Рішення
від 01.11.2019 по справі 260/574/19
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2019 року м. Ужгород№ 260/574/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Рейті С.І.

при секретарі судового засідання Олійник В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Погарь" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року, -

ВСТАНОВИВ:

У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 01 листопада 2019 року проголошено вступну та резолютивну частину Рішення. Рішення в повному обсязі складено 11 листопада 2019 року.

Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Погарь" (далі - відповідач, ТОВ "Погарь") про анулювання спеціального дозволу га користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року.

В обгрунтування позовних вимог зазначено, що наказом від 11.01.2017 року № 5 надрокористувачу ТОВ "Погарь" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року, у зв`язку з порушенням умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр та надано строк для усунення порушень. За результатами проведеної планової перевірки встановлено порушення відповідачем законодавства у сфері надрокористування. 23.06.2018 року Західним міжрегіональним відділом ДДГК Держгеонадр направлено на адресу Держгеонадр подання № 326-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 05.12.2008 року, та зазначено, що ТОВ "Погарь" не усунуто усіх порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Тобто, у встановлений строк, відповідач не усунув усі порушення, зазначені в приписі вимог не виконав. У зв`язку з чим, Держгеонадрами розглянуто питання щодо доповнення підстав на зупинення дії дозволу (Наказ від 31.05.2018 року № 405). За результатами розгляду прийнято рішення доповнити підстави зупинення дії вищезазначеного дозволу та надано надрокористувачу строк 30 днів для усунення порушень.

Таким чином, оскільки виявлені чисельні порушення та невиконання вимог припису є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом та Законами України, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

Ухвалою судді від 02.05.2019 року відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження.

24.05.2019 року ТОВ "Погарь" надано відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач позовні вимоги заперечує у повному обсязі, вважає їх безпідставними з огляду на таке. Як вбачається з п. 24 витягу з Додатку № 3 до наказу Держгеонадр №5 від 11.01.2017 року дія спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року зупинена на підставі п.п. 1 п. 22 Порядку у зв`язку з порушенням вимог законодавства, а саме п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 року № 865. Вказує, що п.п. 1 п. 22 Порядку передбачає зупинення дії дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр. Однак, аналіз змісту Угоди №2554 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 11.11.2013 року свідчить про те, що жодних вимог щодо проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин в Угоді не міститься. Відтак, зупинення дії спеціального дозволу позивачем на підставі п.п. 1 п. 22 Порядку неправомірне з моменту прийняття ним відповідного наказу від 11.01.2017 року.

Дія дозволу № 2554 від 21.09.2001 року зупинена позивачем через порушення ТОВ "Погарь" вимог законодавства, а саме п. 25 Положення № 865 щодо непроведення повторної державної експертизи та оцінки корисних копалин. Однак, вказана ситуація має місце через бездіяльність Державної служби геології та надр України, котра тривалий час не вводить в дію Протоколу ДКЗ України від 31.01.2018 року № 4280 щодо державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки запасів родовища.

Ухвалою суду від 27.05.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судове засідання представник позивача не з`явився, не повідомив про причини не прибуття, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце розгляду адміністративної справи, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення судових повісток та повідомлень.

При цьому, суд констатує, що прохальною частиною позовної заяви та клопотаннями від 23.05.2019 року та від 24.06.2019 року представником позивача заявлено клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, в порядку ст. 194 КАС України, на підставі наданих Держгеонадра матеріалів та з метою захисту інтересів держави.

Клопотанням від 31.10.2019 року представник відповідача просить розглянути справу на підставі наявних документів без особистої участі відповідача та його представника.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявляти клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази , всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.

ТОВ "Погарь" є власником спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року Зеленокам`яного родовища, а саме: видобування туфів придатних для виробництва щебеню будівельного, каменю бутового, піску та декоративного щебеню. Строк дії дозволу встановлений до 21.09.2031 року. Як додаток до спеціального дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами та складено Програму робіт.

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.

23.12.2015 року Держгеонадра прийнято наказ за № 438 "Щодо проведення систематичного аналізу Державного балансу запасів корисних копалин", на виконання якого, ДКЗ України надано відомості (перелік родовищ) по яких термін затвердження запасів перевищує 5 років.

Наказом Держгеонадра від 11.01.2017 року за № 5 ТОВ "Погарь" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року, у зв`язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр та надано строк для усунення порушень.

Наказом Держгеонадра від 28.11.2017 року за № 523 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2018 рік.

Наказом Держгеонадра від 12.07.2018 року за № 243 Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснено державний геологічний контроль у серпні 2018 року.

31.07.2018 року начальником Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України Челядин Р.В. видано направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "Погарь".

17.08.2018 року посадовими особами Департаменту державного геологічного контролю Західного міжрегіонального відділу Державної служби геології та надр України проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) ТОВ "Погарь", в ході якої встановлено наступні порушення:

1) ст.ст. 46, 53 Кодексу України про надра, ПКМУ № 58, а саме: не складені Акти списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства;

2) ст. 51 Кодексу України про надра, ст. 19 Гірничого закону України, а саме: у надрокористувача відсутня маркшейдерська, технічна та обліково-контрольна документація (календарні плани розвитку гірничих робіт, проекти, паспорти, схеми), а саме План розвитку гірничих робіт Зеленокам`яного родовища туфів на 2018 рік;

3) ст. 51 Кодексу України про надра, ст. 19 Гірничого закону України, а саме: розробка Зеленокам`яного родовища туфів у 2017 році провадилась без Плану розвитку гірничих робіт на 2017 рік;

4) ст. ст. 17, 21, 23 Кодексу України про надра, ст. 24 Гірничого закону України, ПКМУ № 59, а саме: розробка Зеленокам`яного родовища туфів проводилась в 2015-2017 роках без Акту про надання гірничого відводу. Згідно "Звітного балансу запасів корисних копалин за 2017 рік" (Форма № 5-ГР), "Звітного балансу запасів корисних копалин за 2016 рік" та "Звітного балансу запасів корисних копалин за 2015 рік" ТОВ "Погарь" видобуто 24 м.куб.;

5) ст. 24 Кодексу України про надра, ПКМУ № 615, а саме: не виконується 1ша особлива умова, в частині виконання умов Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Закарпатській області (Екологічна картка 01.08.2012 № 1742/06/02), а саме: 1. Проектно-технічну документацію на промислову розробку Зеленокам`яного родовища туфів представити в Держуправління для проведення державної екологічної експертизи; 2. Розробити в складі проекту окремий розділ "Оцінка впливу на навколишнє середовище";

6) ст. 24 Кодексу України про надра, п. 10 ПКМУ № 615, а саме: не виконується Програма робіт, що є додатком 2 до Угоди про умови користування надрами від 11.11.2013 року № 2554, в термінах та межах, а саме: п. 3 Підготовка матеріалів для отримання акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку (2 кв. 2014); п. 5 Продовження видобування корисних копалин 5 тис м.куб./рік (з 2 кв. 2014); п. 6 Вихід на проектну потужність кар`єру (15 тис.м.куб/рік) (2й кв.2016);

7) ст. 24 Кодексу України про надра, п. 10 ПКМУ № 615, а саме: у зв`язку з допущенням надрокористувачем порушень, описаних в пунктах 1-6 не виконується Угода про умови користування надрами від 11.11.2013 № 2554, а саме: п.5.3 При виконання робіт відповідно до умов цієї угоди Надрокористувач зобов`язаний в частині: - проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; - дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами; - дотримуватися вимог, передбачених Дозволлом та цією Угодою; п.7.1 Надрокористувач зобов`язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадра.

За наслідками перевірки складено Акт № 02-05/08/2018-17/п-117, примірник якого отримано директором ТОВ "Погарь", про що свідчить його особистий підпис.

В той же час, директором ТОВ "Погарь" Ясінським В.В. надано пояснення до акту перевірки, згідно якого, ТОВ "Погарь" не отримувало Акт про надання гірничого відводу, та відповідно, не приступило до користування надрами, в зв`язку з проведенням геологоекономічної оцінки Зеленокам`яного родовища туфів. ТОВ "Погарь" в Ф-5 ГР за 2015-2017 роки показувало мінімальний видобуток 0,008 тис.м.куб в рік з метою уникнення анулювання спеціального дозволу. Однак, балансові запаси родовища змінені 0,008 тис.м.куб 2015 р. під час проведення ГЕО, тому акти списання не складались у 2016-2017 роках.

17.08.2018 року провідним спеціалістом Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України Гневуш О.С. внесено Припис за № 519-18/02, згідно якого, ТОВ "Погарь" у строк до 17.09.2018 року слід усунути вищевказані порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати звіт в письмовій формі до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

17.09.2019 року ТОВ "Погарь" подано до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України лист, згідно якого, щодо порушення зазначеного в п.1: представлено акт списання за 2015 рік від 20.08.2018 року та надрокористувач зазначає, що видобуток в 2016-2018 роках не проводився, а також повідомляє, що видобуток вказаний у Звітному балансі запасів корисних копалин по Зеленокам`янському родовищі туфів за формою 5-гр у 2015-2017 роках був помилково вказаний попереднім керівництвом ТОВ "Погарь". Оскільки балансові обліковані запаси по Зеленокам`янському родовищі туфів в Державному балансі і 2016-2017 р.р. склали 71,041 тим.м.куб.; щодо порушення зазначеного в п.2: надрокористувач повідомляє наступне: розробка Зеленокам`янського родовища туфів в промислових масштабах ще не розпочиналась, у зв`язку з відсутністю необхідних дозвільних документів, видобуток туфів у 2016-2018 роках не здійснювався, в дійсності видобутку 24 м.куб. туфів не було. Після розроблення Проекту розробки родовища з`явиться можливість розроблення Проекту гірничого відводу, проте буде затримка в часі (за складністю геологічної будови, як зазначено в Протоколі ДКЗ № 4280, Зеленокам`янське родовище цеолітизованих туфів віднесене до групи родовищ складної геологічної будови (2 група) згідно з Класифікацією запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр. Надрокористувач просить надати Товариству термін часу на виправлення вказаних у приписі помилок та усунення причин порушень для запобігання їх повторювання при подальшій експлуатації Зеленокам`янського родовища цеолітизованих туфів; щодо порушення зазначеного в п.3: Надрокористувач зазначає, що складена угода із ПП "Геопроект-2005" на виконання п.3.9 Протоколу ДКЗ № 4280 від 19.04.2018, а саме коригування проекту розробки родовища відповідно до результатів ГЕО, на розроблення проектів, розробки та рекультивації Зеленокам`янського родовища (Угода від 23.07.2018 року № 01-07/18). А також, угоду від 25.07.2018 року № 02-07/18 на розробку проектно-технічної документації "Оцінка впливу на навколишнє середовище при розробці Зеленокам`янського родовища цеолітизованих туфів". Надрокористувач просить надати Товариству термін часу на виправлення вказаних у приписі помилок та усунення причин порушень для запобігання їх повторювання при подальшій експлуатації Зеленокам`янського родовища цеолітизованих туфів; щодо порушення зазначеного в п.4: Надрокористувач повідомляє, що після розроблення Проекту розробки родовища, з`явиться можливість розроблення Проекту гірничого відводу, проте буде затримка в часі (за складністю геологічної будови, як зазначено в Протоколі ДКЗ № 4280 Зеленокам`янське родовище цеолітизованих туфів віднесене до групи родовищ складної геологічної будови (2 група) згідно з Класифікацією запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр. Після введення Протоколу ДКЗ від 19.04.2018 № 4280 буде введено в дію, ТОВ "Погарь" зможе подати документи на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, а також до програми робіт з видобування цеолітизованих туфів. Надрокористувач просить надати Товариству термін часу на виправлення вказаних у приписі помилок та усунення причин порушень для запобігання їх повторювання при подальшій експлуатації Зеленокам`янського родовища цеолітизованих туфів; щодо порушення зазначеного в п.5: Надрокористувач повідомляє, що докладає усіх зусиль для усунення порушень та виконання пп.5.3 Угоди про умови користування надрами від 11.11.2013 № 2554. На виконання п.7.1 Угоди, надрокористувач надіслав звіт про виконання Програми робіт до Держгеонадра. Надрокористувач просить надати Товариству термін часу на виправлення вказаних у приписі помилок та усунення причин порушень для запобігання їх повторювання при подальшій експлуатації Зеленокам`янського родовища цеолітизованих туфів.

Відповідно до підпункту 1, 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів користування надрами, у зв`язку з невиконанням ТОВ "Погарь" в установлений строк припису від 17.08.2019 року № 519-18/02 щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування , 23.06.2018 року Західним міжрегіональним територіальним відділом внесено Подання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року.

31.10.2018 року Держгеонадра видано наказ № 405 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів", згідно п. 4 якого, на часткову зміну підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, доповнити перелік порушень та підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, виклавши стовпчики 8 та 9 в редакції, що додається у додатку 4 до цього наказу.

Листом т.в.о. голови Держгеонадра від 09.11.2018 року № 22584/03/14-18 ТОВ "Погарь" повідомлено про внесення змін до наказу Держгеонадр від 11.01.2017 року № 5 в частині доповнення підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001, наданого ТОВ "Погарь" з метою видобування туфу родовища Зеленокам`яне, у зв`язку з неусуненням порушень, виявлених під час проведення перевірки Західним міжрегіональним відділом Держгеонадра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень. Інформацію щодо усунення порушень необхідно надати до Західного міжрегіонального відділу Держгеонадр. У разі ненадання інформації у визначений термін буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами у встановленому законодавством порядку.

Листом т.в.о. голови Держгеонадра від 04.01.2019 року № 272/03/14-19 ТОВ "Погарь" повідомлено, що, у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001, наданого ТОВ "Погарь" з метою видобування туфу родовища Зеленокам`яне, розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу. Враховуючи вищезазначене, просить надати до Держгеонадра у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року.

28.01.2019 року ТОВ "Погарь" направлено Держгеонадра лист за № 28/01/19-1 Про користування надрами Зеленокам`яного родовища туфів у 2018 році, згідно з спеціальним дозволом № 2554 від 21.09.2001 року, складності в користуванні, які спричинені бездіянням служб Держгеонадр України, та незгоду на припинення права користування надрами.

23.04.2019 рок Держгеонадра звернулося із позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року наданого ТОВ "Погарь".

Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами Кодексу України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами (затверджений Постановою КМ України від 30.05.2011 за № 615).

Згідно з ч. 1 ст. 11 Кодексу України про надра, державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174 (далі - Положення), Служба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Надра, відповідно до ст. 14 Кодексу України про надра, надаються у користування для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Відповідно до ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок).

Органом, який видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) а також зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення є Служба (підпункти 9, 10 п.4 Положення).

Пунктом 23 Порядку №615 встановлено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому КУпН та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №2806-IV).

Відповідно до п. 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1)порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2)виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;

3)наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів;

4)невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Згідно зі ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі:

1)якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2)закінчення встановленого строку користування надрами;

3)припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4)користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5)використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6)якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7)вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Кодексу України про надра законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Тобто, в судовому порядку право користування надрами припиняється лише у випадках:

-якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

- якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

- якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів.

Суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках.

Порядок анулювання спеціальних дозволів передбачений ч. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" № 2806-IV, згідно із якою дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1)встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

2)здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.

Аналіз зазначених норм права свідчить про те, що положення ст. 26 Кодексу України про надра містить перелік підстав для припинення права користування надрами, в той час як положення ч. 7 статті 4-1 Закону № 2806-IV містить перелік підстав, згідно із яким дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру.

Суд зазначає, що положення ч. 3 ст. 26 Кодексу України про надра передбачають підстави виключно для припинення права користування надрами, в той час як позов містить вимогу щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.

Як вбачається з п. 24 витягу з додатку № 3 до наказу Держгеонадр від 11.01.2017 року № 5, зазначеним наказом зупиняється дія спеціального дозволу на користування надрами № 2554 від 21.09.2001 року, виданого ТОВ "Погарь", на підставі пп. 1 п. 22 Порядку у зв`язку з порушенням вимог законодавства, зокрема, п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 року № 865 (далі - Положення).

Як вбачається зі змісту позовної заяви, вимога Держгеонадр щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу № 2554 від 21.09.2001 року вмотивована тим, що відповідачем не усунуто усіх порушень законодавства, зокрема, особливих умов спеціального дозволу, а саме: щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що зупинення дії спеціального дозволу було здійснене з мотивів порушення відповідачем п. 25 Положення.

Однак, з цього приводу суд зазначає наступне.

Так, пунктом 25 Положення (у редакції, що була чинна до 26.03.2008 року) було передбачено, що повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин проводиться обов`язково у тому разі, коли перегляд вимог стандартів і технічних умов щодо кількості або якості корисних копалин, технології їх переробки призводить до зменшення сумарних розвіданих запасів більш як на 20 відсотків або зростання їх обсягу більш як на 50 відсотків. Запаси родовищ, що розробляються, підлягають повторній експертизі та оцінці, якщо внаслідок гірничодобувних або додаткових геологорозвідувальних робіт сумарні розвідані запаси зростають більш як на 50 відсотків порівняно з раніше оціненими ДКЗ, або якщо списані та передбачені до списання розвідані запаси як такі, що не підтвердилися чи недоцільні для видобутку за техніко-економічними умовами родовищ, перевищують нормативи, встановлені законодавством.

Повторна і додаткова експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться у порядку, передбаченому цим Положенням.

Постановою КМ України від 26.03.2008 року за №264 "Про заходи щодо справляння платежів за користування надрами для видобування корисних копалин" внесені зміни до пункту 25 Положення та викладено у наступній редакції:

"Повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин проводиться через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр, а також у разі:

- коли перегляд вимог стандартів і технічних умов щодо кількості або якості корисних копалин, технології їх переробки призводить до зменшення сумарних розвіданих запасів більш як на 20 відсотків або зростання їх обсягу більш як на 50 відсотків. Запаси родовищ, що розробляються, підлягають повторній експертизі та оцінці, якщо внаслідок гірничодобувних або додаткових геологорозвідувальних робіт сумарні розвідані запаси зростають більш як на 50 відсотків порівняно з раніше оціненими Державною комісією по запасах корисних копалин або якщо списані та передбачені для списання розвідані запаси як такі, що не підтвердилися чи недоцільні для видобутку за техніко-економічними умовами родовищ, перевищують нормативи, встановлені законодавством;

- коли різниця у розмірі становить понад 20 відсотків порівняно з фактичними техніко-економічними та фінансовими показниками господарської діяльності, пов`язаної з видобуванням корисних копалин, а також коли зміни в технологічних схемах призводять до такої різниці".

Судом встановлено, що постановою КМ України від 27.10.2010 року за № 1236 "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України" постанову КМ України від 26.03.2008 року № 264 визнано такою, що втратила чинність з 12.01.2011 року.

Відповідно до п.32 Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою КМ України № 870 від 06.09.2005 року, визнання таким, що втратив чинність, акта Кабміну чи його скасування не поновлює дію актів, які визнані ним такими, що втратили чинність, чи які скасовані таким актом.

Дія акта Кабінету Міністрів України поновлюється шляхом прийняття відповідного акта або із зазначенням в тексті акта про визнання таким, що втратив чинність, акта Кабінету Міністрів України чи про його скасування.

У мотивувальній частині рішення від 03.10.1997 № 4-зп Конституційний Суд України зазначив, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше.

У взаємозв`язку з вищенаведеним слід зазначити, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце (пункт 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 №1-рп/99, справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів).

Водночас, з прийняттям постанови КМ України від 27.10.2010 №1236, зміни та доповнення до Положення не вносились, попередня редакція п.25 Положення не відновлювалась.

На підставі вищевикладеного суд дійшов висновку, що оскільки постанова КМ України від 26.03.2008 року № 264 "Про заходи щодо справляння платежів за користування надрами для видобування корисних копалин", якою внесені зміни до пункту 25 Положення, втратила чинність 12.01.2011, а попередня редакція пункту 25 Положення не відновлювалась - з цього моменту попередня та наступна редакції п. 25 Положення не є чинними.

Таким чином суд приходить до висновку, норма п. 25 Положення (станом на час прийняття позивачем рішення про зупинення дії спеціального дозволу № 2302 від 13.11.2000 року) не діяла.

Крім того, суд зазначає, що згідно витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена, що є додатком до наказу Держгеонадр від 11.01.2017 року № 5, підставою для прийняття відповідного рішення позивача є пп. 1 п. 22 Порядку у зв`язку з порушенням вимог законодавства, зокрема, п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою КМ України від 22.12.1994 р. № 865.

Разом з тим, пп. 1 п. 22 Порядку передбачає зупинення дії дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Як вбачається з наявної в матеріалах справи Угоди № 2554 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, жодних вимог щодо проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин в Угоді не міститься, відтак, суд констатує, що позивач неправомірно зупинив дію спеціального дозволу на підставі пп. 1 п. 22 Порядку.

У зв`язку з чим суд не може задовольнити позовну вимогу щодо припинення дії спеціального дозволу № 2554 від 21.09.2001 року шляхом його анулювання на підставі того, що відповідачем не виконано вимог вищезазначених наказів.

Вищезазначена правова позиція наведена також в постанові Верховного Суду від 21.08.2018 року № К/9901/52529/18.

Разом з тим, наказом Державної служби геології та надр України від 31.10.2018 року № 405 доповнено підстави зупинення спеціального дозволу ТОВ "Погарь" також п.п. 4 п. 22 Положення. Вказаним наказом, у зв`язку з порушенням вимог законодавства, зокрема, п. 25 Положення надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення недоліків.

Обґрунтовуючи підставність позовних вимог щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу Дергеонадра вказує на невиконання відповідачем вимог припису, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом та Законом України.

Разом із тим, долученими позивачем до позовної заяви наказами № 5 від 11.01.2017 року та № 405 від 31.10.2018 року стверджується, що рішення про зупинення дії спеціального дозволу було прийняте у зв`язку із порушенням ТОВ "Погарь" п. 25 Положення.

Таким чином, позивач ставить вимоги щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, не зазначаючи при цьому, яка із визначених статтею 26 Кодексу України про надра підстав, є підставою для припинення права користування надрами, а яка із визначених частиною 7 статті 4-1 Закону № 2806-IV є підставою для анулювання спеціального дозволу.

Суд зазначає, що невиконання припису позивача не може слугувати самостійною і достатньою підставою для припинення права користування надрами.

Позивач не надав доказів порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, які були достатніми для прийняття рішення про припинення користування надрами ТОВ "Погарь", в тому числі виходячи з принципу пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між несприятливими наслідками для підприємства відповідача та цілями, які обгрунтовує позивач звертаючись з даним позовом.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу).

Відповідно до ст.139 КАС України та в зв`язку з відсутністю витрат відповідачем, судові витрати стягненню не підлягають

Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України (м. Київ, вул. Антона Цедіка, буд. 16, код ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Погарь" (Закарпатська область, Рахівський район, с. Водиця, вул. Будівельна, буд. 8-А, код ЄДРПОУ 31219586) про анулювання спеціального дозволу га користування надрами - відмовити.

2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.І. Рейті

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2019
Оприлюднено11.11.2019
Номер документу85497577
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/574/19

Рішення від 01.11.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 17.10.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 27.05.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні