РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2019 року м.Одеса справа №815/5237/19
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А..
за участі : секретаря Ягенської К.О., представників: позивача Пісніченко І.І., відповідача Бессараба В.В. , Кресюн В.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Комунального підприємства "Красноокнянський комунальник" про вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації устаткування підвищеної небезпеки та проведення робіт,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області до Комунального підприємства Красноокнянський комунальник про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповідача шляхом зобов`язання його повністю зупинити експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки: КТП-295 (100кВа), КТП-228 (250кВа) (розміщених за адресою вул. 8-го Березня, смт. Красні Окни, Красноокнянський район, Одеська область), КТП-225 (250кВа) (розміщеної за адресою вул. Базарна, смт. Красні Окни, Красноокнянський район, Одеська область); роботи на висоті понад 1,3 метра; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В; роботи в колодязях, траншеях, котлованах, колекторах, замкнутому просторі; роботи з експлуатації і ремонту водозбірних споруд.
Позовні вимоги позивач мотивує тим, що відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 02.08.2019 №1442 у період з 06.08.2019 року по 07.08.2019 року посадовими особами Головного управління було проведено позапланову перевірку КП Красноокнянський комунальник з метою перевірки повноти і якості виконання суб`єктом господарювання припису виданого за результатом проведення планової перевірки з 12.12.2018 року по 17.12.2018 року. Під час проведення перевірки виконання припису від 17.12.2018 року встановлено, що частина порушень, виявлених під час планового заходу, була усунута, але не в повному обсязі, а саме з 35 пунктів раніше виданого припису усунуто 31, про що надані підтверджуючі документи, та 4 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки не усунені і створюють загрозу життю та здоров`ю людей. У зв`язку з чим, позивач звернувся до суду із зазначеним позовом з метою недопущення спричинення шкоди чи здоров`ю людей шляхом застосування до відповідача заходів реагування у порядку ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Представник відповідача надав до суду письмовий відзив, який мотивований тим що, КП Красноокнянський комунальник створено 01.08.2011 року рішенням сесії Красноокнянської (Окнянської) селищної ради №105-У1 від 10.06.2011 року та за Актом приймання-передачі від 10.06.2011 року КП Красноокнянський комунальник передано майно на праві господарського відання, у якому відсутнє устаткування підвищеної небезпеки: КТП-295 (100кВа), КТП-228 (250кВа), КТП-225 (250кВа), що також не знаходиться на балансі селищної ради. Роботи в колодязях, траншеях, котлованах, колекторах, замкнутому просторі не проводяться, так як такі на обліку відсутні; глибина робіт при проведенні ремонту та обслуговування - відкриті лінії з глибиною до 1 метра. Також КП Красноокнянський комунальник здійснює заходи щодо усунення порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, зокрема 24.09.2019 року звернулося з клопотанням до ВТР РЕМ ТДОД щодо укладення договору на обслуговування КТП-295 (100кВа), КТП-228 (250кВа), КТП-225 (250кВа), підготувало пакет документів для одержання дозволу на спроможність експлуатувати КТП-295 (100кВа), КТП-228 (250кВа), КТП -225 (250кВа), організувало проведення навчання та перевірки знань працівників ОСОБА_2 та ОСОБА_3 по обслуговуванню та експлуатації устаткування підвищеної небезпеки.
Ухвалою суду від 09.09.2019 року відкрито провадження у справі та вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом (повідомленням) сторін.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та наявності підстав для його задоволення.
Судом встановлено, що головним державним інспектором Подільського відділу нагляду в промисловості Пасаітою К.О. в період з 12.12.2018 року по 17.12.2018 року проведено планову перевірку КП Красноокнянський комунальник щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки та щодо виявлених порушень виданий припис №15/14.7/03-1407-2280 від 17.12.2018 року, та встановлений термін усунення кожного з них (а.с.13-16). Даний припис отримано директором КП Красноокнянський комунальник Бессараба В.В. 17.12.2018 року, що підтверджується її підписом на вказаному приписі.
Листом №20 від 15.02.2019 року відповідач просив перенести виконання окремих пунктів припису до 17.03.2019 року (а.с.17).
Також судом встановлено, що відповідно до наказу ГУ Держпраці в Одеській області від 02.08.2019 №1442 (а.с.18) у період з 06.08.2019 року по 07.08.2019 року посадовими особами Головного управління було проведено позапланову перевірку КП Красноокнянський комунальник з метою перевірки повноти і якості виконання суб`єктом господарювання припису №15/14.7/03-1407-2280 від 17.12.2018 року виданого за результатом проведення планової перевірки з 12.12.2018 року по 17.12.2018 року.
За результатами позапланової перевірки був складений акт від 07.08.2019 року №15/14.7/03-945 (а.с.20-23), яким встановлено що частина порушень, виявлених під час планової перевірки, була усунута, а саме з 35 пунктів раніше виданого припису 4 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки відповідачем не усунені і створюють загрозу життю та здоров`ю людей:
1) встановленим порядком не отриманий в органі Держпраці дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме:
- устаткування напругою вище 1000 В (КТП-295 (100 кВа), КТП-225 (250кВа), КТП-288 (250кВа);
2) не надана декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на виконання робіт підвищеної небезпеки та машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:
- роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В;
- роботи в колодязях, траншеях, котлованах, колекторах, замкнутому просторі;
- роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метр;
- експлуатація і ремонт водозбірних споруд;
3) не забезпечена необхідна кількість електротехнічних працівників;
4) відсутні електрозахисні засоби для обслуговування електроустановок, а також засоби індивідуального захисту, а саме:
вище 1000 В
- ізольована штанга (оперативна) - 2 шт.;
- показчик напруги - 1 шт.;
- діелектричні рукавички - 1 пара;
- плакати і знаки безпеки (переносні) - комплект;
до 1000 В
- показчик напруги - 2 шт.;
- електровимірювальні кліщі - 1 шт.;
- діелектричні рукавички - 2 пари;
- діелектричні калоші - 1 пара;
- інструмент з ізольованими рукоятками - 1 комплект;
- захисні каски - 1 шт. на кожного електротехнічного працівника;
- респіратори - 2 шт.;
- захисні окуляри - 2 пари.
Примірник Акту перевірки від 07.08.2019 року №15/14.7/03-945 отриманий директором КП Красноокнянський комунальник Бессараба В.В . 07.08.2019 року, що підтверджується її підписом на вказаному акті.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються Законом України Про охорону праці від 14.10.1994р. №2694-XII, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V).
Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до ст. 38 Закону України Про охорону праці , державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №96 (далі - Положення №96 ) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику, зокрема, у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пункт 7 Положення №96 передбачає, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 року №84 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, у пункті 1 якого зазначено, що Головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Підпунктом 16 п. 4 Положення №96 визначені повноваження Держпраці щодо здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Стаття 27 Закону України Про охорону праці визначає, що нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов`язкові для виконання.
Згідно з ч.5 ст.4 Закону №877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання допускається виключно за рішенням суду.
Так, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877-V).
Відповідно до ч.1 ст. 6 Закону №877-V, підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року №1107 затверджено Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - Порядок).
Відповідно до Додатків 2, 3 до Порядку (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 48), устатковання напругою понад 1000 В відноситься до устатковання підвищеної небезпеки (п.8 Додатку 3 до Порядку).
До видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці відносяться, зокрема, експлуатація і ремонт водозбірних споруд; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра; роботи в колодязях, траншеях, котлованах, колекторах, замкнутому просторі; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та в зонах дії струму високої частоти (п.3, 6, 8, 16 Додатку 6 до Порядку (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 48)).
При цьому декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці необхідна для виконання робіт в колодязях, траншеях, котлованах незалежно від глибини таких колодязів, траншей, котлованів.
Судом встановлено, що відповідно до вимог Конвенції міжнародної організації праці №81,ратифікованої 08.09.2014 р., ст. 39 Закону України Про охорону праці , ст. 6 Закону №877-V, відсутністю листів виконання суб`єктом господарювання пунктів приписів в повному обсязі та доповідної записки начальника Подільського відділу нагляду в промисловості від 30.07.2019 року, ГУ Держпраці в Одеській області призначено проведення позапланової перевірки КП Красноокнянський комунальник щодо повноти і якості виконання суб`єктом господарювання припису №15/14.7/03-1407-2280 від 17.12.2018 року.
Припис №15/14.7/03-1407-2280 від 17.12.2018 року про порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки КП Красноокнянський комунальник до суду не оскаржувався.
Актом перевірки від 07.08.2019 року №15/14.7/03-945 встановлено чотири порушення, які відповідачем (на момент проведення перевірки з 06.08.2019 по 07.08.2019 року) не усунені та відповідно створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідачем надано додаткові докази, що підтверджують вчинення відповідних дій щодо усунення вказаних порушень, встановлених Актом перевірки від 07.08.2019 року №15/14.7/03-945, а саме: договори з ДП Чорноморський експертно-технічний центр Держпраці від 21.10.2019 року №01759 щодо експертного обстеження силових трансформаторів та проведення позачергового техпосвідчення електрообладнання кабельного вводу; №01758 щодо розробки паспортів КТП-295, КТП-228, КТП-225, силових трансформаторів, заземлюючих пристроїв, повітряних ліній 10кВ; №01756 щодо експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації обладнання підвищеної небезпеки, разом з протоколами узгодження договірної вартості надання послуг по договорам, актами приймання-передачі наданих послуг та рахунками-фактури (а.с.89-106).
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом (ст. 43 Конституції України).
Отже, саме людина, її життя і здоров`я, зокрема визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Кожен громадянин повинен бути забезпечений безпечними для його життя і здоров`я умовами праці.
Недотримання правил у сфері промислової безпеки, охорони праці може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушуватиме конституційно закріплені права людей, зокрема тих, які працюють на електроустановках, та, окрім того, створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють на підприємствах, установах, організаціях, які обслуговуються такими електроустановками.
Положення ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантують, що право кожного на життя охороняється законом та обов`язок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обов`язком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, прав і свобод, визначених в Конвенції.
Таким чином, недотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки й високий ступінь небезпеки, зазначених в акті перевірки порушень, свідчать, що наявність зазначених порушень є реальним ризиком виникнення надзвичайних ситуацій та створює загрозу життю та здоров`ю працівників (робітників).
Суд додатково зазначає, що відповідно до ч.5 ст.4 Закону №877-V, відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці та промислової безпеки, викладені у розділі V акту перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 07.08.2019 року №15/14.7/03-945, відповідачем не усунуті, та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, а тому підлягають задоволенню.
У п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 1 ст. 73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень, з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
У даній справі відсутні витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому, жодні витрати не підлягають стягненню.
Керуючись ст.ст.9, 73, 77, 139, 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Держпраці в Одеській області до Комунального підприємства "Красноокнянський комунальник" задовольнити.
Застосувати до Комунального підприємства "Красноокнянський комунальник" (код ЄДРПОУ 35581810, розташований за адресою: 67900, Одеська область, Красноокнянський район, смт.Красні окна, вул. Горького, буд. 8) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання повністю зупинити експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки: КТП-295 (100кВа), КТП-228 (250кВа) (розміщених за адресою вул. 8-го Березня, смт. Красні Окни, Красноокнянський район, Одеська область), КТП -225 (250кВа) (розміщеної за адресою вул. Базарна, смт. Красні Окни, Красноокнянський район, Одеська область); роботи на висоті понад 1,3 метра; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В; роботи в колодязях, траншеях, котлованах, колекторах, замкнутому просторі; роботи з експлуатації і ремонту водозбірних споруд.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлено 11.11.2019 року.
Суддя Е.А. Іванов
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2019 |
Оприлюднено | 13.11.2019 |
Номер документу | 85570131 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні