Рішення
від 04.11.2019 по справі 440/3305/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/3305/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" про стягнення пені, -

В С Т А Н О В И В:

Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів /далі - позивач/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" /далі - відповідач, ТОВ "КРЕМЕНЧУЦЬКЕ СПЕЦ.РБТ ПР"/ про стягнення пені за порушення термінів сплати адміністративного-господарських санкцій за період з 05 травня 2018 року по 09 липня 2019 року у сумі 4796,82 грн /а.с.5-6/.

Позов обґрунтований тим, що рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №816/1493/18 стягнуто з відповідача адміністративно-господарську санкцію у сумі 21400,00 грн та пеню у сумі 231,12 грн (за 18 днів прострочення за період з 16 квітня 2018 року по 04 травня 2018 року), які у повному обсязі сплачені відповідачем лише 09 липня 2019 року. У зв`язку із затримкою сплати вказаної санкції на 431 день розмір пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарської санкції відповідно до пунктів 3.4 та 3.6 Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України №223 від 15 травня 2005 року, збільшився та за період з 05 травня 2018 року по 09 липня 2019 року становить 4796,82 грн, що підтверджується відповідним розрахунком. Оскільки вказану суму пені не сплачено відповідачем у добровільному порядку у встановлений законом строк, вона підлягає стягненню у судовому порядку.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за вказаним позовом, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 18-21/ зазначив, що підстави для нарахування та стягнення пені відсутні, адже ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01 березня 2019 року у справі №816/1493/18 Товариству з обмеженою відповідальністю "КРЕМЕНЧУЦЬКЕ СПЕЦ.РБТ ПР" надано розстрочку виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №816/1493/18 до 15 липня 2019 року із щомісячним платежем 4326,22 грн. Крім того, позивачем пропущений встановлений частиною другою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України тримісячний строк звернення до суду з цим позовом, так як про прострочення сплати адміністративно-господарської санкції відповідачем позивачу було відомо з 21 листопада 2018 року (дати набрання законної сили рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №816/1493/18). Також позивачем пропущено строк позовної давності, передбачений Цивільним кодексом України.

За відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, а також у межах строку, встановленого статтею 258 цього Кодексу.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №816/1493/18 /а.с.8-10/, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року, позовну заяву Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задоволено повністю та стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів суму адміністративно-господарських санкцій у розмірі 21400,00 грн та пені у розмірі 231,12 грн.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01 березня 2019 року у справі №816/1493/18 /а.с.26-29/ розстрочено виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №816/1493/18 на п`ять місяців шляхом сплати адміністративно-господарських санкцій та пені у період з 20 березня 2019 року по 15 липня 2019 року із щомісячним платежем в розмірі 4326,22 грн.

Відповідно до витягу з реєстру платежів /а.с. 13/ Товариством з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" сплачено суму адміністративно-господарської санкції у розмірі 21400,00 грн та пені у розмірі 231,12 грн на підставі платіжних документів №1310 від 20 березня 2019 року, №1396 від 17 квітня 2019 року, №1476 від 15 травня 2019 року, №1525 від 04 червня 2019 року, №1617 від 09 липня 2019 року та №1673 від 30 липня 2019 року.

З огляду на прострочення Товариством з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" терміну сплати адміністративно-господарської санкції Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів нараховано пеню за період з 16 квітня 2018 року по 09 липня 2019 року у загальній сумі 5027,94 грн, а саме: з 16 квітня 2018 року по 20 березня 2019 року у сумі 4339,92 грн за 338 днів прострочення сплати недоїмки у сумі 21400,00 грн, з 21 березня 2019 року по 17 квітня 2019 року у сумі 286,72 грн за 28 днів прострочення сплати недоїмки у сумі 17073,78 грн, з 18 квітня 2019 року по 15 травня 2019 року у сумі 214,20 грн за 28 днів прострочення сплати недоїмки у сумі 12747,56 грн, з 16 травня 2019 року по 04 червня 2019 року у сумі 101,00 грн за 20 днів прострочення сплати недоїмки у сумі 8421,34 грн, з 05 червня 2019 року по 09 липня 2019 року у сумі 86,10 грн за 35 днів прострочення сплати недоїмки у сумі 4095,12 грн. Враховуючи, що Товариством з обмеженою відповідальністю "КРЕМЕНЧУЦЬКЕ СПЕЦ.РБТ ПР" сплачено пеню у сумі 231,12 грн, до стягнення визначено залишок несплаченої пені у сумі 4796,82 грн (5027,94 грн - 231,12 грн) /а.с. 9/.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частин першої та другої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" №875-XII від 21 березня 1991 року (далі - Закон №875-XII) /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Згідно із частинами першою, другою, четвертою та п`ятою статті 20 вказаного Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Отже, із положень наведених норм слідує, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються суб`єктами господарювання самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні". Порушення цього терміну сплати адміністративно-господарської санкції тягне за собою нарахування пені на повну суму недоїмки за весь строк прострочення. У разі несплати пені самостійно, вона може бути стягнута у примусовому порядку.

Пунктом 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31 січня 2007 року, передбачено, що порядок нарахування пені та встановлення строку її сплати затверджуються Мінсоцполітики.

Так, наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 223 від 15 травня 2007 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 травня 2007 року за № 552/13819, затверджено Порядок нарахування пені та її сплати /далі - Порядок № 223/, який встановлює механізм нарахування пені підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, передбачених Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

За визначеннями, наведеними у пунктах 2.2 та 2.3 Порядку № 223, пеня - це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, передбаченої Законом, за кожний календарний день прострочення виконання зобов`язання, а адміністративно-господарська санкція - це грошове зобов`язання, альтернативне зобов`язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів відповідно до Закону, сплачується у порядку і розмірах, передбачених Законом та постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Згідно із пунктами 3.1 - 3.4 Порядку № 223 порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведених у постановах Правління Національного банку України), що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк . Одноденний розмір пені при розрахунку округлюється до другого знака після коми в загальному порядку арифметичного округлення.

Документами, що підтверджують невиконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів, є звіт за формою 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів", затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 № 42, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.02.2007 за № 117/13384, рішення суду, акт перевірки відділенням Фонду роботодавця.

Нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).

Пунктами 3.6 та 3.7 Порядку № 223 встановлено, що нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.

У поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання.

З такого правового регулювання слідує, що єдиною підставою для нарахування пені є несплата суб`єктом господарювання адміністративно-господарської санкції до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу щодо працевлаштування інвалідів. Пеня нараховується з 16 квітня відповідного року по дату фактичної сплати суми адміністративно-господарської санкції за кожний календарний день прострочення. У разі подання до суду позовної заяви за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів, пеня стягується спочатку у сумі, яка розрахована з 16 квітня відповідного року по дату подання позовної заяви до суду, а потім у сумі, яка розраховується з дати подання до суду позовної заяви по дату фактичної сплати адміністративно-господарської санкції. Рішення суду є лише документом, який підтверджує невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі №816/1493/18, що набрало законної сили, підтверджено невиконання ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" нормативу щодо працевлаштування інвалідів за 2017 рік та у примусовому порядку стягнуто з ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" адміністративно-господарську санкцію у сумі 21400,00 грн та пеню у сумі 231,12 грн, розраховану з 16 квітня відповідного року по дату подання позовної заяви до суду, тобто з 16 квітня 2018 року по 04 травня 2018 року.

З матеріалів справи судом встановлено, що відповідачем фактично сплачено адміністративно-господарську санкцію у сумі 21400,00 грн лише 09 липня 2019 року, а відтак суд дійшов висновку, що позивачем правомірно донарахована та заявлена до стягнення у цьому позові пеня у сумі 4796,82 грн, яка розрахована з дати подання до суду позовної заяви у справі № №816/1493/18 по дату фактичної сплати відповідачем адміністративно-господарської санкції у сумі 21400,00 грн, тобто з 05 травня 2018 року по 09 липня 2019 року.

Суд відхиляє довід відповідача, що у цій справі та у справі №816/1493/18 однаковий предмет спору, оскільки Полтавським окружним адміністративним судом у справі №816/1493/18 стягнуто пеню у сумі 231,12 грн за період прострочення сплати санкції з 16 квітня 2018 року по 04 травня 2018 року та не вирішувалось питання щодо стягнення пені у сумі 4796,82 грн за порушення терміну сплати адміністративно-господарської санкції за період з 05 травня 2018 року по 09 липня 2019 року, що є предметом спору у цій справі, а тому відсутні підстави для залишення позову без розгляду.

Також суд вважає необґрунтованим довід відповідача про пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду з позовом, виходячи з наступного.

Абзацом 2 частини другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

Отже, строк звернення до суду суб`єктом владних повноважень становить три місяці, який обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем погашено заборгованість зі сплати адміністративно-господарської санкції у сумі 21400,00 грн - 09 липня 2019 року, а відтак підстава для звернення до суду з позовом про стягнення пені за період з дати подання до суду позовної заяви у справі №816/1493/18 по дату фактичної сплати адміністративно-господарської санкції, виникла у позивача 09 липня 2019 року.

За такої обставини перебіг строку звернення до адміністративного суду для позивача, як суб`єкта владних повноважень, почався не з моменту, коли він дізнався про порушення строку сплати санкції відповідачем, а з дня виникнення підстав, що дають право на звернення до суду з відповідними вимогами, тобто з 10 липня 2019 року.

Згідно з відміткою, проставленою на штампі вхідної кореспонденції, позовна заява Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" пені у сумі 4796,82 грн за період з 05 травня 2018 року по 09 липня 2019 року подана до канцелярії суду 02 вересня 2019 року.

Отже, позивачем дотримано тримісячний строк звернення до адміністративного суду з цим позовом.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 26 вересня 2019 року у справі № 804/1732/16 (реєстраційний номер в ЄДРСР 84525293).

Посилання відповідача на положення статей 256, 258, 261 та 267 Цивільного кодексу України суд вважає безпідставним, адже норми Цивільного кодексу України регулюють відносини, що мають приватно-правовий характер, та є загальними нормами. Натомість, спірні правовідносини не мають приватно-правового характеру та регулюються спеціальними нормами, які наведені вище.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що самостійно несплачена відповідачем пеня в сумі 4796,82 грн підлягає стягненню у судовому порядку, а тому позовну вимогу Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів слід задовольнити.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Зважаючи на те, що позивачем не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, буд. 1, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 13937406) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" (вул. Хорольська, буд.7, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 38022167) про стягнення пені у сумі 4796,82 грн задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" (вул. Хорольська, буд.7, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 38022167) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, буд. 1, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 13937406) пеню за порушення термінів сплати адміністративного-господарської санкції за період з 05 травня 2018 року по 09 липня 2019 року у року у сумі 4796,82 грн (чотири тисячі сімсот дев`яносто шість гривень вісімдесят дві копійки).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2019
Оприлюднено08.11.2019
Номер документу85447882
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3305/19

Рішення від 04.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 04.09.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні