Рішення
від 13.11.2019 по справі 540/1924/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1924/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Василяки Д.К.,

при секретарі: Кукульник Я.В., за участю представника відповідача Дорошенко О.О., розглянувши у порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради Херсонської області про визнання протиправною бездіяльність щодо відмови у поновлені та виплаті пенсії та зобов`язання поновити виплату пенсії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду із адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України Херсонської області (далі - відповідач, Головне управління), в якому просить визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, яка полягає у невиплаті пенсії з 01.04.2017 року по 19.07.2018 р. та з 19.07.2018 п. по 31.10.2018 р. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області нарахувати та виплатити пенсію за період з 01.04.2017 р. по 19.07.2018 р. та з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 р. та допустити негайне виконання рішення у межах суми пенсії за один місяць. Крім того, зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області подати звіт про виконання судового рішення у місячній строк з дати набрання рішення законної сили.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач проживала у м. Макіївка. Після початку проведення антитерористичної операції, ОСОБА_1 змушена була покинути своє постійне місце проживання в м. Макіївка й переміститись на підконтрольну територію України в Херсонську область. Після переміщення звернулась до управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради для взяття на облік як внутрішньо переміщеної особи та отримала довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № НОМЕР_1 . Позивач є пенсіонером за віком, що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_2 , яке видане 04.04.1990 року Червоногвардійським районним відділом соціального забезпечення Донецької області. З 01.08.2014 року перебуває на обліку в Каховському відділі обслуговування громадян головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та отримувала пенсію у зв`язку з втратою годувальника. З 01.04.2017 року позивачу припинено виплату пенсії і відновлено лише з 19.07.2018 року.

У березні 2019 позивач звернулась до відповідача із заявою про виплату пенсії з дати її припинення, з 01.04.2017 року, роз`яснення причин та підстав виникнення боргу за період з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 р. Листом Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області № 118/Ш-99-1 від 19.03.20149 року позивачу повідомлено, що відповідно до протоколу засідання Комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради прийняте рішення від 05.04.2017 року № 16 про припинення виплати пенсії з 01.04.2017 р., у зв`язку з не підтвердженням факту проживання за адресою, вказаною у довідці. Виплату пенсії за фактичним місцем проживання поновлено з 19.07.218 року. З листопада 2018 року пенсія нараховується у поточному режимі, з 19.07.2018 року по 31.10.2018 року міститься борг по виплаті пенсії.

Ухвалою від 18.09.2019 року відкрите спрощене провадження по справі.

03.10.2019 року від відповідача -1 надійшов відзив на позовну заву, у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову. Посилаючись на те, що Комісією по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради прийнято рішення про припинення виплати пенсії у зв`язку з не підтвердженням факту проживання/перебування за адресою, вказаною у довідці, вважають, що управлінням Фонду правомірно було зупинено виплату пенсії. Крім того, відповідач-1 зазначає, що позивачеві відновлено виплату пенсії, лише з дати звернення до Каховського відділу обслуговування громадян (сервісного центру) а саме з 19.07.2018 р., але за період із 01.04.2017 року по 19.07.2018 року позивачці нараховані кошти, проте згідно чинного законодавства не виплачено.

Ухвалою від 24.10.2019 року залучено до участі у справі відповідача-2: Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради.

07.11.2019 р. від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позову заперечує, посилаючись на те, що відповідно до ст. 1, ст. 2, ст. 4 Закону України „Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» , наказу Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 07.10.2014 № 33/6/а та постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 „Про облік внутрішньо переміщених осіб (із змінами), гр. ОСОБА_1 у день звернення видано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за № 6505000115 від 14.11.2014 (додаток - 1). Крім заяви, підставою для видачі довідки гр. ОСОБА_1 , був факт її реєстрації на території проведення антитерористичної операції за адресою: АДРЕСА_1 (з датою реєстрації з 07.09.1984 року), паспорт громадянина України НОМЕР_3 від 20.10.2000, виданий Центрально- Міським РВ Макіївського МУ УМВС України в Донецькій обл. З моменту видачі довідки термін її дії подовжувався кожні півроку. Останнє подовження довідки відбулось до 15 червня 2016 року. Після закінчення терміну дії довідки, а саме 16.06.2016, гр. ОСОБА_1 не прибула до управління праці та соціального захисту населення для її подовження. Звернення до управління від ОСОБА_1 надійшло лише 01.07.2016. Відповідно до пп. 5 п. 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 352 через закінчення терміну дії довідки гр. ОСОБА_1 , за особистою заявою з 01 липня 2016 року була перереєстрована з видачею нової довідки № 6505000464 від 01.07.2016. З набуттям чинності Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 (далі по тексту - Порядок контролю) та на виконання протокольного рішення за результатами селекторної наради під головуванням Віце-прем`єр-міністра України П. Розенка від 16.06. 2016 № 17912/3/1-16, в частині здійснення перевірок фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб, розпорядженням міського голови від 05.07.2016 № 126-р в м. Каховці створено робочу групу для організації проведення перевірок фактичного проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб та затверджено Порядок проведення таких перевірок для здійснення контролю за цільовим здійсненням соціальних виплат. Відповідно до п. 2 та пп. 1,2 п. 4 Порядку контролю в результаті перевірки робочою групою факту проживання гр. ОСОБА_1 (акт обстеження побутових умов сім`ї від 28.03.2017) встановлено її відсутність за місцем проживання. Гр. ОСОБА_1 , у відповідності з Порядком контролю, робочою групою залишене повідомлення про необхідність проходження ідентифікації в управлінні праці та соціального захисту населення (№ 01-1 1/1738 від 28.03.2017). Повторне запрошення гр. ОСОБА_1 було направлене 30.03.2017 року № 01-11/1799. Але гр. ОСОБА_1 не з`явилася на запрошення. Для з`ясування причини відсутності гр. ОСОБА_1 за адресою, вказаною у довідці про взяття на облік, їй неодноразово намагалися додзвонитися спеціалісти управління. Телефон гр. ОСОБА_1 був поза зоною доступу. Донька гр. ОСОБА_1 . ОСОБА_2 , з якою проживала ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 , і яка є власницею цієї квартири, у телефонному режимі повідомила спеціаліста управління, який здійснює облік внутрішньо переміщених осіб про те, що її мати виїхала додому і коли повернеться в м. Каховку не відомо. Рішенням комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради, уповноваженій приймати рішення щодо призначення (відновлення), подовження, припинення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, які тимчасово проживають на території міста Каховки, від 05.04.2017 р. № 16 гр. ОСОБА_1 припинені нарахування та виплата усіх видів соціальних виплат на території міста. Повторну перевірку факту проживання гр. ОСОБА_1 за адресою, вказаною у довідці про взяття на облік, управлінням праці та соціального захисту населення Каховської міської ради проведено 16.06.2017, через 90 календарних днів. За результатами перевірки (акт обстеження побутових умов сім`ї від 16.06.2017 р.) гр. ОСОБА_1 не проживає. Наказом начальника управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради від 23.06.2017 № 72 довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи гр. ОСОБА_1 скасована у зв`язку з її тривалою відсутністю, яка давала підстави вважати її такою, що повернулася додому без повідомлення у десятиденний строк про це управління. Повторно із заявою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи гр. ОСОБА_1 звернулася до управління праці та соціального захисту населення 19 липня 2018 року. За результатами розгляду звернення їй видано довідку № НОМЕР_4 . За поданням Каховського відділу обслуговування громадян (сервісний центр) управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та з урахуванням встановленого факту проживання гр. ОСОБА_1 за адресою, вказаною у довідці про взяття на облік, (акт обстеження побутових умов сім`ї від 27.07.2018 р. - проживає) рішенням комісії по соціальному захисту виконавчого комітету Каховської міської ради (протокол № 36 від 08.08.2018) гр. ОСОБА_1 відмовлено у відновленні виплати пенсії з 01 квітня 2017 року, з дати її припинення; виплату пенсії цим рішенням комісії відновлено з дати отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та дати звернення до Каховського відділу обслуговування громадян (сервісний центр) управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, а саме з 19 липня 2018 року. На даний час довідка гр. ОСОБА_1 від 19.07.2018 за № НОМЕР_4 є дійсною.

В зв`язку з чим, вважають позов безпідставним.

Позивач та представник позивача в судове засідання не з`явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, в матеріалах справи міститься заява про розгляд справи за правилами письмового провадження.

Представник відповідача-1 в судове засідання з`явився, проти позову заперечував на підставах викладених у відзиві.

Відповідач-2 в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представника відповідача-1, суд встановив, що спірні правовідносини стосуються нарахування і виплати ОСОБА_1 пенсії у період з 01.04.2017 року по 19.07.2018 року та з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 р.

Позивач вказує на своє право щодо отримання пенсії в період з 01.04.2017 року по 19.07.2018 року та з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 року як громадянки України, яка має право на належне соціальне та пенсійне забезпечення, гарантоване їй Конституцією України.

Із довідки від 19.07.2018 року № 0000581191 вбачається, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_3 , виданий 20 жовтня 2000 року Центрально-міським РВ Макіївського МУ УМВС України в Донецькій області, зареєстроване місце: АДРЕСА_1 , взята на облік як внутрішньо переміщена особа із фактичним місцем проживання (перебування): АДРЕСА_3 .

Позивач є пенсіонером за віком, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_2 , яке видане 04.04.1990 року Червоногвардійським районним відділом соціального забезпечення Донецької області.

З 01.08.2014 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Каховському відділі обслуговування громадян головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та отримувала пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

З листа - відповіді Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області від 19.03.2019 року № 118/Ш-99-1 вбачається, що Рішенням комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради від 05.04.2017 р. № 16 гр. ОСОБА_1 припинені нарахування та виплата усіх видів соціальних виплат на території міста у зв`язку із не підтвердженням факту проживання/перебування за адресою, вказаною у довідці. Виплату пенсії припинено з 01.04.2017 р. Наказом Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради від 23.06.2017 р. № 72 скасовано про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 01.07.2016 р. № 6505000464. 19.07.2018 року ОСОБА_1 видано нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи за № НОМЕР_4 , із якою 19.07.2018 р. позивач звернулась до Каховського відділу обслуговування громадян (сервісного центру) для подання заяви про поновлення виплати пенсії. Комісіє прийнято рішення (протокол від 08.08.2018 р. № 36) про відмову у відновленні позивачу виплати пенсії з 01.04.2017 року через відсутність документів, які підтверджували б поважність причини відсутності упродовж тривалого часу, яке стало причиною для скасування довідки; та відновлено виплату пенсії, з дати звернення до Каховського відділу обслуговування громадян (сервісний центр), а саме, з 19 липня 2018 року. Розмір нарахованої пенсії з 19.07.2018 - 4967,67 грн., з 01.12.2018 - 4979,15 грн., з 01.03.2019 р. - 5749,42 грн. З листопада 2018 року пенсія виплачується в поточному режимі. Головним управлінням Пенсійного фонду України щодо розгляду питання виплати боргу за період з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 року.

Не погодившись із таким рішенням, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне зазначити наступне: питання виплати пенсій врегульовані статтею 47 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» , за якою пенсія виплачується щомісяця організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України або перераховується на визначений цією особою банківський рахунок у порядку, передбаченому законодавством.

У квітні 2014 році на території постійного місця проживання позивача, розпочалася антитерористична операція (Наказ Антитерористичного центру при Службі Безпеки України від 07 жовтня 2014 року №33/6/а «Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення» ).

30 квітня 2018 року Президент України, Верховний Головнокомандувач Збройних Сил України підписав Указ "Про затвердження рішення РНБО Про широкомасштабну антитерористичну операцію на території Донецької та Луганської областей , яким вводиться в дію рішення Ради національної безпеки і оборони. Глава держави також підписав Наказ Верховного Головнокомандувача ЗСУ Про початок операції об`єднаних сил із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації на території Донецької та Луганської областей . Згідно наказу, з 30 квітня 2018 року, розпочато операцію об`єднаних сил відповідно до плану операції об`єднаних сил.

У зв`язку з набранням чинності Постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595, якою затверджений Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей (далі - Тимчасовий порядок), у населеному пункті, де мешкав позивач, було припинено здійснення повноважень відповідним управлінням пенсійного фонду України, а також зупинені до моменту повернення непідконтрольної території під контроль органів державної влади видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Внаслідок зазначених обставин, з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, проявів насильства, порушень прав людини, позивач, був змушений покинути своє місце проживання у: АДРЕСА_1 та переселитись до АДРЕСА_4 .

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, нормами Законів України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11 грудня 2003 року № 1382 -IV (далі - Закон № 1382-IV), "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII), Постанови Кабміну "Про деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства" № 595 від 07 листопада 2014 року (далі - Постанова № 595), Постанови Кабміну «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01 жовтня 2014 року № 509 (далі - Постанова № 509).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

З матеріалів справи вбачається, що позивачу призначена пенсія за віком за місцем проживання: АДРЕСА_1 .

Наказом Антитерористичного центру при СБУ від 07 жовтня 2014 року № 33/6/а «Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведення» визначено, що Донецька область з 07 квітня 2014 року є районом проведення антитерористичної операції.

Постановою № 595 затверджено Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, а також інших платежів з рахунків, відкритих в органах Казначейства, відповідно до якого у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.

Враховуючи зазначене, позивач перемістився до Херсонської обл., як внутрішньо переміщена особа відповідно до Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб та Постанови № 509 та отримав довідку про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» , внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Статтею 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.

Згідно зі ст.ст. 44, 46, 47 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що зобов`язання здійснювати облік пенсіонерів та проводити виплату призначених їм пенсійних виплат покладено на орган ПФУ за місцем реєстрації особи.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» , громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.

На виконання вимог ст. 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» , якою передбачено, що громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.

Таким чином, суд вважає, що після державної реєстрації свого місця проживання за адресою: АДРЕСА_2 позивач набув право на отримання пенсії за таким місцем проживання відповідно до ст. 46, 47 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі і на отримання заборгованості із пенсійних виплат.

Вирішуючи даний спір, суд застосовує норму прямої дії, а саме ст. 46 Конституції України, якою гарантовано, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості.

Позивач є громадянином України, який у законний спосіб набув право на пенсійні виплати на території України.

Відтак, позбавлення його права на такі виплати із незалежних від його волі обставин (проведення антитерористичної операції на території його проживання) є порушенням його прав.

Суд вважає необхідним застосувати до даних спірних правовідносин практику Європейського Суду з прав людини як джерело права відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23 лютого 2006 року № 3477-IV.

Як зазначив Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) в рішенні у справі «Пічкур проти України» , яке набрало статусу остаточного 7 лютого 2014 року, право на отримання пенсії як таке стало залежним від місця проживання заявника. Це призвело до ситуації, в якій заявник, пропрацювавши багато років у своїй країні та сплативши внески до системи пенсійного забезпечення, був зовсім позбавлений права на пенсію лише на тій підставі, що він більше не проживає на території України (пункт 51 цього рішення). У пункті 54 вказаного рішення ЄСПЛ зазначив, що наведених вище міркувань ЄСПЛ достатньо для висновку про те, що різниця в поводженні, на яку заявник скаржився, порушувала статтю 14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно з якою користування правами та свободами, визнаними в Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою, у поєднанні зі статтею 1 Першого протоколу до Конвенції, якою передбачено право кожної фізичної або юридичної особи мирно володіти своїм майном та закріплено, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Також, дана правова позиція узгоджується з постановою Великої Палати Верховного Суду № 805/402/18-а від 04.09.2018 року.

На підставі ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач не надав суду достатніх доказів щодо безпідставності заявлених позовних вимог, тому, враховуючи викладені обставини, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Щодо обраного позивачем способу захисту, а саме визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, суд зазначає наступне, відповідно до ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Зважаючи на обставини справи, суд встановив, що порушення прав позивача відбулося внаслідок винесення Головним Управлінням Пенсійного фонду України в Херсонській області розпорядження № 965050132378 від 19.03.2017 року, відповідно до якого припинено виплату пенсії з 01.04.2017 р. ОСОБА_1 .

Крім того, Управлінням праці та соціального захисту населення Каховської міської ради прийнято рішення на засіданні комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради (протокол № 16 від 05.04.2017 року) відповідно до якого, зокрема ОСОБА_1 припинено/відмовлено у поновлені нарахуванні та виплаті усіх видів соціальних виплат, а рішення на засіданні комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради (протокол № 36 від 08.08.2018 року) відмовлено у відновлені виплати пенсії з 01.04.2017 року ОСОБА_1 .

На думку суду саме таке дії відповідачів призвели до порушення прав позивача, які знайшли своє відображення у невиплаті пенсії ОСОБА_1 у період з 01.04.2017 року по 31.10.2018 року, тому належним, правильним та ефективним способом захисту порушеного права буде визнання протиправними та скасування розпорядження № 965050132378 від 19.03.2017 року Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, відповідно до якого припинено виплату пенсії з 01.04.2017 р. ОСОБА_1 , Протоколу № АДРЕСА_5 засідання комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради від 05.04.2017 року в частині припинення/відмови у поновлені нарахування та виплаті усіх видів соціальних виплат ОСОБА_1 , Протоколу № 36 засідання комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради від 08.08.2018 року в частині відмови у відновлені виплати пенсії з 01.04.2017 року ОСОБА_1 та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області нарахувати та виплатити заборгованість по пенсії ОСОБА_1 у період 01.04.2017 р. по 19.07.2018 р. та з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 року.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо невиплати пенсії ОСОБА_1 у період з 01.04.2017 року по 31.10.2018 року, такі задоволенню не підлягають з урахуванням вищевикладеного.

Приписами частини першої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що негайно виконуються рішення суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.

Оскільки присуджені позивачеві виплати є періодичними та здійснюються з Державного бюджету України, рішення підлягає негайному виконанню у межах суми стягнення за один місяць.

Щодо встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, суд вважає за необхідне зазначити про наступне.

Частиною другою статті 14 КАС України визначено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Згідно з положеннями частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

З аналізу викладених норм вбачається, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, а не його обов`язком.

З огляду на викладене, а також приймаючи до уваги предмет спору та обставини даної справи, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для встановлення судового контролю щодо виконання рішення в даній справі, оскільки позивачем не наведено доводів та не надано доказів, які свідчать про те, що відповідач ухилятиметься від виконання рішення суду.

Судові витрати розподілені відповідно до ст. 133 та 139 КАС України.

У разі якщо судом було відстрочено сплату позивачем судового збору, який із тих чи інших причин до ухвалення рішення у справі сплачено не було, а рішення ухвалено на користь позивача, то стягнення суми судового збору здійснюється безпосередньо з відповідача у дохід Державного бюджету України.

Враховуючи, вищевикладене, суд приходить до висновку, що судові витрати підлягають стягненню з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань, шляхом безспірного списання.

В судовому засіданні 13.11.2019 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , іпн. НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, 73005, м.Херсон, вул. 28 Армії, 6), Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради (Херсонська область, 74800, м.Каховка, вул. В.Куликовська, 103) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження № 965050132378 від 19.03.2017 року Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області, відповідно до якого припинено виплату пенсії з 01.04.2017 р. ОСОБА_1 .

Визнати протиправним та скасувати Протокол № 16 засідання комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради від 05.04.2017 року в частині припинення/відмови у поновлені нарахування та виплаті усіх видів соціальних виплат ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , іпн. НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ).

Визнати протиправним та скасувати Протокол № 36 засідання комісії по соціальному захисту населення виконавчого комітету Каховської міської ради від 08.08.2018 року в частині відмови у відновлені виплати пенсії з 01.04.2017 року ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , іпн. НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ).

В частині визнання бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, 73005, м.Херсон, вул. 28 Армії, 6), щодо невиплати пенсії з 01.04.2017 р. по 19.07.2018 р. та з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 р. ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , іпн. НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ) - відмовити.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України Херсонської області (73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6, код ЄДРПОУ 21295057) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , іпн. НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ) заборгованість по пенсії за період з 01.04.2017 р. по 19.07.2018 р. та з 19.07.2018 р. по 31.10.2018 р.

В частині присудження виплати пенсії в межах суми стягнення за один місяць рішення суду звернути до негайного виконання.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057, 73005, м.Херсон, вул. 28 Армії, 6) за рахунок його бюджетних асигнувань судові витрати у розмірі 768,40 (сімсот шістдесят вісім грн. 40 коп.) грн. до спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України) за наступними реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106), шляхом безспірного списання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 15 листопада 2019 р.

Суддя Василяка Д.К.

кат. 112010204

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2019
Оприлюднено17.11.2019
Номер документу85676049
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1924/19

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 13.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Рішення від 13.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 24.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні