Рішення
від 08.11.2019 по справі 440/3304/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/3304/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клочка К.І.,

розглянув у письмовому провадженні в порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" про стягнення пені. Під час розгляду справи суд, -

В С Т А Н О В И В:

Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (надалі - позивач) 02.09.2019 звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" (надалі - відповідач, , ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР"), у якому позивач просив стягнути пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 05.05.2018 по 19.07.2019 у розмірі 2748,36 грн.

Позов обґрунтований тим, що постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.12.2018 у справі №816/1492/18 стягнуто з відповідача адміністративно-господарську санкцію у сумі 11457,15 грн та пеню у сумі 2617,47 грн. Позивач вважає, що право на нарахування пені за порушення термінів сплати виникло у позивача з 17.04.2019 по 19.07.2019. Розмір пені за 822 дні склав 5365,83 грн, нарахованої за період прострочення з 17.04.2017 до 19.07.2019 по день сплати адміністративно-господарської санкції. Відповідачем сплачена пеня у сумі 2617,47 грн за 351 день за період з 17.04.2017 по 04.05.2018. Пеня у розмірі 2748,36 грн відповідачем не сплачена.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09.09.2019 у справі №440/3304/19 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що правові підстави для нарахування і стягнення пені на заборгованість перед позивачем, яка була стягнута з підприємства за судовим рішенням від 21.11.2018 у справі 816/1492/18 у сумі 11457,15 адміністративно-господарських санкцій та 2617,47 пені, відсутні у зв`язку з наданням підприємству розстрочки виконання до 31.10.2019 із встановленням місячного платежу у розмірі 1407,46 грн, яке підприємство сплачувало на користь позивача у повному розмірі. Відповідач заперечує проти розрахунку позовних вимог, а саме дати початку нарахування пені - 18.04.2018, оскільки судовим рішенням у справі №816/1492/18 позовні вимоги про стягнення пені вже були задоволені і вирішені судовим рішенням 21.11.2018. Крім того, позивачем пропущений встановлений частиною другою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України тримісячний строк звернення до суду з цим позовом, так як про прострочення сплати адміністративно-господарської санкції відповідачем позивачу було відомо з 16.04.2017 та він звернувся до суду з позовом. Також позивачем пропущено строк позовної давності, передбачений Цивільним кодексом України.

Згідно з частиною першою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Пунктом 1 частини третьої статті 205 цього ж Кодексу встановлено, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або повідомлення причин неявки.

Частиною четвертою статті 229 Зазначеного вище Кодексу визначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Також на підставі частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З урахуванням наведеного, суд визнав за можливе розглядати справу без участі сторін в письмовому провадженні без здійснення фіксування судового засідання технічними засобами.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР" про стягнення адміністративно-господарських санкцій в розмірі 11457,15 грн. та пені в розмірі 2617,47 грн.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2018 у справі №816/1492/18 у задоволенні позову Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2018 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.06.2018 по справі №816/1492/18 скасовано. Прийнято нове судове рішення, яким позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів задоволено. Стягнуто з ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР" на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 11457,15 грн та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкції у розмірі 2617,47 грн.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.03.2019 у справі №816/1492/18 заяву ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР" про розстрочення виконання судового рішення у справі №816/1492/18 задоволено частково. Розстрочено виконання постанови Харківського апеляційного адміністративного суду у справі №816/1492/18 від 21.11.2018 на дев`ять місяців, шляхом сплати адміністративно-господарських санкцій та пені: з 20.03.2019 по 31.10.2019 із щомісячним платежем в розмірі 1407,46 грн та до 30.11.2019 в розмірі 2814,94 грн.

Відповідно до витягу з реєстру платежів відповідачем сплачено суму адміністративно-господарської санкції у розмірі 11457,15 грн та пені у розмірі 2617,47 грн на підставі платіжних документів №1311 від 20.03.2019, №1397 від 17.04.2019, №1477 від 15.05.2019, №1526 від 04.06.2019, №1618 від 09.07.2019, №1647 від 19.07.2019.

З огляду на прострочення ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР" терміну сплати адміністративно-господарської санкції Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів нараховано пеню за період з 18.04.2017 по 19.07.2019 у загальній сумі 5365,83 грн, а саме: за 822 дні прострочення сплати недоїмки.

Враховуючи, що ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР" сплачено пеню у сумі 2617,47 грн, до стягнення визначено залишок несплаченої пені у сумі 2748,36 грн (5365,83 грн - 2617,47 грн).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частин першої та другої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" №875-XII від 21 березня 1991 року (далі - Закон №875-XII) /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Згідно із частинами першою, другою, четвертою та п`ятою статті 20 вказаного Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Отже, із положень наведених норм слідує, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються суб`єктами господарювання самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні". Порушення цього терміну сплати адміністративно-господарської санкції тягне за собою нарахування пені на повну суму недоїмки за весь строк прострочення. У разі несплати пені самостійно, вона може бути стягнута у примусовому порядку.

Пунктом 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №70 від 31.01.2007, передбачено, що порядок нарахування пені та встановлення строку її сплати затверджуються Мінсоцполітики.

Так, наказом Міністерства праці та соціальної політики України №223 від 15.05.2007, затверджено Порядок нарахування пені та її сплати (надалі - Порядок №223), який встановлює механізм нарахування пені підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, передбачених Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

У розумінні пунктів 2.2 та 2.3 Порядку №223, пеня - це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, передбаченої Законом, за кожний календарний день прострочення виконання зобов`язання, а адміністративно-господарська санкція - це грошове зобов`язання, альтернативне зобов`язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів відповідно до Закону, сплачується у порядку і розмірах, передбачених Законом та постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Згідно із пунктами 3.1-3.4 Порядку №223 порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведених у постановах Правління Національного банку України), що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Одноденний розмір пені при розрахунку округлюється до другого знака після коми в загальному порядку арифметичного округлення.

Документами, що підтверджують невиконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів, є звіт за формою 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів", затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 №42, рішення суду, акт перевірки відділенням Фонду роботодавця.

Нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно.

Пунктами 3.6 та 3.7 Порядку №223 встановлено, що нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.

У поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання.

З такого правового регулювання слідує, що єдиною підставою для нарахування пені є несплата суб`єктом господарювання адміністративно-господарської санкції до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу щодо працевлаштування інвалідів. Пеня нараховується з 16 квітня відповідного року по дату фактичної сплати суми адміністративно-господарської санкції за кожний календарний день прострочення. У разі подання до суду позовної заяви за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів, пеня стягується спочатку у сумі, яка розрахована з 16 квітня відповідного року по дату подання позовної заяви до суду, а потім у сумі, яка розраховується з дати подання до суду позовної заяви по дату фактичної сплати адміністративно-господарської санкції. Рішення суду є лише документом, який підтверджує невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 21.11.2018 у справі №816/1492/18, що набрало законної сили, підтверджено невиконання ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР" нормативу щодо працевлаштування інвалідів за 2017 рік та у примусовому порядку стягнуто з ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТПР " адміністративно-господарську санкцію у сумі 11457,15 грн та пеню у сумі 2617,47 грн.

З матеріалів справи судом встановлено, що відповідачем фактично сплачено адміністративно-господарську санкцію у сумі 11457,15 грн лише 19.07.2019, а відтак суд дійшов висновку, що позивачем правомірно донарахована та заявлена до стягнення у цьому позові пеня у сумі 2748,36 грн за період з 05.05.2018 по 19.07.2019.

Суд не приймає до уваги доводи відповідача, що у цій справі та у справі №816/1492/18 однаковий предмет спору, оскільки Харківським апеляційним адміністративним судом у справі №816/1492/18 стягнуто пеню у сумі 2617,47 грн та не вирішувалось питання щодо стягнення пені у сумі 2748,36 грн за порушення терміну сплати адміністративно-господарської санкції за період з 05.05.2018 по 19.07.2019, що є предметом спору у цій справі, а тому підстави для залишення позову без розгляду відсутні.

Також суд вважає необґрунтованим довід відповідача про пропущення позивачем строку звернення до адміністративного суду з позовом, виходячи з наступного.

Абзацом другим частини другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

Отже, строк звернення до суду суб`єктом владних повноважень становить три місяці, який обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем погашено заборгованість зі сплати адміністративно-господарської санкції у сумі 11457,15 грн - 19.07.2019, а відтак підстава для звернення до суду з позовом про стягнення пені за період з дати подання до суду позовної заяви у справі №816/1492/18 по дату фактичної сплати адміністративно-господарської санкції, виникла у позивача 19.07.2019.

За такої обставини перебіг строку звернення до адміністративного суду для позивача, як суб`єкта владних повноважень, почався не з моменту, коли він дізнався про порушення строку сплати санкції відповідачем, а з дня виникнення підстав, що дають право на звернення до суду з відповідними вимогами, тобто з 20.07.2019.

Згідно з відміткою, проставленою на штампі вхідної кореспонденції, позовна заява Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення з ТОВ "Кременчуцьке спеціалізоване РБТБР" пені у сумі 2748,36 грн за період з 05.05.2018 по 19.07.2019 подана до канцелярії суду 02.09.2019.

Отже, позивачем дотримано тримісячний строк звернення до адміністративного суду з цим позовом.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 26.09.2019 у справі № 804/1732/16.

Посилання відповідача на положення статей 256, 258, 261 та 267 Цивільного кодексу України суд вважає безпідставним, адже норми Цивільного кодексу України регулюють відносини, що мають приватно-правовий характер, та є загальними нормами. Натомість, спірні правовідносини не мають приватно-правового характеру та регулюються спеціальними нормами, які наведені вище.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що самостійно несплачена відповідачем пеня в сумі 2748,36 грн підлягає стягненню у судовому порядку, а тому позовну вимогу Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів слід задовольнити.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Зважаючи на те, що позивачем не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 13937406) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" (вул. Хорольська, 7, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 38022167) про стягнення пені - задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцьке спеціалізоване ремонтно-будівельне товариство протипожежних робіт" (вул. Хорольська, 7, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 38022167) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 13937406) пеню за порушення термінів сплати адміністративного-господарської санкції за період з 05.05.2018 по 19.07.2019 у сумі 2748,36 грн (дві тисячі сімсот сорок вісім гривень тридцять шість копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.І. Клочко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2019
Оприлюднено12.11.2019
Номер документу85498686
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/3304/19

Рішення від 08.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні