Рішення
від 14.11.2019 по справі 240/9071/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2019 року м. Житомир справа № 240/9071/19

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл" до Васьковицької сільської ради, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ "Ниви Полісся" про визнання недійсним та скасування рішення,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл" (далі - ТОВ "Укрсоіл", позивач) звернулось до суду з позовом до Васьковицької сільської ради (далі - відповідач), в якому просить визнати недійсним рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 "Про скасування рішення №260 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 Васьковицької сільської ради "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради".

В обґрунтування позовних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл" зазначило, що 43 сесією VII скликання Васьковицької сільської ради було прийнято рішення від 23.05.2019 №260 "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради", яким ТОВ "Укрсоіл" передано в оренду 94 земельні ділянки орієнтовною площею 173 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Однак, 27 травня 2019 року на сорок четвертій сесії VII скликання Васьковицької сільської ради було прийнято рішення №266 "Про скасування вищезазначеного рішення Васьковицької сільської ради №260 від 23.05.2019 про надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Укрсоіл". Після чого, 45 сесією VII скликання Васьковицької сільської ради було прийнято рішення від 03.06.2019 № 267, яким вказані 94 земельні ділянки передано в оренду ТОВ "Ниви Полісся" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Позивач вважає, що рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 "Про скасування рішення №260 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 Васьковицької сільської ради "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради" є протиправним, оскільки прийняте з порушенням вимог ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст.12-15 Регламенту роботи Васьковицької сільської ради VII скликання", зокрема на думку позивача, було порушено процедуру прийняття рішення, а для скасування рішення 43 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 23.05.2019 №260 були відсутні підстави. З огляду на зазначене, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою судді від 05 липня 2019 року відкрито провадження у справі №240/9071/19 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання по справі на 29 липня 2019 року об 11:00.

26 липня 2019 року до суду надійшло клопотання відповідача, в якому він просив відкласти розгляд справи на іншу дату, у зв`язку з неможливістю представником відповідача приймати участь в судовому засіданні 29.07.2019, через його перебування у вказаний період у відпустці (а.с.67).

З огляду на надходження зазначеного клопотання, підготовче судове засідання по справі було перенесено на 04 вересня 2019 року.

Крім того, 26 липня 2019 року до суду від представника Васьковицької сільської ради надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" (а.с.71).

За наслідками розгляду вказаного клопотання, судом було винесено ухвалу від 30.07.2019, якою залучено до участі в адміністративній справі №240/9071/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся".

27 серпня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшли пояснення Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" на позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл", в яких третя особа просила відмовити в задоволенні позовних вимог оскільки вони є безпідставні та необґрунтовані. На підтвердження такої правової позиції зазначено, що при прийнятті рішення Васьковицької сільської ради 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 №260, яким ТОВ "Укрсоіл" передано в оренду 94 земельні ділянки орієнтовною площею 173 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, сільською радою не було розглянуто звернення керівника ТОВ "Ниви Полісся" Матерянського О.А. про надання вказаних земельних ділянок в оренду ТОВ "Ниви Полісся". Відтак, вказане рішення від 23.05.2019 №260 було незаконним, у зв`язку і з чим підлягало скасуванню (а.с.82-84).

Під час підготовчого судового засідання, що відбулося 04 вересня 2019 року за участю представників сторін, протокольною ухвалою суду, винесеною без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання від 04.09.2019 закрито підготовче судове засідання та розпочато розгляд справи по суті. Наступне судове засідання було призначено на 18 вересня 2019 року.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді Черняхович І.Е., призначене на 18 вересня 2019 року судове засідання по справі перенесено на 03 жовтня 2019 року о 14:30.

03 жовтня 2019 року в судове засідання з`явились представники сторін та представник третьої особи. Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити позов у повному обсязі. Натомість, представник відповідача та представник третьої особи проти позову заперечували, зазначаючи при цьому, що рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 є правомірним.

Після заслуховування пояснень учасників справи з приводу спірних правовідносин, суд прийшов до висновку про необхідність витребування у Васьковицької сільської ради документів, що стали підставою для прийняття рішення про передачу земельних ділянок в оренду ТОВ "Укрсоіл" та для прийняття в подальшому рішення про передачі їх в оренду ТОВ "Ниви Полісся". З огляду на це, в судовому засіданні було оголошено перерву до 21.10.2019 о 15:00 для забезпечення відповідачу можливості надати витребувані документи.

21 жовтня 2019 року до суду з`явились представник позивача - Бугайов Д.М., представник відповідача - Лазаренко П.П., а також представник третьої особи - Халімончук Р.М. Після дослідження наявних у матеріалах справи доказів, протокольною ухвалою суду, винесеною без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання від 21.10.2019, вирішено перейти до подальшого розгляду справи в порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Судом встановлено, що відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п. 1 ст. 37 Закону України "Про нотаріат" та керуючись при цьому ст. 1283 Цивільного кодексу України, Васьковицькою сільською радою Коростенського району Житомирської області на 30 сесії VI скликання було прийнято рішення від 22.05.2013 №187 "Про охорону спадкового майна" на підставі якого, Васьковицькою сільською радою взято під охорону майно, що входить до складу спадкового майна померлих громадян до часу оформлення прав спадкоємцями (а.с.115).

Для забезпечення утримання та догляду частини спадкового майна (земельних ділянок) померлих громадян, що взяте під охорону згідно рішення від 22.05.2013 №187, Васьковицькою сільською радою було прийнято рішення від 22.05.2013 №188 "Про укладення договорів на управління спадщиною", відповідно до якого до часу оформлення прав спадкоємцями управителем земельних ділянок, які входять до складу спадкового майна було установлено ТОВ "Ниви Полісся" (а.с.114).

На виконання зазначеного рішення між Васьковицькою сільською радою Коростенського району Житомирської області та ТОВ "Ниви Полісся" був укладений договір на управління спадщиною №1 від 27.05.2013.

Однак в подальшому, Васьковицькою сільською радою Коростенського району Житомирської області на 33 сесії VI скликання було прийнято рішення від 06.11.2013 №213, яким рішення 30 сесії VI скликання Васьковицької сільської ради від 22 травня 2013 року №188 "Про укладення договорів управління спадщиною" було скасовано, а договір на управління спадщиною №1 від 27.05.2013 укладений між Васьковицькою сільською радою та ТОВ "Ниви Полісся" було визнано таким, що втратив чинність (а.с.137).

Пізніше ТОВ "Ниви Полісся" зверталося до Васьковицької сільської ради з клопотанням від 25.09.2017 (а.с.133), в якому просило переглянути питання про передачу товариству під нагляд та охорону земельні ділянки, власники яких померли, до оформлення прав спадкоємцями або набрання законної сили рішенням суду про визнання спадщини відумерлою . Однак, листом Васьковицької сільської ради від 17.10.2017 №286 (а.с.132) ТОВ "Ниви Полісся" було повідомлено, що згідно з ст. 122 земельного кодексу України до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями в межах населеного пункту, а земельні ділянки (паї) знаходяться на території сільської ради за межами населеного пункту. У зв`язку з цим ТОВ "Ниви Полісся" фактично було відмовлено в задоволенні клопотання.

В матеріалах справи міститься також і клопотання від 21.08.2018 №56, в якому ТОВ "Ниви Полісся" у зв`язку із внесенням змін до законодавства просило у Васьковицької сільської ради переглянути питання про передачу товариству під нагляд та охорону земельні ділянки, власники яких померли, до оформлення прав спадкоємцями або набрання законної сили рішенням суду про визнання спадщини відумерлою (а.с.131). Разом з тим, як було встановлено під час розгляду справи вказане клопотання відповідачем розглянуто не було.

В подальшому, до Васьковицької сільської ради з листом від 17.05.2019 (а.с.121) звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл", в якому з метою збереження та охорони майна просило розглянути та прийняти рішення щодо взяття в управління та передачі товариству у строкове платне користування (оренду) наявні неуспадковані земельні ділянки, що розташовані в межах сільської ради.

Вказаний лист позивача 23 травня 2019 року був розглянути на засіданні постійної комісії сільської ради з питань сільського господарства, земельних ресурсів і розвитку особистих підсобних господарств і за наслідками розгляду було прийнято рішення про винесення даного питання на розгляд сесії сільської ради (а.с.46-47).

Розглянувши лист ТОВ "УКРСОІЛ", щодо укладання договорів строкової оренди земельних ділянок (земельних часток (паїв)) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, керуючись при цьому ст. 26, 33 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.12, 93, 124 Земельного кодексу України, ст. 13 ЗУ "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст. 19 ЗУ "Про оренду землі", Васьковицькою сільською радою Коростенського району Житомирської області на 43 сесії VIІ скликання було прийнято рішення від 23.05.2019 №260, яким ТОВ "Укрсоіл" надано в строкову платну оренду земельні ділянки (земельні частки (паї)) в кількості 94 ділянки орієнтовною площею 173 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Васьковицької сільської ради (а.с.127).

Крім того, Васьковицькою сільською радою на 43 сесії VIІ скликання було прийнято рішення від 23.05.2019 №261, яким ТОВ "Укрсоіл" надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж невитребуваних земельних ділянок (земельних часток (паїв)) в натурі (на місцевості) в кількості 109 земельних ділянок орієнтовною площею 315 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.126).

Однак, 24 травня 2019 року (вх. №33/0219 від 24.05.2019) до Васьковицької сільської ради надійшло клопотання ТОВ "Ниви Полісся", в якому останнє просило переглянути рішення сесії сільської ради, щодо передачі під нагляд та охорону земельних ділянок власники яких померли (а.с.130).

В обґрунтування необхідності перегляду ТОВ "Ниви Полісся" зазначило, що про сесію сільської ради, де вирішувалось дане питання товариство не було проінформовано, хоча ним було подано клопотання №4 від 25.09.2017 та № 56 від 21.08.2018 про передачу земельних ділянок, власники яких померли, під нагляд та контроль ТОВ "Ниви Полісся", і на голосування сесії сільської ради зазначені клопотання не виносились. Відтак, ТОВ "Ниви Полісся" вважає, що розгляд даного питання без його участі є недопустимим (а.с.130).

У зв`язку з надходженням зазначеного клопотання, сільським головою Васьковицької сільської ради видано розпорядження від 27.05.2019 №17 про скликання позачергової сорок четвертої сесії Васьковицької сільської ради VIІ скликання на 27 травня 2019 року о 15:00 та винесення на її розгляд питання про перегляд рішення 43 сесії Васьковицької сільської ради VIІ скликання від 23.05.2019 № 260 "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради" (а.с.123).

27 травня 2019 року на сорок четвертій сесії VII скликання Васьковицької сільської ради було прийнято рішення № 266 "Про скасування рішення Васьковицької сільської ради № 260 від 23.05.2019, яким ТОВ "Укрсоіл" передано в оренду 94 земельні ділянки орієнтовною площею 173 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.125).

В подальшому, 31 травня 2019 року до Васьковицької сільської ради надійшло клопотання ТОВ "Ниви Полісся" № 46, в якому останнє просило сільську раду надати йому в управління (оренду) неуспадковане майно у вигляді земельних ділянок сільськогосподарського призначення власники яких померли, за відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтованою площею 170 га (а.с.129).

У зв`язку з цим, сільським головою Васьковицької сільської ради було винесено розпорядження від 31.05.2019 № 18 про скликання позачергової сорок п`ятої сесії Васьковицької сільської ради VIІ скликання на 03 червня 2019 року о 15:00 та винесення на її розгляд питання про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради" (а.с.30).

Після розгляду зазначеного клопотання ТОВ "Ниви Полісся 03 червня 2019 року на засіданні постійної комісії сільської ради з питань сільського господарства, земельних ресурсів і розвитку особистих підсобних господарств, було прийнято рішення про винесення даного питання на розгляд сесії сільської ради (а.с.31-32).

В подальшому, 45 сесією VII скликання Васьковицької сільської ради за наслідками розгляду клопотання ТОВ "Ниви Полісся" було прийнято рішення від 03.06.2019 № 267, яким ТОВ "Ниви Полісся" надано в оренду земельні ділянки (земельні частки (паї)) в кількості 94 ділянки орієнтовною площею 170 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Васьковицької сільської ради (а.с.36-37).

Вважаючи, що рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 "Про скасування рішення №260 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 Васьковицької сільської ради "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради" є протиправним та порушує права ТОВ "Укрсоіл", останнє звернулось із даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Статтею 13 Основного Закону проголошено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

За приписами ч. 5 ст. 1277 Цивільного кодексу України спадщина, не прийнята спадкоємцями, охороняється до визнання її відумерлою відповідно до статті 1283 цього Кодексу.

При цьому, згідно положень ст. 162 Земельного кодексу України охорона земель - це система правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського і лісогосподарського призначення, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісогосподарського призначення, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Стаття 163 Земельного кодексу України визначає, що завданнями охорони земель є забезпечення збереження та відтворення земельних ресурсів, екологічної цінності природних і набутих якостей земель.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 164 Земельного кодексу України порядок охорони земель встановлюється законом.

Так, відповідно до статті 12 Закону України "Про охорону земель", який визначає правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі охорони земель на території сіл, селищ, міст належать: розробка, затвердження і реалізація цільових програм та документації із землеустрою щодо охорони земель відповідно до закону; установлення обмежень (обтяжень) у використанні, тимчасова заборона (зупинення) чи припинення використання земельної ділянки громадянами та юридичними особами в разі порушення ними вимог законодавства в галузі охорони земель; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності; економічне стимулювання раціонального використання та охорони земель відповідно до закону; вирішення інших питань у галузі охорони земель відповідно до закону.

За приписами ч. 3 ст. 1285 Цивільного кодексу України охорона спадкового майна триває до закінчення строку, встановленого для прийняття спадщини, або набрання законної сили рішенням суду про визнання спадщини відумерлою.

Особи або органи, що вживають заходів з охорони спадкового майна, мають право укладати договори з третіми особами, спрямовані на забезпечення охорони спадкового майна.

Так, пунктом 5 статтею 4 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендодавцем земельної ділянки, що входить до складу спадщини, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини, є особа, яка управляє спадщиною.

Частиною 1 ст. 1285 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту особою, яка управляє спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, є сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки.

Згідно частини 6 статті 19 Закону України "Про оренду землі" особа, яка управляє спадщиною, у складі якої є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, що не перебуває в оренді, має право передати таку ділянку в оренду на строк до моменту державної реєстрації права власності спадкоємця на таку земельну ділянку або до набрання законної сили рішенням суду про визнання спадщини відумерлою, про що обов`язково зазначається у договорі оренди земельної ділянки.

Отже, вищенаведеними нормами права визначено, що відповідні сільська, селищна, міська рада являються управителем спадщини в силу положень закону і в межах наданих їм законом повноважень наділені правом здійснювати передачу в оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття.

Частиною 2 статті 116 ЗК України визначено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Так, статтею 122 ЗК України визначено повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.

Згідно з частиною першою вищезазначеної статті сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно із статтею 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Крім того, як уже зазначалось судом відповідно до п. "б" ч. 1 ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно з ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон України №280/97-ВР).

Положеннями ст. 25 Закону України № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Статтею 59 Закону України № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Згідно з частиною 1 статті 46 Закону України № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради (ч. 4 ст. 46 Закону України № 280/97-ВР).

При цьому, відповідно до ч. 10 ст. 46 Закону України № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Крім того, порядок діяльності Васьковицької сільської ради VII скликання, її органів та посадових осіб визначається також Регламентом роботи Васьковицької сільської ради VII скликання, затверджений рішенням першої сесії Васьковицької сільської ради від 10.11.2015 (далі - Регламент) (а.с.41-60)

Так, в статті 9 Регламенту закріплені аналогічні норми, що й у ст. 46 Закону України № 280/97-ВР, зокрема визначено, що першу сесію сільської ради скликає голова сільської виборчої комісії після обрання ради в правомочному складі і веде її до визнання повноважень депутатів та сільського голови, після чого передає йому головування на сесії. Наступні сесії скликаються головою сільської ради, а при його відсутності - секретарем ради, в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал. Сесія може бути скликана за пропозицією не менше як третини від загальної кількості обраних депутатів ради.

Відповідно до ст. 10 Регламенту розпорядження голови ради про скликання сесії із зазначенням питань, які вносяться на розгляд ради, місця і часу проведення сесії оприлюднюється, а також направляється індивідуально кожному депутату не пізніш, як за десять днів до її відкриття, а у виняткових випадках - не пізніш, як за день до сесії.

Так, під час розгляду справи судом було безспірно встановлено, що позачергова сорок четверта сесія Васьковицької сільської ради VIІ скликання була скликана на підставі розпорядження сільського голови Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №17. При цьому, з розпорядження вбачається, що датою проведення вказаної сесії було визначено 27 травня 2019 року о 15:00 (а.с.123).

У визначений день - 27 травня 2019 року зазначена позачергова сесія була проведена і саме на ній було прийнято оскаржуване рішення.

Зазначене дає підстави для висновку, що строки оприлюднення та направлення депутатам розпорядження сільського голови Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №17 про скликання позачергової сорок четвертої сесії Васьковицької сільської ради відповідачем дотриманні не були.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що сорок четверта сесія Васьковицької сільської ради була скликана і проведена з порушенням відповідної процедури, визначеної в ч.10 ст. 46 Закону України № 280/97-ВР та ст. 10 Регламенту.

Крім того, статтею 12, 14 Регламенту передбачено, що пропозиції до проекту порядку денного сесії вносяться сільським головою, постійними комісіями, депутатами сільської ради, не пізніш як за п`ятнадцять днів до відкриття сесії.

Пропозиції щодо внесення питань до порядку денного сесій подаються з супровідною запискою і проектом рішення, яке повинно бути юридично обґрунтованим

Водночас, відповідно до статті 15 Регламенту, пропозиції до порядку денного, внесені пізніше зазначеного терміну (тобто пізніш як за п`ятнадцять днів до відкриття сесії) або під час сесії, вносяться на розгляд сільської ради після обговорення та підготовки висновку про доцільність їх включення до порядку денного сесії відповідною постійною депутатською комісією.

Оскільки, внаслідок вже встановлених судом обставин пропозиції до порядку денного позачергової сорок четвертої сесії Васьковицької сільської ради у визначений ст.15 Регламенту термін - не пізніш як за п`ятнадцять днів до відкриття сесії подані бути не могли, то питання про включення до порядку денного питання про перегляд рішення Васьковицької сільської ради 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 №260, повинно було бути винесеним на розгляд сільської ради після обговорення та підготовки висновку про доцільність його включення до порядку денного сесії відповідною постійною депутатською комісією.

Разом з тим, під час розгляду справи жодних доказів того, що відповідною постійною депутатською комісією проводилося обговорення та був підготовлений висновок про доцільність включення питання про перегляд рішення Васьковицької сільської ради 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 № 260 до порядку денного сесії, відповідач до суду не надав.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що відповідачем порушено вимоги ст. 12, 15 Регламенту в частині дотримання процедури винесення питання про перегляд рішення Васьковицької сільської ради 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 №260 до порядку денного сорок четвертої сесії Васьковицької сільської ради.

З приводу наявності у відповідача підстав для скасування рішення Васьковицької сільської ради 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 №260, суд зазначає наступне.

Конституційний Суд України у своєму Рішенні № 7-рп/2009 стосовно права органів місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни зробив висновок, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, за органом місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.

Разом з тим, рішення органу місцевого самоврядування про скасування та власного рішення, як і будь-яке інше рішення, повинно бути обґрунтованим, прийнятим за наявності необхідних для цього підстав та урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а також неупередженим, добросовісним та прийнятим з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації.

Під час розгляду справи судом було встановлено, що фактичною підставою для скасування рішення Васьковицької сільської ради 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 №260 про надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Укрсоіл" стало те, що директор ТОВ "Ниви Полісся", який раніше теж виявляв бажання отримати казані земельні ділянки в оренду, не був запрошений на 43 сесію Васьковицької сільської ради на якій це рішення приймалось.

З даного приводу суд зазначає, що бажання ТОВ "Ниви Полісся" отримати вищезазначені земельні ділянки в оренду, а також не вирішення чи відмова у задоволенні раніше поданих цим товариством клопотань про надання земельних ділянок в оренду, та відсутність директора ТОВ "Ниви Полісся" на сесії сільської ради, де вирішувалось питання про передачу земельних ділянок в оренду ТОВ "Укрсоіл", не є підставою для висновку про те, що рішення від 23.05.2019 №260 є протиправним чи таким. що порушує права ТОВ "Ниви Полісся", а тому підлягає скасуванню.

В контексті наведеного, суд приходить до висновку про відсутність у відповідача обґрунтованих підстав для прийняття рішення 44 сесії VII скликання Васьковецької сільської ради від 27.05.2019 №266 про скасування рішення №260 від 23.05.2019.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи зазначене та встановленні обставини справи суд приходить до висновку, що оскаржуване в даній справі рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 "Про скасування рішення №260 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 Васьковицької сільської ради "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради" є необґрунтованим, оскільки прийнятий без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, а також прийнятим з порушення законодавчо визначеної процедури.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених сстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем під час розгляду справи не доведено правомірності рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 "Про скасування рішення №260 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 Васьковицької сільської ради "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради.

Таким чином суд, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку, що позовні вимоги ТОВ "Укрсоіл" є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з наявного у матеріалах квитанції від 25.06.2019 (а.с.4) позивачем під час звернення з даним позовом до суду було сплачено судовий збір у розмірі 1921,00 грн..

Крім того, наявним у матеріалах справи договором про надання правової допомоги від 10.06.2019 (а.с.18-19), ордером на надання правової допомоги від 24.06.2019 (а.с.63) та квитанцією до прибуткового касового ордера № 36 від 25.06.2019 підтверджено, що позивачем були понесені судові витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 3000,00 гривень.

З огляду на зазначене, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають судові витрати в розмірі 4921,00 гривень.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 255, 293,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл" (вул.Василенка, 8, с. Ігнатпіль, Овруцький район, Житомирська область, 11163; код ЄДРПОУ 41364910) до Васьковицької сільської ради Коростенського району Житомирської області (вул. Першотравнева, 36, с. Васьковичі, Коростенський район, Житомирська область, 11522; код ЄДРПОУ 13559401) про визнання недійсним рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення 44 сесії VII скликання Васьковицької сільської ради від 27.05.2019 №266 "Про скасування рішення №260 43 сесії VII скликання від 23.05.2019 Васьковицької сільської ради "Про надання в строкову оренду земельних ділянок (земельних часток (паїв) у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття на території Васьковицької сільської ради".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Васьковицької сільської ради Коростенського району Житомирської області (вул. Першотравнева, 36, с. Васьковичі, Коростенський район, Житомирська область, 11522; код ЄДРПОУ 13559401) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрсоіл" (вул.Василенка, 8, с. Ігнатпіль, Овруцький район, Житомирська область, 11163; код ЄДРПОУ 41364910) понесені судові витрати в розмірі 4921,00 грн. (чотири тисячі дев`ятсот двадцять одна гривня 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2019
Оприлюднено18.11.2019
Номер документу85674664
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/9071/19

Постанова від 15.07.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 14.07.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 24.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 17.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 07.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 26.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 03.03.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 04.02.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 04.11.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні