Ухвала
від 15.11.2019 по справі 487/8065/19
ЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. МИКОЛАЄВА

Справа №487/8065/19

Провадження №1-кс/487/8820/19

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.11.2019 року м. Миколаїв

Слідчий суддя Заводського районного суду м. Миколаєва ОСОБА_1 , за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Миколаєва клопотання слідчого Другого слідчого відділу Слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві ОСОБА_3 у кримінальному провадженні №62019150000000613 від 14.08.2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України про тимчасовий доступ до речей та документів,

В С Т А Н О В И В:

12.11.2019 року слідчий Другого СВ СУ ТУ ДБР у м. Миколаєві ОСОБА_3 за погодженням з прокурором відділу прокуратури Миколаївської області ОСОБА_4 в рамках здійснення досудового розслідування в кримінальному провадженні №62019150000000613 від 14.08.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, звернувся до слідчого судді з клопотанням про надання дозволу на тимчасовий доступ до речей та документів для можливості ознайомитись з ними, зробити з них копії та вилучити деякі з них, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 , а саме:

1) для можливості ознайомитись та вилучити оригінали наступних документів:

- документи на паперових та електронних носіях, що стали підставою для митного оформлення товарів 31 товарної групи УКТЗЕД - «міндобрива» в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 протягом 2018-2019 років відповідно до ст.ст. 43, 53, 335 Митного кодексу України та інших нормативних актів, в тому числі: митні декларації, товаросупровідні документи, товаротранспортні документи на партії товарів (у тому числі суднові справи); прийняті рішення про корегування митної вартості, відповідні накази, інструкції, розпорядження, службові та доповідні записки у разі відміни рішення про корегування митної вартості (у тому числі їх подальшого скасування), відповідні аркуші корегування митних декларацій, матеріали перевірок митної вартості товарів та сертифікатів про походження товарів (у разі їх проведення); документи про проведення платежів, платіжні доручення щодо зарахування коштів в рахунок сплати митних платежів, у тому числі їх повернення та зарахування на депозитні рахунки підприємств на митниці.

- доповідна записка на ім`я керівника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 27.11.2018 №414/14-70-19-46 з додатками;

- лист ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 02.11.2018 №212/325, з додатками;

- лист ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 21.11.2018 №212/325-1, з додатками;

- інформаційний лист ТДВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » 06.11.2018 №2018-1-1-03/326, з додатками.

2) для можливості ознайомитись та зробити копії:

- програмні модулі програмно-інформаційного комплексу автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» для можливості ознайомлення зі всією наявною інформацією, що стосується митного оформлення всієї номенклатури товарів в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 упродовж 2018-2019 років, та виготовлення їх копій в електронному та паперовому вигляді;

- технічні засоби відеофіксації процедур митного контролю в підрозділах ІНФОРМАЦІЯ_1 , у тому числі накопичувачі інформації та відповідні флеш-карти з відеозаписами;

- особові справи, накази на призначення, переведення, звільнення, посадові інструкції (функціональні обов`язки), положення про управління та відділи, табелі обліку робочого часту, нарахування та виплати заробітної плати, премії, компенсації тощо, починаючи з 01.01.2018 по теперішній час стосовно наступних працівників: головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 ; начальник управління адміністрування митних платежів ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 ; начальник відділу організації митного контролю ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_7 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; старший державний інспектор сектору митного оформлення №1 митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_9 ; головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_10 ; головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_11 ; начальник митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_12 ; заступник начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_13 ; в.о. заступника начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_14 ; перший заступник начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_15 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_16 .

Клопотання слідчий подав, оскільки у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_1 , знаходяться оригінали вищезазначених документів та інформація, що міститься в автоматизованій системі митного оформлення «Інспектор», щодо митного оформлення товарів в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 упродовж 2018-2019 років, які мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, є речовими доказами, що необхідні для дослідження під час експертиз, іншим способом довести обставини кримінального правопорушення.

В судовому засіданні слідчий доводи клопотання підтримав, просив його задовольнити.

Відповідно до ст. 163 КПК України, клопотання розглянуто без участі особи у володінні якої знаходяться речі та документи.

Вислухавши пояснення слідчого, дослідивши клопотання та докази, якими обґрунтовується клопотання, слідчий суддя дійшов до наступних висновків.

З матеріалів клопотання встановлено, що Другим слідчим відділом Слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62019150000000613 від 14.08.2019 за фактом зловживання службовим становищем службовими особами правоохоронного органу, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що за митною декларацією від 29.10.2018 №UA504160/2018/301931 надісланої до ІНФОРМАЦІЯ_1 подано до митного оформлення: «1.Добриво мінеральне: аміачна селітра (нітрат амонію), масова частка азоту складає 33,35% - 1 547 440 кг, у вигляді гранул. Торгівельна марка « ІНФОРМАЦІЯ_7 ». Виробник « ІНФОРМАЦІЯ_7 ». Країна виробництва TR.», що надійшло на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».

Під час проведення контролю правильності визначення митної вартості, посадовою особою митниці було витребувано додаткові документи згідно вимог ч. 3 ст. 53 МКУ. За результатом опрацювання наданих декларантом документів, митницею не було визнано заявлену декларантом митну вартість товару та винесено рішення про коригування митної вартості від 30.10.2018 №UA504160/2018/000003/1.

Відповідно до ч. 7 ст. 55 МКУ товар випущено у вільний обіг з наданням фінансових гарантій відповідно до розділу X МКУ. Підприємством були сплачені всі передбачені митні платежі, в тому числі сума 798316,28 грн. згідно рішення про коригування митної вартості.

Відповідно до ч. 8 ст. 55 МКУ, 22.11.2018 ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » звернулось із заявою щодо скасування та визнання недійсним рішення про коригування митної вартості, з наданням додаткових документів. За результатом опрацювання звернення підприємства та наданих документів, рішення про коригування митної вартості від 30.10.2018 №UA504160/2018/000003/1 скасовано, фінансова гарантія у розмірі 789 316,28 грн. вивільнена та зарахована на депозитний рахунок для майбутніх платежів ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».

Робочою групою, на виконання вимог Розпорядження ДФС від 23.01.2019 №14-р та Доручення в.о. Голови ДФС від 06.03.2019 №6/99-99-01-09(6), за результатом проведеного аналізу наданих митницею документів встановлено, що в копії митної декларації країни відправлення зазначені інші умови поставки та вартість, ніж у поданих до митного оформлення документах. Всупереч встановленим розбіжностям, митницею було винесено рішення щодо визнання заявленої декларантом митної вартості, скасовано рішення про коригування митної вартості від 30.10.2018 №UA504160/2018/000003/1 та вивільнена фінансова гарантія у розмірі 789316,28 грн.

Відповідно до статті 336 МКУ однією з форм митного контролю є направлення запитів до інших державних органів, установ та організацій, уповноважених органів іноземних держав для встановлення автентичності документів, поданих органу доходів і зборів, однак направлення проекту запиту до митних органів Республіки Туреччина (країна відправлення) щодо автентичності документів митницею не здійснювалось.

Таким чином, невжиття службовими особами ІНФОРМАЦІЯ_1 заходів по встановленню автентичності наданих до оформлення документів призвело до втрат бюджету у розмірі 789316,28 грн. у вигляді ненадходження митних платежів, що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам, які в більше ніж в 250 разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян на момент вчинення кримінального правопорушення.

Крім того, в ході досудового розслідування встановлено, що аналогічні та інші товари ввозилися протягом 2018-2019 років іншими суб`єктами підприємницької діяльності, а матеріали кримінального провадження свідчать про можливе зловживання з боку службових осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 під час їх митного оформлення.

Встановлено, що у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_1 перебувають наступні речі та документи:

- програмні модулі програмно-інформаційного комплексу автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» для можливості ознайомлення зі всією наявною інформацією, що стосується митного оформлення всієї номенклатури товарів в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 упродовж 2018-2019 років;

- технічні засоби відеофіксації процедур митного контролю в підрозділах ІНФОРМАЦІЯ_1 , у тому числі накопичувачі інформації та відповідні флеш-карти з відеозаписами;

- документи на паперових та електронних носіях, що стали підставою для митного оформлення товарів 31 товарної групи УКТЗЕД - «міндобрива» в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 протягом 2018-2019 років відповідно до ст.ст. 43, 53, 335 Митного кодексу України та інших нормативних актів, в тому числі: митні декларації, товаросупровідні документи, товаротранспортні документи на партії товарів (у тому числі суднові справи); прийняті рішення про корегування митної вартості, відповідні накази, інструкції, розпорядження, службові та доповідні записки у разі відміни рішення про корегування митної вартості (у тому числі їх подальшого скасування), відповідні аркуші корегування митних декларацій, матеріали перевірок митної вартості товарів та сертифікатів про походження товарів (у разі їх проведення); документи про проведення платежів, платіжні доручення щодо зарахування коштів в рахунок сплати митних платежів, у тому числі їх повернення та зарахування на депозитні рахунки підприємств на митниці.

- доповідна записка на ім`я керівника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 27.11.2018 №414/14-70-19-46 з додатками;

- лист ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 02.11.2018 №212/325, з додатками;

- лист ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 21.11.2018 №212/325-1, з додатками;

- інформаційний лист ТДВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » 06.11.2018 №2018-1-1-03/326, з додатками;

- особові справи, накази на призначення, переведення, звільнення, посадові інструкції (функціональні обов`язки), положення про управління та відділи, табелі обліку робочого часту, нарахування та виплати заробітної плати, премії, компенсації тощо, починаючи з 01.01.2018 по теперішній час стосовно наступних працівників: головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_8 ОСОБА_6 ; начальник відділу організації митного контролю ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_7 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; старший державний інспектор сектору митного оформлення №1 митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_9 ; головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_10 ; головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_11 ; начальник митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_12 ; заступник начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_13 ; в.о. заступника начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_14 ; перший заступник начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_15 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_16 .

Під час досудового розслідування виникла необхідність у тимчасовому доступі до зазначених речей і документів у володільця ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_1

Підставами вважати, що зазначені речі та документи перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 є матеріали кримінального провадження.

Отримання вищевказаних документів необхідно для встановлення відомостей, які мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, а також про службових осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , які здійснювали повноваження під час митного оформлення зазначених партій товарів, проведення дослідження документів під час експертиз, запобігання їх можливої зміни або знищення володільцем.

Вищевказані документи та інформація, що міститься в автоматизованій системі митного оформлення «Інспектор», можуть бути використанні як докази вчинення злочину, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

При цьому, згідно п.8 Інформаційного листа ВССУ від 05.04.2013 №223-558/0/4-13 «Про деякі питання здійснення слідчим суддею суду першої інстанції судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб під час застосування заходів забезпечення кримінального провадження» відповідно до положень КПК України слідчий суддя має розглянути клопотання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження у визначений законом термін. Зокрема, клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, враховуючи зміст положень ч. 6 ст. 9 КПК України - не пізніше трьох днів із дня надходження клопотання до суду. У разі якщо особа, яка подала клопотання, обґрунтує у ньому наявність реальної загрози зміни або знищення речей і документів, слідчий суддя має невідкладно розглянути зазначене клопотання.

Зазначені документи необхідно дослідити з метою вирішення питання про долучення до матеріалів кримінального провадження та надати на дослідження у ході почеркознавчої, криміналістичної, економічної експертиз.

Тимчасовий доступ до речей і документів є одним із заходів забезпечення кримінального провадження, який застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження (ст. 131 КПК України).

Відповідно до ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).

Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 162 КПК України персональні дані особи, що знаходяться у її особистому володінні або в базі персональних даних, яка знаходиться у володільця персональних даних, відносяться до охоронюваної законом таємниці, порядок доступу до якої регулюється положеннями ч. 5, 6 ст. 163 КПК України.

У відповідності з ч. 5, 6 ст. 163 КПК України, слідчий суддя постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; а також доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.

За такого, суд дійшов висновку про те, що такий ступінь втручання щодо зазначених вище документів, повністю виправдовує потреби досудового розслідування, тому клопотання слідчого належить задовольнити.

Керуючись ст. ст. 159-164, 309 КПК України, слідчий суддя

П О С Т А Н О В И В:

Клопотання слідчого Другого слідчого відділу Слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві ОСОБА_3 по кримінальному провадженню №62019150000000613 від 14.08.2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України про тимчасовий доступ до речей та документів - задовольнити.

Надати дозвіл на тимчасовий доступ до речей та документів для можливості ознайомитись з ними, зробити з них копії та вилучити деякі з них, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:

1) для можливості ознайомитись та вилучити оригінали наступних документів:

- документи на паперових та електронних носіях, що стали підставою для митного оформлення товарів 31 товарної групи УКТЗЕД - «міндобрива» в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 протягом 2018-2019 років відповідно до ст.ст. 43, 53, 335 Митного кодексу України та інших нормативних актів, в тому числі: митні декларації, товаросупровідні документи, товаротранспортні документи на партії товарів (у тому числі суднові справи); прийняті рішення про корегування митної вартості, відповідні накази, інструкції, розпорядження, службові та доповідні записки у разі відміни рішення про корегування митної вартості (у тому числі їх подальшого скасування), відповідні аркуші корегування митних декларацій, матеріали перевірок митної вартості товарів та сертифікатів про походження товарів (у разі їх проведення); документи про проведення платежів, платіжні доручення щодо зарахування коштів в рахунок сплати митних платежів, у тому числі їх повернення та зарахування на депозитні рахунки підприємств на митниці.

- доповідна записка на ім`я керівника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 27.11.2018 №414/14-70-19-46 з додатками;

- лист ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 02.11.2018 №212/325, з додатками;

- лист ДП « ІНФОРМАЦІЯ_2 » на адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » від 21.11.2018 №212/325-1, з додатками;

- інформаційний лист ТДВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » 06.11.2018 №2018-1-1-03/326, з додатками.

2) для можливості ознайомитись та зробити копії:

- програмні модулі програмно-інформаційного комплексу автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» для можливості ознайомлення зі всією наявною інформацією, що стосується митного оформлення всієї номенклатури товарів в зоні діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 упродовж 2018-2019 років, та виготовлення їх копій в електронному та паперовому вигляді;

- технічні засоби відеофіксації процедур митного контролю в підрозділах ІНФОРМАЦІЯ_1 , у тому числі накопичувачі інформації та відповідні флеш-карти з відеозаписами;

- особові справи, накази на призначення, переведення, звільнення, посадові інструкції (функціональні обов`язки), положення про управління та відділи, табелі обліку робочого часту, нарахування та виплати заробітної плати, премії, компенсації тощо, починаючи з 01.01.2018 по теперішній час стосовно наступних працівників: головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 ; начальник управління адміністрування митних платежів ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_6 ; начальник відділу організації митного контролю ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_7 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_6 ОСОБА_8 ; старший державний інспектор сектору митного оформлення №1 митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_9 ; головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_10 ; головний державний інспектор митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_11 ; начальник митного поста « ІНФОРМАЦІЯ_5 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_12 ; заступник начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_13 ; в.о. заступника начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_14 ; перший заступник начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_15 ; начальник ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_16 .

Доручити виконання ухвали слідчим Другого слідчого відділу Слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві ОСОБА_3 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , заступнику начальнику Другого слідчого відділу Слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві ОСОБА_28 , які входять до складу слідчої групи з розслідування даного кримінального провадження, а також за їх дорученням начальнику відділу ІНФОРМАЦІЯ_9 ОСОБА_29 .

Ухвала дійсна до 15.12.2019 року (включно).

Роз`яснити посадовим особам ІНФОРМАЦІЯ_1 положення частини 1 статті 166 КПК України, згідно яких, у разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями КПК України з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

СудЗаводський районний суд м. Миколаєва
Дата ухвалення рішення15.11.2019
Оприлюднено21.02.2023
Номер документу85684249
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів

Судовий реєстр по справі —487/8065/19

Ухвала від 15.11.2019

Кримінальне

Заводський районний суд м. Миколаєва

Павлова Ж. П.

Ухвала від 07.11.2019

Кримінальне

Заводський районний суд м. Миколаєва

Павлова Ж. П.

Ухвала від 07.11.2019

Кримінальне

Заводський районний суд м. Миколаєва

Павлова Ж. П.

Ухвала від 07.11.2019

Кримінальне

Заводський районний суд м. Миколаєва

Павлова Ж. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні