Рішення
від 04.11.2019 по справі 280/4243/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04 листопада 2019 року Справа № 280/4243/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7)

до 1. Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166)

2. Державної фіскальної служби України (04653, м. Київ, Львівська площа,8)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства ДАМАС (далі - позивач, ПП ДАМАС ) до 1. Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1), 2. Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2), в якому позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії відповідача 1, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 11.06.2019 №1190915/30543645, згідно якого позивачу відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 02.04.2019 №1;

зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 02.04.2019 №1, складену позивачем, датою її фактичного подання - 26.04.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ПП ДАМАС , відповідно до приписів статті 201 Податкового кодексу України, складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну від 02.04.2019 №1. Відповідно до отриманої квитанції документ прийнято, проте його реєстрація зупинена із посиланням на пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України з зазначенням, що податкова накладна відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Позивач скористався правом на подання додаткових документів та пояснень до ДФС України, проте комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення від 11.06.2019 №1190915/30543645 про відмову у реєстрації спірної податкової накладної з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. При цьому позивач зазначає, що конкретні документи, які ніби-то не були надані, в оскаржуваному рішенні не позначено відповідною відміткою та не підкреслені (як це передбачено фомою рішення), а отже з оскаржуваного рішення неможливо чітко встановити підстави, з яких в реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2019 було відмовлено. Позивач вважає дії відповідача 1 при винесенні рішення №1190915/30543645 від 11.06.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2019 протиправними, вказане рішення необґрунтованим як нормативно, так і документально, оскільки ним надано пояснення та необхідні документи для підтвердження фактичної операції для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в межах здійснення операції. За таких обставин, просить задовольнити позов.

Ухвалою суду від 06.09.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №280/4243/19 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідачі позов не визнали, у своєму відзиві (вх. від 04.10.2019 №41324) посилаються на Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, та зазначають, що підставами для відмови в реєстрації податкової накладної слугувало ненадання платником податків копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Відтак, у комісії ГУ ДФС у Запорізькій області були законні підстави для прийняття рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної. У задоволенні позову просять відмовити.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство ДАМАС зареєстровано в якості юридичної особи 29.09.1999.

Основними видами діяльності підприємства є: виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення, н.в.і.у. (код КВЕД 28.99); діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (код КВЕД 46.19); оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткуванням, деталями до нього (код КВЕД 46.52); оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва (код КВЕД 46.63); оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням (Код КВЕД 46.69); оптова торгівля металами та металевими рудами (основний) (код КВЕД 46.72); оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (Код КВЕД 46.73); неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90); діяльність у сфері права; діяльність головних управлінь (хед-офісів) (код КВЕД 70.10); діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (код КВЕД 71.12); дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук (код КВЕД 72.19); дослідження кон`юктури ринку та виявлення громадської думки (код КВЕД 73.20) (т.1, а.с.24-25).

Судом встановлено, що 07.02.2019 між ПП ДАМАС та ТОВ Вінницький авіаційний завод укладено договір №18/07-02 на поставку авіаційно-технічного майна (т.1, а.с.33-35).

Відповідно до умов договору, постачальник зобов`язується поставляти товар партіями в кількості і асортименті, визначеній в Специфікації №14, що є невід`ємною частиною договору (т.1, а.с.36-37).

Оплата за товар здійснюється шляхом передплати у розмірі 50% від суми специфікації протягом 5 банківських днів від дати отримання рахунку постачальника на оплату, остаточний розрахунок за поставлений товар здійснюється не пізніше 5 робочих днів від дати доставки товару.

На підставі специфікації №14 на поставку товару на загальну суму 4235712,00 грн. позивачем виписано рахунок-фактуру №ДС-0000003 від 14.02.2019 (т.1, а.с.38-39).

02.04.2019 ТОВ Вінницький авіаційний завод платіжним дорученням №633 перерахувало на розрахунковий рахунок ПП ДАМАС передплату в розмірі 2000000,00 грн за товар: шпильки д/фіксації ручки і педалей верт-та в нейтральному положенні 50.93.310.00.00 згідно рахунку-фактури №ДС-0000003 від 14.02.2019 у т.ч. ПДВ 20% - 333333,33 грн (т.1, а.с.40).

02.04.2014 на отриману передплату, за правилами першої події, ПП ДАМАС виписано податкову накладну №1 та направлено її на реєстрацію (т.1, а.с.28-29).

Разом з тим, 26.04.2019 позивачу в електронному вигляді надійшла Квитанція, в якій зазначено: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.04.2019 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1, а.с.30).

Позивач скористався наданим правом на надання пояснень та їх документального підтвердження та подав до контролюючого органу Повідомлення від 06.06.2019 №8 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме: пояснення №29, договір № 18/07-02 від 07.02.2018 з ТОВ ВіАЗ ; специфікацію № 14 до Договору № 18/07-02 від 07.02.2018; рахунок-фактура № ДС-0000003 від 14.02.2019; платіжне доручення № 633 від 02.04.2019; податкову накладну № 1 від 02.04.2019; квитанцію від 26.04.2019 до податкової накладної № 1 від 02.04.2019; а також документи, що підтверджують поставку, закупку та зберігання товару: договір поставки №06/20190401 від 01.04.2019 ТОВ СТРОНГ БЬЮТІ (код ЄДРПОУ 42601070); рахунок-фактура №109 від 11.04.2019; видаткова накладна №109 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №109 від 11.04.2019; податкова накладна №109 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №109 від 11.04.2019; платіжне доручення №334 від 08.05.2019; рахунок-фактура №110 від 11.04.2019; видаткова накладна №110 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №110 від 11.04.2019; податкова накладна №110 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №110 від 11.04.2019; платіжне доручення №335 від 08.05.2019; договір поставки №04-20190401 від 01.04.2019 ТОВ АВРІКС (код ЄДРПОУ 42802413); рахунок-фактура №80 від 11.04.2019; видаткова накладна №80 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №80 від 11.04.2019; податкова накладна №80 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №80 від 11.04.2019; платіжне доручення №291 від 11.04.2019; рахунок-фактура №81 від 11.04.2019; видаткова накладна №81 від 11.04.2019; товарно- транспортна накладна №81 від 11.04.2019; податкова накладна №81 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №81 від 11.04.2019; платіжне доручення №291 від 11.04.2019; рахунок-фактура №82 від 11.04.2019; видаткова накладна №82 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №82 від 11.04.2019; податкова накладна №82 від 11.04.2019; Квитанція 1 до податкової накладної №82 від 11.04.2019; платіжне доручення №289 від 11.04.2019; рахунок-фактура №83 від 11.04.2019; видаткова накладна №83 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №83 від 11.04.2019; податкова накладна №83 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №83 від 11.04.2019; платіжне доручення №285 від 11.04.2019; рахунок-фактура №84 від 11.04.2019; видаткова накладна №84 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №84 від 11.04.2019; податкова накладна №84 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №84 від 11.04.2019; платіжне доручення №287 від 11.04.2019; рахунок-фактура №85 від 11.04.2019; видаткова накладна №85 від 11.04.2019; товарно- транспортна накладна №85 від 11.04.2019; податкова накладна №85 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №85 від 11.04.2019; платіжне доручення №288 від 11.04.2019; договір поставки №01042019/08 від 01.04.2019 ТОВ ТРІВАЙЛ (код ЄДРПОУ 42797257); рахунок-фактура №20 від 12.04.2019; видаткова накладна №20 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №20 від 12.04.2019; податкова накладна №20 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №20 від 12.04.2019; платіжне доручення №340 від 10.05.2019; рахунок-фактура №21 від 12.04.2019; видаткова накладна №21 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №21 від 12.04.2019; податкова накладна №21 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №21 від 12.04.2019; платіжне доручення №339 від 10.05.2019; рахунок-фактура №22 від 12.04.2019; видаткова накладна №22 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №22 від 12.04.2019; податкова накладна №22 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №22 від 12.04.2019; платіжне доручення №348 від 10.05.2019; рахунок-фактура №23 від 12.04.2019; видаткова накладна №23 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №23 від 12.04.2019; податкова накладна №23 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №23 від 12.04.2019; платіжне доручення №349 від 10.05.2018; рахунок-фактура №24 від 12.04.2019; видаткова накладна №24 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №24 від 12.04.2019; податкова накладна №24 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №24 від 12.04.2019; платіжне доручення №347 від 10.05.2019; рахунок-фактура №25 від 12.04.2019; видаткова накладна №25 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №25 від 12.04.2019; податкова накладна №25 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №25 від 12.04.2019; платіжне доручення №346 від 10.05.2019; рахунок-фактура №26 від 12.04.2019; видаткова накладна №26 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №26 від 12.04.2019; податкова накладна №26 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №26 від 12.04.2019; платіжне доручення №345 від 10.05.2019; рахунок-фактура №27 від 12.04.2019; видаткова накладна №27 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №27 від 12.04.2019; податкова накладна №27 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №27 від 12.04.2019; платіжне доручення №344 від 10.05.2019; рахунок-фактура №28 від 12.04.2019; видаткова накладна №28 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №28 від 12.04.2019; податкова накладна №28 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №28 від 12.04.2019; платіжне доручення №343 від 10.05.2019; рахунок-фактура №29 від 12.04.2019; видаткова накладна №29 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №29 від 12.04.2019; податкова накладна №29 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №29 від 12.04.2019; платіжне доручення №342 від 10.05.2019; рахунок-фактура №30 від 12.04.2019; видаткова накладна №30 від 12.04.2019; товарно-транспортна накладна №30 від 12.04.2019; податкова накладна №30 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №30 від 12.04.2019; платіжне доручення №341 від 10.05.2019; рахунок-фактура №31 від 12.04.2019; видаткова накладна №31 від 12.04.2019; товарно- транспортна накладна №31 від 12.04.2019; податкова накладна №31 від 12.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №31 від 12.04.2019; платіжне доручення №338 від 10.05.2019; договір поставки №07-10042019 від 10.04.2019 ТОВ ЛАЙКМАСТ (код ЄДРПОУ 42797257); рахунок-фактура №74 від 11.04.2019; видаткова накладна №74 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №74 від 11.04.2019; податкова накладна №74 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №74 від 11.04.2019; платіжне доручення №315 від 24.04.2019; рахунок-фактура №75 від 11.04.2019; видаткова накладна №75 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №75 від 11.04.2019; податкова накладна №75 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №75 від 11.04.2019; платіжне доручення №324 від 08.05.2019; рахунок-фактура №77 від 11.04.2019; видаткова накладна №77 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №77 від 11.04.2019; податкова накладна №77 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №77 від 11.04.2019; платіжне доручення №316 від 23.04.2019; рахунок-фактура №78 від 11.04.2019; видаткова накладна №78 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №78 від 11.04.2019; податкова накладна №78 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №78 від 11.04.2019; платіжне доручення №317 від 23.04.2019; рахунок-фактура №79 від 11.04.2019; видаткова накладна №79 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №79 від 11.04.2019; податкова накладна №79 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №79 від 11.04.2019; Платіжне доручення №318 від 23.04.2019; рахунок-фактура №80 від 11.04.2019; видаткова накладна №80 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №80 від 11.04.2019; податкова накладна №80 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №80 від 11.04.2019; платіжне доручення №319 від 23.04.2019; рахунок-фактура №81 від 11.04.2019; видаткова накладна №81 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №81 від 11.04.2019; податкова накладна №81 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №81 від 11.04.2019; платіжне доручення №325 від 08.05.2019; рахунок-фактура №82 від 11.04.2019; видаткова накладна №82 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №82 від 11.04.2019; податкова накладна №82 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №82 від 11.04.2019; платіжне доручення №320 від 23.04.2019; рахунок-фактура №83 від 11.04.2019; видаткова накладна №83 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №83 від 11.04.2019; податкова накладна №83 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №83 від 11.04.2019; платіжне доручення №326 від 08.05.2019; рахунок-фактура №84 від 11.04.2019; видаткова накладна №84 від 11.04.2019; товарно-транспортна накладна №84 від 11.04.2019; податкова накладна №84 від 11.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №84 від 11.04.2019; договір поставки №8 від 20.03.2018 ДП ЛЕБЕДИНСЬКИЙ МОТОРОБУДІВНИЙ ЗАВОД АТ МОТОР СІЧ (код ЄДРПОУ 14027474); специфікація 7 від 04.03.2019; рахунок-фактура №СФ-0000091 від 04.03.2019; платіжне доручення №266 від 03.04.2019; податкова накладна 4 від 03.04.2019; витяг з ЄРПН; договір оренди нежитлового приміщення №01-08/2018 від 01.08.2018; рахунок-фактура №СФ-0000037 від 30.04.2019; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ОУ-0000046 від 30.04.2019; платіжне доручення №337 від 10.05.2019; податкова накладна №6 від 30.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної №6 від 30.04.2019; договір перевезення вантажів автомобільним транспортом №05-20190318 від 18.03.2019; рахунок-фактура ТОВ ЮНІ-ТРЕЙД КОМПАНІ №СФ-0000055 від 30.04.2019; акт виконаних робіт №ОУ-0000055 від 30.04.2019; податкова накладна №55 від 30.04.2019; квитанція 1 до податкової накладної 55 від 30.04.2019; платіжне доручення №365 від 17.05.2019 (т.1, а.с.41-232; т.2, а.с.1- 66).

Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення від 11.06.2019 №1190915/30543645, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 02.04.2019 №1 (т.1, а.с.31-32).

Рішення обґрунтовано ненаданням платником копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Позивач, не погодившись з відмовою в реєстрації спірних податкових накладних, звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до яких завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку субєктів владних повноважень.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Відповідно до підпункту 16.1.2, 16.1.3 пункт 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до підпункту а пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається згідно з приписами норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 зазначеного вище Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У відповідності до приписів, наведених у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних).

На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій визначалися листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 за погодженням з Міністерством фінансів України від 22.03.2018. Критерії погоджено за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця.

Крім того, на сайті ДФС України 13.11.2018 оприлюднено критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій (з урахуванням внесених змін, погоджених Міністерством фінансів згідно листа від 31.10.2018 № 26010-06-05/28170), затверджені керівником ДФС України 05.11.2018, відповідно до п. 1.6 яких, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Тобто, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірних у цій справі актів індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у відповідності до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація спірної податкової накладної зупинена із посиланням на пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, оприлюднених листом ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18, комісії Головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

1) платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

2) дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

3) платник податку-юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

4) платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

5) платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

6) платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

7) наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019 по справі №822/1878/18.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За таких обставин, суд вважає необґрунтованим посилання контролюючого органу на підпункт 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку як на підставу зупинення реєстрації спірної податкової накладної з огляду на те, що лист ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18, яким оприлюднено дані критерії, не є нормативно-правовим актом, як не є нормативно-правовим актом критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, оприлюднені 13.11.2018 на сайті ДФС України.

Отже, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявності підстав для зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної.

Між тим, позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної у межах строку, встановленого законодавством, направив до контролюючого органу пояснення та копії документів, складених за господарською операцією з ТОВ Вінницький авіаційний завод .

Проте, комісія регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши ці документи, прийняла оскаржувані рішення про відмову у реєстрації спірних податкових накладних.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування є:

1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

2) ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

3) надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається із матеріалів справи, спірна податкова накладна складена та направлена на реєєстрацію до ЄРПН на дату виникнення податкових зобов`язань, в даному випадку - дату зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, що відповідає вимогам пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.

Факт постачання товарів позивачем Товариству з обмеженою відповідальністю Вінницький авіаційний завод відповідачами не заперечується, контролюючому органу надано повний пакет первинної документації для підтвердження даної операції.

На думку суду, позивачем надано всі необхідні та достатні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 02.04.2019 №1.

Суд акцентує увагу, що в порядку виконання обов`язку, встановлено частиною другою статті 77 КАС України, відповідачами не спростовано фактичне виконання спірної операції та не доведено зворотнього.

Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 11.06.2019 №1190915/30543645 є протиправним та підлягає скасуванню.

З 01.01.2018 пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України викладено в новій редакції, згідно якої реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктів 19, 20 Порядку №1246, в редакцій на час вирішення спору по суті, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДФС зареєструвати розрахунки коригування в ЄРПН.

Відтак, оскільки оскаржуване рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, як встановлено вище, підлягає скасуванню, то, відповідно, з урахуванням положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 02.04.2019 №1 з дати подання її на реєстрацію позивачем.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах субєкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Всупереч наведеним вимогам відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не довели правомірності винесення оскаржуваного рішення, з огляду на що позовні вимоги ПП ДАМАС підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є субєктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань субєкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Приватного підприємства ДАМАС задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 11.06.2019 №1190915/30543645 про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.04.2019 №1.

3. Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7, код ЄДРПОУ 30543645) від 02.04.2019 №1 датою її фактичного подання - 26.04.2019.

4. Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 960 (дев`ятсот шістдесят) гривень 50 копійок присудити на користь Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7, код ЄДРПОУ 30543645) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 39292197).

Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 960 (дев`ятсот шістдесят) гривень 50 копійок присудити на користь Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, 7, код ЄДРПОУ 30543645) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення складено та підписано 04.11.2019.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2019
Оприлюднено15.11.2019
Номер документу85605231
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4243/19

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 12.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 04.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні