Рішення
від 28.10.2019 по справі 500/1963/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1963/19

28 жовтня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді : Шульгача М.П.,

при секретарі: Музиці О. М.,

за участю:

представника позивача: Сторчак О.З.

представника відповідача: Маркевич Х.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Тернопільській області до Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго" про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

Управління Держпраці у Тернопільській області звернулося до суду в з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Тернопільобленерго" про застосування заходів реагування, а саме просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Відкритого акціонерного товариства Тернопільобленерго КТП 5 Борщівський РЕМ м. Борщів, а саме: зупинити експлуатацію комплектної трансформаторної підстанції (КТП № 5) зав № 15422, рік випуску 1971 СРСР, з трансформатором силовим типу ТМ 63/10 , зав № 063180, рік випуску 1999 Україна до усунення порушень вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та пояснив, що головним державним інспектором відділу нагляду в будівництві, енергетиці, машиннобудуванні, котлонагляді та на виробництвах і об`єктах підвищеної небезпеки з 23.07.2019 по 24.07.2018 року проведено планову (позапланову) перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у діяльності ВАТ Тернопільобленерго в частині КТП 5 Борщівський РЕМ м. Борщів та складено акт від 24.07.2019 р. № 18/131/19/19.

Перевіркою встановлено, що відповідачем порушено вимоги нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки, зокрема:

- Підприємством не отриманий Дозвіл на експлуатацію, устаткування підвищеної небезпеки а саме:

- експлуатацію устаткування напругою понад 1000 В, електричного устатковання електричних станцій та мереж (комплектна трансформаторна підстанція КТП № 5 зав № 15422, рік випуску 1971 СРСР, з трансформатором силовим типу ТМ 63/10, зав № 063180, рік випуску 1999 Україна), що є порушенням п.8 дод.З Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26 жовтня 2011 р. № 1107( із змінами).

- Не закриті на замок двері КТП № 5 РУ-0,4, що є порушенням п. 5.1.12 НПАОП 40.1-1.01-97 Правила безпечної експлуатації електроустановок .

- У Журналі обліку та зберігання засобів захисту не зроблено запис про несправність, та вилучення з експлуатації покажчика напруги 10 кВ, інв. № 2, що є порушенням вимог п. 4.2.6, НПАОП 40.1-1.07-01 Правила експлуатації електрозахисних засобів .

Враховуючи вищевикладене, у зв`язку з виникненням загрози життю працівників та з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров`ю працівників в ВАТ Тернопільобленерго в частині КТП 5 Борщівський РЕМ м. Борщів є підстави для повного зупинення, зокрема: Комплектної трансформаторної підстанції (КТП № 5) зав № 15422, рік випуску 1971 СРСР, з трансформатором силовим типу ТМ 63/10 , зав № 063180, рік випуску 1999 Україна.

Просить позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти задоволення позову, посилаючись на відзив на адміністративний позов, а також пояснила, що пункт 2 та 3 акту від 24.07.2019 року були виконані, а щодо п. 1 то Управлінням Держпраці у Тернопільській області видано дозволи терміном від 29.02.2016 року по 28.02.2021 року на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки із монтажу, демонтажу, налагодження, ремонту, технічного обслуговування та реконструкції устаткування підвищеної небезпеки-електричного устаткування електричних мереж напругою 1000 В (до 110 кВ) дозвіл № 027.16.61).

Просить в задоволенні позову відмовити.

Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи встановив наступні обставини.

Відповідно до наказу Управління від 09.07.2019 № 21-Н Про призначення комісії із спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком у ВАТ Тернопільобленерго , направлення на проведення перевірки від 10.07.2019 № 433 головним державним інспектором відділу нагляду в будівництві, енергетиці, машиннобудуванні, котлонагляді та на виробництвах і об`єктах підвищеної небезпеки Одинаком Р.В. було з 23.07.2019 по 24.07.2018 року проведено планову (позапланову) перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у діяльності ВАТ Тернопільобленерго в частині КТП 5 Борщівський РЕМ м. Борщів.

Статтею 39 Закону України Про охорону праці передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Частиною 6 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності передбачено, що за результатами перевірки та у зв`язку з виявленням порушень вимог законодавства складається акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта). Такий акт складено від 24.07.2019 р. № 18/131/19/19.

Перевіркою встановлено, що відповідачем порушено вимоги нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки, зокрема:

- Підприємством не отриманий Дозвіл на експлуатацію, устаткування підвищеної небезпеки а саме:

- експлуатацію устаткування напругою понад 1000 В, електричного устатковання електричних станцій та мереж (комплектна трансформаторна підстанція КТП № 5 зав № 15422, рік випуску 1971 СРСР, з трансформатором силовим типу ТМ 63/10, зав № 063180 , рік випуску 1999 Україна), що є порушенням п.8 дод.3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26 жовтня 2011 р. № 1107( із змінами).

- Не закриті на замок двері КТП № 5 РУ-0,4, що є порушенням п. 5.1.12 НПАОП 40.1-1.01-97 Правила безпечної експлуатації електроустановок .

- У Журналі обліку та зберігання засобів захисту не зроблено запис про несправність, та вилучення з експлуатації покажчика напруги 10 кВ, інв. № 2, що є порушенням вимог п. 4.2.6, НПАОП 40.1-1.07-01 Правила експлуатації електрозахисних засобів .

Статтею 3 і статтею 43 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; і кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих (частина перша статті 39 Закону України Про охорону праці ).

Відповідно пункту 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Як встановлено в судовому засіданні та не заперечується сторонами п.2, 3 акту від 24.07.2019 р. № 18/131/19/19 виконано.

Щодо пункту 1 акту від 24.07.2019 р. № 18/131/19/19 суд зазначає наступне:

Відповідно до вимог статті 21 Закону України Про охорону праці роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог постанови КМУ від 26.10.2011 р. №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки для отримання дозволу на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, та відповідно до умов договору, укладеного між ВАТ Тернопільобленерго та Державним підприємством Тернопільським експертно-технічним центром Держпраці на виконання робіт №15-Д-0811/168 від 30.06.2015 р., ДП Тернопільський експертно-технічний центр Держпраці проведено експертизу документації і обстежено виробничу базу Товариства щодо спроможності суб`єкта господарювання виконувати роботи підвищеної небезпеки і експлуатувати устаткування підвищеної небезпеки .

За результатами проведеної експертизи ДП Тернопільським експертно-технічним центром Держпраці був виданий висновок №61.02.2.02-0811-2.15, щодо спроможності суб`єкта господарювання виконувати роботи підвищеної небезпеки та експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки з дотриманням вимог законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, затверджений Директором ДП Тернопільський експертно-технічний центр Держпраці А.С.Смоляровим 18.11.2015 р.

Згідно зазначеного висновку експертизи, ВАТ Тернопільобленерго має необхідну матеріальну і технічну базу і спроможне забезпечити безпечну експлуатацію машин та механізмів, устаткування підвищеної небезпеки при транспортуванні та збуті електричної енергії, експлуатації, ремонті конструкцій, лінійної арматури, повітряних та кабельних ліній електропостачання 110/35/10/0,4 кВ, технічному обслуговуванні та ремонті електричних мереж, споруд, технологічного електрообладнання.

На підставі даного висновку №61.02.2.02-0811-2.15 та заяви від 16.02.2016 року Управлінням Держпраці у Тернопільській області видано дозвіл № 028.16.61 терміном дії 9 29.02.2016р. по 28.02.2021 року на устаткування підвищеної небезпеки.

Таким чином суд вважає, що пункт 1 в акті від 24.07.2019 р. № 18/131/19/19 є помилковим поскільки дозвіл № 028.16.61 виданий та на даний час підтвердження щодо його скасування не має, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 291 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

В позові про застосування заходів реагування в сфері державного нагладу до відкритого акціонарного товариства "Тернопільобленерго" КТП 5 Борщівського РЕМ місто Борщів, а саме: зупинення експлуатації комплектоної транформаторної підстанції відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в строки передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 31 жовтня 2019 року.

Головуючий суддя Шульгач М.П.

копія вірна

Суддя Шульгач М.П.

Дата ухвалення рішення28.10.2019
Оприлюднено06.11.2019

Судовий реєстр по справі —500/1963/19

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 11.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 28.10.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Шульгач Микола Петрович

Рішення від 28.10.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Шульгач Микола Петрович

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Шульгач Микола Петрович

Судовий наказ від 28.03.2019

Цивільне

Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області

Присакар О. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні