Рішення
від 06.11.2019 по справі 912/2535/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В'ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2019 рокуСправа № 912/2535/19 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С. розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу

за позовом Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області (вул. Віктора Чміленка, 84/37, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25022)

до Комунального підприємства "Созонівський комунальник" (вул. Паркова, 9, с. Созонівка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27602)

про стягнення 159 772, 87 грн

секретар судового засідання Безчасна Н.Г.

Представники сторін:

від позивача - Братухін О.Ю., довіреність № 04-10/2368 від 10.10.18;

від відповідача - участі не брали;

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

УСТАНОВИВ:

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області до Комунального підприємства "Созонівський комунальник" про стягнення збитків в розмірі 159 772,87 грн, з яких: 158 121,59 грн за забруднення земельних ділянок; 1651,28 грн за скид недостатньо очищених зворотних вод в річку Інгул з покладенням на відповідача судового збору.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства у своїй діяльності, встановлено забруднення останнім земельних ділянок та скид недостатньо очищених зворотних вод у річку Інгул, в результаті чого державі завдані збитки в розмірі 159 772,87 грн, які підлягають стягненню з Комунального підприємства "Созонівський комунальник".

Ухвалою від 13.09.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судовий розгляд на 09.10.2019 о 12:00.

Ухвалою від 09.10.2019 відкладено розгляд справи до 06.11.2019 до 12:00.

05.11.2019 від відповідача надійшло клопотання про продовження процесуальних строків та відкладення розгляду справи. У вказаному клопотанні представник відповідача просить встановити додатковий строк на надання відзиву на позовну заяву та відкласти розгляд справи.

Ухвалою від 06.11.2019 відмовлено в задоволенні клопотання Комунального підприємства "Созонівський комунальник", оскільки воно подане після закінчення строку на подання відзиву та за відсутності поважності причини пропуску 15-ти денного строку встановленого судом для подання відзиву. Також відмовлено в задоволенні клопотання відповідача в частині відкладення розгляду справи, позаяк останнім не подано доказів про неможливість участі свого представника в судовому засіданні.

В судовому засіданні представник позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Відповідач участь повноважного представника в судове засідання не забезпечив. Про дату, час та місце проведення судового засідання відповідач повідомлений належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення №2502204477151.

Комунальне підприємство "Созонівський комунальник" не скористалося наданим йому правом надати суду відзив на позов.

За приписами ст. 251 Господарського процесуального кодексу України відзив подається протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Крім того, в силу приписів ст. 2, 4 Закону України "Про доступ до судових рішень", кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Це право забезпечується офіційним оприлюдненням судових рішень на офіційному веб-порталі судової влади України в порядку, встановленому цим Законом. Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.

Враховуючи викладене, а також те, що матеріали справи містять достатньо документів та доказів для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутністю представника відповідача, відносно якого судом вжито достатніх заходів про сповіщення щодо проведення судового засідання.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши обставини справи, оцінивши подані докази, господарський суд установив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, у зв'язку зі зверненням громадянина Романенка М.І. на Урядову гарячу лінію від 17.05.2018 (а. с. 13), начальником Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області видано наказ від 29.05.2018 № 527 "Про проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України КП Созонівський комунальник", що знаходиться за адресою: вул. Паркова, 9, с. Созонівка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27602 (а. с. 14).

На підставі направлення на проведення позапланової перевірки від 29.05.2018 № 294/18 (а.с.15), посадовими особами екологічної інспекції в період з 30.05.2018 по 31.05.2018 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством "Созонівський комунальник".

В ході перевірки, яка здійснювалась в присутності начальника Комунального підприємства "Созонівський комунальник" Букрєєва Є.М., перевіряючими виявлені наступні порушення з посиланням на нормативно-правовий акт, вимоги якого порушено:

- не забезпечено виконання умов дозволу на спеціальне водокористування від 24.04.2017, діючого з 08.06.2017 по 24.10.2019 №799 у частині виконання заходів по охороні та раціональному використанню водних ресурсів та запобіганню їх від забруднення, порушення вимог Водного кодексу України (відсутня очистка стічних вод) (ст. 44, 110 Водного кодексу України).

В ході перевірки візуально виявлено земельну ділянку розміром 20 х 10 м (200 м.кв.), яка забруднена каналізаційними стоками від КНС. Заміри розмірів зазначеної земельної ділянки проведено повіреною рулеткою вимірювальної металевою РЗУЗД ЗАВ №13, свідоцтво про повірку №729, чинне до 14.08.2019. Сектором інструментально-лабораторного контролю позивача відібрані проби ґрунту: фонова проба відібрана на умовно чистій земельній ділянці на відстані 30 м від забрудненої стічними водами земельної ділянки та проба відібрана на земельній ділянці забрудненій господарсько-побутовими стічними водами Комунального підприємства "Созонівський комунальник" (план-схема а.с. 22), що підтверджується актом відбору проб грунтів № 04-18 (а.с. 30), а також відібрані проби поверхневих вод ставку басейну р. Інгул в балці Безіменній за 500 м вище та 500 м нижче скиду господарсько-побутових стічних вод Комунального підприємства "Созонівський комунальник" і пробу стічних вод для перевірки дотримання умов нормативів ГТС, що підтверджується актом відбору проб вод № 18 (а.с. 32).

З метою усунення відповідачем порушень виявлених в результаті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, позивачем видано обов'язковий до виконання припис від 30.05.2018 № 36 (а.с. 23).

Припис позивача прийнято до виконання начальником Комунального підприємства "Созонівський комунальник" Букрєєва Є.М., про що свідчить його особистий підпис на документі.

30.05.2018 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області Нех Л.В. складено протокол № 180778 про адміністративне правопорушення у наслідок забруднення земельної ділянки та протокол № 180779 про адміністративне правопорушення у наслідок забруднення водного об'єкту недостатньо очищеними стічними водами. У вказаних протоколах визначено, що розгляд адміністративної справи відбудеться 15.06.2018 (а.с. 24, 25).

Посадовими особами екологічної інспекції складено протокол № 18 від 04.06.2018 вимірювань показників складу та властивостей вод та протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №04-18 від 08.06.2018, якими встановлено перевищення концентрацій забруднюючих речовин води та ґрунту відповідно (а. с. 31, 33, 34).

15.06.2018 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області Нех Л.В. складено постанову № 180778 про адміністративне правопорушення, якою притягнуто до адміністративної відповідальності головного бухгалтера Комунального підприємства "Созонівський комунальник" Макаренко Т.П. у вигляді штрафу у розмірі 1190,00 грн за забруднення земельної ділянки каналізаційними стоками від КНС розміром 20х10 м (200 м.кв.) та забруднення водного об'єкта. Штраф сплачений Макаренко Т.П. добровільно, що підтверджується квитанцією № ПН 296413 від 18.06.2018 (а.с. 26, 27).

22.08.2018 позивач звернувся до відповідача з претензією за № 14-8/1947, в якій зазначив про те, що згідно зі Звітом про використання води Комунальним підприємством Созонівський комунальник за 2017 рік, недостатньо очищених вод у період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 рік у кількості 33700 м. куб., перевищено допустимі концентрації ГДС, відповідно до довідки Комунального підприємства Созонівський комунальник від 20.08.2018 № 35 по сухому залишку - 821 мг/дм куб. при нормі -786,0 мг/дм куб. (у тому числі: по сульфатам - 160,72 мг/дм куб. при нормі 100,0 мг/дм куб. та хлоридам - 89,22 мг/дм куб. при нормі 85,94 мг/дм куб.), БСК5 - 16,45 мг/дм куб. при нормі 15,0 мг/дм куб., азоту амонійному - 12,86 мг/дм куб. при нормі 0,5 мг/дм куб., фосфатам - 4,33 мг/дм куб. при нормі 2,15 мг/дм куб., що є порушенням вимог статті 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статей 44, 49, 70 Водного кодексу України. Враховуючи викладене, екологічна інспекція просить в добровільному порядку відшкодувати збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення водних ресурсів скидом недостатньо очищених зворотних вод в сумі 1651,28 грн. Додатком до претензії є розрахунок розміру збитків на зазначену суму (а. с. 44-46).

Також 18.09.2018 екологічною інспекцією на адресу відповідача направлено претензію за № 14-8/2089 про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення земельної ділянки Комунальним підприємством Созонівський комунальник , зі змісту якої вбачається, що в ході перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством Созонівський комунальник встановлено забруднення земельної ділянки площею 200 м. кв. амонієм обмінним, фосфором, сульфатами та хлоридами.

Відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 08.06.2018 № 04-18 встановлено забруднення по наступним речовинам:

- амоній обмінний - 59,01 мг/ кг, фон - 1,7,70 мг/ кг;

- фосфор (валовий вміст) - 342,20 мг/ кг, фон - 87,55 мг/кг;

- сульфати - 181,06 мг/ кг, фон - 32,92 мг/кг;

- хлориди - 43,7 мг/ кг, фон - 20,0 мг/кг.

У відповідності до розрахунку, виконаного згідно з Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 № 149, збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення земельної ділянки, склали 63 248,63 грн (відповідний розрахунок додано до претензії). Зазначену суму збитків екологічна інспекція пропонувала сплатити в добровільному порядку (а. с. 40-42).

Вказані претензії позивача залишені відповідачем без задоволення.

Також, у зв'язку зі повторним зверненням громадянина Романенка М.І. на Урядову гарячу лінію від 13.07.2018 (а. с. 47), начальником Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області видано наказ від 31.07.2018 № 763 "Про проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України Комунальним підприємством "Созонівський комунальник", що знаходиться за адресою: (вул. Паркова, 9, с. Созонівка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27602 (а. с. 50). Проведення позапланової перевірки Комунального підприємства "Созонівський комунальник" погоджено Державною регуляторною службою України, що підтверджується погодженням №7504 від 27.07.2019 (а.с. 48).

На підставі направлення на проведення позапланової перевірки від 31.07.2018 № 454/18 (а.с.51), посадовими особами екологічної інспекції в період з 01.08.2018 по 02.08.2018 проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунального підприємства "Созонівський комунальник".

В ході перевірки, яка здійснювалась в присутності директора Комунального підприємства "Созонівський комунальник" Алавердяна Г.А., перевіряючими виявлені наступні порушення з посиланням на нормативно-правовий акт, вимоги якого порушено:

- не забезпечено виконання умов дозволу на спеціальне водокористування від 24.04.2017, діючого з 08.06.2017 по 24.10.2019 № 799 у частині виконання заходів по охороні та раціональному використанню водних ресурсів та запобіганню їх від забруднення, порушення вимог Водного кодексу України (відсутня очистка стічних вод) (ст. 44, 110 Водного кодексу України)

- візуально виявлено 2 земельні ділянки розміром 20 м. х 10 м. (200 м. кв.) та 1 м. х 100 м. (100 м. кв.), які забрудненні каналізаційними стоками.

В ході перевірки візуально виявлено дві земельні ділянки розміром 20 м. х 10 м. (200 м. кв.) та 1 м. х 100 м. (100 м. кв.), які забруднені каналізаційними стоками від КНС. Заміри розмірів зазначеної земельної ділянки проведено повіреною рулеткою вимірювальної металевою РЗУЗД ЗАВ №13, свідоцтво про повірку №769, чинне до 16.09.2018. Сектором інструментально-лабораторного контролю позивача відібрані проби ґрунту: фонова проба відібрана на умовно чистій земельній ділянці на відстані 30 м від забрудненої стічними водами земельної ділянки та проби відібрані на земельних ділянках забрудненій господарсько-побутовими стічними водами Комунального підприємства "Созонівський комунальник" (план-схема а.с. 57), що підтверджується актами відбору проб грунтів № 07-18, 08-18 (а.с. 58, 60), а також відібрані проби поверхневих вод ставку басейну р. Інгул в балці Бізіменній за 500 м вище та 500 м нижче скиду господарсько-побутових стічних вод Комунального підприємства "Созонівський комунальник" і у місці можливого впливу господарсько-побутових стічних вод для перевірки дотримання умов нормативів ГТС, що підтверджується актом відбору проб вод № 29 (а.с. 63).

Посадовими особами екологічної інспекції складено протоколи № 07-18 та № 08-18 від 08.08.2018 та від 01.08.2018 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів та протокол № 29 від 01.08.2018, вимірювань показників складу та властивостей вод, якими встановлено перевищення концентрацій забруднюючих речовин води та ґрунту відповідно (а. с. 59, 62, 64).

10.09.2018 екологічною інспекцією на адресу відповідача направлено претензію за № 14-8/2087 про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення земельної ділянки Комунальним підприємством Созонівський комунальник , зі змісту якої вбачається, що в ході перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством Созонівський комунальник встановлено забруднення земельної ділянки площею 100 м. кв. амонієм обмінним, фосфором, сульфатами та хлоридами.

Відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 08.08.2018 № 08-18 встановлено забруднення по наступним речовинам:

- амоній обмінний - 33,09 мг/ кг, фон - 11,60 мг/ кг;

- фосфор (валовий вміст) - 196,7 мг/ кг, фон - 46,5 мг/кг;

- сульфати - 172,8 мг/ кг, фон - 45,26 мг/кг;

- хлориди - 70,0 мг/ кг, фон - 35,0 мг/кг.

У відповідності до розрахунку, виконаного згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 № 149, збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення земельної ділянки, склали 31 624,33 грн (відповідний розрахунок додано до претензії). Зазначену суму збитків екологічна інспекція пропонувала сплатити в добровільному порядку (а. с. 69-71).

Також 10.09.2018 екологічною інспекцією на адресу відповідача направлено претензію за № 14-8/2088 про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення земельної ділянки Комунальним підприємством Созонівський комунальник , зі змісту якої вбачається, що в ході перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством Созонівський комунальник встановлено забруднення земельної ділянки площею 200 м. кв. амонієм обмінним, фосфором, сульфатами та хлоридами.

Відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 08.08.2018 № 07-18 встановлено забруднення по наступним речовинам:

- амоній обмінний - 43,95 мг/ кг, фон - 13,95 мг/ кг;

- фосфор (валовий вміст) - 258,8 мг/ кг, фон - 27,4 мг/кг;

- сульфати - 144,0 мг/ кг, фон - 57,6 мг/кг;

- хлориди - 52,5 мг/ кг, фон - 20,0 мг/кг.

У відповідності до розрахунку, виконаного згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 № 149, збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення земельної ділянки, склали 63 268,63 грн (відповідний розрахунок додано до претензії). Зазначену суму збитків екологічна інспекція пропонувала сплатити в добровільному порядку (а. с. 69-71).

Вказані претензії позивача залишені відповідачем без задоволення.

Оскільки збитки, заподіяні навколишньому природному середовищу внаслідок забруднення водних ресурсів недостатньо очищених зворотних вод в сумі 1 651, 28 грн та збитки, заподіяні державі внаслідок забруднення земельних ділянок у розмірі 158 121,59 грн відповідачем відшкодовані не були, позивач звернувся до господарського суду з даним позовом.

Розглядаючи даний спір по суті, господарський суд виходив з наступного.

Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Згідно зі ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Статтею 1 Водного кодексу України визначено термін "водні ресурси" - це обсяги поверхневих, підземних і морських вод відповідної території; та термін "водокористування" - це використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів).

Відповідно до пункту 3 абзацу 1 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства, здійсненою позивачем, встановлено, зокрема, що в період з 01.01.2017 по 31.12.2017 відповідачем здійснювався скид недостатньо очищених зворотних вод у річку Інгул.

Обсяг скинутих недостатньо очищених зворотних вод 33700 куб.м. визначено відповідно до звіту про використання води відповідача за 2017 рік (а.с. 37); значення концентрацій забруднюючих речовин взято згідно з протоколом вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 04.06.2018 №18 (а.с. 33). Згідно з довідки відповідача від 20.08.2018 № 35 фактичні та затверджені концентрації стічних вод, що нормуються та мають перевищення становлять: 821 мг/дм куб. при нормі -786,0 мг/дм куб. (у тому числі: по сульфатам - 160,72 мг/дм куб. при нормі 100,0 мг/дм куб. та хлоридам - 89,22 мг/дм куб. при нормі 85,94 мг/дм куб.), БСК5 - 16,45 мг/дм куб. при нормі 15,0 мг/дм куб., азоту амонійному - 12,86 мг/дм куб. при нормі 0,5 мг/дм куб., фосфатам - 4,33 мг/дм куб. при нормі 2,15 мг/дм куб. (а.с. 43).

Таким чином, скидом недостатньо очищених зворотних вод державі завдано збитки на суму 1651,28 грн, які розраховано згідно з Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання природних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389 зі змінами та доповненнями.

Зазначена вище Методика встановлює єдині вимоги до визначення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів фізичними особами, фізичними особами - підприємцями та юридичними особами та застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог фізичними особами, фізичними особами - підприємцями та юридичними особами природоохоронного законодавства.

Як вбачається з розрахунку та фактичних обставин справи, екологічна інспекція обґрунтовано застосувала при здійсненні розрахунку розміру збитків, заподіяних відповідачем самовільним скидом забруднюючих речовин зі зворотними водами, формулу 12 Методики.

Статтею 111 Водного кодексу України передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Статтею 167 Земельного кодексу України встановлено, що господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. Нормативи гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у ґрунтах, а також перелік цих речовин затверджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Забороняється скидання стічних вод та вод, що забираються із забруднених джерел, якщо внаслідок цього може відбутися деградація і забруднення ґрунтів небезпечними речовинами (ч. 2, 3 ст. 42 Закону України "Про охорону земель").

Оскільки екологічною інспекцією встановлено факт забруднення земельних ділянок площею 100 кв. м. та 200 кв., спричиненого скидом недостатньо очищених зворотних вод Комунальним підприємством "Созонівський комунальник" , позивачем здійснено розрахунки розміру шкоди, заподіяної державі, внаслідок забруднення земельної ділянки амонієм обмінним, нітратами, сульфатами та хлоридами на загальну суму 158 121,59 грн (а. с. 41-42, 67-68, 70-71).

Вказані розрахунку здійснені позивачем по формулі (1) п. 4.6. Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.97 № 171 в редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 № 149 (далі - Методика № 149).

Методика № 149 встановлює порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності; застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

Отже, позивачем правомірно застосовано Методику № 149 при розрахунку збитків, завданих забрудненням земельної ділянки та враховано вимоги, які ставляться до розрахунку, зокрема, у разі відсутності нормативної грошової оцінки земельної ділянки та застосування понижувального коефіцієнту (для відкритих земель).

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення: псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Згідно зі ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вину заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.

Наявність всіх зазначених умов є обов'язковим для прийняття судом рішення про відшкодування шкоди. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

При цьому господарський суд виходив з того, що при вирішення спору про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, слід виходити з презумпції вини правопорушника, тобто саме відповідач мав довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

Разом з тим, відповідачем не надано до суду належних та допустимих доказів відсутності вини Комунального підприємства "Созонівський комунальник" у порушенні природоохоронного законодавства, які спричинили збитки в сумі 159 772, 87 грн (158 121,59 грн + 1651,28 грн).

Судом взято також до уваги, що порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства зафіксовані в Актах перевірки, які є достатніми доказами факту такого порушення.

Так, відповідно до п. 14 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 № 464, акт перевірки - це документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

Разом з тим, Акти перевірки були підписані керівником Комунального закладу "Созонівський комунальник" без зауважень, пояснень або заперечень, у тому числі щодо відсутності вини відповідача у вчиненні виявлених та зафіксованих у Актах порушень, що свідчить про погодження відповідача в особі його керівника із фактом зафіксованих в Актах порушень (а. с. 18, 51).

Враховуючи фактичні обставини справи, господарський суд вважає, що позивачем належним чином доведено наявність неправомірності поведінки відповідача та наявність шкоди, а також причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою державі.

Частиною 1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Доказів відшкодування збитків в сумі 159 772,87 грн відповідач суду не надав, в матеріалах справи такі докази відсутні.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

В частині розподілу збитків в сумі 159 772,87 грн та їх зарахування, господарським судом прийнято до уваги доводи позивача, згідно з якими, відповідно до ст. 29 Бюджетного кодексу України до доходів Державного бюджету України включаються доходи бюджету, за винятком тих, що згідно зі статтями 64, 66, 69, 69-1 та 71 цього Кодексу закріплені за місцевими бюджетами.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 69-1 вказаного Кодексу, до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать: 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Разом з тим, кошти, які надходять на рахунок казначейства, зазначений позивачем у позові, розподіляються казначейством між державним та відповідними місцевими бюджетами засобами програмного забезпечення та зараховуються на відповідні рахунки державного та місцевих бюджетів, що й передбачено вищевказаними законодавчими актами України.

Таким чином, сума збитків в розмірі 159 772,87 грн підлягає стягненню з відповідача на рахунок ГУДКСУ у Кіровоградській області, зазначений позивачем у позовній заяві та підтверджений листом Головного управління Державної казначейської служби України у Кіровоградській області від 03.01.2019 (а. с. 72-73), що не суперечить вимогам чинного законодавства.

На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 73-80, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Комунального підприємства Созонівський комунальник (вул. Паркова, 9, с. Созонівка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27602, ідентифікаційний код 37981013) на користь Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області (вул. Віктора Чміленка, 84/37, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25022, ідентифікаційний код 38037110) завдані збитки в розмірі 159 772,87 грн, з яких: 158 121,59 грн за забруднення земельних ділянок, 1651,28 грн за скид недостатньо очищених зворотних вод в річку Інгул, зарахувавши кошти на р/р 33113331011220, отримувач УК у Кіровоградському районі/с. Созонівка, ЄДРПОУ 38036997, МФО 899998, код класифікації доходів бюджету 24062100, банк отримувача Казначейство України (ЕАП).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Комунального підприємства Созонівський комунальник (вул. Паркова, 9, с. Созонівка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27602, ідентифікаційний код 37981013) на користь Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області (вул. Віктора Чміленка, 84/37, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25022, ідентифікаційний код 38037110) судовий збір в сумі 2396,60 грн зарахувавши кошти за наступними реквізитами: р/р 35213055081007 в ДКСУ, м. Київ, МФО 820172.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через Господарський суд Кіровоградської області.

Копії рішення вручити або надіслати рекомендованим поштовим направленням Державній екологічній інспекції у Кіровоградській області (25022, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Віктора Чміленка, 84/37) та Комунальному підприємству "Созонівський комунальник" (вул. Паркова, 9, с. Созонівка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27602).

Повне рішення складено 11.11.2019

Суддя М.С. Глушков

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про веб-адресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення06.11.2019
Оприлюднено11.11.2019
Номер документу85496639
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/2535/19

Ухвала від 25.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 18.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Рішення від 06.11.2019

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 09.10.2019

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

Ухвала від 13.09.2019

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Глушков М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні