Постанова
від 14.11.2019 по справі 823/2110/16
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

14 листопада 2019 року

Київ

справа №823/2110/16

адміністративне провадження №К/9901/28965/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління ДФС у Черкаській області

на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року (судді: Мацедонська В.Е. (головуючий), Лічевецький І.О., Мельничук В.П. )

у справі № 823/2110/16

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ЛОССОТО-ТРЕЙД

до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління ДФС у Черкаській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2016 року товариство з обмеженою відповідальністю ЛОССОТО-ТРЕЙД (далі - ТОВ ЛОССОТО-ТРЕЙД ) звернулося до суду з адміністративним позовом до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління ДФС у Черкаській області (далі - ДПІ у м. Черкасах, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19 серпня 2016 року №0011721202.

Позов обґрунтовано тим, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято ДПІ у м. Черкасах без дотримання процедури, передбаченої Податковим кодексом України. Зокрема, на порушення вимог статті 86 Податкового кодексу контролюючий орган не провів камеральну перевірку, не оформив результати проведення такої перевірки відповідним актом, у зв`язку з чим ТОВ ЛОССОТО-ТРЕЙД було позбавлено права ознайомитися зі змістом встановлених порушень податкового законодавства та подати заперечення на висновки акта перевірки.

Черкаський окружний адміністративний суд постановою від 02 лютого 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовив з огляду на те, що прийняття контролюючим органом на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних податкового повідомлення-рішення про нарахування штрафних санкцій за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних відповідає нормам чинного законодавства.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 11 квітня 2017 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нове, яким позов ТОВ ЛОССОТО-ТРЕЙД задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Черкасах від 19 серпня 2016 року № 0011721202.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що контролюючий орган, приймаючи податкове повідомлення-рішення на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних без складання акта перевірки за наслідками проведеної камеральної перевірки, діяло необґрунтовано, не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, всупереч вимогам Податкового кодексу України.

Не погодившись із постановою суду апеляційної інстанції, ДПІ у м. Черкасах звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, просила скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року та залишити в силі постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2017 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 04 липня 2017 року відкрито касаційне провадження.

Позивач не скористався своїм правом подати заперечення/відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

26 лютого 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ДПІ у м. Черкасах прийняла податкове повідомлення-рішення форми Н від 19 серпня 2016 року № 0011721202, відповідно до якого за даними Єдиного реєстру податкових накладних за звітний період з жовтня 2015 року до серпня 2016 року встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних, визначених статтею 201, та згідно зі статтею 120-1 Податкового кодексу України: за затримку реєстрації податкових накладних на 15 та менше календарних днів на суму ПДВ 14 615,26 грн застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 1461,52 грн; за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 90 134,34 грн застосовано штраф у розмірі 20% у сумі 18 026,86 грн; за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 4541,21 грн застосовано штраф у розмірі 30% у сумі 1362,36 грн, загальна сума штрафу становить 20 850,74 грн.

За наслідками адміністративного оскарження рішеннями ГУ ДФС у Черкаській області від 03 листопада 2016 року № 21641/23-00-10-0116 та ДФС України від 26 грудня 2016 року № 28011/6/99-99-11-03-01-25 податкове повідомлення рішення ДПІ у м. Черкасах від 19 серпня 2016 року № 0011721202 залишено без змін, а скарги позивача - без задоволення.

Вирішуючи питання щодо правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права до спірних правовідносин, Верховний Суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (тут та надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

У свою чергу лише дотримання встановлених податковим законодавством умов та порядку проведення перевірок може бути підставою для висновку про законність перевірки. Невиконання процедурних вимог Податкового кодексу України щодо призначення та (або) проведення контрольних заходів призводить до визнання перевірок (незалежно від їх виду) незаконними та відсутності правових наслідків таких.

Підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 Податкового кодексу України визначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Відповідно до статті 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова. Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 86.2 статті 86 Податкового кодексу України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, контролюючим органом здійснено перевірку даних Єдиного реєстру податкових накладних, що у розумінні статті 75 Податкового кодексу України є камеральною перевіркою, за результатами якої у разі встановлення порушень складається акт перевірки.

Пунктом 86.7 статті 86 Податкового кодексу України передбачено, що у разі незгоди платника податків або його законних представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податків протягом п`яти робочих днів з дня отримання акта (довідки). Такі заперечення розглядаються контролюючим органом протягом п`яти робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв`язку з необхідністю з`ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. Платник податку (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень, про що такий платник податку зазначає у запереченнях.

У разі якщо платник податку виявив бажання взяти участь у розгляді його заперечень до акта перевірки, контролюючий орган зобов`язаний повідомити такого платника податків про місце і час проведення такого розгляду. Таке повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від нього заперечень, але не пізніше ніж за два робочих дні до дня їх розгляду.

Участь керівника відповідного контролюючого органу (або уповноваженого ним представника) у розгляді заперечень платника податків до акта перевірки є обов`язковою. Такі заперечення є невід`ємною частиною акта (довідки) перевірки.

Рішення про визначення грошових зобов`язань приймається керівником контролюючого органу (або його заступником) з урахуванням результатів розгляду заперечень платника податків (у разі їх наявності). Платник податків або його законний представник може бути присутнім під час прийняття такого рішення.

Відповідно до пункту 86.8 статті 86 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення приймається керівником контролюючого органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень (за результатами фактичної перевірки - з дня реєстрації (надходження) акта такої перевірки до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків), а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Таким чином, законодавством передбачено обов`язок контролюючого органу складати акт перевірки за результатами проведення камеральної перевірки у разі встановлення порушень і надсилати або вручати його платнику податків, а також право платника податків подавати заперечення на такий акт перевірки, при розгляді контролюючим органом яких платник податку має право брати участь та з урахуванням результатів розгляду яких керівником контролюючого органу (або його заступником) приймається рішення про визначення грошових зобов`язань.

З урахуванням вимог пункту 86.8 статті 86 Податкового кодексу України саме протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 Податкового кодексу України, керівник контролюючого органу (або його заступник) приймає податкове повідомлення-рішення.

Разом із тим із матеріалів справи вбачається та не заперечується відповідачем, що за наслідками проведеної камеральної перевірки позивача (перевірки даних Єдиного реєстру податкових накладних) контролюючий орган не складав акт перевірки ТОВ ЛОССОТО-ТРЕЙД та спірне податкове повідомлення-рішення прийняв на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних за звітний податковий період жовтень 2015 року - серпень 2016 року, чим фактично позбавив платника податків права на ознайомлення із встановленими під час перевірки порушеннями податкового законодавства, на подання заперечень на результати камеральної перевірки, на його участь при розгляді таких заперечень, з урахуванням результатів розгляду яких приймається рішення про визначення грошового зобов`язання.

Суд апеляційної інстанції обґрунтовано не взяв до уваги посилання ДПІ у м. Черкасах на Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року № 1204, яким, зокрема, затверджено форму податкового повідомлення рішення Н , та передбачає, що даний вид податкового повідомлення-рішення приймається на підставі акта перевірки та/або за даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Так, за загальним принципом верховенства права Податковий кодекс України як кодифікований нормативно-правовий акт має вищу юридичну силу, ніж наказ Міністерства фінансів України від 28 грудня 2015 року № 1204, а тому визначена цим наказом можливість складення податкового повідомлення-рішення форми Н на підставі даних Єдиного реєстру податкових накладних не скасовує встановленого Податковим кодексом України обов`язку контролюючого органу складати за наслідками проведеної камеральної перевірки у разі виявлення порушень акта перевірки, надавати платнику податків можливість подання заперечень на такий акт перевірки та приймати податкове повідомлення-рішення з урахуванням результатів розгляду поданих заперечень та після надсилання або вручення акта перевірки платнику податків.

Таким чином, Верховний Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що Податковим кодексом України не передбачено окремого порядку прийняття податкового повідомлення-рішення без попереднього проведення перевірки та складення акта перевірки як основного документу, що фіксує наявність порушень у сфері обліку та сплати податків .

Враховуючи встановлені обставини справи, а також зміст проаналізованих вище норм Податкового кодексу України, колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції обґрунтовано задоволено позов ТОВ ЛОССОТО-ТРЕЙД та скасовано податкове повідомлення-рішення ДПІ у м. Черкасах від 19 серпня 2016 року №0011721202, у зв`язку з чим підстави для задоволення касаційної скарги відсутні.

Відповідно до частини третьої статті 343 КАС України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 343, 349, 350, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління ДФС у Черкаській області залишити без задоволення, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року - без змін .

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач І.А. Гончарова

Судді І.Я. Олендер

Р.Ф. Ханова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення14.11.2019
Оприлюднено15.11.2019
Номер документу85645345
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/2110/16

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 14.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 18.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 06.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Постанова від 11.04.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 14.03.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 14.03.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні