ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1979/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області до публічного акціонерного товариства "Херсонводбуд" про стягнення капіталізованих платежів,
встановив:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області (далі - позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом до публічного акціонерного товариства "Херсонводбуд" (далі - відповідач), в якому просить стягнути з ПАТ "Херсонводбуд" на користь позивача капіталізовані платежі у сумі 428218,07 грн. та витрати по сплаті судового збору в сумі 6423,27 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на обліку у Олешківському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області перебувають та отримують страхові виплати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які отримали виробничі травми, працюючи на ПАТ "Херсонводбуд". Після повідомлення про ліквідацію ПАТ "Херсонводбуд" за рішенням власника, йому були пред`явлені кредиторські вимоги щодо капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян. Дані кредиторські вимоги відповідачем залишені без розгляду. Посилаючись на норми Цивільного Кодексу України, позивач зазначає, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 ЦК України, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом. На підставі викладеного, просить стягнути з відповідача капіталізовані платежі у сумі 428218,07 грн.
Ухвалою від 27.09.2019 року провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження на 24.10.2019 року о 09:30 год.
24.10.2019 року до суду надійшло клопотання представника позивача про розгляд справи у письмовому провадженні.
Відповідач про свою правову позицію суд не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення 03.10.2019 року уповноваженій особі ПАТ "Херсонводбуд" поштового відправлення № 7300201670160.
Станом на 24.10.2019 року відзив на позовну заяву до суду не надходив.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд встановив наступне.
Публічне акціонерне товариство "Херсонводбуд" (код ЄДРПОУ 01036483) зареєстроване платником страхових внесків та перебуває на обліку у Херсонському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області.
Із матеріалів справи слідує, що на обліку у Олешківському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області з 07 липня 2004 року перебуває ОСОБА_2 , який, відповідно до акту про нещасний випадок № 1 від 19.09.1994 року, працюючи на ПАТ "Херсонводбуд", отримав виробничу травму.
Відповідно до висновку МСЕК від 19.09.2007 року серії 2-13 АЗ № 060627 потерпілому - ОСОБА_2 встановлена стійка втрата професійної працездатності 40% та 3 група інвалідності безстроково.
Також на обліку у Олешківському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області з 18 вересня 1991 року перебуває ОСОБА_1 , який, відповідно до акту про нещасний випадок № 1 від 05.03.1991 року, працюючи на ПАТ "Херсонводбуд", отримав виробничу травму.
Відповідно до висновку МСЕК від 01.12.1999 року без номера потерпілому - ОСОБА_1 встановлена стійка втрата професійної працездатності 50% та 3 група інвалідності безстроково.
Судом встановлено, що 01.07.2019 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи - публічного акціонерного товариства "Херсонводбуд" (код ЄДРПОУ 01036483) в результаті ліквідації та встановлено граничний строк для подання кредиторських вимог до 01 вересня 2019 року.
Постановою Олешківського відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області від 29.03.2019 року №2111/21021/21021/110 постановлено призначити потерпілому ОСОБА_2 перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1642,80 грн. Виплати провадити з 01.03.2019 року безстроково.
Постановою Олешківського відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області від 29.03.2019 року №2111/20064/20064/110 постановлено призначити потерпілому ОСОБА_1 перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2053,50 грн. Виплати провадити з 01.03.2019 року безстроково.
Щомісячна страхова виплата потерпілому ОСОБА_2 становить 1642,80 грн., середня очікувана тривалість життя - 9,53 року, отже, сума відповідного платежу ОСОБА_2 , що підлягає капіталізації, складає 222063,06 грн. (1642,80 грн. х 9,53р. х 12 міс). При цьому, коефіцієнт підвищення становить 1,182, таким чином загальна капіталізована сума становить 240932,46 грн.
Щомісячна страхова виплата потерпілому ОСОБА_1 становить 2053,50 грн., середня очікувана тривалість життя - 6,43 року, отже, сума відповідного платежу ОСОБА_1 , що підлягає капіталізації, складає 187285,61 грн. (2053,50 грн. х 6,43р. х 12 міс). При цьому, коефіцієнт підвищення становить 1,182, таким чином загальна капіталізована сума становить 187285,61 грн.
Також з матеріалів справи вбачається, що 18.07.2019 року позивач пред`явив ПАТ "Херсонводбуд" кредиторську вимогу (претензію) щодо необхідності добровільної сплати капіталізованих платежіу у сумі 428218,07 грн.
Жодної відповіді за результатами розгляду пред`явленої позивачем кредиторської вимоги щодо капіталізації платежів відповідачем не надано ні до Управління, а ні до суду.
Враховуючи викладені обставини, позивач просить стягнути з відповідача суму капіталізованих платежів у судовому порядку.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України (далі -ЦК України) у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
За змістом частини третьої статті 110 цього Кодексу, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому Законом "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Частиною другою статті 1205 ЦК встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування2 від 23.09.99 року № 1105- XIV (далі - Закон № 1105-XIV).
Соціальне страхування здійснюється за принципами, зокрема: державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до положень ст. 4 Закону № 1105-XIV фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Джерелами формування коштів Фонду, згідно зі ст. 11 Закону №1105-XIV є, зокрема: страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; суми фінансових санкцій, застосованих відповідно до цього Закону, інших законів до підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців за порушення встановленого порядку сплати страхових внесків та використання коштів Фонду, штрафів за недотримання законодавства про соціальне страхування, а також суми адміністративних штрафів, накладених відповідно до закону на посадових осіб та громадян за такі порушення; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
З наведеного слідує, що одним із джерел формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 6 ст. 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. У разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права). Аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування.
У зв`язку з відсутністю на сьогоднішній день механізму капіталізації платежів для задоволення вимог, виниклих із зобов`язань юридичної особи - страхувальника, яке ліквідується в процесі проведення спрощеної процедури припинення юридичної особи, суд вважає, що в спірних правовідносинах необхідно застосовувати аналогію права.
Так, капіталізація платежів платоспроможної юридичної особи, яка ліквідується, здійснюється на підставі Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань СПД - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 року № 765 "Про реалізацію статей 45 і 92 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Порядок №765).
Відповідно до абзацу 2 пункту 1 Порядку № 765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів.
За змістом пункту 3 Порядку № 765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Відповідно до п.4 Порядку № 765 до суми платежів, що підлягають капіталізації, включається заборгованість підприємства-банкрута з виплат, пов`язаних із зобов`язаннями цього підприємства відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян: з одноразової допомоги, щомісячних страхових виплат втраченого заробітку, витрат по догляду за потерпілим та виплат за листками непрацездатності.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 року № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 3 Розділу VIII Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI з дня набрання чинності цим Законом платники страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, вважаються платниками єдиного внеску.
Отже, при ліквідації юридичної особи - страхувальника, в тому числі і юридичної особи, яка не перебуває в процесі банкрутства, капіталізовані платежі підлягають стягненню.
Суд відмічає, що вимоги щодо капіталізації платежів здійснюються у межах ліквідаційної процедури.
Частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
За змістом статті 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк пред`явлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Строк пред`явлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Відповідно до частини шостої статті 105 ЦК України кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Згідно із пунктами 1, 2 частини 1 статті 112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом, у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності.
Відповідно до частини 2 статті 1205 ЦК України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним ст. 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Аналіз наведених вище норм ЦК України дає підстави для висновку, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації страхувальника (і у разі визнання останнього банкрутом, і за власним рішенням).
Дана правова позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 10.01.2019 р. та Верховного Суду України, викладеними у постанові суду від 26 червня 2012 року у справі № 21-156а12.
Отже, наведеними вище нормами Цивільного кодексу України та Закону № 1105-ХІV передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат особам, які потерпіли на підприємстві.
При цьому, зважаючи на приписи вищенаведених правових норм, заборгованість з капіталізованих платежів, що мають надійти до Фонду у випадках ліквідації страхувальників, є одним з видів заборгованості перед Фондом, тому у даних правовідносинах не застосовується позовна давність.
Пунктом 1 Порядку № 765 визначено, що капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
В силу вимог пункту 1 частини 2 статті 15 Закону №1105-ХІV роботодавець, як страхувальник, зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із Законом № 1105- ХІV.
Отже, як наведено вище, на обліку у Олешківському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області перебувають громадяни, які, відповідно до актів про нещасні випадки отримали виробничі травми, працюючи на ПАТ "Херсонводбуд". Відповідно до виписок даним громадянам встановлено стійку втрату професійної працездатності 40% та 50 % та 3 група інвалідності, безстроково.
Вказаний факт підтверджується матеріалами справи та не спростований відповідачем.
Відповідно до ч. 2 ст. 37 Закону № 1105-ХІV перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться також у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України на підставі даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.
Визначена раніше сума щомісячної страхової виплати зменшенню не підлягає.
За даними Держстату України коефіцієнт перерахунку щомісячних страхових виплат за 2002р.-1,352; за 2003р.-1,21; за 2004р.-1,228; за 2005р.-1,275; за 2006р.-1,367; за 2007р.-1,292; за 2008р.-1,125; за 2009р.-1,063; за 2010р.-1; за 2011р.-1,102; за 2012р.-1,176; за 2013р.-1,149; за 2014р.-1,079; за 2017р.-1,236; за 2018р.-1,2; за 2019р.-1,05. Середній коефіцієнт щорічного збільшення страхових виплат становить 1,182.
Таким чином, сума капіталізованих платежів складає 428218,07 грн., яка і підлягає стягненню.
Доказів сплати вказаної суми до суду не надано.
Згідно із частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, відтак задовольняє позову у повному обсязі.
За правилами статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень судовий збір стягненню на його користь не підлягає.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 139, 242- 246, 250, 255, 262 КАС України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з публічного акціонерного товариства "Херсонводбуд" (код ЄДРПОУ 01036483, 73000, м. Херсон, вул. Перекопська, 20) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 41313410, 73034, м. Херсон, вул. Рєпіна, 1) капіталізовані платежі в сумі 428218 (чотириста двадцять вісім тисяч двісті вісімнадцять) грн. 07 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 112020000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2019 |
Оприлюднено | 06.11.2019 |
Номер документу | 85422827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні