ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/10678/18 Суддя (судді) першої інстанції: Пащенко К.С.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2019 року м. Київ
Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В. В.,
суддів Василенко Я. М., Ганечко О. М.,
за участю секретаря Кірієнко Н. Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельно-фінансова компанія Євробуд до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.06.2019, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом в якому просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмові в такій реєстрації, від 12.04.2018 № 646040/39150820 про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 01.03.2018 та від 24.04.2018 № 663400/39150820 про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 15.03.2018; зобов`язати зареєструвати податкові накладні № 12 від 01.03.2018 та № 13 від 15.03.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних та виключити ТОВ Будівельно-фінансова компанія Євробуд з переліку ризикових платників.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.06.2019 задоволено позовні вимоги частково.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В судове засідання з`явився представник апелянта та Державної фіскальної служби України, підтримав апеляційну скаргу та просив її задовольнити.
Представник позивача, просив залишити рішення суду без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як вбачається з матеріалів справи, Позивач є юридичною особою з 2014 року, з 27.05.2015 є платником податку на додану вартість.
Основним видом діяльності позивача є Організація будівництва будівель (41.10).
Позивач має Дозвіл № 1682.16.32 на виконання: роботи верхолазні, що виконуються на висоті 5 метрів і більше над поверхнею ґрунту, з перекриття або робочого настилу, та роботи, що виконуються за допомогою підйомних і підвісних колисок, механічних підіймачів та будівельних підйомників. Вказаний дозвіл діє з 01.07.2016 до 20.06.2021.
23.05.2017 між позивачем, Підрядник, та Товариством з обмеженою відповідальністю Укрбудвідродження , Генеральний підрядник, було укладено Договір підряду № 23/05/2017 (далі - Договір), за умовами якого Генпідрядник доручає Підряднику, а Підрядник зобов`язується на свій ризик за рахунок своїх та/або залучених сил Генпідрядника, у відповідності до даного Договору, Проектної документації та Законодавства за рахунок своєчасного фінансування Генпідрядником та належного забезпечення Проектною документацією виконати комплекс робіт з влаштування системи утеплювання та оздоблювання фасаду, та забезпечити прийняття закінчених робіт та Об`єкті в експлуатацію (п. 1.1. Договору).
Пунктом 3.1. Договору визначено, що договірна ціна Робіт визначається Сторонами в Додатку № 1 до даного Договору.
Оплата вартості Робіт за цим Договором здійснюється Генпідрядником у порядку, визначеному Додатком № 2 до цього Договору (п. 3.3. Договору).
Прийняття обсягів виконаних Робіт здійснюється згідно графіку виконання робіт (Додаток № 2) та з урахуванням умов відповідних додаткових угод та додатків до цього Договору, оформлюється актами приймання-передачі виконаних робіт та довідками про обсяг виконаних робіт. Приховані роботи приймаються з оформленням актів на відповідні роботи. Прийняття актами приймання-передачі виконаних Підрядником робіт проводиться Генпідрядником щомісячно. Підрядник, відповідно до умов Договору та додаткових угод, надає Генпідряднику в двох примірниках оформлений та підписаний акт приймання-передачі виконаних робіт та іншу необхідну документацію щодо виконаних Робіт. Протягом 5 робочих днів з моменту надання Підрядником відповідних актів приймання-передачі виконаних робіт та іншої документації Генпідрядник має підписати їх або направити Підряднику мотивовану відмову від його підписання (пп 6.1. та 6.2. Договору).
На виконання умов Договору, 30.03.2018 між позивачем та ТОВ Укрбудвідродження був підписаний Акт приймання виконаних будівельних робіт за березень 2018 року (форма КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних робіт (форма КБ-3) на суму 1 018 364,00 грн., в т.ч. ПДВ у сумі 169 727,33 грн.
Матеріали, які були використані при виконанні будівельних робіт позивачем були отриманні та придбанні на підставі:
- Актів приймання-передачі сировини на переробку № 0000000083 від 31.08.2017, № 0000000058 від 31.07.2017, № 0000000126 від 07.11.2017, № 0000000121 від 31.10.2017, № 0000000105 від 30.09.2017 від Замовника - ТОВ Укрбудвідродження ;
- видаткових накладних № ЯВА-000057 від 18.09.2017, № ЯВА-000056 від 28.09.2017 (придбання у ФОП Янушевич Т.А.: сітки скловолоконної фасадної, дюбелів для теплоізоляції, кутів ПВХ з сіткою);
- рахунку на оплату № 605 від 20.09.2017 та видаткової накладної № 179 від 25.09.2017 (придбання у ТОВ ПАВАКОМ : ТЛ фасад ЕКО 135, ізоват 135);
- рахунку на оплату по замовленню № 15531 від 02.10.2017 та видаткової накладної № 1553101 від 02.10.2017, рахунку на оплату по замовленню № 19009 від 21.11.2017 та видаткової накладної № 1900901 від 21.11.2017, рахунку на оплату по замовленню № 19906 від 04.12.2017 та видаткової накладної № 1990601 від 04.12.2017, рахунку на оплату по замовленню № 3861 від 04.12.2017 та видаткової накладної № 386101 від 04.12.2017 (придбання у ТОВ ПЕРША БУДІВЕЛЬНА ГІЛЬДІЯ : плит мінераловатних Технофас 153, транспортні послуги, профілів перфорованих з сіткою, склосітку, полірему, сумішів д/кріплення армування);
- рахунку фактури № СФ-0000539 від 20.10.2017 та видаткової накладної № РН-0000476 від 23.10.2017 (придбання у ТОВ АМАНДІ акрилової фарби);
- видаткових накладних № KBGB-00098 від 03.11.2017, № КВВ-000228 від 30.11.2017 (придбання у ФОП ОСОБА_1 : штук. суміш (короїд), декоративна штукатурна суміш, грунтівка адгезійна, суміш для кріплення та арм. пінопол., клейова суміш для кріплення пінопласту);
- видаткової накладної № СЛВ-000259 від 01.12.2017 (придбання у ОСОБА_2 : клейова суміш для кріплення пінопласту та суміш для кріпл. та арм. пінопол.);
- видаткової накладної № ЯВА-000132 від 11.12.2017 (придбання у ФОП ОСОБА_3 : суміш для кріплення та арм. пінопол., дюбелів для теплоізоляції);
- платіжного доручення № 30 від 15.03.2018 (придбання плит теплоізоляційних у ТОВ ПЕРША БУДІВЕЛЬНА ГІЛЬДІЯ ).
Також, на виконання умов Договору, 26.02.2018 між позивачем (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ТРАНС Імпорт ЛТД (Підрядник) було укладено Договір підряду № 2602/18, за умовами якого Підрядник зобов`язується виконати комплекс робіт по утепленню та оздобленню фасаду будинку за адресою: вул. Л . Українки 62, м. Вишневе, Києво-Святошинського р-ну Київської області, згідно із затвердженою Замовником документацією у встановлений термін (далі - Роботи).
Згідно пп 4.1., 4.3. Договору підряду № 2602/18, загальна сума цього Договору 180 050,20 грн., в т.ч. ПДВ - 30 008,37 грн., вартість робіт без ПДВ становить - 150 041,83 грн. Оплата за цим Договором здійснюється Замовником Підряднику платіжними дорученнями на поточний рахунок підрядника у національній валюті України.
Здавання-приймання виконаних Робіт оформлюється шляхом підписання Сторонами Акту виконаних робіт (п. 5.1. Договору підряду № 2602/18).
Згідно Акту № 52 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.03.2018 позивачем були прийнятті роботи, виконані Товариством з обмеженою відповідальністю ТРАНС Імпорт ЛТД , на загальну суму з ПДВ 180 050, 20 грн.
Оплата позивачем вказаних робіт проведена 29.03.2018, що підтверджується випискою ПАТ КБ АКОРДБАНК за період з 01.03.2018 по 31.03.2018.
Генеральний підрядник за Договором підряду № 23/05/2017 протягом березня 2018 року перераховував Підряднику - ТОВ БФК Євробуд авансові платежі, а саме:
- 01.03.2018, відповідно до платіжного доручення № 1222, у сумі 50 000 грн., в т.ч. ПДВ - 8 333,33 грн., у зв`язку з отриманням якого була виписана податкова накладна № 12 від 01.03.2018;
- 15.03.2018, відповідно до платіжного доручення № 1261, у сумі 50 000 грн., в т.ч. ПДВ - 8 333,33 грн., у зв`язку з отриманням якого була виписана податкова накладна № 13 від 15.03.2018;
- 22.03.2018, відповідно до платіжного доручення № 1298, у сумі 50 000 грн., в т.ч. ПДВ - 8 333,33 грн. та платіжного доручення № 1307 у сумі 50 000 грн., в т.ч. ПДВ - 8 333,33 грн;
- 30.03.2018, відповідно до платіжного доручення № 1261, у сумі 50 000 грн., в т.ч. ПДВ - 8 333,33 грн., всього разом 250 000 грн.
Вказані перерахунки грошових коштів підтверджуються випискою ПАТ КБ АКОРДБАНК за період з 01.03.2018 по 31.03.2018.
29.03.2018 позивачем отримано Квитанції № 1, відповідно до яких реєстрація податкових накладних № 12 та № 13 зупинена, оскільки відповідають вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку і запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем були надані відповідні пояснення та документи.
Рішеннями комісії ДФС України від 12.04.2018 № 646040/39150820 та від 24.04.2018 № 663400/39150820 в реєстрації податкової накладної № 12 в ЄРПН позивачу відмовлено, з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити); в реєстрації податкової накладної № 13 в ЄРПН відмовлено з підстав ненадання платником копій документів, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції.
Відповідач-1 листом № 17778/10/26-15-41-05-15 від 25.04.2018 також повідомив, що ТОВ БФК Євробуд віднесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання у зв`язку з наявністю податкової інформації, яка свідчить про здійснення ризикових операцій, що можливо дослідити тільки при проведенні документальної перевірки.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку до ДФС. За результатами розгляду скарг позивача, 02.05.2018 та 08.05.2018 прийнято рішення № 1435/39150820/2 та № 4092/39150820/2, якими скарги позивача залишено без задоволення.
Не погодившись з рішеннями Комісії ДФС про відмову у реєстрації податкової накладної, та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що сукупність первинних документів, належним чином засвідчені копії яких долучено позивачем до матеріалів справи, не дають підстав для сумніву щодо фактичності виконання укладених між позивачем договорів.
Апелянт зазначає, що прийняття оскаржуваного рішення зумовлено тим, що ТОВ БФК Євробуд не надано інформацію щодо наявності основних фондів, засобів для виконання заявлених робіт. Відсутні трудові ресурси для забезпечення виробничого процесу. По ТОВ БФК Євробуд наявна інформація не проведена перевірка у зв`язку з неможливістю вручення наказу . ТОВ БФК Євробуд виписано податкову накладну №13 від 15.03.2018 за першою подією, а саме за фактом отриманням від ТОВ Укрбудвідродження попередньої оплати, на виконання умов договору підряду від 23.05.2017 №23/05/2017 та не надано виписки банку, що підтверджує факт отримання зазначеної вище попередньої оплати.
Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14 ст. 14 Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем. (п.201.10. ст.201 Податкового кодексу України).
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Згідно із п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п.п. 201.16.1 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Згідно п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1. ст.192 та п.201.10. ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1. ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. ст.200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16. ст.201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку №1246).
Відповідно до п.5-7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показника позитивної податкової історії платника податку. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.12, п.13 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 14 Порядку №117 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, який включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до п.15 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.16 Порядку №117).
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до пп.4 п.13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Системний аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що у разі виявлення контролюючим органом відповідності податкової накладної пункту 6 Критеріїв, останній зобов`язаний чітко вказати, якому саме з критеріїв відповідає податкова накладна та вказати конкретний перелік документів, який необхідно надати платнику податків для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Як вбачається зі змісту квитанцій № 1 від 29.03.2018, відповідачем-2 сформовано висновок про відповідність податкових накладних № 12 від 01.03.2018 та № 13 від 15.03.2018 вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Однак, контролюючим органом порушено норми пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у квитанціях конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкових накладних.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Пункт 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу № 567 від 13.06.2017 р. (які 25.05.2018 втратили чинність на підставі Наказу Міністерства фінансів України від 06.04.2018 №409 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 27.04.2018 за №536/31988) але діяли під час виникнення спірних правовідносин), містить у собі визначення двох різних критеріїв: Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Отже, контролюючим органом при зупиненні реєстрації податкової накладної порушено принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень.
З наданих позивачем документів вбачається, що ТОВ БФК Євробуд не відповідає жодній з підстав, наведених в пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку
У порядку визначеному пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, позивачем були надані відповідачу копії документів та пояснення до господарських операцій, які стали передумовою для реєстрації вказаних податкових накладних.
Таким чином, Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, незважаючи на надані позивачем документи, підтверджуючі факти, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В апеляційній скарзі вказано, що Комісією, в ході аналізу наданих ТОВ БФК ЄВРОБУД документів про підтвердження реальності здійснення операцій, по яким була зупинена реєстрація податкової накладної №12 від 01.03.2018, встановлено, що не надано інформацію щодо наявності основних фондів, засобів, необхідних для виконання заявлених робіт, відсутні трудові ресурси для забезпечення виробничого процесу.
Проте, проведення робіт з улаштування системи утеплювання та оздоблення фасадів житлового будинку, які були предметом договору №23/05/2017 від 23.05.2017 між Позивачем та ТОВ УКРБУДВІДРОДЖЕННЯ , в зв`язку з виконанням якого Позивачем була виписана податкова накладна №12 від 01.03.2018, не потребує використання (наявності) основних фондів, що підтверджується актами приймання виконаних будівельних робіт форми №КБ-2в, в яких відсутня інформація по витратам щодо застосування машин чи механізмів.
В той же час, ТОВ БФК ЄВРОБУД отримано ліцензією Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо будівництва об`єктів IV та V категорії складності та дозвіл №1682.16.32 від 10.07.2016 на виконання верхолазних робіт, що виконуються на висоті 5 м і більше над поверхнею ґрунту, без наявності яких, неможливо проводити роботи по утепленню та оздобленню фасадів багатоповерхових будівель.
Копії вказаних дозвільних документів були додані до пояснень ТОВ БФК ЄВРОБУД від 03.04.2018 на адресу апелянта.
До вказаних пояснень були додані документи, які свідчать, яким чином були використані грошові кошти отримані від ТОВ УКРБУДВІДРОДЖЕННЯ в якості передплати, а саме, для придбання мінеральної вати у ТОВ Перша будівельна гільдія .
Крім того, Позивачем були надані первинні документи щодо придбання інших будівельних матеріалів, необхідних для проведення робіт по утепленню фасадів житлового будинку, тому твердження Відповідача в апеляційній скарзі про не надання ТОВ БФК ЄВРОБУД інформації про наявність засобів, необхідних для виконання заявлених робіт, є безпідставним.
Аргументи в апеляційній скарзі щодо відсутності у ТОВ БФК ЄВРОБУД трудових ресурсів необхідних для забезпечення виробничого процесу, не відповідають дійсності, так як, відповідно до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма 1ДФ), у 3 кварталі 2017 року на підприємстві працювало 18 працівників, в 4 кварталі 2017 року та 1 кварталі 2018 року - 6 працівників.
Як пояснено позивачем, причиною зменшення кількості працівників у 4 кварталі 2017 року та 1 кварталі 2018 року є сезонність будівельних робіт, які проводить ТОВ БФК ЄВРОБУД , оскільки технологія проведення робіт по утепленню фасаду передбачає можливість їх проведення при температурі не нижче, ніж +5 °С., тому керівництво товариства, після настання холодів, звільнило частину працівників.
Також, в додатку №9 пояснювальної записки №1 від 18.04.2018, зазначена банківська виписка від 15.03.2018, відповідно до якої, на банківський рахунок Позивача від ТОВ УКРБУДВІДРОДЖЕННЯ надійшли кошти у сумі 50 000 грн. за роботи по договору №23/05/2017 від 23.05.2017.
Вказане спростовує доводи апелянта, що ТОВ БФК ЄВРОБУД не надало виписки банку, що підтверджують отримання передплати від ТОВ УКРБУДВІДРОДЖЕННЯ , в зв`язку з чим була виписана податкова накладна №13 від 15.03.2018.
Згідно з постановою Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до індивідуальних актів, як актів правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Посилаючись на відсутність окремих документів, як на підставу для відмови у реєстрації податкових накладних, Комісія зобов`язана була чітко вказати перелік таких документів із зазначенням обґрунтування необхідності їх надання.
Отже, відповідач не надав належних та достатніх доказів відповідності дій щодо зупинення реєстрації податкових накладних положенням пункту 201.16. статті 201 ПК України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
А тому, рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправним та підлягаю скасуванню.
Приписами пункту 20 Порядку №1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення вимог про зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану позивачем податкову накладну, що є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Таким чином, враховуючи вищенаведене у сукупності та в межах апеляційної скарги, беручи до уваги при цьому кожен аргумент, викладений учасниками справи, рішення суду першої інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права ухвалив рішення повно і всебічно з`ясувавши обставини справи.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.06.2019 у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельно-фінансова компанія Євробуд до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.06.2019 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
О. М. Ганечко
Повний текст постанови виготовлено 15.11.2019
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2019 |
Оприлюднено | 17.11.2019 |
Номер документу | 85677839 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні