Рішення
від 10.11.2019 по справі 540/2100/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2100/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області (далі відповідач, УПЗСН), в якому просить:

- визнати протиправними дії відповідача щодо ненадання позивачу пільг на оплату житлово-комунальних послуг, як учаснику бойових дій;

- зобов`язати відповідача призначити ОСОБА_1 пільги зі сплати комунальних послуг, як учаснику бойових дій, за адресою: АДРЕСА_1 .

Ухвалою від 11.10.2019 року у справі відкрите спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (письмовоме провадження).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач, будучи учасником бойових дій, 14.08.2019 року звернувся до відповідача із заявою про надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг та надав повний пакет документів для призначення пільг. 22.08.2019 року звернення позивача розглянуто, у наданні пільг відмовлено. Відмова відповідача мотивована тим, що позивач є військовослужбовцем контрактної служби і знаходиться в розпорядженні військового формування, за місцем реєстрації він відсутній, житлово-комунальними послугами не користується, а тому відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на послуги, якими позивач не користується є, на думку відповідача, нецільовим використанням бюджетних коштів. Посилаючись на норми Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 року № 117, позивач вважає відмову відповідача протиправною та просить зобов`язати УПСЗН призначити ОСОБА_1 пільги зі сплати комунальних послуг як учаснику бойових дій за адресою: АДРЕСА_1 .

20.10.2019 року відповідач надіслав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнає з наступних підстав. Відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 12.12.2017 року № 2567/0/111-17/201 органи соціального захисту населення мають право за кошти державного бюджету відшкодовувати організаціям-надавачам послуг кошти за надані пільги з оплати житлово-комунальних послуг учасникам бойових дій та членам їх сімей за умови, якщо такі особи перебувають на обліку в ЄДАРП за зареєстрованим місцем проживання. Відповідно до наданого позивачем пакету документів до УПСЗН Великоолександрівської РДА 24.05.2019 року його взято на облік, як учасника б,ойових дій та внесено відповідні відомості в Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги. Відповідно до довідки ТОВ "Херсонська обласна ЕК" позивачу надаються пільги за користуванням електроенергією згідно чинного законодавства з травня 2019 року по жовтень 2019 року. Відповідно до довідки Великоолександрівського підприємства "Комсервіс" від 21.10.2019 року № 104 ОСОБА_1 не є абонентом з послуг по централізованому водопостачанню та збиранню та вивезенню твердих побутових відходів (відсутня заява), пільгами не користується. Відповідно до довідки ПАТ "Херсонрегіонгаз" від 25.10.2019 року № 191025/08 з 24.05.2019 року відкрита пільга за категорією "учасник бойових дій" ОСОБА_1 . Якщо позивач проживає за місцем реєстрації із сім`єю, то для отримання пільг на житлово-комунальні послуги йому необхідно надати довідку з місця служби про те, що він не проживає на території частини та не отримує пільги за місцем проходження військової служби відповідно до Порядку надання пільг, компенсацій і гарантій працівникам бюджетних установ, військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, затвердженого постановою КМУ № 426 від 31.03.2003 року, а УПЗСН необхідно провести обстеження умов проживання його сім`ї. На підставі цих документів позивач та члени його родини зможуть отримувати пільги па житлово-комунальні послуги за місцем реєстрації. З огляду на викладене, просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 263 КАС України визначено, що суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Заявами по суті справи є позов та відзив.

Таким чином, суд розглядає адміністративну справу у письмовому провадженні без повідомлення її учасників.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.

Так, відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 від 06.05.2019 року ОСОБА_1 є учасником бойових дій.

14.08.2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг.

22.08.2019 року УПСЗН відмовило позивачу у наданні пільг з тих підстав, що ОСОБА_1 є військовослужбовцем контрактної служби і знаходиться в розпорядженні військового формування, за місцем реєстрації він відсутній, житлово-комунальними послугами не користується, а тому для відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг на послуги позивачу слід звернутись до Великоолександрівської селищної ради.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно зістаттею 22 Конституції Україниправа і свободи людини і громадянина, закріплені цієюКонституцією, не є вичерпними. Конституційні права та свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Відповідно дост. 2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 року № 2011-XIIніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (далі - Закон № 2011-XII).

Згідно зіст. 4 Закону № 2011-XIIзабезпечення виконання цьогоЗакону, інших нормативно-правових актів щодо соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей покладається на органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до пунктів 4 - 6 ч. 1ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"від 22.10.1993 року № 3551-XII учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються пільги за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством, знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання, знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.

Пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4 - 6 цієї статті, надаються учасникам бойових дій та членам їх сімей, що проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього.

Враховуючи вищезазначені норми права, а також встановлені у справі обставини, позивач, як учасник бойових дій, та члени його сім`ї, мають право на пільги, передбачені пунктами 4 - 6 ч. 1ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

З метою удосконалення обліку осіб, які мають право на пільги за соціальноюознакою,Кабінет Міністрів України постановою від 29.01.2003 року №117затвердив Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Положення № 117).

Згідно із пунктом 1 Положення № 117 Реєстр осіб, які мають право на пільги - це автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України.

При цьому, пунктом 3 Положення № 117 встановлено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи): організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей; ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків; вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги; надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.

Для включення до Реєстру інформації про пільговика він подає уповноваженому органу копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім`ї на пільги (з пред`явленням оригіналів цих документів), копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, пред`являє паспорт та надає інформацію про характеристику житла та послуги, щодо отримання яких він має пільги та реально ними користується (п. 5 Положення № 117).

У разі зміни місця проживання в межах адміністративно-територіальної одиниці, яку обслуговує уповноважений орган, пільговик або його законний представник повинен повідомити його про це письмово.

У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.

Із наведеного слідує, що позивач набуває право на отримання пільг, встановлених для учасників бойових дій, з моменту отримання відповідного статусу, проте фактична реалізація права на отримання зазначених пільг відбувається шляхом внесення відомостей про пільговика до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Згідно з довідкою відповідача № 1781 від 27.05.2019 року позивач перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як учасники бойових дій відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Також, із аналізу положень п.п. 4-6 ч. 1, ч. 2 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" вбачається, що пільги учасникам бойових дій надаються на "житло".

Визначення поняття "житло" в наведеному Законі відсутнє. Втім, оскільки зазначений вид пільг відноситься до майнових прав особи, суд застосовує норми цивільного законодавства.

Так, ч.ч. 1, 6 ст. 29 Цивільного кодексу України встановлено, що житло - є місце проживання фізичної особи, в якому вона проживає постійно або тимчасово. Фізична особа може мати кілька місць проживання.

Отже, Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" не передбачено обмеження пільги позивача відносно одного місця проживання, а передбачено поняття "житло".

Водночас, суд враховує особливості військової служби за контрактом.

Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", яка кореспондується зі ст. 3 Статуту Внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженим Законом України від 24.03.1999 року № 548-XIV (далі - Статут) передбачено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються законами України, положеннями про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою та визначені статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями (ст. 16 Статуту).

Зазначене підтверджує доводи відповідача стосовно того, що позивач в силу обов`язків служби має проживати поряд з військовою частиною, втім, УПСЗН не враховано, що для військовослужбовців контрактної служби відповідно до статті 199 Статуту встановлений п`ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями, а також відпустки, що передбачає можливість позивача мати кілька місць проживання, кожне з яких відповідає визначенню "житло".

Таким чином, суд вважає протиправною відмову УПСЗН в наданні ОСОБА_1 пільг з підстав його перебування в розпорядженні військового формування та тимчасової відсутності за місцем реєстрації.

Отже, помилковими є твердження відповідача щодо неприпустимості одночасного отримання позивачем пільг на оплату житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації та грошової компенсації за житло, оскільки УПСЗН не надано жодних доказів отримання позивачем компенсації за житло. У свою чергу, право на отримання службового жилого приміщення або на грошову компенсацію за його найм забезпечуються позивачу Державою як дійсному військовослужбовцю, тоді як пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються позивачу Державою, як учаснику бойових дій, та не пов`язані з фактом його служби в Збройних Силах України.

Суд також враховує, що Конституційним Судом України у рішеннях від 06.07.1999 року № 8-рп/99, від 20.03.2002 року № 5-рп/2002 та від 11.10.2005 року № 8-рп/2005 сформовано правову позицію, згідно з якоюКонституція Українивідокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до ст. 17 Конституції Україниперебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо.

Урішенні від 20.03.2002 року № 5-рп/2002 Конституційний Суд України зазначив, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення.

Виходячи із правової позиції Конституційного Суду України та викладених раніше висновків, суд вважає, що обмеження ОСОБА_1 , як учасника бойових дій, у праві на отримання пільг, встановленихЗаконом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"за місцем його реєстрації та проживання сім`ї через припущення відповідача щодо постійного знаходження позивача за місцем дислокації військової частини, є неприйнятним.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідності їх задоволення.

Для ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 з 14.08.2019 року пільги з оплати житлово-комунальних послуг, як учаснику бойових дій, за адресою: АДРЕСА_1 .

За змістом ч.ч. 1, 2ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.ч. 1, 3ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставіКонституції України гарантується.

За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.

Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" ОСОБА_1 звільнений від сплати судового збору, як учасники бойових дій у справах, пов`язаних з порушенням його прав.

Керуючись ст.ст. 9,14,73-78,90,139,242- 246,250,255, 263 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області (код ЄДРПОУ 03198155, 74100, Херсонська область, смт. Велика Олександрівка, вул. Театральна, 11) щодо відмови ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ) у наданні пільг з оплати житлово-комунальних послуг, як учаснику бойових дій.

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області (код ЄДРПОУ 03198155, 74100, Херсонська область, смт. Велика Олександрівка, вул. Театральна, 11) надати ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ) пільги з оплати житлово-комунальних послуг, як учаснику бойових дій, за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Кисильова О.Й.

кат. 112030000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2019
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу85571908
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —540/2100/19

Рішення від 10.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні