ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2019 року м. Черкаси справа № 925/1178/19 Господарський суд Черкаської області у складі головуючої судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Юхименко О.В. за участю представників:
від позивача Татарінова О.С., адвокат,
від відповідача Штанько Н.С., за довіреністю
розглянув у спрощеному позовному провадженні справу
за позовом фізичної особи-підприємця Кредзинського Юрія Яковича
до Управління соціального захисту населення Смілянської районної державної адміністрації
про стягнення 195000 грн 00 коп,
Фізична особа-підприємець Кредзинський Юрій Якович звернувся до господарського суду Черкаської області з позовом до Управління соціального захисту населення Смілянської районної державної адміністрації про стягнення 195000 грн 00 коп заборгованості за договорами на пільгове перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом №38, №39, №40 від 06.06.2019. У позові позивач також просить господарський суд стягнути з відповідача на користь позивача суму сплаченого останнім за подання позову судового збору у розмірі 2925 грн 00 коп.
Ухвалою від 07.10.2019 суд прийняв позовну заяву позивача до розгляду, відкрив провадження у справі та задовольнив клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження. Цією ж ухвалою відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву і всіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
24.10.2019 через канцелярію від відповідача надійшов відзив на позов, у якому відповідач проти позову заперечив, та вказав, що у зв`язку з відсутністю рішення сесії Смілянської районної ради, щодо фінансування перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом за рахунок коштів місцевого бюджету управління здійснити оплату заборгованості у сумі 195000 грн 00 коп за договорами №38 від 06.06.2019, №39 від 06.06.2019, №40 від 06.06.2019 На пільгове перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом - не може виконати з законних на те підстав. Перевезення пільгових категорій населення здійснюється на території об`єднаних територіальних громад Ротмістрівської ОТГ, Балаклеївської ОТГ, Березняківської ОТГ, Тернівської ОТГ, фінансування витрат на пільгове перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом здійснюється за власний рахунок громади відповідно до статей 89, 91, 101, 102 Бюджетного кодексу України та Закону України Про державний бюджет України на 2019 рік . У Статті 89 Бюджетного кодексу України чітко зазначено Видатки, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад. Управління вживало необхідних заходів щодо виділення коштів на фінансування перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом для громадян Смілянського району, за рахунок бюджету громади, направляючи листи до територіальних громад. Так, листом №349/04 від 22.01.2019 до голови Тернівської ОТГ відповідач звернувся з проханням профінансувати у 2019 році ряд програм соціального захисту населення, які раніше фінансувалися з районного бюджету, а саме про проведення компенсаційних виплат на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремим категоріям громадян на суму: 732279,00 грн.; листом №349/04 від 22.01.2019 до голови Ротмістріської ОТГ; листом №349/04 від 22.01.2019 до голови Балаклеївської; листом №349/04 від 22.01.2019 до голови Березняківської ОТГ. Також повторно направлено листи №876/04 від 05.03.2019 до голів Балаклеївської ОТГ, Березняківської ОТГ, Тершвської ОТГ з проханням профінансувати у 2019 році ряд програм соціального захисту населення, які раніше фінансувалися з районного бюджету. Дії позивача, щодо подання позовної заяви управління вважає не правомірними у зв`язку з порушенням ряду нормативних актів, а також договорів укладених між позивачем та відповідачем.
У судовому засіданні 06.11.2019 оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Заслухавши доводи та пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши наявні у справі матеріали, суд
ВСТАНОВИВ:
Між Смілянською районною державною адміністрацією (замовник) та фізичною особою-підприємцем Кредзинським Юрієм Яковичем (перевізник) укладено ряд договорів з перевезення пасажирів на приміському автобусному маршруті загального користування:
31.01.2019 договір №3 з перевезення пасажирів за маршрутом №155 Райлікарня - с.Ротмістрівка ;
30.12.2015 договір №7 з перевезення пасажирів за маршрутом №151 м.Сміла - с.Тернівка ;
30.12.2015 договір №8 з перевезення пасажирів за маршрутом №154 м.Сміла - с.Сердюківка ;
24.02.2017 договір №20 з перевезення пасажирів за маршрутом №152 Райлікарня - с.Теклине ;
02.10.2018 договір №4 з перевезення пасажирів за маршрутом №129 Сміла АС-3 - с.Мале Старосілля .
За умовами зазначених договорів організатор надає перевізникові право на перевезення пасажирів у звичайному режимі руху на приміських маршрутах загального користування, який не виходить за межі території району, рух та зупинки за розкладом відповідно до паспорту маршруту.
06 червня 2019 року між Управлінням соціального захисту населення Смілянської райдержадміністрації (замовник, відповідач у справі) та фізичною особою-підприємцем Кредзинським Юрієм Яковичем (перевізник, позивач у справі) укладено договір №38 на пільгові перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом (далі - договір №38). Предметом договору №38 є відшкодування коштів на транспортні послуги, які надаються перевізником по перевезенню пільгових категорій громадян у відповідності зі статтею 91 Бюджетного кодексу України (перелік категорій осіб, які мають право пільгового проїзду , наведений в додатку 1) на основі договорів на перевезення пасажирів на автомобільному маршруті загального користування між перевізником та Смілянською районною державною адміністрацією №6 від 05.11.2015, №7 від 30.12.2015, №8 від 30.12.2015, №20 від 24.02.2017, №4 від 02.10.2018 за маршрутами №154 м.Сміла - с.Сердюківка , №151 м .Сміла - с.Тернівка , №152 Райлікарня - с. Теклине , №129 ст. ім.Т.Г.Шевченка - с.Мале Старосілля , №155 Районна лікарня - Ротмістрівка .
Відповідно до пункту 2.1.2 договору №38 Замовник зобов`язувався затверджувати акти фактично виконаних обсягів робіт з перевезення окремих пільгових категорій населення району, щомісячно до 5 числа. Порядок розрахунків сторони встановили розділом 3 договору №38, відповідно до якого перевізник до 3 числа місяця, що настає за звітним, надає звіт щодо пільгових перевезень, наданих у минулому місяці. Замовник на підставі розрахунку здійснює перерахування коштів на рахунок перевізника. Фінансування видатків на компенсацію виплат на пільговий період окремих категорій громадян проводиться замовником - розпорядником коштів місцевого бюджету з урахуванням фактично наданих послуг, але не більше від затверджених сум передбачених кошторисом на 2019 рік в сумі 65000 грн 00 коп по мірі надходження коштів з місцевого бюджету. В розрізі маршрутів: №154 м.Сміла - с.Сердюківка 6760,00 грн; №151 м.Сміла - с.Тернівка 10524,00 грн; №152 Райлікарня - с.Теклине 12890,00 грн; №129 ст.ім.Т.Г.Шевченка - с.Мале Старосілля 24712,00 грн, №155 Районна лікарня - Ротмістрівка 10114,00 грн. До п`ятого числа місяця, наступних за звітним, між сторонами погоджується акт звірки за надані послуги за формою 3 пільга .
Договір вступає в силу 01.06.2019 і діє до 30.06.2019, а в частині проведення розрахунків до повного їх виконання. Закінчення строку цього договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії цього договору (пункти 7.1-7.2 договору №38).
У додатку №1 до договору №38 сторони погодили, що безкоштовний проїзд у приміських автобусах, що здійснюють пільгові перевезення пасажирів за рахунок коштів місцевого бюджету у 2019 році надається особам, які зазначені у даному переліку.
У додатку №2 до договору №38 сторонами було узгоджено графіки руху автобусів перевізника за визначеними маршрутами.
У додатку №3 до договору №38 перелічені посадові особи, уповноважені Смілянською РДА здійснювати контроль за роботою автобусів на маршрутах, відповідно до умов договору.
Між позивачем та відповідачем були підписані акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги (Форма №3-пільга) на автобусних маршрутах №129 м.Сміла - с.Старосілля , №151 м.Сміла - с.Тернівка , №152 м.Сміла - с.Теклине , №154 м.Сміла с.Сердюківка , №155 м.Сміла - с.Ротмістрівка . Акти звіряння розрахунків фактично виконаних обсягів робіт складених станом на 01.07.2019 підписані відповідачем, як головним розпорядником коштів місцевого бюджету без зауважень та застережень.
Також, 06 червня 2019 року між Управлінням соціального захисту населення Смілянської райдержадміністрації (замовник, відповідач у справі) та фізичною особою-підприємцем Кредзинським Юрієм Яковичем (перевізник, позивач у справі) було укладено аналогічні договори: №39 та №40 на пільгове перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом, предметом цих договорів є відшкодування коштів на транспортні послуги, які надаються перевізником по перевезенню пільгових категорій громадян по тих самих автомобільних маршрутах, що і договір №38 від 06.06.2019, з аналогічним розміром відшкодування - 65000,00 грн по кожному договору окремо та які передбачають такий самий порядок розрахунків за надані позивачем послуги.
Строк дії договору №39 від 06.06.2019 сторонами встановлений з 01.07.2019 до 31.07.2019, термін дії договору №40 від 01.08.2016 з 01.08.2019 до 31.08.2019.
У додатку №1 до договорів №39 та №40 сторони погодили, що безкоштовний проїзд у приміських автобусах, що здійснюють пільгові перевезення пасажирів за рахунок коштів місцевого бюджету у 2019 році надається особам, які зазначені у даному переліку.
У додатку №2 до договорів №39 та №40 сторонами було узгоджено графіки руху автобусів перевізника за визначеними маршрутами.
У додатку №3 до договорів №39 та №40 перелічені посадові особи, уповноважені Смілянською РДА здійснювати контроль за роботою автобусів на маршрутах, відповідно до умов договору.
На виконання умов договорів №39 та №40 позивачем подано відповідачу розрахунки фактичних видатків на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян на автотранспорті приміського сполучення по Смілянському району 2019 року за липень та серпень 2019 року.
Між позивачем та відповідачем були підписані акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги (Форма №3-пільга) на автобусних маршрутах №129 м.Сміла - с.Старосілля , №151 м.Сміла - с.Тернівка , №152 м.Сміла - с.Теклине , №154 м.Сміла с . Сердюківка , №155 м.Сміла - с.Ротмістрівка . Акти звіряння розрахунків фактично виконаних обсягів робіт складених станом на 01.08.2019 та на 01.09.2019 підписані відповідачем, як головним розпорядником коштів місцевого бюджету без зауважень та застережень.
Загальна сума заборгованості за наданими позивачем послугами з перевезення пільгових категорій громадян згідно з договорами №38, №39, №40 за червень - серпень 2019 року, які підтверджені актами звіряння розрахунків становить 195000,00 грн. На час звернення позивача з позовом до суду відповідач не відшкодував перевізнику кошти за перевезення пільгових категорій громадян за визначеними маршрутами, тому позивач просить стягнути заборгованість з відповідача у примусовому порядку.
Предметом спору у даній справі є вимога про примусове стягнення вартості послуг з перевезення, які надавалися громадянам що мають пільги на безкоштовний проїзд, правовідносини з цих питань урегульовані договором, який укладений між позивачем та відповідачем. Позивачем у справі є перевізник, який на договірних засадах надає послуги з перевезення громадян у приміському сполученні, а відповідачем - орган державної влади, який є розпорядником коштів місцевого бюджету та стороною за договорами перевезення.
Відповідно до підпункту б) пункту 4 частини 1 статті 89, частин 1, 5 статті 102 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті б) пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема, здійснюються компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Відповідно до підпункту г) пункту 3 частини 1 статті 91 Бюджетного кодексу України до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, зокрема, щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, визначається Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року за №256. Пунктом 2 Порядку №256 визначено, що фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення, районних бюджетах, бюджетах об`єднаних територіальних громад на зазначені цілі. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів ведуть персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117 Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги , а також здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги (пункт 2 Порядку). Згідно з пунктом 3 Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, об`єднаних територіальних громад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів готують щомісяця інформацію про суми нарахованих соціальних виплат, пільг та житлових субсидій населенню та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконавчих органів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення), об`єднаних територіальних громад (пункт 5 Порядку). Фінансові органи районних держадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення), об`єднаних територіальних громад на підставі інформації, зазначеної у пункті 5 цього Порядку, щомісяця готують реєстри сум, що підлягають перерахуванню, та подають їх Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі:
Загальні положення про перевезення, визначені у статті 908 Цивільного Кодексу України, відповідно до положень якої перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Згідно зі статтею 910 Цивільного кодексу України за договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов`язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а пасажир зобов`язується сплатити встановлену плату за проїзд.
Відповідно до частини 1 статті 31 Закону України Про автомобільний транспорт (далі - Закон) відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: у тому числі і розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати. Пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування (стаття 37 Закону).
Як встановлено судом та підтверджується наданими доказами між позивачем, як перевізником, та Смілянською державною адміністрацією укладено ряд договорів на перевезення пасажирів в автобусному маршруті загального користування, який не виходить за межі району, у яких визначено маршрут, рух, права та обов`язки сторін за договором. Протягом червня-серпня 2019 року перевізник належним чином виконував свої обов`язки з перевезення громадян за визначеними маршрутами, у томі числі і громадян, які мають право безкоштовного проїзду, що підтверджується належним чином підписаними актами звіряння розрахунків за пільгові перевезення протягом цього періоду. Обов`язок з відшкодування вартості пільгових перевезень визначений умовами договорів №№38, 39, 40.
Як вбачається з відзиву наданого відповідачем він не заперечує той факт, що позивач за час дії договорів на перевезення належним чином виконував свої зобов`язання щодо надання послуг з безкоштовного перевезення громадян на визначених маршрутах, будь-яких претензій щодо якості надання цих послуг, відповідач суду не надав, у зв`язку з чим, суд прийшов до висновку про належне виконання позивачем своїх зобов`язань. Водночас, відповідач посилаючись на відсутність рішення сесії Смілянської районної ради, щодо фінансування перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом за рахунок коштів місцевого бюджету, не може здійснити оплату заборгованості за укладеними договорами, та перевезення пільгових категорій населення здійснюється на території об`єднаних територіальних громад Ротмістрівської ОТГ, Балаклеївської ОТГ, Березняківської ОТГ, Тернівської ОТГ і фінансування витрат на пільгове перевезення пасажирів приміським автомобільним транспортом здійснюється за власний рахунок громади.
Невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави. Разом з тим держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. У протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності правового регулювання покладаються на державу.
Суд вважає, що відсутність фінансування не є підставою невиконання зобов`язання здійснення розрахунків з постачальником послуг на пільгових умовах. Отже, суд не приймає до уваги посилання відповідача у своїх запереченнях на невиконання зобов`язання по оплаті наданих послуг, у зв`язку з відсутністю у відповідача коштів з на їх фінансування.
Аналогічний правовий висновок викладено у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі №906/621/17, провадження №12-47гс18. Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права. Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, зокрема, у справі Кечко проти України , ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення Суду). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Отже, враховуючи те, що позивачем доведено факт належного виконання ним послуг з перевезення громадян, які мають пільги на безкоштовний проїзд, суд вважає, що у відповідача виник обов`язок з оплати цих витрат, тому кошти у розмірі 195000 грн 00 коп підлягають стягненню з відповідача на користь позивача у судовому порядку.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги позивача задоволенні повністю, сплачена ним сума судового збору підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача у сумі 2925,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Смілянської районної державної адміністрації (вул.Центральна, буд, 6, с.Сунки, Смілянський район, Черкаська область, 20741, код ЄДРПОУ 03195777) на користь фізичної особи-підприємця Кредзинського Юрія Яковича ( АДРЕСА_4 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) 195000 грн 00 коп заборгованості та 2925,00 грн судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано; у разі подання апеляційної скарги рішення, після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення підписане 12.11.2019
Суддя О.І.Кучеренко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2019 |
Оприлюднено | 13.11.2019 |
Номер документу | 85586007 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Кучеренко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні