Рішення
від 27.05.2019 по справі 826/16390/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

27 травня 2019 року № 826/16390/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Донця В.А., секретар судового засідання Сом П.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

за участю представників:

позивача - адвокат Блажко Р.П.;

відповідача - Борисевич Д.В.

Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" звернулось до суду з позовом про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 22.06.2018 №№0007271405, 0007281405.

Ухвалами суду: від 16.10.2018 - відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, від 22.02.2019 - закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду. Під час розгляду справи оголошувалась перерва для надання сторонами додаткових пояснень. Судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що податкові повідомлення-рішення підлягають визнанню протиправними та скасуванню, оскільки оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень були прийняті за результатами фактичних перевірок інших суб`єктів господарювання, а не позивача, позивач не здійснював розрахункових операцій у місцях проведення фактичних перевірок, підприємство позивача не несе відповідальності за дії розповсюджувачів державних лотерей, реєстратори розрахункових операцій не застосовуються при продажі білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок.

Відповідач проти позову заперечив, обґрунтовуючи доводи тим, що фактичні перевірки проведено за місцем фактичного провадження діяльності Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея", фактичні перевірки проведено у місці розташування господарських або інших об`єктів права власності підприємства позивача, внаслідок чого контролюючим органом правомірно визначено штрафні (фінансові) санкції саме позивачу.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено.

Посадовими особами Головного управління ДФС у Закарпатській області на підставі наказів Головного управління ДФС у Закарпатській області від 30.05.2018 №№942, 943 та направлень від 31.05.2018 відповідно №№1515/14-05, 1516/14-05 та №№ 1517/14-05, 1518/14-05 проведено фактичну перевірку пунктів розповсюдження лотерей, що розташовані відповідно за адресами: м. Ужгород, вул. Станційна, 2 "Золотий Кубок" (в адмінприміщенні автостанції "Ужгород") та м. Ужгород, площа Кирила і Мефодія, 4 "Національна Лотерея" з питань дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, дотримання норм чинного законодавства у сфері трудових відносин.

За результатами перевірок, Головним управлінням ДФС у Закарпатській області складено акти фактичних перевірок від 11.06.2018 №№0302/16/2810/РРО/24940541, 0303/16/2810/РРО/24940541.

Під час перевірки господарської одиниці, розташованої за адресою: м. Ужгород, вул. Станційна, 2, перевіряючими встановлено, що ТОВ "Зет Вест" орендує приміщення згідно з договором оренди нежитлового приміщення від 01.05.2018 №245, укладеного з ТОВ "Закарпатавтотранс" (ідентифікаційний код 03113934), за вказаною адресою здійснюється розповсюдження державних лотерейних білетів миттєвих лотерей "Золотий кубок" та "Лото Платинум" Луговим Романом Олександровичем, який здійснює діяльність на підставі договору субдоручення від 08.05.2018 №135 ЗВ на розповсюдження державних лотерей з ТОВ "Зет Вест", яке здійснює діяльність від імені Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" (ідентитфікаційний код 24940541) на підставі договору доручення №2018/02 від 10.04.2018 і є його повіреним згідно договору доручення від 10.04.2018 №2019/02. ОСОБА_1 отримані готівкові кошти від гравця лотереї в сумі 50,00 грн. для зарахування їх на картку, за допомогою якої є можливим участь в миттєвих лотереях та здійснення ставок в електронній формі через термінал самообслуговування. Дані готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій не проводились, відповідний розрахунковий документ не видавався.

Під час перевірки господарської одиниці, розташованої за адресою: м. Ужгород, площа Кирила і Мефодія, 4, перевіряючими встановлено, що розповсюдженням лотерейних білетів миттєвих лотерей "Золотий кубок" від імені Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" (ідентифікаційний код 24940541) займається ОСОБА_2 , якою в ході перевірки від гравця лотереї отримано готівку в сумі 50,00 грн. для зарахування коштів на картку, за допомогою якої в подальшому проводиться участь у миттєвих лотереях та роблять ставки в електронній формі. Готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій не проводились, відповідний розрахунковий документ не видавався.

Актами перевірок від 11.06.2018 №№0302/16/2810/РРО/24940541, 0303/16/2810/РРО/24940541 зафіксовано порушення Підприємством з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" вимог пунктів 1, 2 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 №265/95-ВР.

На підставі акта фактичної перевірки від 11.06.2018 №0302/16/2810/РРО/24940541 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби прийнято податкове повідомлення-рішення від 22.06.2018 №0007271405, яким до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в розмірі 1,00 грн.

На підставі акта фактичної перевірки від 11.06.2018 №0303/16/2810/РРО/24940541 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби прийнято податкове повідомлення-рішення від 22.06.2018 №0007281405, яким до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" за порушення законодавства про патентування, за порушення норм регулювання обігу готівки та про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в розмірі 1,00 грн.

Не погоджуючись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями від 22.06.2018 №№0007271405, 0007281405 позивач звертався зі скаргою до ДФС України, за наслідками розгляду якої рішенням про результати розгляду скарги від 31.08.2018 №28266/6/99-99-11-03-0125 податкові повідомлення-рішення від 22.06.2018 №№0007271405, 0007281405 залишено без змін, скаргу Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" - без задоволення.

Не погоджуючись з визначеними штрафними (фінансовими) санкціями, позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спір, суд виходить з такого.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 №265/95-ВР (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), дія якого поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до положень пунктів першого та другого статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані: 1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; 2) видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

У той же час, з матеріалів судової справи вбачається, що позивач є оператором державних лотерей, зокрема, лотерей "Золотий кубок" та "Лото Платинум" та має ліцензію на здійснення діяльності з випуску та проведення лотерей серії АВ №446756, видану 02.09.2013 Міністерством фінансів України.

Розповсюдження державних лотерей, які випускаються позивачем, здійснюють розповсюджувачі державних лотерей на підставі договорів доручення/субдоручення та за наявності посвідчення, виданого оператором (Підприємством з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея") відповідно до Закону України "Про державні лотереї в Україні".

На території м. Ужгород (вул. Станційна, 2 та площа Кирила і Мефодія, 4) право на розповсюдження державних лотерей оператора Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея", в тому числі, лотерей "Золотий кубок" та "Лото Платинум" позивач надав Товариствам з обмеженою відповідальністю "Зет Вест" та "Спорт-Лото", відповідно, уклавши з ними два окремих договори доручення на розповсюдження державних миттєвих лотерей.

Так, відповідно до підпункту 3.2.3. пункту 3.2. договорів доручення на розповсюдження державних миттєвих лотерей №1730/02 від 12.11.2016 та №2018/02 від 10.04.2018, розповсюджувачі, відповідно ТОВ "Спорт-Лото" та ТОВ "Зет Вест" мають право передавати надані цими договорами повноваження з розповсюдження лотерей третім особам (фізичним особам) за згодою довірителя (Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея"), шляхом укладення договорів субдоручення.

На підставі зазначеного пункту, ТОВ "Спорт-Лото" та ТОВ "Зет Вест" відповідно 01.04.2018 та 08.05.2018 передали право на розповсюдження державних лотерей фізичним особам відповідно ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , уклавши з ними відповідні договори субдоручення на розповсюдження державних лотерей відповідно №6255/1С/л та № НОМЕР_1 .

Позивач як оператор державних лотерей видав фізичним особам-розповсюджувачам посвідчення, після отримання яких такі особи на підставі частини третьої статті 9 Закону України "Про державні лотереї в Україні" отримали право здійснювати розповсюдження державних лотерей.

Відповідно до пункту четвертого статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при продажу, зокрема, білетів державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється у режимі реального часу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Таким чином, оскільки лотереї "Золотий кубок" та "Лото Платинум" є державними лотереями, продаж білетів яких здійснюється через електронну систему прийняття ставок, фізичні особи-розповсюджувачі правомірно не використовували реєстратори розрахункових операцій та/або розрахункові книжки під час продажу відповідних білетів.

За приписами пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до Закону України "Про державні лотереї в Україні" оператор державних лотерей та розповсюджувач державної лотереї є двома відокремленими один від одного суб`єктами лотерейного ринку, та лише діяльність оператора лотерейного ринку підлягає ліцензуванню. Відносини між оператором державних лотерей та розповсюджувачем державної лотереї виникають та існують на підставі договору, що відповідає нормам чинного законодавства.

Саме у зв`язку з тим, що за законодавством діяльність фізичних осіб-розповсюджувачів відокремлена від діяльності оператора державних лотерей, на території м. Ужгород ( вул . Станційна , 2 та площа Кирила і Мефодія, 4) право на розповсюдження державних лотерей оператора (Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея"), в тому числі лотерей "Золотий кубок" та "Лото Платинум", позивач надав ТОВ "Зет Вест" та ТОВ "Спорт-Лото", які в свою чергу уклали договори з фізичними особами-розповсюджувачами та здійснюють організацію розповсюдження лотерей Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" на підставі таких договорів.

Саме ТОВ "Зет Вест" та ТОВ "Спорт-Лото", а не Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" обирали місця розташування пунктів розповсюдження. Позивач не мав відокремлених підрозділів у місцях проведення фактичної перевірки. Саме ТОВ "Зет Вест" та ТОВ "Спорт-Лото", а не Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея", встановлювали за свій рахунок у пунктах розповсюдження лотерейні термінали самообслуговування та обладнання, необхідне для розповсюдження лотерей. Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" не реалізовує та не приймає ставки від гравців за місцями проведення фактичної перевірки. Натомість Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" лише одержує частину виручки від розповсюдження білетів державних лотерей (виручку за вирахуванням сум, що були витрачені на виплату призів, сум перерахованого військового збору та відсотку винагороди розповсюджувачів). Тобто, розрахунки між розповсюджувачами та гравцями існують окремо від розрахунків між розповсюджувачами та Підприємством з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея".

З викладеного вбачається, що Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея", ТОВ "Зет Вест" та ТОВ "Спорт-Лото", а також фізичні особи, яким ТОВ "Зет Вест" та ТОВ "Спорт-Лото" передали право на розповсюдження білетів державних лотерей "Золотий кубок" та "Лото Платинум" на підставі договорів субдоручення, є окремими платниками податків для цілей податкового контролю.

З огляду на встановлені обставини, суд доходить висновку, що оскільки відносини між оператором державних лотерей та розповсюджувачем державної лотереї виникають на підставі договорів, а також те, що договори між ТОВ "Зет Вест" та ОСОБА_1 та між ТОВ "Спорт-Лото" та ОСОБА_2 передбачають індивідуальну відповідальність фізичних осіб-розповсюджувачів за порушення законодавства, якщо такі були, та виключають відповідальність оператора лотереї за допущені ними порушення, то позивач не несе відповідальності за порушення податкового законодавства допущені фізичними особами-розповсюджувачами.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку про протиправність застосування до Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" сум штрафних (фінансових) санкцій податковими повідомленнями-рішеннями від 22.06.2018 №№0007271405, 0007281405. Відповідно позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Доходячи такого висновку, судом також враховано письмовий доказ - паспорт "Програмного комплексу забезпечення проведення державних лотерей" RIVERLOT (0414.ПС), відповідно до якого програмний комплекс складається центрального програмного комплексу фінансової звітності та технічного моніторингу, центрального програмного комплексу управління локального програмного комплексу. Представник позивача пояснив, що локальний програмний комплекс розміщується у розповсюджувачів державних лотерей та використовується для обслуговування користувачів, зокрема, для прийому даних від лотерейних терміналів. Для забезпечення роботи локального комплексу використовуються модулі управління картками гравців, модуль управління терміналами, модуль управління касовими операціями. Алгоритм, за яким відбувається Опроцедура придбання електронних білетів державних лотерей: внесення коштів гравцем в касу розповсюджувача; отримання картки гравця з інформацією про внесені в касу кошти, які гравець може використовувати для гри; придбання гравцем державної лотереї за допомогою лотерейного терміналу; отримання до доступу до електронної лотереї. Отже, слід погодитись з доводами представника позивача, що зважаючи на особливість функціонування програмного комплексу, висновок контролюючого органу про здійснення позивачем розрахункових операцій, що зафіксовані в актах перевірки, є помилковим.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн. Згідно з підпунктом першим пункту третього частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору складає 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 1762,00 грн. Відтак, присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає судовий збір у розмірі 1762,00 грн.

Керуючись статтею 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 22 червня 2018 року №0007271405 та від 22 червня 2018 року №0007281405.

Стягнути на користь Підприємства з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби.

Позивач - Підприємство з 100% іноземними інвестиціями "Українська Національна Лотерея" (ідентифікаційний номер 24940541, місцезнаходження: 02098, місто Київ, вулиця Юрія Шумського, будинок 1-Б, офіс 110).

Відповідач - Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби (ідентифікаційний код 39440996, місцезнаходження: 04119, місто Київ, вулиця Дегтярівська, будинок 11г).

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" передбачено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Повний текст рішення складено 07 листопада 2019 року.

Суддя В.А. Донець

Дата ухвалення рішення27.05.2019
Оприлюднено11.11.2019

Судовий реєстр по справі —826/16390/18

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 19.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Постанова від 19.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 27.05.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 22.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні