед судом не поставлено питання щодо невідповідності заявлених вимог дійсним обставинам, що встановлені в ході контрольного заходу, зокрема щодо виявлених ризиків та загроз працівникам ВТФ Олтіс ТОВ, які задіяні в експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Крім того, не заслуговують на увагу посилання відповідача на передчасність звернення суб`єкта владних повноважень до суду із даним позовом, адже станом на 06.11.2019 відповідні правопорушення ВТФ Олтіс ТОВ не усунено, тоді як за приписом останні належало усунути в строк до 09.10.2019. Отже робота за наявністю виявлених контролюючим органом порушень підприємством продовжується безперервно. При цьому будь-яких доказів реального усунення ВТФ Олтіс ТОВ двох порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, до суду не надано, чим продемонстровано поверхове ставлення до принципів пріоритету життя і здоров`я працівників, обов`язку роботодавця щодо створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відтак, представником відповідача не наведеного жодного спроможного аргументу проти заявлених позовних вимог, які б свідчили про забезпечення ВТФ Олтіс ТОВ умов, за яких подальше продовження експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки не несе ризиків спричинення фізичної шкоди працівникам.

Однією із головних засад (принципу) адміністративного судочинства, відповідно до ст. 2 КАС України є принцип верховенства права. Відповідно до ст. 3 Конституції України та ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.

В адміністративному судочинстві принцип верховенства права зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.

З урахування вищевикладеного та беручи до уваги загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги Головного управління Держпраці в Одеській області та застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю до повного усунення порушень, зважаючи на наявну загрозу життю та здоров`ю людей.

Судові витрати розподілити за правилами ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області (проспект Шевченка, буд. 2, Одеса, Одеська область, 65044; код ЄДРПОУ 39781624) до Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю (вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740; код ЄДРПОУ 24762967) про застосування заходів реагування задовольнити.

Застосувати заходи реагування до Виробничо-торгівельної фірми Олтіс Товариство з обмеженою відповідальністю у вигляді зупинення експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: зернолущільної машини БИ-ЗШ-300; зерноочищувального сепаратора БСХ-12 без ПК у комплексі з норією ковшовою зерновою НКЗ-25, камерою аспіраційного БСХ 100 20 та розподілювачем БСХ 6.00 160; млин-змішувача для заготовлення кормів МС-001-ПІ (7,5 кВт); верстату деревообробного токарного; пристрою стрічкопиляльного горизонтального HBS-1; круглопиляльного верстату з обробки деревини; крану вантажопідіймального козлового ручного; компресору повітряного стаціонарного; навантажувача телескопічного марки JCB 535-125 (реєстраційний номер НОМЕР_1 , с.н. НОМЕР_2 ); агрегату зварювального; зварювального полуавтомату; напівавтоматичного зварювального апарату TESLA MIG/MAG/MMA 300, які знаходяться за адресою: вул. Торгова. 2, Затишшя, Захарівський район, Одеська область, 66740, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя І.В. Завальнюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2019
Оприлюднено06.11.2019
Номер документу85422247
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5343/19

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 13.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 06.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І. В.

Ухвала від 13.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні