Постанова
від 21.10.2019 по справі 927/156/19
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" жовтня 2019 р. Справа№ 927/156/19

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Руденко М.А.

суддів: Пономаренка Є.Ю.

Дідиченко М.А.

при секретарі Реуцька Т.О.

за участю представників:

від позивача: МиколаєнкоР.С. (довіреність від 01.08.2019 № 569/1-04/вих./01);

від відповідача 1: не з`явився;

від відповідача 2: Серкін К.Ю. (ордер від 01.10.2019 серія СВ № 1000807);

від відповідача 3: не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу :

товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ"

на рішення господарського суду Чернігівської області від 03.06.2019

у справі № 927/156/19 (суддя - Ноувен М.П.)

за позовом Чернігівської міської ради

до 1) комунального підприємства "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради,

2) товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ",

3) Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради

про визнання недійсним та скасування рішення державного реєстратора та скасування запису про державну реєстрацію прав, -

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2019 року позивач - Чернігівська міська рада звернувся з позовом до відповідачів Коммунального підприємства Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради, ТОВ КУТЗЕЕ , Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, в якому просив суд визнати недійсним та скасувати рішення державного реєстратора управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрації прав та їх обтяжень (з вікриттям розподілу), індексний номер: 35970616 від 04.07.2017 про реєстрацію права власності за товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ ( код ЄДРПОУ 39 230209) на 9\193 частин літнього театру, кафе, зал, топкова за адресою м. Чернігів, вулиця Шевченка 59 та скасувати запис про право власності 21213682 від 30.06.2017 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинений на підставі рішення державного реєстратора управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкритям розподілу), індексний номер 35970616 від 04.07.2017 про реєстрацію права власності за товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ ( код ЄДРПОУ 39 230209) на 9\193 частин літнього театру, кафе, зал, топкова за адресою м. Чернігів, вулиця Шевченка 59.

Рішенням господарського суду Чернігівської області від 03.06.2019 позов Чернігівської міської ради до комунального підприємства "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ", Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про скасування рішення державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, скасування запису про державну реєстрацію права власності за товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" задоволено повністю:

- скасовано рішення державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35970616 від 04.07.2017 про реєстрацію права власності за товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ , код ЄДРПОУ 39230209, на 9/193 частин літнього театру, кафе, зал, топкову за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,59;

- скасовано запис про право власності 21213682 від 30.06.2017 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вчинений на підставі рішення державного реєстратора Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35970616 від 04.07.2017 про реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ , код ЄДРПОУ 39230209, на 9/193 частин літнього театру, кафе, зал, топкову за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,59;

- стягнуто з комунального підприємства Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради 1280,67 грн судового збору;

- стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ 1280,67 грн судового збору;

- стягнуто з Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради 1280,67 грн судового збору.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить змінити оскаржуване рішення, виключивши з мотивувальної частини рішення суду наступну обставину: Будь-яких рішень Чернігівської міської ради щодо передачі права власності та договорів про розподіл часток у спільній власності, укладених між Чернігівською міською радою та Відповідачем 2 державному реєстратору надано не було", та доповнити мотивувальну частину рішення суду обставинами такого змісту: факт невідповідності загальної площі нерухомого майна (2984,5 кв.м,/ 6784,6 кв.м ) за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка, 59 лише встановлює наявність певної технічної помилки у поданих державному реєстратору документах, не залежить від волі ТОВ "КУТЗЕЕ" та жодним чином не ставить під сумнів наявність у ТОВ "КУТЗЕЕ", як інвестора, права власності на збудований за власні кошти і переданий йому за актом приймання-передачі об`єкт нерухомого майна площею 316,3 кв.м, а саме: - зал 293 кв.м.; - тамбур 4,0 кв.м; - підсобне приміщення 8,9 кв.м; - топочна 10,4 кв.м., яке підлягає оформленню у порядку та спосіб, передбачені чинним законодавством України. При цьому будь-яких рішень Чернігівської міської ради щодо передачі права власності та/або укладення договорів про розподіл часток у спільній власності між Чернігівською міською радою та ТОВ "КУТЗЕЕ" чинним законодавством України не вимагається .

В обґрунтування вимог апеляційної скарги, відповідач зазначив, що суд першої інстанції при винесенні рішення неповністю зясував обставини, що мають значення для справи, невідповідністю викладених в оскарженому рішенні висновків дійсним обставинам справи. Також скаржник зазначав, що відповідно до умов договору від 01.09.2014 № 09/14-І йому було передано нежитлові приміщення площею 316,3 кв. м, розміщені за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка, 59, та згодом зареєстровано право власності на новий об`єкт нерухомого майна. Заперечуючи правильність висновку місцевого господарського суду про необхідність рішення міської ради для відчуження комунального майна, скаржник розглядає реєстрацію права власності, що відбулася, як первинну реєстрацію права власності на нерухоме майно, збудоване ним за власні кошти.У зв`язку цим скаржником заперечується наявність порушення прав та охоронюваних законом інтересів Чернігівської міської ради внаслідок проведення відповідної реєстрації права власності на нерухоме майно. Також апелянт вказав на те, що технічна помилка у поданих державному реєстратору документах, що виразилася у невідповідності загальної площі майна за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка, 59, жодним чином не ставить під сумнів наявність у нього права власності на збудований об`єкт нерухомого майна.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.07.2019 сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Руденко М.А., судді Дідиченко М.А., Пономаренко Є.Ю.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 08.07.2019 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено її до розгляду на 03.09.2019 на 11.15 год.

22.07.2019 року через управління автоматизованого документообігу суду та моніторингу виконання документів Північного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від Чернігівської міської ради, згідно якого остання простить апеляційну скаргу залишити без задоволення.

В подальшому рогляд справи відкладався.

В судовому засіданні 21.10.2019 року представник товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" апеляційну скаргу підтримав, просив рішення суду першої інстанції змінити у мотивувальній частині.

Представник Чернігівської міської ради вказав на те, що рішення суду першої інстанції є законим та обґрунтованим, підстави для його скасування відсутні.

Представники відповідача 1, відповідача 3, в судове засідання не зявились, належним чином повідомлені про час та місце слухання справи. (а.с.59-64,74-76 т.2 )

Частиною 12 ст. 270 ГПК України передбачено, що неявка сторін або інших учасників справи , належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Пунктом 2 ч.3 ст. 202 ГПК України визначено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи те, що матеріали справи містять докази повідомлення всіх учасників судового процесу про дату, час та місце судового засідання, явка представників відповідачів 1,3 обов`язковою не визнавалась, колегія суддів вважає можливим розглянути справу у відсутності представників сторін за наявними у справі доказами.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача 2, вивчивши матеріали справи, розглянувши доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, виходячи з вимог чинного законодавства, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 24.01.2012 Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 59, територіальній громаді міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради, на підставі якого в реєстрі прав власності на нерухоме майно зареєстровані об`єкти нерухомості: будівля літньої естради: літній театр, кафе літ.А-1 з літ.1-101 по літ.1-114 площею 2046,0 кв.м, з літ.2-101 по літ.2-115 площею 193,4; з літ.3-101 по літ.3-103 площею 3,9 кв.м, літ.4-101 площею 6,6 кв.м; А 2 -1 з літ.1-201 по літ.1-207 площею 133,7 кв.м; А 4 -1 літ.1-201 площею 14,5 кв.м, літня площадка літ. А 3 - площею 586,4 кв.м (Реєстраційний номер майна 35860495, дата прийняття рішення про державну реєстрацію 02.02.2012, форма власності: комунальна, частка власності: 1/1).(а.с. 95-96 т.1)

15.06.2012 Фондом комунального майна Чернігівської міської ради (уповноважений орган) та комунальним підприємством Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради (користувач) укладено договір на закріплення майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Чернігова, на праві господарського відання (далі - договір від 15.06.2012) (а.с. 40-42 том 1).

Відповідно до умов названого договору предметом договору є передача уповноваженим органом користувачеві на підставі рішення Чернігівської міської ради від 30.03.2012 Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Чернігова (19 сесія 6 скликання) у господарське відання майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Чернігова, для здійснення господарської діяльності.(пункт 1.1).

Уповноважений орган передав у господарське відання користувача наступне майно: 1. Склад, вул. 1-ша Кордівка, 1, площею 170 кв.м, 2. Сарай, вул. 1-ша Кордівка, 1, площею 32 кв. м, 3. Гараж, вул. 1-ша Кордівка, 1, площею 24 кв.м, 4. Гараж, вул. 1-ша Кордівка, 1, площею 132 кв.м, 5. Господарський блок, вул. 1-ша Кордівка, 1, площею 36,8 кв.м, 6. Сарай, вул. 1-ша Кордівка, 1, 7. Будинок, вул. 1-ша Кордівка, 1, 8. Танцювальна площадка, вул. Шевченка, 59, площею 1737,1 кв. м, 9. Будівля літньої естради, вул. Шевченка, 59, площею 2398 кв. м, 10. Приміщення кафе, вул. Шевченка, 59, площею 203,9 кв. м, 11. Літня площадка, вул. Шевченка, 59, площею 586,4 кв.м, 12. Будинок атракціонного містечка, вул. Шевченка, 59, площею 11,8 кв.м, 13. Сарай, вул. Шевченка, 59, площею 10,2 кв. м, 14. Автобус Кубань Г1А1 16-05 ЧНН, 15. Автомобіль ГАЗ-53 72-39 ЧНН, 16. Автомобіль ВАЗ 21093 НОМЕР_1 (пункт 1.2 Договору від 15.06.2012 в редакції Додаткової угоди № 1 від 25.06.2013) (а.с.44 том1).

Передача майна не тягне за собою виникнення у користувача права власності на передане майно (пункт 2.2).

Користувач зобов`язаний прийняти за актом приймання передачі майно, використовувати його відповідно до цільового призначення і умов договору, забезпечувати збереження, не допускати його знищення та псування (пункт 4.1).

Користувач має право (пункти 6.1,6.2,6.3):

- здійснювати користування майном на праві господарського відання для забезпечення своєї діяльності,

- здійснювати списання, відчуження та передачу майна згідно з Положенням про списання, відчуження та передачу майна, затвердженого Чернігівською міською радою,

- за погодженням з Уповноваженим органом передавати майно в оренду.

На виконання пункту 2.1. Договору від 15.06.2012 сторонами 15.06.2012 складено акт приймання передачі майна, обумовленого договором.(а.с. 43 том 1)

01.09.2014 комунальним підприємством Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ укладено договір № 09/14-І дольової участі у фінансовому будівництві (а.с. 31-36 том 1) .

Відповідно до умов названого договору товариство з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ (інвестор) зобов`язалося надати комунальному підприємству Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради (підприємство) грошові кошти в порядку дольової участі в реконструкції нежитлового приміщення існуючого кафе з прибудовою та надбудовою за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 59 (об`єкт будівництва) у встановленому цим договором розмірі і порядку, а підприємство -використати надані інвестором грошові кошти для будівництва (реконструкції) об`єкта будівництва і передати у власність інвестору частину об`єкта будівництва - нежитлове приміщення, визначене пунктом 1.2. цього договору (об`єкт фінансування) (пункт 1.1).

Загальна площа об`єкта фінансування визначається у додатковій угоді після затвердження проекту будівництва (реконструкції); адреса: Чернігів, вул. Шевченка, 59 (пункт 1.2).

Згідно затвердженого проекту реконструкції загальна площа об`єкту інвестування складає 316,3 кв.м, що становить 4,66% від загальної площі нерухомості за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,59, або 9/193 від загальної площі 6784,6 кв.м, в тому числі: зал 293,0 кв.м, тамбур 4,0 кв.м, підсобне приміщення 8,9 кв.м, топочна 10,4 кв.м (пункт 1 Додаткової угоди № 1 від 30.06.2016 до договору від 01.09.2014).

Підприємство сприяє інвестору в оформленні права власності на переданий об`єкт фінансування шляхом надання йому необхідних для цього документів: довідки про фінансування 100% загальної площі об`єкта фінансування, акту приймання-передачі об`єкта фінансування (пункт 6.2).

Рішенням Виконавчого комітету Чернігівської міської ради Про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок від 07.07.2016 № 280 (а.с. 48-50 том 1) комунальному підприємству Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради затверджені та надані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для реконструкції існуючого кафе з прибудовою залу та будівництва топкової на твердому паливі по вул. Шевченка, 59, на земельній ділянці, яка знаходиться в постійному користуванні (пункт 1.2).

22.09.2016 комунальним підприємством Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради зареєстрована в Управлінні Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернігівській області декларація за № ЧГ 083162662768 про початок виконання будівельних робіт на об`єкті Реконструкція існуючого кафе з прибудовою залу та будівництво топкової на твердому паливі по вул. Шевченка, 59 в місті Чернігові на земельній ділянці, яка знаходиться в постійному користуванні .(а.с. 57-60 том 1)

30.01.2017 комунальним підприємством Центральний парк культури та відпочинку Чернігівської міської ради зареєстрована в Управлінні Державної архітектурно-будівельної інспекції у Чернігівській області декларація за № ЧГ 143170301738 про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності на об`єкт будівництва Реконструкція існуючого кафе з прибудовою залу та будівництво топкової на твердому паливі по вул. Шевченка, 59 в місті Чернігові на земельній ділянці, яка знаходиться в постійному користуванні .(а.с. 51-56 том 1)

30.01.2017 комунальним підприємством "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" складено акт приймання-передачі майна до Договору № 09/14-І від 01.09.2014, згідно якого останньому передано нежитлові приміщення загальною площею 316,3 кв. м. відповідно до технічного паспорту від 17.11.2016, що складає 4,66% від загальної площі нерухомості за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка,59, або 9/193 від загальної площі 6784,6 кв. м: зал площею 293 кв.м., тамбур - 4 кв. м, підсобне приміщення - 8,9 кв.м, топочна - 10,4 кв. м. (а.с. 38 том 1)

30.06.2017 адміністратором управління адміністративних послуг Кедровською Тетяною Володимирівною прийнято заяву від товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно за номером 23018425.

До заяви додано оригінали наступних документів:

- технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна від 17.11.2016, видавником якого є Чернігівське міське бюро технічної інвентаризації;

- декларація про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ЧГ 143162510379, видана 07.09.2016, зареєстрована Управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Чернігівської міської ради;

- складені комунальним підприємством "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" акт приймання-передачі нерухомого майна від 30.01.2017, договір дольової участі у фінансуванні будівництва від 01.09.2014;

- укладені комунальним підприємством "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" додаткова угода від 30.06.2016, угода про припинення дії Договору від 17.09.2014 № 09/14-І ;

- договір від 15.06.2012 на закріплення майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Чернігова на праві господарського відання, укладений Фондом комунального майна Чернігівської міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ";

- довідка товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" про фінансування 100 відсотків загальної площі об`єкту фінансування від 30.01.2017.

04.07.2017 Державним реєстратором Симоненко О.А, на підставі поданих документів проведена державна реєстрація спільної часткової власності за товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" та зазначено: реєстраційний номер 1291046174101; об`єкт нерухомого майна - літній театр, кафе, зал, топкова: загальною площею 2911,7 кв.м; адреса: Чернігівська область, м. Чернігів, вул . Шевченка, будинок 59 ; форма власності: приватна, вид спільної власності: спільна часткова, розмір частки: 9/193, власники ТОВ Кутзее , код ЄДРПОУ: 39230209; додаткові відомості: 316,3 кв.м, зал площею 293 кв.м, тамбур 4 кв.м, підсобне приміщення 8,9 кв.м, топочна 10,4 кв.м (номер запису про право власності: 21213682).

20.02.2019 Чернігівська міська рада звернулася до суду з позовними вимогами до комунального підприємства "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ", Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про:

- скасування рішення державного реєстратора управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35970616 від 04.07.2017 про реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ на 9/193 частини літнього театру, кафе, зал, топкова за адресою: м. Чернігів, вулиця Шевченка,59;

- скасування запису про право власності 21213682 від 30.06.2017 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вчиненого на підставі рішення державного реєстратора управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35970616 від 04.07.2017 про реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ на 9/193 частини літнього театру, кафе, зал, топкова за адресою: м. Чернігів, вулиця Шевченка,59 (а.с. 93 т.1)

За твердженнями позивача, державним реєстратором управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради не дотримано положень Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та положень Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, оскільки державна реєстрація об`єкту нерухомого майна здійснена без рішення Чернігівської міської ради, внаслідок чого порушено правомочності власника - територіальної громади міста Чернігова щодо володіння, користування та розпорядження нерухомим майном.

Задовольняючи позовні вимоги в повному обсязі, суд першої інстанції вказав на те, що факт, що положення наданого відповідачем 2 договору дольової участі між відповідачем 1 та відповідачем 2 суперечили відомостям про речове право на спірне майно, що містились у Державному реєстрі прав та положенням договору на закріплення майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громали м. Чернігова на праві господарського відання, укладений між Фондом комунального майна Чернігівської міської ради та відповідачем 1 від 15.06.2012 року, а відтак у державного реєстратора були відсутні підстави для реєстрації пра на нерухоме майно ( літній театр, кафе, зал, топкову, розрашовані за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка 59) за відповідачем 2.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції зважаючи на наступне.

За змістом положень статей 317, 319 Цивільного кодексу України, власнику належить право володіти, користуватися і розпоряджатися своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним.

Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина 1 статті 321 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовані Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-IV від 01.07.2004 (з наступними змінами та доповненнями).

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 1 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Положеннями частини 4 статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Умови, підстави та процедура проведення відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 (далі - Порядок).

Так, відповідно до частини 1 статті 20 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень заява на проведення реєстраційних дій та оригінали документів, необхідних для проведення таких дій, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.

Зазначена норма права кореспондується з пунктом 9 вищевказаного Порядку.

Згідно з частиною 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

При цьому, відповідно до вимог частини 2 статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно з пунктом 40 Порядку державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та цим Порядком.

Пунктом 45 Порядку передбачено, що для державної реєстрації права власності у зв`язку із зміною суб`єкта такого права в результаті реконструкції об`єкта нерухомого майна, у тому числі в результаті переведення об`єкта нерухомого майна із житлового у нежитловий або навпаки подаються:

1) документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його реконструкції (крім випадків, коли право власності на такий об`єкт вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);

2) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта;

3) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;

4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність);

5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, реконструкція якого здійснювалась у результаті спільної діяльності).

У разі зміни відомостей про об`єкт нерухомого майна, визначення часток у праві спільної власності чи їх зміни такі відомості вносяться до Державного реєстру прав відповідно до законодавства поза процедурою державної реєстрації прав.

Документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів.

У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі.

Аналізуючі зазначені норми права, колегія суддів звертає увагу на те, що згідно документів, доданих до заяви товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно за №23018425, власником нерухомого майна - будівлі літньої естради (літній театр, кафе, зал, топкова: загальною площею 2911,7 кв.м за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка ,59 ), що підлягало реконструкції, власником є територіальна громада міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради.

Як вже зазначалось вище, згідно Державного реєстру прав, номер запису 2459, книга 18, 24.01.2012 Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно будівлю літньої естради за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка, 59 , територіальній громаді міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради.

Будь-яких рішень Чернігівської міської ради щодо передачі права власності та договорів про розподіл часток у спільній власності, укладених Чернігівською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ", державному реєстратору надано не було.

Докази зворотного в матеріалах справи відсутні.

Отже, державний реєстратор в порушення частини 3 статті 10 Закону України Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень не витребував документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його реконструкції, а також не здійснив перевірку на відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах.

Між тим положення доданого до заяви про реєстрацію права власності Договору дольової участі суперечили відомостям про речові права на спірне майно у Державному реєстрі прав та положенням Договору на закріплення майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Чернігова на праві господарського відання, укладеному Фондом комунального майна Чернігівської міської ради та комунальним підприємством "Центральний парк культури та відпочинку" Чернігівської міської ради від 15.06.2012.

Відповідно до пункту 5 статті 24 Закону України Про державну реєстрацію прав та їх обтяжень підставами для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень є, зокрема, наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Окрім того, колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги, в підтвердження позиції щодо зміни мотивувальної частини рішення суду першої інстанції, оскільки ТОВ КУТЗЕЕ не було замовником будівництва об`єкта Реконструкція існуючого кафе з прибудовою залу та будівництво топкової на твердому паливі по вул..Шевченка 59 в м. Чернігові на земельній ділянці, яка знаходится в постійному користуванні , в той час як кошти на реконструкції сплачувались замовником будівництва КП ЦПКтВ . При цьому, дозволів, містобудівних умов та обмежень на реконструкцію об`єктів нерухомого майна територіальної громади м. Чернігова або будівництво нових об`єктів нерухомого майна за адресою м. Чернігів, вул. Шевченка 59 товариство з обмеженою відповідальністю КУТЗЕЕ не отримувало, а договір № 09-14-1 дольової участі у фінансовому будівництві, укладений між комунальним підприємством Центральний парк культури та відпочинку та ТОВ КУТЗЕЕ укладався без згоди Чернігівської міської ради, як власника майна.

Зважаючи на встановлені обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність у державного реєстратора підстав для реєстрації речових прав товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" на нерухоме майно (літній театр, кафе, зал, топкову за адресою: м. Чернігів, вул. Шевченка,59), та наявність підстав для скасування відповідного рішення державного реєстратора № 35970616 від 04.07.2017 як такого, що прийняте з порушенням викладених положень Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пунктів 40, 45 Порядку, а також внесеного на підставі цього рішення запису про право власності до Державного реєстру прав № 21213682 від 30.06.2017.

Відтак, з огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

За результатами перегляду даної справи колегія суддів дійшла висновку про відсутність порушень норм матеріального та процесуального права, які могли призвести до скасування чи зміни оскарженого рішення, у зв`язку з чим апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Доводи, викладені в апеляційній скарзі, висновків господарського суду не спростовують.

Оскільки підстав для скасування або зміни судового рішення та задоволення апеляційної скарги немає, судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на скаржника.

Керуючись статями 269, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "КУТЗЕЕ" на рішення Господарського суду Чернігівської області від 03.06.2019 у справі № 927/156/19 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Чернігівської області від 03.06.2019 у справі № 927/156/19 залишити без змін.

Повернути до господарського суду Чернігівської області справу № 927/156/19.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного суду у порядку та в строки, передбачені статтями 288, 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 08.11.2019

Головуючий суддя М.А. Руденко

Судді Є.Ю. Пономаренко

М.А. Дідиченко

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.10.2019
Оприлюднено08.11.2019
Номер документу85469184
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/156/19

Постанова від 21.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 01.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Ухвала від 08.07.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Руденко М.А.

Рішення від 03.06.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 27.05.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 16.04.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 19.03.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 01.03.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

Ухвала від 25.02.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Ноувен М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні