ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/1036/19-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Григораша В.О.,
за участю:
секретаря судового засідання Кучерявої А.М.,
представника позивача Марусяка М .В.,
представників відповідача Вовк М.М., Приньковського В.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
04.09.2019 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (позивач) до Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" (відповідач) з такими позовними вимогами:
застосувати до Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію приміщення оператора котельні, що розташоване на вул. Д.Загули, 6а, м. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область, до повного виконання протипожежних вимог і усунути усі порушення, викладені в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 19.07.2019 року №178, що стосується вищезазначеного об`єкта.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що за підсумками перевірки відповідача складено акт від 19.07.2019 року №178, яким зафіксовано ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки наявність яких створює потенційну загрозу життю та здоров`ю людей.
За невиконання протипожежних заходів, 09.08.2019 року інженера з охорони праці КЗ "Вашківецький центр ПМСД" ОСОБА_2 , притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51,00 грн за статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову в якому зазначив, що вимоги викладені в позовній заяві є безпідставними, оскільки в заяві відсутні посилання на конкретні докази щодо порушень Правил протипожежної безпеки саме в приміщенні оператора котельні.
Так, згідно протоколу ЧВ№ 040055 від 09.08.2019 року у приміщенні оператора котельні виявлено, що електропровід прокладений по горючих конструкціях, чим порушено розділ ІV п. 1.12 НАПБ А.0І.001-2015. Згадане порушення усунуто до 19.09.2019 року про що надана відповідь на припис №173 від 19.09.2019 року з доданням фото.
За таких обставин відповідач вважає, що підстав для задоволення позову немає оскільки підстави на які посилався позивач відсутні.
Ухвалою суду від 04.09.2019 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Ухвалою суду від 26.09.2019 року суд перейшов до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими статтями 257-263 КАС України, з викликом сторін. Судове зсідання призначено на 03.10.2019 року.
Ухвалою суду від 04.10.2109 року, за клопотанням представників сторін про надання їм часу для примирення, суд зупинив провадження у справі до 05.11.2019 року.
Представник позивача в судовому засіданні 05.11.2019 року позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити їх у повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні 05.11.2019 року заперечували порти позовних вимог та просили суд відмовити їх задоволенні у повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.
Комунальне некомерційне підприємство Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" (код ЄДРПОУ 02005728), місцезнаходження - вул. Загула, буд. 6-А, М. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область. Основний вид економічної діяльності - загальна медична практика. Керівник - Приньковський Василь Георгійович (а.с. 39).
У період з 08.07.2019 року по 19.07.2019 року, на підставі наказу "Про проведення позапланових перевірок суб`єктів господарювання" від 26.06.2019 року №187, повідомлення про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) №260 та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 08.07.2019 року №176, представником відповідача проведено планову перевірку Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги", за адресою вул. Д. Загула, 6-А, м. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (22-24).
За результатами проведеного планового заходу державного нагляду, позивачем складено акт від 19.07.2019 року №178 (а.с. 25-32), яким зафіксовано наступні порушення:
1. Розділ V п. 1.2 НАПБ А.01.001-2015 - будівлі та приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією;
2. Розділ ІІІ п. 2.5 НАПБ А.01.001-2015 - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівель не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
3. Розділ V п. 3.17 НАПБ А.01.001-2015 - не проведено технічне обслуговування всіх наявних вогнегасників;
4. Розділ ІV п. 1.20 НАПБ А.01.001-2015 - не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
5. Розділ V п. 3.6 НАПБ А.01.001-2015 - будівлі та приміщення недозабезпечено необхідною кількістю сертифікованих вогнегасників згідно норм належності;
6. Розділ ІІІ п. 1.15 НАПБ А.01.001-2015 - при в`їзді на територію не встановлено схему території, в якій вказується розміщення будівель, водойм, під`їздів пожежних автомобілів до них;
7. Розділ ІІ п. 8 НАПБ А.01.001-2015 - територія об`єкта, а також будинки, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT та ГОСТ 12.4.023-76 ССБТ );
8. Розділ V п. 3.11 НАПБ А.01.001-2015 - територія об`єкта не укомплектована належною кількістю пожежних щитів (стендів);
9. Розділ V п. 3.11 НАПБ А.01.001-2015 - на території не укомплектовано пожежний щит первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності;
10. Розділ V п. 3.12 НАПБ А.01.001-2015 - на пожежному щиті не вказано номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
11. Розділ ІV п. 1.12 НАПБ А.01.001-2015 - в приміщенні оператора котельні електропровід прокладено по горючим конструкціям;
12. Розділ ІІІ п. 2.31 НАПБ А.01.001-2015 - сходові клітки, внутрішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
13. Розділ ІІІ п. 2.22 НАПБ А.01.001-2015 - будівля не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді будівлі або інших видних місцях і освітлюваним у темний час доби;
14. Розділ ІІ п. 16 НАПБ А.01.001-2015 - посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
15. Розділ V п. 2.1, п.п. 9 НАПБ А.01.001-2015 - не встановлено покажчик пожежного резервуара;
16. Розділ V п. 2.1, п.п. 10 НАПБ А.01.001-2015 - на території водонапірна башта не забезпечена під`їздом з твердим покриттям і не пристосована для відбору води пожежно-рятувальною технікою;
17. п. 2 ч. 1 ст. 20 №5403-V Кодекс цивільного захисту України ; ПКМУ №1200, п. 4.3, 4.6 ПТБ - не забезпечено весь персонал засобами індивідуального захисту органів дихання;
18. п. 8 ст. 20 №5403-V Кодекс цивільного захисту України - не здійснено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
19. п. 11 ч. 1 ст. 20 №5403-V Кодекс цивільного захисту України , п.п. 5, 6 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ПКМУ №444 - не проведено об`єктові тренування і навчання щ питань цивільного захисту.
З метою усунення виявлених під час здійснення перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, відповідачу надіслано Припис від 19.07.2019 року №173, яким вимагалось в строк до 19.08.2019 року та 19.09.2019 року усунути вищевказані порушення (а.с. 33-34).
У зв`язку з виявленими порушеннями, щодо інженера з охорони праці Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" - ОСОБА_2 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№043055 від 09.08.2019 року відповідно до ст. 175 КУпАП (а.с. 35).
Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№00545 від 09.08.2019 року, інженера з охорони праці Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" - ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 51,00 грн (а.с. 36).
Вказана сума штрафу сплачена інженером з охорони праці Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" - ОСОБА_2 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату №1 від 09.08.2019 року (а.с. 37).
19.08.2109 року, у зв`язку з виявленими порушеннями, головний інспектор Вижницького РС Управління ДСНС у Чернівецькій області звернувся до заступника начальника Управління із запобігання надзвичайним ситуаціям УДСНС України у Чернівецькій області з Рапортом в якому пропонував подати позов про застосування заходів реагування в Чернівецький окружний адміністративний суд, що відключення однієї дільниці електромережі в приміщенні оператора котельні Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги , до виконання всіх пунктів акту №178 від 19.07.2019 року (а.с. 21).
Судом досліджено наявні у справі фотоматеріали про порушення заходів пожежної безпеки (а.с. 40-41, 46).
У зв`язку з наведеним, позивач у відповідності до п. 12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним позовом про застосування заходів реагування.
В процесі судового розгляду, відповідач звернувся до Управління ДСНС у Чернівецькій області із листом від 25.09.2019 року №64 в якому просив, у зв`язку з усуненням недоліків в приміщенні оператора котельні стосовно електропроводки, яка на момент перевірки була прокладена по горючим конструкціям, організувати додаткову перевірку приміщення оператора котельні на предмет відповідності прокладеної електропроводки розділу IV, п. 1.12 НАПБ А01.001-2015 (а.с. 52).
З метою перевірки обставин викладених у листі відповідача від 25.09.2019 року №64, у період з 08.10.2019 року по 09.10.2019 року, представником відповідача проведено позапланову перевірку Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги", за адресою вул. Д. Загула, 6-А, м. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки приміщення оператора котельні Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги".
За результатами проведеного позапланового заходу державного нагляду, позивачем складено акт від 09.10.2019 року №206 (а.с. 66-73), яким зафіксовано наступні порушення:
1. Розділ V п. 1.2. НАПБ А.01.001-2015 - будівлі та приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією.
До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (Закон України №877-V).
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абз. 3 ст. 1 Закону України №877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
В силу ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частин 1-3 ст. 7 Закону України №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Згідно ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI (КЦЗ України).
Відповідно до ч. 2 ст. 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Відповідно до ч. 3 ст. 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з ч. 2. ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до п. 12 ч. 1. ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Крім цього, у відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 20.03.2017 року №155.
Таким чином, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Як зазначалось вище, відповідно до частини третьої статті 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно з ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналізуючи вказані правові норми, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Як вбачається з акту №178 від 19.07.2019 року, в результаті проведення позивачем перевірки Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" виявлено 19 недоліків в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки. На момент розгляду даної справи у суді, не усунутим залишається 1 недолік в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки, а саме: Розділу V п. 1.2. НАПБ А.01.001-2015 - будівлі та приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією.
З характеру порушень, зафіксованих актом перевірки, та які не усунуті на час розгляду справи, встановлено, що останні є суттєвими, оскільки можуть призвести до смерті людини, шкоди здоров`ю людини, збитків та моральної шкоди завданої власникам (користувачам) майна та/або тертім особам.
При цьому, вказані порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі закладу, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.
Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Суд звертає увагу на те, що у даному випадку виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Водночас, суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.
Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 року у справі № 823/589/16.
На час розгляду та прийняття рішення у даній справі в Чернівецькому окружному адміністративному суді, належних та допустимих доказів усунення порушення, визначеного актом №178 від 19.07.2019 року, а саме Розділу V п. 1.2. НАПБ А.01.001-2015 - будівлі та приміщення не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією, відповідачем не надано. Неусунення вказаного порушення підтверджується актом №206 від 09.10.2019 року, що не заперечувалось представниками відповідача.
Отже згідно наявних у справі матеріалів, відповідачем не усунуто одне порушення зафіксоване у акті №178 від 19.07.2019 року.
Відтак, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову, а саме застосування до Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію приміщення оператора котельні, що розташоване на вул. Д.Загули, 6а, м. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область, до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, що викладені в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від №178 від 19.07.2019 року, що стосується вищезазначеного об`єкта.
Між тим, суд зазначає, що зупинення експлуатації приміщення оператора котельні є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Разом з тим, суд вважає, що позовні вимоги в частині зобов`язання усунути усі порушення, викладені в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області №178 від 19.07.2019 року не підлягають задоволенню, оскільки законодавчо не визначено такий захід реагування, як зобов`язання усунення виявлених порушень.
Виходячи з положень абзацу 2 частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відновлення експлуатації будівлі спального корпусу після зупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, повідомлення відповідачем про реальне та повне усунення ним усіх встановлених порушень.
Відтак, відповідач не позбавлений можливості у встановленому порядку звернутися з заявою про скасування заходів реагування після усунення всіх виявлених порушень у сферах техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку з відсутністю витрат позивача пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то суд не вирішує питання про їх стягнення з відповідача.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" про застосування заходів реагування, - задовольнити частково.
2. Застосувати до Комунального некомерційного підприємства Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію приміщення оператора котельні, що розташоване на вул. Д.Загули, 6а, м. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область, до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, що викладені в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області №178 від 19.07.2019 року, що стосується вищезазначеного об`єкта.
3. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1-А, м. Чернівці, 58018);
Відповідач - Комунальне некомерційне підприємство Вашківецької міської ради "Вашківецький центр первинної медико-санітарної допомоги" (код ЄДРПОУ 02005728, вул. Д. Загула, 6-А, смт. Вашківці, Вижницький район, Чернівецька область, 59210).
Суддя В.О. Григораш
Повне судове рішення складено 07 листопада 2019 року.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2019 |
Оприлюднено | 07.11.2019 |
Номер документу | 85448501 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні