Постанова
від 31.10.2019 по справі 320/1927/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/1927/19 Суддя (судді) першої інстанції: Лапій С.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Аліменка В.О., Мельничука В.П., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою Козинської селищної ради Обухівського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Трейдом до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ

Товариство з обмеженою відповідальністю Трейдом звернулося до суду з позовом до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, у якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 14.11.25018 № 29 Про розгляд заяви ТОВ Трейд ;

- зобов`язати Козинську селищну раду Обухівського району Київської області з метою впорядкування територій прийняти рішення про надання дозволу ТОВ Трейдом на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, загальною площею 1, 534 га (земельна ділянка площею 0,7505 га, кадастровий номер 3223155400:05:011:0060; земельна ділянка, площею 0,3369 га, кадастровий номер 3223155400:03:033:0114; земельна ділянка, площею 0,4466 га, кадастровий номер 3223155400:05:002:0163), яка перебуває у користуванні ТОВ Трейдом в смт Козин згідно договору оренди від 03.09.2003 для комерційного використання.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з метою упорядкування земельної ділянки ТОВ Трейдом звернулося із заявою від 16.03.2018 до Козинської селищної ради про проведення інвентаризації вказаної земельної ділянки комунальної власності. Рішенням від 19.04.2018 № 28 Про розгляд заяви ТОВ Трейдом про надання дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки Козинська селищна рада відклала розгляд заяви. ТОВ Трейдом 01.11.2018 повторно звернулося до Козинської селищної ради із заявою про проведення інвентаризації земельної ділянки. Рішенням № 29 від 14.11.2018 Про розгляд заяви ТОВ Трейдом Козинська селищна рада відмовила ТОВ Трейдом у наданні дозволу на проведення інвентаризації. Позивач вважає дане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року позов задоволено в повному обсязі. Визнано протиправним і скасовано рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 14.11.2018 № 29 Про розгляд заяви ТОВ Трейдом . Зобов`язано Козинську селищну раду Обухівського району Київської області прийняти рішення, яким надати дозвіл ТОВ Трейдом на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, загальною площею 1,534 га (земельна ділянка площею 0,7505 га, кадастровий номер 3223155400:05:011:0060; земельна ділянка площею 0,3369 га, кадастровий номер 3223155400:03:033:0114; земельна ділянка площею 0,4466 га, кадастровий номер 3223155400:05:002:0163), яка перебуває у користуванні ТОВ Трейдом в смт Козин Обухівського району Київської області, згідно договору оренди від 03 вересня 2003 року. Зобов`язано Козинську селищну раду Обухівського району Київської області не пізніше тридцяти днів з дня набрання цим рішенням суду законної сили надати суду звіт про виконання судового рішення.

В апеляційній скарзі Козинська селищна рада Обухівського району Київської області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Згідно частини 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом першої інстанції встановлено, рішенням Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 24.04.2003 № 16 ТОВ Трейдом надано у довгострокове платне володіння і користування терміном на 49 років, починаючи з дня його реєстрації, земельну ділянку загальною площею 1,534 га.

Договір оренди земельної ділянки складений і посвідчений 03.09.2003 приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу (зареєстровано в реєстрі за № 2472) та зареєстрований в Обухівському районному відділі земельних ресурсів 10.09.2003 № 281

Земельна ділянка загальною площею 1,534 га. складається із земельних ділянок, площею 0,7505 га, кадастровий номер 3223155400:05:011:0060; площею 0,3369 га, кадастровий номер 3223155400:03:033:0114; площею 0,4466 га, кадастровий номер 3223155400:05:002:0163.

Згідно листа Управління Держкомзему в Обухівському районі від 26.05.2011 № 03-15/3563 за ТОВ Трейдом на території Козинської селищної ради обліковуються земельні ділянки з кадастровими номерами: 3223155400:05:011:0060 (площею 0,7505 га), 3223155400:03:033:0114 (площею 0,3369 га), 3223155400:05:002:0163 (площею 0,4466 га).

На початку 2018 року позивачем виявлено відсутність відображення на публічно-кадастровій карті інформації про земельну ділянку площею 0,3369 га, кадастровий номер 3223155400:03:033:0114, яка є частиною земельної ділянки загальною площею 1,534 га, що знаходиться в його користуванні.

Позивачем з метою упорядкування території 16.03.2018 подано до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області заяву про проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності загальною площею1,534 га, яка перебуває у користуванні заявника в смт Козин згідно договору оренди від 03.09.2003.

Рішенням від 19.04.2018 № 28 (засідання 46 сесії VІІ скликання) Про розгляд заяви ТОВ Трейдом про надання дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки Козинська селищна рада Обухівського району Київської області відклала розгляд заяви та запропонувала позивачу у місячний строк провести звірку розрахунків по орендним платежам.

ТОВ Трейдом 01.11.2018 повторно звернулося до Козинської селищної ради Обухівського району Київської області із заявою про проведення інвентаризації земельної ділянки.

Рішенням від 14.11.2018 № 29 (засідання 55 сесії VІІ скликання) Про розгляд заяви ТОВ Трейдом Козинська селищна рада Обухівського району Київської області відмовила ТОВ Трейдом у наданні дозволу на проведення інвентаризації, посилаючись на невиконання рішення ради від 19.04.2018 № 28 про звірку розрахунків по орендній платі.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою, регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування визначено Законом України Про землеустрій від 22 травня 2003 року № 858-IV (далі за текстом - Закон № 858-IV ).

Частина 1 статті 1 Закону № 858-IV визначає землеустрій як сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил;

Призначенням землеустрою, зокрема, є забезпечення реалізації державної політики щодо використання, встановлення і закріплення на місцевості меж земельних ділянок власників і землекористувачів (пп. а), в) ч. 1 ст. 2 Закону № 858-IV).

Згідно ст. 4 Закону № 858-IV суб`єктами землеустрою є: органи державної влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування; юридичні та фізичні особи, які здійснюють землеустрій; землевласники та землекористувачі.

Відповідно до ст. 5 Закону № 858-IV об`єктами землеустрою є: територія України; території адміністративно-територіальних одиниць або їх частин; території землеволодінь та землекористувань чи окремі земельні ділянки.

Відповідно ст. 19 Закону № 858-IV до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать:

а) організація і здійснення землеустрою;

б) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою;

в) координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності;

г) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; ґ) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Згідно п. ґ) ч. 1 ст. 20 Закону № 858-IV землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою.

Відповідно до п. а) ч. 1 ст. 22 Закону № 858-IV землеустрій здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Згідно ч. 1, п. к) ч. 2 ст. 25 Закону № 858-IV документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видом такої документації є технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.

Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі (ч. 1 ст. 26 Закону № 858-IV).

Відповідно ст. 35 Закону № 858-IV інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

Згідно ст. 57 Закону № 858-IV технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає:

а) завдання на складання технічної документації із землеустрою;

б) пояснювальну записку;

в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності);

г) копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель;

ґ) матеріали топографо-геодезичних вишукувань;

д) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини;

е) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі;

є) робочий і зведений інвентаризаційні плани;

ж) матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України.

Виходячи аналізу вказаних норм, призначенням землеустрою є забезпечення реалізації державної політики щодо використання, встановлення і закріплення на місцевості меж земельних ділянок власників і землекористувачів; організацію і планування землеустрою на місцевому рівні здійснюють органи місцевого самоврядування; в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі впорядкування існуючих об`єктів землеустрою землеустрій, в тому числі інвентаризація земель, проводиться на підставі рішень органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Таким чином, Козинська селищна рада Обухівського району Київської області, отримавши звернення ТОВ Трейдом про необхідність впорядкування земельної ділянки, що є підставою для організації і проведення землеустрою в обов`язковому порядку, протиправно відмовила в наданні Товариству дозволу на розробку технічної документації щодо інвентаризації земельної ділянки.

Посилання Козинської селищної ради Обухівського району Київської області апеляційній скарзі на те, що Рішенням від 19.04.2018 № 28 було надано дозвіл на проведення інвентаризації колегія суддів оцінює критично, оскільки вони не відповідають обставинам справи та спростовуються матеріалами справи, зокрема самим Рішенням від 19.04.2018 № 28 (а.с. 18).

Враховуючи викладене, рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 14.11.25018 № 29 Про розгляд заяви ТОВ Трейд підлягає визнанню протиправним та скасуванню частково, а саме в частині пункту 1.

Разом з тим, судом першої інстанції помилково визнано протиправним та скасовано рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 14.11.25018 № 29 Про розгляд заяви ТОВ Трейд в цілому.

Як вбачається з пунктів 2, 3 та 4 оскаржуваного рішення, селищна рада ініціювала процедуру розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.09.2003 та доручено селищному голові смт. Козин В.В. Гартіку направити письмове повідомлення орендарю ТОВ Трейдом про розірвання договору оренди земельної ділянки від 03.09.2003 в порядку визначеному положеннями вищевказаного договору. Повідомити заявника та всіх зацікавлених осіб про прийняте рішення.

Дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.

У даному випадку, суб`єктом владних повноважень у сфері земельного законодавства фактично реалізована його компетенція в земельних правовідносинах, а тому оскаржуване рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 14.11.25018 № 29 Про розгляд заяви ТОВ Трейд в іншій частині (пункти 2, 3, 4) не підлягає визнанню протиправним та скасуванню, що виключає підстави для задоволення позову в цій частині.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Козинської селищної ради Обухівського району Київської області задовольнити частково.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року в частині визнання протиправним і скасування рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 14.11.2018 № 29 Про розгляд заяви ТОВ Трейдом скасувати та ухвалити в цій частині нове судове рішення.

Визнати протиправним та скасувати п. 1 рішення Козинської селищної ради Обухівського району Київської області Про розгляд заяви ТОВ Трейдом від 14.11.2018 № 29.

В іншій частині рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанова складена в повному обсязі 05 листопада 2019 р.

Головуючий суддя І.О.Лічевецький

суддя В.О.Аліменко

суддя В.П.Мельничук

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2019
Оприлюднено08.11.2019
Номер документу85449856
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/1927/19

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Постанова від 31.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 31.10.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 27.06.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 28.05.2019

Кримінальне

Запорізький апеляційний суд

Фомін В. А.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні