Справа № 560/2511/19
РІШЕННЯ
іменем України
06 листопада 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В. розглянувши адміністративну справу за позовом обслуговуючого кооперативу "Житловий комплекс "Вишневий" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування постанови, припису,
ВСТАНОВИВ:
ОК "Житловий комплекс "Вишневий" звернувся до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.07.2019 №31/1022-1.18/2518-19 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 17.07.2019.
Обґрунтовуючи вимоги позивач зазначив, що посадова особа Управління ДАБІ в Хмельницькій області склала акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва від 15.07.2019. Вказав, що акт про недопущення від 15.07.2019 складений виключно одноособово головним інспектором без залучення будь-яких осіб, які підтверджували б факт недопуску до перевірки. Вказаний акт не містить посилання на докази, якими інспектор підтверджує факт недопуску чи відсутність позивача на об`єкті будівництва під час проведення перевірки. Акт про недопущення не містить відомостей про те, коли саме інспектор прибув на місце перевірки, скільки часу перебував поруч об`єкта будівництва в очікуванні представника ОК "Житловий комплекс "Вишневий", які дії були вчинені інспектором для проведення перевірки, в тому числі і для потрапляння на будівельний майданчик. Вказаний акт не містить жодних відомостей про те, що керівник ОК "Житловий комплекс "Вишневий" або уповноважена особа не допустили посадових осіб Управління ДАБІ у Хмельницькій області саме 08.07.2019 чи 15.07.2019. Акт про недопущення не містить посилання на матеріали фотофіксації.
Зазначив, що не вчиняв будь-яких дій щодо недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва. Натомість, жодним чином не відмовлявся допустити посадових осіб відповідача до проведення перевірки та не перешкоджав посадовим особам органу державного архітектурно-будівельного контролю здійснювати перевірку. Управління ДАБІ в Хмельницькій області не пересвідчилось в тому чи отримав представник ОК "Житловий комплекс "Вишневий" повідомлення про проведення позапланової перевірки.
Позивач також вказав, що акт був складений не за місцем проведення перевірки та не може слугувати належним та допустимим доказом, оскільки надрукований за допомогою засобів комп`ютерної техніки. Вважає, що звернення депутата Хмельницької міської ради не є підставою для проведення перевірки відповідно до вимог частини 1 статті 41 закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі по тексту - Закон №3038-VI). Також вважає, що відповідно до вимог пункту 12 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі по тексту - Порядок №553) відповідач повинен був скласти акт про відсутність суб`єкта містобудування замість акту про недопущення до перевірки. Просив позовні вимоги задовольнити.
У визначений судом строк відповідач до суду відзив на позов не подав.
Ухвалою від 29.08.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив таке.
Головний будівельний інспектор Управління ДАБІ в Хмельницькій області на підставі наказу від 04.07.2019 №94П та направлення від 04.07.2019 №287 здійснив вихід для проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та гаражами по вул. Транспортна, 11/3, м. Хмельницький, Хмельницька область".
15.07.2019 головний будівельний інспектор Управління ДАБІ в Хмельницькій області склав акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкті будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, в якому зазначив, що замовник будівництва ОК "Житловий комплекс "Вишневий" не допустив посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями та гаражами по вул. Транспортна, 11/3, м. Хмельницький, Хмельницька область".
На підставі акту недопущення від 15.07.2019 відповідач склав протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17.07.2019 та прийняв припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 17.07.2019.
Постановою від 29.07.2019 №31/1022-1.18/2518-19 відповідач визнав винним ОК "Житловий комплекс "Вишневий" у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 2 частини 6 статті 2 закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" від 04.10.1994 №208/94-ВР та наклав штраф в розмірі 60210,00 грн.
Вважаючи спірні припис та постанову протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади містобудівної діяльності визначені Законом №3038-VI.
Згідно з частиною 1 статті 41 Закону №3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню (пункту 1 частини 4 статті 41 вказаного Закону).
Порядок №553 визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
За змістом пунктів 3, 5 Порядку №533 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється посадовими особами органів державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до їх посадових інструкцій та функціональних повноважень у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до пункту 7 Порядку №553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема: виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Пунктом 9 Порядку №533 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
Згідно з підпунктом 1 пункту 11 Порядку №533 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню.
За змістом пункту 14 Порядку суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки складається відповідний акт.
Таким чином, орган державного архітектурно-будівельного контролю з метою допуску його посадових осіб до проведення перевірки та участі суб`єктів містобудування (їх представників) зобов`язаний повідомити останнього (за їх присутності) про проведення перевірки, також посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки. Тому лише у випадку належного повідомлення суб`єкта містобудування (за їх присутності) про проведення перевірки є можливим забезпечення участі суб`єктів містобудування (їх представників) під час проведення перевірки, а також встановлення факту недопуску до проведення перевірки.
Факт недопуску посадових осіб Управління ДАБІ у Хмельницькій області до проведення позапланової перевірки не знайшов свого підтвердження, оскільки відповідно до змісту повідомлення про проведення перевірки від 08.07.2019 відповідач зобов`язав позивача з`явитися на об`єкт перевірки 15.07.2019 о 11:30 год, при цьому, в повідомленні не зазначений період проведення перевірки. Такий період зазначений в направленні на перевірку - 04.07.2019 по 17.07.2019.
Складені відповідачем акт, протокол та припис не містять відмітки щодо дати виходу перевіряючого на об`єкт перевірки. Акт про недопущення на об`єкт будівництва складений 15.07.2019 за допомогою комп`ютера і записи були зроблені комп`ютерним шрифтом - курсивом. В зазначеному документі комп`ютерним шрифтом - курсивом зазначені відомості, які мали бути заповнені посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю від руки під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, оскільки технічні засоби не дозволяли б це зробити на місці знаходження об`єкта перевірки.
Крім того, у протоколі про адміністративне правопорушення не визначена особа, у присутності якої був складений цей протокол, відсутні підписи особи, яка притягується до відповідальності про ознайомлення з протоколом.
Відповідач не вказав, які саме дії були допущені позивачем, які б спричинили недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва. В акті відсутні дані про те, які саме дії, вчинені позивачем, унеможливили допуск на місце будівництва працівників Управління ДАБІ в Хмельницькій області, відсутні такі дані в протоколі про адміністративне правопорушення та в спірній постанові про адміністративне правопорушення.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
В процесу судового розгляду відповідач не довів правомірність спірних припису та постанови.
Разом з тим, ухвалою від 29.08.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд надав відповідачу строк для подання відзиву на позов - 15 днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі.
У визначений судом строк відповідач до суду відзив на позов не надав.
Відповідно до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Суд вважає безпідставним доводи позивача про те, що Управління ДАБІ в Хмельницькій області не пересвідчилось чи отримав представник ОК "Житловий комплекс "Вишневий" повідомлення про проведення позапланової перевірки, оскільки таке повідомлення було надіслане на адресу ОК "Житловий комплекс "Вишневий" 08.07.2019 та отримане 10.07.2019, що підтверджується рекомендованим повідомлення про вручення поштового відправлення.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне позов задовольнити.
У зв`язку з задоволенням позовних вимог сплачений позивачем судовий збір у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.07.2019 №31/1022-1.18/2518-19.
Визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 17.07.2019.
Стягнути на користь обслуговуючого кооперативу "Житловий комплекс "Вишневий" судовий збір в розмірі 3842,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Обслуговуючий кооператив "Житловий комплекс Вишневий" (вул. Транспортна, 11/3, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 42815569) Відповідач:Державна архітектурно-будівельна інспекція України (бульвар Л. Українки, 26, Київ 133, 01133 , код ЄДРПОУ - 37471912)
Головуючий суддя Г.В. Лабань
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2019 |
Оприлюднено | 07.11.2019 |
Номер документу | 85422971 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Лабань Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні