Рішення
від 28.10.2019 по справі 520/9894/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

28 жовтня 2019 р. № 520/9894/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Мінаєвої К.В.,

за участю секретаря судового засідання - Остропільця Є.Є.,

за участю:

представника позивача - Мартиненка А.М.,

представника відповідача - Фіщука О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Комунального підприємства "Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування" (пров. Каплунівський, буд. 14,м. Харків,61002, код ЄДРПОУ 22696568)

до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61027, код ЄДРПОУ 43143704)

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Комунальне підприємство "Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування", з адміністративним позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.05.2019 р. №0084605705.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято з порушенням чинного законодавства, оскільки вважає, що має одночасний збіг двох критеріїв (підстав), передбачених ст. 120-1 ПК України для звільнення від накладення штрафної санкції за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної (наявність накладних, що виписані на операції, що не оподатковуються ПДВ, та не видаються отримувачу товару (покупцю)), що унеможливлює застосування до позивача штрафних санкцій, передбачених п. 120.1 ст. 120-1 ПК України. З урахуванням викладеного позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.

Відповідач у своєму відзиві на позов від 07.10.2019 р. зазначив, що для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті Податкового кодексу України необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою). На думку відповідача, позивач не звільнений від оподаткування, оскільки в накладних зазначені суми (основна ставка податку 20 %) та обсяги постачання товарів не оподатковуються за нульовою ставкою (сума за ставкою 0% відсутня), а отже платник не звільнений від застосування штрафної санкції, яка визначена статті 120-1 Податкового кодексу України. Вважаючи податкове повідомлення-рішення правомірним, відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 25.09.2019 р. відкрито провадження в адміністративній справі, справа призначена до розгляду у підготовче судове засідання Протокольно ухвалою суду від 28.10.2019 р. закрито підготовче провадження у справі та справа призначена до розгляду по суті.

Судом встановлені наступні обставини справи:

Київським управлінням Головного управління ДФС у Харківській області 08.04.2019 року проведено камеральну перевірку Комунального підприємства Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування (код ЄРДПОУ 22696568) з питання дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за 2017, 2018, 2019 роки.

За результатами перевірки складено Акт від 08.04.2019 р. №1091/20-40-57-05-18/22696568, в якому викладені наступні порушення (а.с.11-15):

- порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових, накладних, чим порушено п. 201.10 ст.201 Податкового Кодексу України. Відповідальність платника передбачена п.120-1.1 статті 120 -1 розділу II Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями.

Не погодившись із висновками акта позивач подав до Головного Управління ДФС у Харківській області заперечення на акт. За результатами розгляду поданих позивачем заперечень, висновки акта були залишені без змін.

Відповідачем за результатами висновків Акта від 08.04.2019 р. №1091/20-40-57-05-18/22696568 винесено податкове повідомлення-рішення від 30.05.2019 р. №0084605705, яким нараховано штрафні санкції в загальній сумі 1209288 грн. 97 коп.

Позивач, не погоджуючись з податковим повідомлення-рішенням, подав до ДФС України скаргу, однак Рішенням від 05.09.2019 скарга залишена без задоволення.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, доводи позову, відповіді на відзив та відзиву, зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

З матеріалів справи встановлено, що Київським управлінням Головного управління ДФС у Харківській області в межах камеральної перевірки, за результатами якої складено Акт від 26.10.2018 №15252-1/20-40-12-14-18/22696568, перевірялось питання дотримання позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в тому числі і за 2017 та 2018 роки. Посилання позивача на проведення повторної камеральної перевірки суд не приймає до уваги з огляду на те, що до акту попередньої камеральної перевірки не були включені податкові накладні, що є предметом перевірки від 08.04.2019.

Суд зазначає, що частиною 198.5 ст.198 ПК України встановлено, що платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу).

Відповідно пп.197.1.1 п.197.1 ст.197 ПК України, звільняються від оподаткування операції з: постачання продуктів дитячого харчування та товарів дитячого асортименту для немовлят за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

З матеріалів справи судом встановлено, що видом діяльності Комунального підприємства "Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування" є перероблення молока, виробництва масла та сиру.

Наказом Мінфіну від 31.12.2015 року № 1307 "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної" зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 року за № 137/28267 затверджено форми податкової накладної та Порядок заповнення податкової накладної (надалі по тексту - Порядок № 1307).

Пунктом 2 передбачено, що податкова накладна та додатки до неї складаються в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Відповідно до пункту 8 Порядку №1307 при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини, зокрема, 09 - складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість.

Згідно п.11 Порядку №1307, у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання / починають використовуватися:

1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;

2) в операціях, звільнених від оподаткування;

Положеннями п.19 Порядку №1307 передбачено: у разі здійснення постачання товарів/послуг (крім здійснення операцій, визначених пунктом 44 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України), постачання яких має безперервний або ритмічний характер, постачальником (продавцем) може бути складена зведена податкова накладна. У разі складання зведеної податкової накладної в графі "Зведена податкова накладна" зазначається код ознаки, визначений пунктом 11 цього Порядку.

У зведених податкових накладних, у яких зазначено код ознаки 1 або 2, у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється, а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

Пунктом 16 Порядку №1307 визначено складові табличної частини податкової накладної.

Зокрема, до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі опису (номенклатури) постачання товарів/послуг, а саме:

8) до графи 10 - обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ.

У графі 10 зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, вказується вартість (частина вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується податок відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Кодексу, згідно з основною ставкою податку та ставкою податку 7 відсотків, які застосовуються при нарахуванні податкових зобов`язань;

У разі складання зведених податкових накладних покупцям - особам, не зареєстрованим платниками податку, у графі Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини такої податкової накладної робиться позначка х та зазначається тип причини 02. При цьому у графі Отримувач (покупець) зазначається Неплатник , а у рядку Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця) проставляється умовний ІПН 100000000000 , рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється. У графі 2 зведеної податкової накладної зазначається весь опис (номенклатура) поставлених протягом місяця товарів/послуг.

З матеріалів справи судом встановлено, що у наданих позивачем податкових накладних, а саме щодо яких камеральною перевіркою виявлені порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН, у верхній лівій частині зазначено, що вказані податкові накладні є зведеними, не підлягають наданню отримувачу (покупцю), тип причини "09". Тобто, складені на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість.

З аналізу вищевказаних норм слідує, що на зведених накладних робиться позначка х , заповнюються усі розділи табличної частини податкової накладної, в тому числі графа 10 (обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ). Відповідач не заперечує, що зведені податкові накладні, за несвоєчасну реєстрацію яких накладено штраф, складені з дотриманням законодавства (по формі та змісту) та є фактично зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд не приймає посилання відповідача на те, що позивач не є такою особою, що звільнена від оподаткування, та те, що позивачем заповнено графу 10 податкових накладних, оскільки податкові накладні стосуються звільнених від оподаткування ПДВ операцій, про що зазначено на цих податкових накладних в верхньому лівому куті, а також в накладних зазначені суми та обсяги постачання товарів в графі 10, що є обов`язковою умовою складання податкових накладних.

Згідно з вимогами пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За змістом окремих абзаців пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема, 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів та 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів.

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, Порядку №1307 дає підстави для висновку про те, що для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Аналогічна правова позиція Верховним Судом у постановах від 04 вересня 2018 року у справі №816/1488/17, від 11 грудня 2018 року у справі №807/68/18.

З урахуванням вказаних вище встановлених обставин справи, висновки податкового органу за результатами проведеної камеральної перевірки, викладені в акті є протиправними, оскільки підприємство за спірними податковими накладними/розрахунками коригування звільняється від відповідальності, передбаченої п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України, у зв`язку з наявністю двох обов`язкових складових: податкові накладні не надавались отримувачу (покупцю) та, водночас, були складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частини перша, друга статті 77 КАС України). У рішеннях Європейського суду з прав людини у справах "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та "Вуліч проти Швеції", Суд звертав увагу на необхідність покладення обов`язку доказування на податковий орган, що цілком відповідає положенням статті 77 КАС України. Відповідачем в даній справі не доведено правомірність свого рішення.

Відповідно до ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

З урахуванням викладеного, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог Комунального підприємства "Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування".

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. 242-246, 255, 295, пп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Комунального підприємства "Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.05.2019 р. №0084605705, прийняте Головним управлінням ДФС у Харківській області.

Стягнути на користь Комунального підприємства "Міська молочна фабрика-кухня дитячого харчування" (код ЄДРПОУ 22696568) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 18138 (вісімнадцять тисяч сто тридцять вісім) грн. 44 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43143704).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 07 листопада 2019 року.

Суддя Мінаєва К.В.

Дата ухвалення рішення28.10.2019
Оприлюднено07.11.2019
Номер документу85448258
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —520/9894/19

Постанова від 20.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 27.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 27.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні