Рішення
від 06.11.2019 по справі 540/1042/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2019 року м. Житомир справа № 540/1042/19

категорія 108010100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповича Ігора Віталійовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" про скасування реєстраційної дії,

встановив:

Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі - ГУ ДФС у Херсонській області, позивач) звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповича Ігора Віталійовича (далі-відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", в якому просило скасувати реєстраційну дію про внесення змін до відомостей про юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", що проведена відповідачем 15.02.2018 за №10741070024017532, а саме: зміна місцезнаходження, зміна додаткової інформації, зміна керівника юридичної особи, зміна складу або інформації про засновників.

В обґрунтування позовних вимог ГУ ДФС у Херсонській області зазначило, що 15 лютого 2018 року Державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповичем Ігорем Віталійовича було проведено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну дію за №10741070024017532 та внесено зміни до відомостей про юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", а саме: змінено його місцезнаходження, керівника юридичної особи, склад та інформацію про засновників, склад підписантів, а також внесено зміни в додаткову інформацію про юридичну особу. Зокрема, державним реєстратором відповідно до запису №10741070024017532 засновником, керівником та підписантом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" було зареєстровано ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) замість ОСОБА_2 (місце реєстрації: АДРЕСА_2 ) та ОСОБА_3 (місце реєстрації: АДРЕСА_3 ), а місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" було змінено з м. Київ, вул. Ярославів Вал, 13/2 Б на м. Херсон, вул. Суворова,3. На думку позивача, вказані зміни належать до змін в установчому документі юридичної особи, оскільки відповідно до Господарського кодексу України інформація про місцезнаходження юридичної особи, перелік її засновників, а також інформація про керівника та підписанта обов`язково відображається в установчих документах юридичної особи.

Позивач вказує, що саме у зв`язку зі зміною місцезнаходження Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" перейшло на облік до ГУ ДФС у Херсонській області. Однак, під час проведення комплексного відпрацювання підприємств, які перейшли на облік до ГУ ДФС у Херсонській області було встановлено цілий ряд підприємств, в яких засновником, керівником та головним бухгалтером значився громадянин ОСОБА_4 . З огляду на зазначене, контролюючим органом було проведено перевірку достовірності місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" за адресою: м. Херсон, вул. Суворова, 3, за результатами якої було встановлено, що вищезазначене товариство за вказаною адресою фактично не знаходиться. Крім того, з метою перевірки причетності ОСОБА_4 до діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", позивачем було здійснено вихід за адресою реєстрації останнього, але встановити його місце знаходження не вдалося, оскільки за адресою реєстрації ОСОБА_4 не проживав. Також перевірочними заходами було встановлено, що за інформацією Державної прикордонної служби ОСОБА_4 10 січня 2014 року перетнув кордон України та до теперішнього часу відсутня інформація щодо в`їзду вказаного громадянина на територію України.

Оскільки зазначений в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внаслідок реєстраційної дії від 15.02.2018 №10741070024017532 засновник та керівник Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" ОСОБА_4 виїхав за межі України та станом на 18.01.2018 не повертався, Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" за вказаною адресою в ЄДРПОУ не знаходиться, а тому внесені відповідачем відомості щодо зміни місцезнаходження юридичної особи за №10741070024017532 від 15.02.2018, на думку позивача є неправомірними та підлягають скасуванню, як такі, що проведені з порушенням вимог положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", а тому ГУ ДФС у Херсонській області звернулось із даним позовом до суду.

Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року матеріали адміністративної справи №540/1042/19 за позовом Головного управління ДФС у Херсонській області до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповича Ігоря Віталійовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" про скасування реєстраційної дії, у порядку, визначеному статтею 29 Кодексу адміністративного судочинства України, були передані до Житомирського окружного адміністративного суду.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.06.2019 головуючим суддею для розгляду адміністративної справи №540/1042/19 було визначено суддю Черняхович І.Е.

Ухвалою судді від 26 червня 2019 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою від 22 липня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі №540/1042/19 за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи.

Копію вищезазначеної ухвали 25 липня 2019 року було надіслано на адресу місцезнаходження відповідача, яка зазначена в позовній заяві.

Однак рекомендований лист, яким вищезазначена ухвала була надіслана Державному реєстратору Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповичу ОСОБА_5 повернувся на адресу суду із зазначенням в довідці Укрпошти причини повернення - "за закінченням встановленого строку зберігання" (а.с.75).

Частиною 6 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Так, застосовуючи принцип аналогії закону, суд зазначає, що відповідно до частини 11 статті 162 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Оскільки поштове відправлення з ухвалою від 22.07.2019 про відкриття провадження у справі повернулось на адресу суду з незалежних від суду причин, суд приходить до висновку, що вищезазначена ухвала вручена відповідачу належним чином.

Разом з тим, станом на дату розгляду справи відповідач свого права на заперечення проти заявлених позовних вимог не реалізував, відзиву на позовну заяву до суду не надавав, а тому відповідно до положень ч. 6 ст. 162, ч. 5 ст. 262, ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 23 вересня 2019 року постановлено розглядати адміністративну справу №540/1042/19 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання по справі на 09 жовтня 2019 року о 12:00.

Крім того, 25 вересня 2019 року судом було винесено ухвалу про витребування доказів, якою у витребувано у Херсонської міської ради Херсонської області належним чином завірену копію реєстраційної справи Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс".

Витребувані від Херсонської міської ради докази надійшли до суду 07 жовтня 2019 року.

У зв`язку з перебуванням головуючого судді Черняхович І.Е. в період з 07.10.2019 по 09.10.2019 у відпустці, судове засідання по справі, що було призначене на 09.10.2019, було відкладено на 28 жовтня 2019 року о 10:00.

28 жовтня 2019 року представники сторін та третьої особи, які були належним чином повідомленні про дату час та місце проведення судового розгляду справи, до суду не з`явились. Водночас, 11 жовтня 2019 року до суду від Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі надійшло клопотання, в якому позивач просив розглядати справу без участі його представника.

З огляду на зазначене, суд вважає за можливе здійснити розгляд адміністративної справи №540/1042/19 в порядку письмового провадження.

Ухвалою суду від 01.11.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у письмовому провадженні.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що до державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповича Ігоря Віталійовича звернувся ОСОБА_6 , який діяв на підставі довіреності від 13.02.2018 (том 1 а.с.274) в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", із заявою про проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах". Зокрема, просив внести зміни до відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", які зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: щодо місцезнаходження, керівника, складу засновників та фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності (том 1 а.с.261-267).

На підтвердження підстав для внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань про Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" заявник надав державному реєстратору наступні документи:

- протокол №12/02-18 загальних зборів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" від 12 лютого 2018 року (нотаріально засвідчений), який містить інформацію про звільнення з посади директора товариства ОСОБА_2 та призначення на цю посаду ОСОБА_4 , а також про виключення ОСОБА_2 та ОСОБА_3 зі складу засновників товариства з продажем належних йому часток у статутному капіталі товариства на користь ОСОБА_4 (том 1 а.с.268-269);

- договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" (том 1 а.с.270-271), згідно з яким ОСОБА_2 продав ОСОБА_4 свою частку в статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" в розмірі 50 %;

- договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" (том 1 а.с.272-273), згідно з яким ОСОБА_3 продав ОСОБА_4 свою частку в статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" в розмірі 50 %;

- довіреність від 13 лютого 2018 року видана Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" в особі директора ОСОБА_1 на ім`я ОСОБА_6 , якою останньому надано право подавати заяви, форми для реєстрації, перереєстрації та внесення змін в ЄДР та ін. (том 1 а.с.274).

Згідно з наявним у матеріалах справи витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, 15 лютого 2018 року державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповичем Ігорем Віталійовичем до реєстру внесено запис №10741070024017532 щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" та змінено місцезнаходження, додаткову інформацію, керівника, склад або інформацію про засновників товариства (том 1 а.с.17-19).

Згідно із внесеними змінами засновником, керівником та підписантом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" було зареєстровано ОСОБА_4 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) замість ОСОБА_2 (місце реєстрації: АДРЕСА_2 ) та ОСОБА_3 (місце реєстрації: АДРЕСА_3 ), а місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" було змінено з м. Київ, вул. Ярославів Вал, 13/2 Б на м. Херсон, вул. Суворова,3 (том 1 а.с.14-19).

У зв`язку зі зміною місцезнаходження Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" перейшло на облік до Головного управління ДФС у Херсонській області.

Головним управління ДФС у Херсонській області під час проведення комплексного відпрацювання підприємств, які перейшли на нього на облік було встановлено цілий ряд підприємств, в яких засновником, керівником та головним бухгалтером значився громадянин ОСОБА_4 . З огляду на зазначене, контролюючим органом було проведено перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", в ході якої було встановлено наступне.

Відповідно до листа Державної прикордонної служби України вих. №52/91 від 02 лютого 2018 року громадянин ОСОБА_4 перетнув кордон України в період з 31 січня 2013 року (том 1 а.с. 27). Вказаний факт підтверджується витягом з бази даних "Відомостей про осіб, які перетнули державний кордон України" від 31 січня 2018 року, а саме: пункт пропуску - Ягодин, дата перетину - 10 січня 2014 року , ПІБ - ОСОБА_7 , дата народження - ІНФОРМАЦІЯ_1 , серія № паспорта - НОМЕР_1 , напрям - виїзд (том 1 а.с. 27 зворотній бік).

При цьому, інформація щодо в`їзду громадянина ОСОБА_4 на територію України в матеріалах справи відсутня. Крім того, матеріали справи містять пояснення колишніх дружин ОСОБА_4 , які повідомили, що за місцем реєстрації останній не проживає та місцеперебування його не відоме (том 1 а.с. 35-36). Таким чином, на думку позивача, фактично ОСОБА_4 не міг прийняти рішення про перереєстрацію місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", так як перебував за межами України. Окрім того, відповідачем під час перевірки було отримано інформацію з Єдиного реєстру довіреностей, відповідно до якої будь-яких діючих довіреностей, виданих особам на представництво інтересів ОСОБА_4 наразі в реєстрі не знайдено (том 1 а.с.30).

Також, за результатами проведеної контролюючим органом перевірки достовірності перебування Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" за зазначеною в реєстрі податковою адресою ознак наявності та здійснення фінансово-господарської діяльності вказаним товариством виявлено не було. Зокрема, згідно з рапортом старшого о/у відділу ОСА ПДВ ОУ ГУ ДФС у Херсонській області ОСОБА_8 , останнім було встановлено, що власником нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_4 є ОСОБА_9 (том 1 а.с.20-22), який повідомив, що договору оренди приміщення з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" він не укладав (том 1 а.с. 19 а).

Вказані обставини, на думку позивача, свідчать, що державна реєстрація змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", що була здійснена державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповичем Ігорем Віталійовичем 15.02.2018 №10741070024017532, була проведена з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", оскільки здійснена на підставі неправдивих відомостей щодо засновника, керівника та місцезнаходження товариства. У зв`язку із зазначеним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступне.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців врегульовані Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон №755-IV, в редакції, чинній на час вчинення оскаржуваної реєстраційної дії).

Пунктом 4 ст. 1 Закону № 755-IV, визначено, що державна реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців полягає у офіційному визнанні шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Державна реєстрація проводиться незалежно від місця знаходження юридичної чи фізичної особи в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя, крім державної реєстрації на підставі документів, поданих в електронній формі, що проводиться незалежно від місця знаходження юридичної чи фізичної особи в межах України (ч. 2 ст. 4 Закону № 755-IV).

Частиною 1 статті 9 Закону №755-IV визначено, що відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: відповідних заяв про державну реєстрацію; документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону №755-IV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;

3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;

10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;

11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування;

12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;

13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону.

При цьому, згідно з ч. 5 вищезазначеної статті, для державної реєстрації змін до відомостей про розмір статутного капіталу, розміри часток у статутному капіталі чи склад учасників товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю (далі в цій частині - товариство) подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до цих відомостей; 2) документ про сплату адміністративного збору; 3) один із таких відповідних документів, зокрема: б) рішення загальних зборів учасників товариства про виключення учасника з товариства.

Справжність підписів учасників, які голосували за рішення, зазначені у підпунктах "а" і "б" цієї частини, засвідчується нотаріально.

Приписами частини 2 статті 6 Закону №755-IV передбачено, що державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; а також веде реєстраційні справи.

Відповідно до положень ст. 25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі, зокрема документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Реєстраційна справа формується в паперовій та електронній формі після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, державну реєстрацію фізичної особи - підприємця і державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу та фізичну особу - підприємця. Реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб`єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця, зокрема щодо юридичної особи (крім громадського формування) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях. Суб`єкт державної реєстрації, який провів реєстраційну дію, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи (ст.29 Закону №755-IV).

Таким чином, у разі виникнення у суб`єкта господарювання необхідності щодо зміни місцезнаходження, цією особою подається державному реєстратору реєстраційна картка з визначенням нового місцезнаходження та інші документи визначені вищевказаним Законом. При цьому державному реєстратору не надано право вимагати додаткових документів, які не передбачені цим Законом. Державний реєстратор вносить дані до Єдиного державного реєстру щодо зміни місцезнаходження, а реєстраційну справу передає державному реєстратору за новим місцезнаходження суб`єкта підприємницької діяльності.

Як вже було встановлено судом, що представником Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" Перовим Олександром Юрійовичем для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" подано державному реєстратору наступні документи:

- протокол №12/02-18 загальних зборів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" від 12 лютого 2018 року (нотаріально засвідчений), який містить інформацію про звільнення з посади директора товариства ОСОБА_2 та призначення на цю посаду ОСОБА_4 , а також про виключення ОСОБА_2 та ОСОБА_3 зі складу засновників товариства з продажем належних йому часток у статутному капіталі товариства на користь ОСОБА_4 (том 1 а.с.268-269);

- договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" (том 1 а.с.270-271), згідно з яким ОСОБА_2 продав ОСОБА_4 свою частку в статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" в розмірі 50 %;

- договір купівлі-продажу часток у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" (том 1 а.с.272-273), згідно з яким ОСОБА_3 продав ОСОБА_4 свою частку в статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" в розмірі 50 %;

- довіреність від 13 лютого 2018 року видана Товариством з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" в особі директора ОСОБА_1 на ім`я ОСОБА_6 , якою останньому надано право подавати заяви, форми для реєстрації, перереєстрації та внесення змін в ЄДР та ін. (том 1 а.с.274).

Як слідує з матеріалів справи державним реєстратором на підставі поданих документів були внесені зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційну за №10741070024017532 від 15.02.2018, які не пов`язані зі змінами в установчих документах, а саме: змінено місцезнаходження, додаткову інформацію, керівника, склад або інформацію про засновників Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс".

Відповідно до ч. 1 ст. 57 Господарського кодексу України (далі - ГК України), установчими документами суб`єкта господарювання є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб`єкта господарювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 82 ГК України установчим документом повного товариства і командитного товариства є засновницький договір. Установчим документом акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю і товариства з додатковою відповідальністю є статут.

За правилами ч. 10 ст. 82 ГК України, господарське товариство може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом.

Якщо господарське товариство створюється та діє на підставі модельного статуту в рішенні про його створення, яке підписується усіма засновниками, зазначаються відомості про вид товариства, його найменування, місцезнаходження, предмет і цілі діяльності, склад засновників та учасників, розмір статутного (складеного) капіталу, розмір часток кожного з учасників, порядок внесення ними вкладів, а також інформація про провадження діяльності на основі модельного статуту.

Проаналізувавши вищенаведені норми права, вбачається, що установчим документом товариства з обмеженою відповідальністю є статут. Якщо товариство створюється на підставі модельного статуту, то відомості щодо, зокрема, місцезнаходження та засновників товариства зазначаються в рішенні про його створення.

Судом безспірно встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (том 1 а.с.17-19), що установчим документом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" є модельний статут.

В свою чергу, модельний статут затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 1182 від 16.11.2011 року Про затвердження модельного статут товариства з обмеженою відповідальністю .

Суд зазначає, що затвердження модельного статут Кабінетом Міністрів України спричиняє виникнення у нього ознак нормативного акту і, відповідно, при роботі з модельним статутом товариство не може самостійно вносити до нього зміни, оскільки вони вносяться лише Кабінетом Міністрів України, що передбачено п. 66 Постанови №1182 від 16.11.2011.

На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку, що зміна місцезнаходження та керівника юридичної особи, установчим документом якої є модельний статут, не є внесенням змін до установчих документів, що спростовує позицію ГУ ДФС у Херсонській області, викладену в позовній заяві.

Суд звертає увагу на те, що створення юридичної особи, визначення її статутного документу, формування та зміна керівних органів, за своєю суттю є господарськими правовідносинами, перевірка правомірності яких не може здійснюватись за правилами адміністративного судочинства.

Таким чином, суд вважає, що реєстраційною дією 15.02.2018 за №10741070024017532 зміни до установчого документу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" не вносились і не могли бути внесені, оскільки установчим документом даного товариства є модельний статуту, зміни до якого вносить лише Кабінет Міністрів України.

Отже, державним реєстратором Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповичем Ігорем Віталійовичем було внесено зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс", які не пов`язані зі змінами в установчих документах останнього.

Натомість, пунктом 67.2 статті 67 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Вказана законодавча норма надає органу доходів і зборів повноваження звертатись до суду з позовами про скасування державної реєстрації лише щодо внесення змін до установчих документів юридичної особі.

Аналогічна правова позиція неодноразово викладена у постановах Верховного Суду, зокрема від 19.02.2019 у справі №802/73/17-а, від 12.04.2019 у справі №802/69/17-а.

Натомість, в даному випадку, позивач звернувся до суду з позовом про скасування реєстраційної дії не пов`язаної із внесення змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс".

Частиною 4 статті 46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень в інших випадках, встановлених законом.

З аналізу вищезазначеної норми вбачається, що контролюючий орган наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів. Однак, як вже встановлено судом, зміни до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" відповідачем внесені не були.

У зв`язку з цим, суд приходить до висновку, що в даному випадку позивач не має повноважень оскаржувати в суді реєстраційну дії про внесення змін до відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" від 15.02.2018 за №10741070024017532, оскільки вона не пов`язана зі змінами до установчих документів.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вирішуючи спір по суті, суд ураховує, що згідно з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи вищевикладене та приймаючи до уваги законодавчі норми, якими встановлено повноваження податкового органу звертатись до суду з позовами про припинення юридичної особи, відміну державної реєстрації юридичної особи (фізичної особи-підприємця), скасування державної реєстрації змін до установчих документів саме з метою забезпечення контролю за виконанням податкового обов`язку платниками податків, суд не вбачає підстав для задоволення даного позову, адже податковим органом обрано не належний спосіб податкового контролю.

Вказаний висновок узгоджується з позицією Верховного Суду у справах №802/73/17-а та №802/69/17-а.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242- 246, 250, 255, 257, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Відмовити в задоволенні позову Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (пр-т Ушакова, 75, м. Херсон, 73026; код ЄДРПОУ 39394259) до Державного реєстратора Київської філії комунального підприємства "Новозаводське" Мартинівської сільської ради Пулинського району Житомирської області Осиповича Ігора Віталійовича (вул. Київська, 7/10, м. Житомир, 10014), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТД "Соляріс" (вул. Суворова 3, м.Херсон, 73000; код ЄДРПОУ 34430029) про скасування реєстраційної дії.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2019
Оприлюднено07.11.2019
Номер документу85446889
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1042/19

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Рішення від 06.11.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 26.06.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні