Рішення
від 07.11.2019 по справі 907/296/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

07.11.2019 м. Ужгород Справа № 907/296/19

Суддя господарського суду Закарпатської області Ушак І.Г.,

за участі секретаря судового засідання Лазар С.Л.

розглянув у судовому засіданні справу

за позовом акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Закарпатгаз", м. Ужгород (з урахуванням зміни типу та найменування позивача з публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз") (далі - АТ Закарпатгаз)

до релігійної громади Української православної церкви, с. Тисобикень Виноградівського району (далі - релігійна громада)

про стягнення 150705,35 грн.

представники:

позивача - Бочкор А.П., адвокат

відповідача - не з`явився

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення наведеної суми як компенсації вартості донарахованого об`єму природного газу у зв`язку з виявленням на об`єкті відповідача - релігійної громади - за адресою : 90355, Закарпатська обл., Виноградівський район, с.Тисобикень, вул. Зріні, буд. 104 - несанкціонованого газопроводу та несанкціонованого відновлення газопостачання без комерційного вузла обліку, що є порушенням за змістом п.п.1, 2 п.1 гл. 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем (кодекс ГРС). Посилається на те, що вказане порушення зафіксовано відповідним актом про порушення № 908 від 10.01.19 складеним працівниками позивача за участю представника відповідача; позивачем здійснено розрахунок вартості об`єму необлікованого природного газу за період з 11.07.18 по 11.01.19 (згідно Кодексу ГРС - не більше 6 місяців до дня виявлення порушення), що становить 150705,35 грн.

У ході судового процесу представник позивача наполягає на задоволенні позовних вимог, посилаючись на їх обґрунтованість документами долученими до матеріалів справи.

Відповідач, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, докази чого містяться у матеріалах справи, не надав письмового відзиву на позов та не забезпечив участі уповноваженого представника у засіданні суду.

За наведених обставин, оскільки відповідач не скористався своїм правом прийняти участь у засіданні суду, подати відзив на позов, суд вправі згідно ст. 178 ГПК України вирішити спір за наявними матеріалами.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, у ході судового розгляду справи по суті, дослідивши та оцінивши докази у справі в їх сукупності, керуючись законом, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача на користь позивача суми 150705,35 грн.

При цьому суд виходив з наступного.

У ході судового розгляду справи встановлено та не заперечується ніким з учасників процесу, що відповідач у справі - релігійна громада - відповідною заявою від 1.02.16 на адресу позивача приєдналася до умов публічного договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).

За змістом заяви про приєднання та додатку до неї під № 4 йдеться про приєднання об`єкту відповідача по вул. Зріні, буд . 104 у с .Тисобикень , Виноградівського району Закарпатської області ; перелік точок комерційного обліку об`єкта відповідача - лічильник газу G6, заводський № 006236, встановлення газоспоживаючого обладнання - дві одиниці котлів потужністю 2,3 кбм/год., режим роботи - 24 год.

Договором, до якого приєднався відповідач у справі, передбачено, зокрема, що оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені договором (п. 2.1 договору). Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог кодексу ГРС (5.1 договору).

Відповідно до п. 7.4 договору споживач зобов`язується, зокрема, здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим договором; своєчасно повідомляти оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу), забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечити належну експлуатацію власних газових мереж відповідно до вимог Кодексу ГРС та акта розмежування балансової належності й експлуатаційної відповідальності сторін.

Як вбачається з матеріалів справи, 10.01.19 працівниками позивача - АТ "Закарпатгаз" - на зазначеному об`єкті відповідача виявлено порушення, а саме: наявність несанкціонованого газопроводу та несанкціонованого відновлення газопостачання, про що за участю представника відповідача - Ковач М.М. - складено акт про порушення № 908 від 10.01.19 (далі - акт про порушення).

За змістом акту про порушення також йдеться, що на зазначеному об`єкті до газової мережі підключено газоспоживаюче обладнання відповідача - котел в кількості 2 шт., максимальною потужністю 24 мВт/год (п. 3.1 акту); лічильник газу G6, заводський № 006236; в описовій частині зазначено, що на об`єкті здійснено самовільний пуск газу, лічильник газу демонтовано, на його місце вставлено технологічну вставку, витрати природного газу не обліковуються (п. 3.2 акту); при складанні акту застосовано фото-відеофіксацію (п. 8 акту). Акт про порушення підписано відповідачем без зауважень.

11.01.19 лічильник газу G6, заводський № 006236 з показниками 14688 кбм демонтовано для проведення 24.01.19 з 8 по 12 год. експертизи (у м. Ужгороді, вул. Погорєлова, 2), про що складено відповідний протокол №590 , який підписаний сторонами. В даному протоколі зазначено також, що споживач - відповідач у даній справі - має право бути присутнім при проведенні експертизи, про час та місце проведення якої повідомлений.

Відповідач не прибув для проведення експертизи у визначений час, тому така була проведена 24.01.19 без відповідача комісією позивача за участю представника ДП Закарпаттястандартметрологія . Комісією встановлено, що засіб вимірювальної техніки не відповідає вимогам Рекомендацій Р50-071-98 та зазначено підстави для визнання побутового лічильника газу непридатним: не відповідає вимогам п. 6.4.1: корозія на корпусі лічильника; вода в корпусі лічильника, про що складено акт №17560 експертизи лічильника газу від 24.01.19р. До акту додана та є його невід`ємною частиною довідка № 185353 від 24.01.19 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки , видана державним повірником

28.01.19 листом № 9910 позивач повідомив відповідача про призначене на 12.02.19 засідання комісії з розгляду акту про порушення та розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу, на якому розглядатиметься, зокрема, акт про порушення № 908. Зазначеним повідомлено про обов`язок відповідача за приписами кодексу ГРС бути присутнім на засіданні комісії та про розгляд акту про порушення без участі відповідача у разі його неприбуття.

У зв`язку із відповідною заявою відповідача від 11.02.19р. позивачем було відкладено розгляд засідання комісії з розгляду актів про порушення.

18.02.19 листом № 9993 позивач повідомив відповідача про повторно призначене на 26.02.19 засідання комісії з розгляду акту про порушення та розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу, на якому розглядатиметься, зокрема, акт про порушення № 908. Зазначеним повідомлено про обов`язок відповідача за приписами кодексу ГРС бути присутнім на засіданні комісії та про розгляд акту про порушення без участі відповідача у разі його неприбуття.

26.02.19 акт про порушення № 908 було розглянуто на засіданні комісії позивача з розгляду актів про порушення без участі відповідача та задоволено комісією; за результатами - здійснено розрахунок об`єму необлікованого природного газу за період з 11.07.18 по 1.01.19, що становить 12991,80 кбм, виходячи з номінальної потужності обладнання відповідача та кількості годин роботи цього обладнання, вартість зазначеного необлікованого об`єму газу становить 150705,35 грн.

22.03.19 позивач направив відповідачу письмову вимогу №10135 про компенсацію у 7-денний строк вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу на суму 150705,35 грн. та рахунок на зазначену суму. Однак зазначена вартість природного газу не була сплачена відповідачем.

Наведені обставини передували пред`явленню позову, що є предметом розгляду у даній справі, та послугували його підставою.

Спірні правовідносини сторін у даній справі з огляду на їх предмет підлягають правовому регулюванню спеціальним законодавством - Законом України "Про ринок природного газу" (далі - Закон) та Кодексом газорозподільних систем (далі - кодекс ГРС), а також приписами Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) та Господарського кодексу України (далі - ГКУ).

Приписами ст. 12 Закону, який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, зокрема, встановлено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором

За приписами ст. 40 Закону розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором, договір розподілу природного газу є публічним.

На виконання вимог ст.ст. 12, 40 Закону постановою НКРЕКП від 30.09.15 затверджено Типовий договір розподілу природного газу (договір), який є публічним, визначає порядок та умови переміщення природного газу для доставки оператором ГРМ газу до об`єктів споживачів. Договір є договором приєднання, який укладається з урахуванням ст.ст. 633, 634, 641, 642 ЦК України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов договору є, зокрема, надання споживачем заяви-приєднання за встановленою формою, яку оператор ГРМ направляє споживачу інформаційним листом та/або сплата рахунка оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання газу.

Приписами глави 6 розділу Х кодексу ГРС встановлено, що власник комерційного вузла обліку газу забезпечує належний технічний стан комерційного комерційного вузла обліку газу та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Відповідно до пп.1, 6 п.7 Глави 9 Розділу Х Кодексу ГРС, у разі виявлення під час перевірки комерційного вузла обліку газу чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: пошкодження пломб; наявність несанкціонованого газопроводу.

Пунктом 1,2 Глави 4 Розділу ХІ Кодексу ГРС, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу 3ВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення. У разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого відновлення газоспоживання або використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу спожитий об`єм природного газу визначається за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану - з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки), а при використанні газу без договору - з дня його закінчення (розірвання) до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців.

У ході судового розгляду даної справи встановлено, що на об`єкті відповідача встановлено наявність несанкціонованого газопроводу та несанкціонованого відновлення газопостачання , про що складено 10.01.19 акт про порушення та акт перевірки вузла комерційного обліку на об`єкті, які підписані уповноваженими представниками сторін . Наведене не спростовано відповідачем. Отже, матеріалами справи встановлено, що мало місце зафіксоване відповідними актами порушення передбачене пп. 2, 5 п. 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: наявність несанкціонованого газопроводу; несанкціоноване відновлення газоспоживання.

Порушення зафіксовано шляхом складання акту, тобто у спосіб визначений приписами гл. 5 розділу ХІ кодексу ГРС.

Так, зазначеними приписами, зокрема, встановлено, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ у присутності споживача/несанкціонованого споживача складається акт про порушення за встановленою формою, акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. При складанні акта зазначається про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення.

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі. Якщо об`єм та/або вартість необлікованого (донарахованого) природного газу буде оскаржуватися споживачем (несанкціонованим споживачем) у судовому порядку, тоді до винесення остаточного рішення у судовій справі заборгованість за необлікований (донарахований) об`єм природного газу не вважається простроченою.

З огляду на викладене та приймаючи до уваги, що представниками позивача на місці виявлення порушення відповідача та у присутності його представника складено акт про порушення, у якому зафіксовані дані, що складають зміст порушення на ринку газу, перелік та кількість газоспоживного обладнання підключеного до газової мережі та його потужність, тобто ті дані, які дають можливість встановити факт порушення, кваліфікувати його, встановити дані, які необхідні при розрахунку об`єму необлікованого (донарахованого) об`єму, акт про порушення, яким обґрунтовуються вимоги позивача у даній справі, є належним доказом на підтвердження факту допущеного відповідачем порушень на ринку газу. У ході судового розгляду відповідач не заперечив та не спростував наведеного.

Перевіривши розрахунок позивача, суд встановив, що такий здійснений правильно з урахуванням існуючої вартості газу за період з 11.07.18 по 1.01.19 ( згідно Кодексу ГРС - не більше 6 місяців до дня виявлення порушення), що становить 150705,35 грн., виходячи з номінальної потужності газового обладнання (котла), кількості годин його роботи, ціни газу.

Вирішуючи даний спір, суд виходить також із відповідних приписів цивільного та господарського законодавства .

Так, відповідно до ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Положеннями ст. ст. 224, 225, 226 Господарського кодексу України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються, зокрема, вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства. Учасник господарських відносин, який вчинив господарське правопорушення, зобов`язаний вжити необхідних заходів щодо запобігання збиткам у господарській сфері інших учасників господарських відносин або щодо зменшення їх розміру, а у разі якщо збитків завдано іншим суб`єктам, - зобов`язаний відшкодувати на вимогу цих суб`єктів збитки у добровільному порядку в повному обсязі, якщо законом або договором сторін не передбачено відшкодування збитків в іншому обсязі.

При цьому на кредитора покладається тягар доказування факту порушення зобов`язання або установлених вимог щодо здійснення господарської діяльності, розміру завданих збитків та причинного зв`язку між допущеним порушенням зобов`язання та завданими збитками. Відсутність вини у порушенні зобов`язання доводить особа, яка вчинила таке порушення.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74, 77 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За приписами ст.ст. 76, 77, 78, 79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування; предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення; обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування; достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи; достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування; питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд, відповідно до ст. 86 ГПК України, оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів; жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.

Дослідивши матеріали даної справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд констатує про доведеність належними, допустимими та достатніми доказами факту порушення відповідачем установлених вимог щодо здійснення господарської діяльності - порушень за змістом Закону та кодексу ГРС, розміру завданих збитків на суму 150705,35 грн. Відповідачем зазначене не спростовано.

За таких обставин вимоги позивача щодо стягнення вартості донарахованого об`єму газу як такі, що ґрунтуються на законі та доведені належним чином, підлягають задоволенню - з відповідача належить стягнути на користь позивача 150705,35 грн.

Судові витрати позивача на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України належить відшкодувати за рахунок відповідача

Керуючись ст.ст. 13, 73, 74, 76-80 86, 129, 221, 202, 232-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України,

СУД УХВАЛИВ:

1. Позов задоволити повністю.

Стягнути з Релігійної громади Української Православної церкви с. Тисобикень Виноградівського району (Свято-Покровська), м. Виноградів на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз", м. Ужгород вартість донарахованого об`єму природного газу на суму 150705,35 грн., а також суму 2260,58 грн. витрат зі сплати судового збору

Відповідно до приписів ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції в порядку та строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 15.11.19

Суддя Ушак І.Г.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення07.11.2019
Оприлюднено18.11.2019
Номер документу85681705
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/296/19

Судовий наказ від 23.12.2019

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Рішення від 07.11.2019

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Ухвала від 16.09.2019

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Ухвала від 16.07.2019

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Ухвала від 25.06.2019

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Ухвала від 24.05.2019

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні