Рішення
від 07.11.2019 по справі 440/3185/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2019 року м.ПолтаваСправа № 440/3185/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Удовіченка С.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Сендецької В.О.,

представника позивача - Пузь Ю.А.,

представника відповідачів - Клименко О.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Рижівський гранітний кар`єр" до Державної фіскальної служби України , Головного управління ДФС у Полтавській області , Головногое управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

23 серпня 2019 року Приватне акціонерне товариство "Рижівський гранітний кар`єр" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України , Головного управління ДФС у Полтавській області , Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Державної фіскальної служби № 596608/03327339 від 16 лютого 2018 року, № 596609/03327339 від 16 лютого 2018 року, № 596610/03327339 від 16 лютого 2018 року, № 597724/03327339 від 19 лютого 2018 року, № 597725/03327339 від 19 лютого 2018 року, № 598409/03327339 від 20 лютого 2018 року, № 610523/03327339 від 07 березня 2018 року про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1475 від 10 грудня 2017 року, № 1476 від 10 грудня 2017 року, № 1477 від 10 грудня 2017 року, № 1478 від 10 грудня 2017 року, № 1479 від 11 грудня 2017 року, № 1480 від 11 грудня 2017 року, № 1489 від 14 грудня 2017 року виписані та подані на реєстрацію Приватним акціонерним товариством "Рижівський гранітний кар`єр".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення не відповідають вимогам чинного законодавства. За твердженням позивача, на вимогу фіскального органу, після зупинення реєстрації податкових накладних, ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, у зв`язку з чим прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/3185/19, призначено справу до розгляду на 26 вересня 2019 року за правилами загального позовного провадження.

13 вересня 2019 року до суду надійшов відзив представника Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Полтавській області на позов, у якому зазначено, що оскаржувані рішення Комісії Державної фіскальної служби України є правомірними та обгрунтованими. Також додав, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2517 /а.с. 186-189 т. 1/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2019 року у справі залучено Головне управління ДПС у Полтавській області в якості другого відповідача.

09 жовтня 2019 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла заява ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" про виправлення описки в позовній заяві, а саме замість "рішення Головного управління ДФС у Полтавській області" - "рішення Державної фіскальної служби".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 07 листопада 2019 року.

У судовому засіданні 07 листопада 2019 року представник позивача позов підтримав, представник відповідачів проти задоволення позову заперечував.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.

З матеріалів справи встановлено, що між ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" та ТОВ "Стройграніт" було укладено Дилерську угоду № 01/02 від 01 лютого 2016 року щодо поставки останньому гранітної продукції /а.с. 162-164 т. 1/.

Відповідно до видаткової накладної ГК-0002608 від 10 грудня 2017 року /а.с. 36 т. 1/, позивачем поставлено щебінь 10-20 в кількості 695 тон на суму 104250,00 грн з урахуванням ПДВ.

На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 1475 від 10 грудня 2017 року на суму 36945,25 грн, в тому числі ПДВ - 6157,54 грн /а.с. 21 т. 1/.

27 грудня 2017 року позивачем направлено дану податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Того ж дня, платником податку отримано квитанцію, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 20 т. 1/.

13 лютого 2018 року позивачем складено та направлено на адресу фіскального органу повідомлення № 4 з письмовими поясненнями /а.с. 33-35 т.1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення операції.

Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 16 лютого 2018 року прийнято рішення № 596608/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10 грудня 2017 року № 1475 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 19 т. 1/.

Крім того, відповідно до видаткової накладної № ГК-0002609 від 10 грудня 2017 року позивачем було поставлено ТОВ "Стройграніт" щебінь 10-20 в кількості 140 тон на суму 21000,00 грн з урахуванням ПДВ /а.с. 55 т. 1/.

На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 1476 від 10 грудня 2017 року на суму 21000,00 грн, в тому числі ПДВ - 3500,00 грн /а.с. 40 т. 1/ та 27 грудня 2017 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Того ж дня, платником податку отримано квитанцію, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 39 т. 1/.

13 лютого 2018 року позивачем складено та направлено на адресу контролюючого органу повідомлення № 5 з письмовими поясненнями /а.с. 51-53 т. 1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення операції.

Комісією ДФС України 16 лютого 2018 року прийнято рішення № 596609/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10 грудня 2017 року № 1476 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 38/.

Відповідно до видаткової накладної № ГК-0002610 від 10 грудня 2017 року позивачем було поставлено ТОВ "Стройграніт" щебінь 10-20 в кількості 337,7 тон на суму 50655,00 грн з урахуванням ПДВ /а.с. 74 т. 1/.

У зв`язку з поставкою, відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 1477 від 10 грудня 2017 року на суму 50655,00 грн, в тому числі ПДВ - 8442,50 грн /а.с. 59 т. 1/.

27 грудня 2017 року позивачем направлено дану податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Того ж дня, платником податку отримано квитанцію, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 58 т. 1/.

14 лютого 2018 року ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" складено та направлено на адресу фіскального органу повідомлення № 6 з письмовими поясненнями /а.с. 70-72 т. 1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення операції.

Однак, Комісією ДФС України 16 лютого 2018 року прийнято рішення № 596610/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10 грудня 2017 року № 1477 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 57 т. 1/.

Відповідно до видаткової накладної № ГК-0002611 від 10 грудня 2017 року позивачем було поставлено ТОВ "Стройграніт" щебінь 10-20 в кількості 283 тони на суму 42450,00 грн з урахуванням ПДВ /а.с. 88 т. 1/.

На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 1478 від 10 грудня 2017 року на суму 42450,00 грн, в тому числі ПДВ - 7075,50 грн /а.с. 78 т. 1/, яку 27 грудня 2017 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Того ж дня, платником податку отримано квитанцію № 9278655920, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.17 № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 77 т. 1/.

14 лютого 2018 року позивачем складено та направлено на адресу контролюючого органу повідомлення № 7 з письмовими поясненнями /а.с. 91-93 т. 1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення.

Однак, Комісією ДФС України 19 лютого 2018 року прийнято рішення № 597724/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10 грудня 2017 року № 1478 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 76 т. 1/.

Також, у зв`язку з отриманою ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" від ТОВ "Стройграніт" передоплатою в сумі 200000,00 грн на виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 1479 від 11 грудня 2017 року на суму 48949,75 грн, в тому числі ПДВ - 8158,29 грн /а.с. 97 т. 1/.

27 грудня 2017 року позивачем направлено дану податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Того ж дня, платником податку отримано квитанцію № 9278809486, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 96 т. 1/.

14 лютого 2018 року позивачем складено та направлено на адресу контролюючого органу повідомлення № 8 з письмовими поясненнями /а.с. 109-111 т. 1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення.

Однак, Комісією ДФС України 19 лютого 2018 року прийнято рішення № 597725/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 грудня 2017 року № 1479 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 95 т. 1/.

Відповідно до видаткової накладної № ГК-0002615 від 11 грудня 2017 року позивачем було поставлено на адресу ТОВ "Стройграніт" щебінь 5-10 в кількості 349 тон на суму 5588,60 грн з урахуванням ПДВ /а.с. 128 т. 1/.

На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" було складено податкову накладну № 1480 від 11 грудня 2017 року (частково) на суму 6888,85 грн, в тому числі ПДВ - 1148,14 грн /а.с. 116 т. 1/, яку 27 грудня 2017 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з отриманої квитанції № 9278495172 від 27 грудня 2017 року, в якій зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 115 т. 1/.

15 лютого 2018 року позивачем складено та направлено на адресу контролюючого органу повідомлення № 9 з письмовими поясненнями /а.с. 129-131 т. 1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення операції.

Однак, Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 20 лютого 2018 року прийнято рішення № 598409/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 грудня 2017 року № 1480 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 114 т. 1/.

Разом з тим, у зв`язку з отриманою ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" від ТОВ "Стройграніт" передоплатою в сумі 360000,00 грн на виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України позивачем було складено податкову накладну № 1489 від 14 грудня 2017 року (частково) на суму 251993,94 грн, в тому числі ПДВ - 41998,99 грн /а.с. 135 т. 1/ та 27 грудня 2017 року направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з отриманої квитанції № 9281781656 від 29 грудня 2017 року, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами опрацювання СМОКР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТЗЕД: 2517, запропоновано надати пояснення та/або копії документів /а.с. 134 т. 1/.

Так, позивачем 02 березня 2018 року складено та направлено на адресу контролюючого органу повідомлення № 19 з письмовими поясненнями /а.с. 156-159 т. 1/ разом з первинними документами щодо підтвердження реальності здійснення.

Однак, Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 07 березня 2018 року прийнято рішення № 610523/03327339 про відмову в реєстрації податкової накладної від 14 грудня 2017 року № 1489 в ЄРПН з огляду на надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної /а.с. 133 т. 1/.

Не погоджуючись з вищезазначеними рішеннями ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" звернулося до суду з даним позовом про визнання їх протиправними та скасування.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням, судом встановлено наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Як визначено абзацами першим - третім пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Натомість, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Як визначено пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з пунктом 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за №753/30621 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям.

Відповідно до пункту 2 названих Критеріїв моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Пунктом 6 Критеріїв визначено, що моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпункті 2 цього пункту, - реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" від 29 березня 2017 року № 190 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Комісія ДФС не може відмовити платнику податків у розгляді додаткових письмових пояснень та/або копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування , якщо такі пояснення та/або копії документів подано платником податку до органу Державної фіскальної служби за основним місцем обліку не пізніше строку, визначеного підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

01 січня 2018 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07 грудня 2017 року №2245-VIII, яким з Податкового кодексу України виключено пункт 74.2 статті 74, а пункт 201.16 статті 201 викладено у такій редакції: "Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України".

При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, 19 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:

1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладно та/або розрахунку коригування;

2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого) або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено є повноваженням ДФС.

Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних № 1475, № 1476, № 1477, № 1478 від 10 грудня 2017 року, № 1479, № 1480 від 11 грудня 2017 року та № 1489 від 14 грудня 2017 року критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567, а саме, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2517.

Однак, наведене формулювання, на переконання суду, є грубим порушенням принципу обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, адже у квитанціях не зазначено конкретного та чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Так, відповідачем ні у повідомленні про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, ані у відзиві на позов не обґрунтовано у чому саме полягала невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2517.

З урахуванням наведеного, суд вказує на безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних як передумови прийняття відповідних рішень Комісії Державної фіскальної служби, оскільки у квитанціях № 9278537581, № 9278477298, № 9278660736, № 9278655920, № 9278809486, № 9278495172 від 27 грудня 2017 року та № 9281781656 від 29 грудня 2017 року не вказано ані конкретного критерію (відповідного підпункту пункту шостого) оцінки ступеня ризику, ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567.

Разом з тим, позивачем після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних було направлено на адресу фіскального органу повідомлення з поясненнями та копіями відповідних документів на підтвердження реальності здійснення відповідних операцій.

Слід зазначити, що відповідачами не надано належних і допустимих доказів наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної та рішення щодо відмови у її реєстрації. При цьому, відповідачами не надано жодних пояснень, з яких підстав податковий орган дійшов висновку, що наведені у податковій накладній позивача обсяги постачання не відповідають обсягам придбання, не зазначено, які саме документи мав надати позивач задля реєстрації податкової накладної.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Враховуючи викладене, суд вважає, що невиконання ДФС України законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості спірного рішення як акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Суд враховує, що дії платника податків зі складення податкової накладної за фактом отримання оплати та відвантаження товарів відповідають вимогам статей 185, 187 Податкового кодексу України щодо визначення першої з подій, з настанням якої у постачальника виникає обов`язок скласти податкову накладну.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про наявність у позивача достатніх підстав для складення та здійснення реєстрації податкових накладних № 1475 від 10 грудня 2017 року, № 1476 від 10 грудня 2017 року, № 1477 від 10 грудня 2017 року, № 1478 від 10 грудня 2017 року, № 1479 від 11 грудня 2017 року, № 1480 від 11 грудня 2017 року, № 1489 від 14 грудня 2017 року.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних № 1475 від 10 грудня 2017 року, № 1476 від 10 грудня 2017 року, № 1477 від 10 грудня 2017 року, № 1478 від 10 грудня 2017 року, № 1479 від 11 грудня 2017 року, № 1480 від 11 грудня 2017 року, № 1489 від 14 грудня 2017 року в ЄРПН.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про передчасність та необґрунтованість спірних рішень, у зв`язку з чим їх належить визнати протиправними та скасувати, а позов ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр" в цій частині задовольнити.

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом обрано лише відповідність таких накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних № 1475 від 10 грудня 2017 року, № 1476 від 10 грудня 2017 року, № 1477 від 10 грудня 2017 року, № 1478 від 10 грудня 2017 року, № 1479 від 11 грудня 2017 року, № 1480 від 11 грудня 2017 року, № 1489 від 14 грудня 2017 року, складених ПрАТ "Рижівський гранітний кар`єр".

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та ураховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 26 894,00 грн, а позов підлягає задоволенню, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 26 894,00 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Приватного акціонерного товариства "Рижівський гранітний кар`єр" (код ЄДРПОУ 03327339, юридична адреса: вул. Горького, 151, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800) до Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, юридична адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053), Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639, юридична адреса: вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014), Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831, юридична адреса: вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України № 596608/03327339 від 16 лютого 2018 року, № 596609/03327339 від 16 лютого 2018 року, № 596610/03327339 від 16 лютого 2018 року, № 597724/03327339 від 19 лютого 2018 року, № 597725/03327339 від 19 лютого 2018 року, № 598409/03327339 від 20 лютого 2018 року, № 610523/03327339 від 07 березня 2018 року про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1475 від 10 грудня 2017 року, № 1476 від 10 грудня 2017 року, № 1477 від 10 грудня 2017 року, № 1478 від 10 грудня 2017 року, № 1479 від 11 грудня 2017 року, № 1480 від 11 грудня 2017 року, № 1489 від 14 грудня 2017 року виписані та подані на реєстрацію Приватним акціонерним товариством "Рижівський гранітний кар`єр".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України на користь Приватного акціонерного товариства "Рижівський гранітний кар`єр" витрати зі сплати судового збору в розмірі 26 894,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України № 2147-VIII від 03 жовтня 2017 року).

Повне рішення складено 11 листопада 2019 року.

Суддя С.О. Удовіченко

Дата ухвалення рішення07.11.2019
Оприлюднено12.11.2019

Судовий реєстр по справі —440/3185/19

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 07.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Рішення від 07.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 26.09.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні