Рішення
від 07.11.2019 по справі 926/1925/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Чернівці

07 листопада 2019 року Справа № 926/1925/19

Господарський суд Чернівецької області у складі головуючого судді Марущака І.В., за участю секретаря судового засідання Терещенко Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні загального позовного провадження справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м. Київ

до Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1) Кіцманська районна рада Чернівецької області;

2) Мамаївська сільська об`єднана територіальна громада Кіцманського району Чернівецької області в особі Мамаївської сільської ради;

3) Кіцманська міська об`єднана територіальна громада Кіцманського району Чернівецької області в особі Кіцманської міської ради;

4) Управління Державної казначейської служби у Кіцманському районі Чернівецької області.

про стягнення заборгованості в сумі 155872,94 грн

представники:

від позивача - Бабій Г.Я., довіреність від 27.12.2018 № 4131;

від відповідача - Ткачук К.О., довіреність від 21.01.2019 № 03.02-21/164;

від третьої особи-1- Довбенчук Н.Ю., довіреність від 15.10.2019 № 134, Даньковська І.В., довіреність від 15.10.2019 № 135;

від третьої особи-2 - не з`явився;

від третьої особи-3 - не з`явився;

від третьої особи-4 - Ткач Д.Б. довіреність №б/н.

Суть спору та позиції учасників справи.

Публічне акціонерне товариство "Укртелеком" (далі - ПАТ Укртелеком , позивач) звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації (далі - УПЗСН Кіцманської РДА, відповідач) про стягнення 155872,94 грн заборгованості по відшкодуванню витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за 2018 рік.

Позов обґрунтований тим, що ПАТ Укртелеком є оператором телекомунікацій та відповідно до вимог Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України Про телекомунікації , Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, на підставі публічного договору надає послуги зв`язку окремим категоріям громадян Кіцманського району Чернівецької області, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати. Зазначені пільги встановлені Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу , Законом України Про жертви нацистських переслідувань , Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Законом України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус , Законом України Про охорону дитинства . У свою чергу відшкодування вартості витрат з надання послуг зв`язку здійснюється державою в особі відповідача, який протиправно ухиляється від їх перерахування позивачу в добровільному порядку.

Відповідач позовні вимоги не визнає, оскільки згідно рішення Кіцманської районної ради від 23.05.2019 № 508-30/19 виділено кошти на погашення заборгованості за телекомунікаційні послуги за 2018 рік в сумі 82526,07 грн, які сплачені позивачу на підставі платіжного доручення від 13.08.2019 № 1160. Натомість решта витрат позивача пов`язані із надання послуг зв`язку пільговим категоріям жителів Мамаївської та Кіцманської об`єднаних територіальних громад у сумі 23331,23 грн та 50015,64 грн відповідно.

Кіцманська районна рада (третя особа-1) своїм правом на подання письмових пояснень не скористались, втім її представники усно в судових засіданнях повідомили суд, всі залежні від бюджету району платежі за надані позивачем послуги були проведені, що підтверджується вищевикладеним, решта боргу з наданих позивачем послуг має відшкодовуватись за рахунок бюджетів Мамаївської та Кіцманської об`єднаних територіальних громад.

Мамаївська сільська рада (третя особа-2) надала письмові пояснення по суті позовних вимог, в яких зазначає, що протягом 2018 року вона здійснювала наданих позивачем телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян Мамаївської об`єднаної територіальної громади у зв`язку з тим, що в бюджеті на 2018 рік не було передбачено такі видатки та не прийнято відповідну програму. При цьому, третя особа-1 визнає, що у спірному періоді позивач надав послуг зв`язку на суму 23331,23 грн, однак не змогла погасити дану заборгованість, оскільки відповідач не в змозі зареєструвати її в органах казначейства.

Кіцманська міська рада (третя особа-3) у своїх пояснення повідомила суд, що відповідач звертався до неї із проханням погасити перед позивачем заборгованість за телекомунікаційні послуги, що надавались пільговим категоріям жителів Кіцманської об`єднаної територіальної громади в спірному періоді. Так, сесією Кіцманської міської ради прийнято рішення від 21.06.2019 № 210/6, яким передбачено кошти на погашення заборгованості за послуги зв`язку, відтак третя особа-3 перерахувала відповідачу 50015 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 22.07.2019 № 46.

Управління Державної казначейської служби у Хотинському районі Чернівецької області (третя особа-4) надала суду пояснення, в яких позовні вимоги вважає такими, що не підлягають задоволенню, оскільки головними розпорядниками, які здійснюють відшкодування пільг з послуг зв`язку, є місцеві бюджети - районний і міський бюджети та бюджети територіальних громад утворених на території Кіцманського району Чернівецької області.

Процесуальні дії у справі.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.08.2019 зазначену позовну заяву передано до провадження судді Марущака І.В.

Ухвалою суду від 15.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 04.09.2019, встановлено відповідачу строк для подання заяви з запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, а сторонам - строк для подання заяв по суті справи.

У судовому засідання 04.09.2019 від представника позивача надійшли докази часткової сплати відповідачем телекомунікаційних послуг у сумі 82526,07 грн. Під час розгляду справи виникла необхідність подання додаткових пояснень щодо розпорядників бюджетних коштів, які уповноважені відшкодовувати позивачу витрати за надані ним послуги зв`язку на пільгових умовах. Крім того, представник позивача виразив бажання скористатись своїм правом на подання відповіді на відзив.

Відтак з метою повного та всебічного розгляду справи, сприяючи сторонам у реалізації ними процесуальних прав, суд вирішив оголосити перерву в підготовчому засіданні до 13.09.2019, про що постановив ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання від 04.09.2019.

За наслідками підготовчого засідання 13.09.2019 суд постановив ухвалу, якою залучив до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кіцманську районну раду Чернівецької області, Мамаївську сільську об`єднану територіальну громаду Кіцманського району Чернівецької області в особі Мамаївської сільської ради, Кіцманську міську об`єднану територіальну громаду Кіцманського району Чернівецької області в особі Кіцманської міської ради та Управління Державної казначейської служби у Кіцманському районі Чернівецької області.

Цієї ж ухвалою суд також вирішив здійснювати розгляд справи № 926/1925/19 за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 04 жовтня 2019 року та встановив третім особам строк для подання пояснень по суті спору.

Після цього ухвалою від 04.10.2019 суд оголосив перерву у підготовчому засіданні до 16 жовтня 2019 року через необхідність подання додаткових доказів та пояснень третіх осіб.

Востаннє ухвалою суду від 16.10.2019 закрито підготовче провадження у справі та розпочато її розгляд по суті. Судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 07.11.2019.

У судове засідання 07.11.2019 треті особи 2 і 3, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце слухання справи по суті, явку своїх представників не забезпечили, про причини неявки суд не повідомили.

При цьому, присутні в судовому засіданні представники учасників проти розгляду справи за відсутності представників Кіцманської міської ради та Мамаївської сільської ради не заперечували.

За таких обставин справи, а також враховуючи відсутність передбачених статтями 202, 216 Господарського процесуального кодексу України підстав для відкладення розгляду справи по суті чи оголошення перерви в судовому засіданні, суд вирішив за можливе розглянути справу за відсутності представників третіх осіб 2 і 3 в судовому засіданні 07.11.2019 на підставі наявних матеріалів.

В судове засідання 07.11.2019 з`явився представник позивача без статусу адвоката, суд відповідно до ч.2 ст.58 Господарського процесуального кодексу України вирішив допустити даного представника до участі в судовому засіданні.

По суті спору представник позивача позовні вимоги підтримав частково, просив позов задовольнити в сумі 73346,87 грн, оскільки решту суму заборгованості відповідачем сплачено відповідно до платіжного доручення від 13.08.2019 № 1160. У той же час представник відповідача підтвердив зазначену заборгованість перед позивачем, повідомив суд, що УПСЗН Кіцманської РДА отримало від Кіцманської міської ОТГ субвенцію в сумі 50015 грн, однак не може перерахувати вказані кошти позивачу без відповідного рішення суду. Представники третіх осіб проти позову заперечили та просили відмовити у задоволенні позову.

Обставини справи, встановлені судом.

Заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд встановив таке.

Відповідно до долучених до позову розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг, а також розрахунків витрат на відшкодування збитків, пов`язаних з наданням пільг на користування телефонним зв`язком Кіцманського району Чернівецької області (форма № 2), протягом 2018 року ПАТ Укртелеком надало пільговим категоріям громадян Кіцманського району послуги зв`язку, які компенсуються УПСЗН Кіцманської РДА, в сумі 155872,94 грн, в тому числі за січень - 13996,92 грн, лютий - 13296,96 грн, березень - 13486,56 грн, квітень - 13071,82 грн, травень - 12956,56 грн, червень - 12740,44 грн, липень - 12390,26 грн, серпень - 12058,41 грн, вересень - 12053,43 грн, жовтень - 12049,92 грн, листопад - 13963,79 грн і грудень - 13807,87 грн.

Зазначені розрахунки разом із супровідними листами й актами звірки за відповідні періоди надсилались відповідачу, що підтверджується описами вкладення у пакет від 13.02.2018, 12.03.2018, 13.04.2018, 14.05.2018, 08.06.2018, 11.07.2018, 13.08.2018, 11.09.2018, 11.10.2018, 09.11.2018, 13.12.2018 та 15.01.2019.

УПСЗН Кіцманської РДА не заперечує факту надання позивачем послуг зв`язку пільговим категоріям громадян Кіцманського району в зазначеній вище сумі, не оспорює вартість абонентської плати та відсутності в осіб, яким надано послуги зв`язку, права на пільги, не заперечує проти отримання зазначених вище розрахунків.

Листом від 29.11.2018 № 01.23/48-2420 Чернівецька обласна державна адміністрація повідомила голів районних державних адміністрацій та об`єднаних територіальних громад, що починаючи з 01.01.2017 згідно із статтею 91 Бюджетного кодексу України до видатків місцевих бюджетів, які можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належить надання пільг з послуг зв`язку, а тому рекомендувала головам ОТГ розглянути питання про надання відповідному районному бюджету субвенції на погашення заборгованості перед ПАТ Укртелеком за надані пільги в оплаті за послуги зв`язку населенню, що проживає на відповідній території ОТГ, а також укласти тристоронній договір між управлінням соціального захисту населення райдержадміністрації, об`єднаною територіальною громадою та ПАТ Укртелеком для забезпечення проведення розрахунків за надані пільги в оплаті за послуги зв`язку громадянам, які проживають на території відповідної ОТГ.

14 березня 2019 року позивач звернувся до відповідача з вимогою про відшкодування витрат, пов`язаних із наданням населенню пільг по користуванню телекомунікаційними послугами в 2018 році на суму 155872,94 грн.

Як слідує із акту звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, складеного між Чернівецькою філією ПАТ Укртелеком , УПСЗН Кіцманської РДА та Кіцманською міською радою, станом на 01.01.2019 за надані пільговим категоріям жителів Кіцманської міської ОТГ послуги зв`язку наявна заборгованість в сумі 50015,64 грн.

Аналогічні відповідно до акту № 6-06 від 12.07.2019 звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, складеного між Чернівецькою філією ПАТ Укртелеком , УПСЗН Кіцманської РДА та Мамаївською сільською об`єднаною територіальною громадою, станом на 01.01.2019 за надані пільговим категоріям жителів Мамаївської сільської ОТГ послуги зв`язку наявна заборгованість в сумі 23331,23 грн.

Учасниками справи не заперечується того факту, що вартість послуг зв`язку, які у 2018 році надавались пільговій категорії мешканців Мамаївської ОТГ складає 23331,23 грн, а Кіцманської ОТГ - 50015,64 грн.

Водночас згідно акту № 35-05 від 10.06.2019 звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, складеного між Чернівецькою філією ПАТ Укртелеком та УПСЗН Кіцманської РДА, визначено, що станом на 01.01.2019 за надані пільговим категоріям жителів Кіцманського району (окрім мешканців Кіцманської міської ОТГ та Мамаївської сільської ОТГ) послуги зв`язку наявна заборгованість в сумі 82526,07 грн.

Відповідно до платіжного доручення № 1160 від 13.08.2019 відповідач перерахував позивачу 82526,07 грн за телекомунікаційні послуги згідно акту звірки № 35-05 від 10.06.2019.

При цьому, згідно відмітки УДКСУ у Кіцманському районі оплату проведено 16.08.2019. У свою чергу позивачем надано бухгалтерську довідку № 10-19/40 від 03.09.2019, з якої слідує, що 16.08.2019 на рахунок Чернівецької філії ПАТ Укртелеком надійшли кошти від відповідача в сумі 82526,07 грн за оплату телекомунікаційних послуг наданих у 2018 році (платіжне доручення № 1160 від 16.08.2019).

Крім того, 21.06.2019 рішенням ХХІІ сесії Кіцманської міської ради VІІ скликання № 210/6 Про виконання міського бюджету за І квартал 2019 року та внесення змін до міського бюджету на 2019 рік внесено зміни в додаток 4 до рішення ХVІІ сесії VІІ скликання міської ради від 20.12.2018 № 367 та передбачено кошти на погашення заборгованості за телекомунікаційні послуги за 2018 рік пільгової категорії населення для УПСЗН Кіцманської РДА.

Як підтверджується платіжним дорученням № 46 від 22.07.2019, ФУ Кіцманської міської ради перерахувало Кіцманському УК 50015 грн в якості субвенції з міського бюджету для УПСЗН Кіцманської РДА за телекомунікаційні послуги за 2018 рік згідно рішення сесії Кіцманської міської ради № 210/6 від 21.06.2019.

Відповідач підтверджує отримання вказаних коштів, проте не надав суду доказів її перерахування позивачу.

Мамаївська сільська ОТГ коштів за надані позивачем у 2018 році послуги зв`язку пільговим категоріям мешканців зазначеної ОТГ відповідачу та/або позивачу не перераховувало, докази протилежного у матеріалах справи відсутні.

Джерела права та оцінка суду.

При вирішенні цього спору суд керується наступними нормами права.

За змістом пунктів 1, 6 статті 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначаються Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії , статтею 19 якого передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України Про телекомунікації телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно із п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 295 від 11.04.2012, установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Категорії громадян, яким надано пільги з оплати послуг зв`язку, визначені Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист , Про охорону дитинства .

Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасникам бойових дій (ст. 5, 6) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів

У силу п. 10 ч. 1 ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту інвалідам війни та прирівняним до них особам (ст. 7) надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв`язку. Абонементна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.

Крім того, ч. 6 ст. 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено, що учасникам бойових дій у період Другої світової війни, яким виповнилося 85 років і більше, надаються пільги, передбачені статтею 13 цього Закону для осіб з інвалідністю внаслідок війни I групи.

Згідно із п. 18 ч. 1 ст. 14 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасникам війни (ст. 8, 9) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Пунктом 20 ч. 1 ст. 15 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено, що особам, на яких поширюється чинність цього Закону (ст. 10), надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

За змістом п. 11, 28 ч. 1 ст. 20 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв`язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості); позачергове встановлення телефону з оплатою 50 процентів вартості його встановлення. Зазначені у п.11 пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом. До членів сімей громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належать: дружина (чоловік), неповнолітні діти, непрацездатні батьки, особа, яка проживає разом з постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи особою - інвалідом I групи та доглядає за нею, за умови, що ця особа не перебуває у шлюбі; особа, яка знаходиться під опікою або піклуванням громадянина, що має право на пільги, та проживає разом з ним.

Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 і 27 частини першої цієї статті, надаються дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов`язана з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт.

Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 21 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії 2 (пункт 2 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги: пільги, передбачені пунктами 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 статті 20.

До того ж, в силу ч. 2 ст. 21 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 і 27 статті 20, надаються дружині (чоловіку) померлого громадянина, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою, або опікуну (на час опікунства) дітей померлого.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 6 Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист встановлено пільги у розмірі 50-відсоткової знижки з оплати за користування квартирним телефоном ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членам їх сімей, які проживають разом з ними.

Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист вдови (вдівці) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та члени їх сімей, які перебувають на їх утриманні, користуються пільгами, передбаченими пунктами 6, 9статті 6 цього Закону.

Згідно із п. 4 ч. 3 ст. 13 Закону України Про охорону дитинства багатодітним сім`ям надаються такі пільги: позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів.

При цьому суд приймає до уваги, що оскільки за змістом ст. 178 Господарського кодексу України та ст. 633 Цивільного кодексу України договір про надання телекомунікаційних послуг є публічним, оператор, провайдер телекомунікацій зобов`язаний здійснювати надання послуг зв`язку кожному, хто до нього звертається на законних підставах, не має права відмовити у наданні послуг за наявності у нього такої можливості або надавати перевагу одному споживачеві перед іншими щодо укладення публічного договору, крім випадків, передбачених законодавством. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Отже, вищенаведеними нормами чинного законодавства встановлено право фізичних осіб, які мають визначений вищевказаними законами соціальний статус, на отримання послуг зв`язку на пільгових умовах (з частковою оплатою їх вартості або безкоштовно), та обов`язок провайдера, оператора телекомунікацій надавати такі послуги з урахуванням встановлених чинним законодавством пільг.

У свою чергу позивач є суб`єктом господарювання, який надає телекомунікаційні послуги споживачам, метою діяльності позивача як учасника господарських відносин є досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку відповідно до частини другої статті 3 ГК України.

Згідно із частиною шостою статті 48 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов`язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв`язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно з законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

Абзацом третім підпункту "б" пункту 4 частини першої статті 89 БК України (в редакції чинній станом на 01.01.2018) унормовано, що до видатків, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад належать видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення - державні програми соціального захисту, зокрема пільги окремим категоріям громадян, що надаються: ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; звільненим зі служби за віком, через хворобу або за вислугою років військовослужбовцям Служби безпеки України; особам, звільненим із служби цивільного захисту за віком, через хворобу або за вислугою років, та які стали особами з інвалідністю під час виконання службових обов`язків; звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; батькам та членам сімей військовослужбовців, військовослужбовців Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби; батькам та членам сімей осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, які загинули (померли) або зникли безвісти під час виконання службових обов`язків; реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; депортованим особам, які повернулися в Україну на постійне проживання; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою.

Приписами частини першої статті 102 БК України передбачено, що видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

У той же час до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою; багатодітним сім`ям, дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім`ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування (пункт 204 частини першої статті 91 БК України у редакції чинній станом на 01.01.2018).

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 426, яка набрала чинності з 24.06.2017, були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256.

Даними змінами з п. 1 Порядку були виключені норми про те, що цей Порядок визначає відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг з послуг зв`язку за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Таким чином, суд констатує, що як під час виникнення спірних відносин, так і на момент звернення позивача до суду з цим позовом, законодавством України не було визначено механізму відшкодування операторам телекомунцікацій вартості наданих ними послуг зв`язку пільговим категоріям громадян, головного розпорядника цих бюджетних коштів, відповідного підзаконного нормативно-правового акту Кабінетом Міністрів України прийнято не було, хоча положенням законів, які передбачають право на отримання громадянами України пільг з послуг зв`язку, були та залишились чинними на день вирішення цього спору.

Водночас видатки на пільги з послуг зв`язку належать до усіх місцевих бюджетів, у тому числі районного бюджету, тобто відшкодування понесених позивачем витрат може здійснюватися, зокрема, за рахунок бюджету Кіцманського району Чернівецької області та/або бюджетів об`єднаних територіальних громад.

Натомість відносини між різними рівнями місцевих бюджетів, а також місцевих бюджетів із державним не впливають на право позивача отримати відшкодування імперативно понесених ним витрат та не можуть ставитись у залежність від неврегульованості таких бюджетних відносин.

Поряд з цим, пунктом 3 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб (далі - Реєстр), які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117 (у редакції чинній станом 01.01.2018) визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи):

· організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги, і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей;

· ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків;

· ведуть облік отримувачів соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей шляхом формування на кожну особу персональної облікової картки згідно з формою "1 - допомога", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків або реквізити паспорта громадянина України, документа, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, а також особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту;

· вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги;

· надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.

Тобто у межах Кіцманського району Чернівецької області на відповідача законодавством покладено повноваження на ведення Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, інші органи місцевого самоврядування чи виконавчої влади доступу до вказаного Реєстру станом на момент виникнення спірних правовідносин не мали.

У контексті викладеного суд також звертає увагу, що в рішенні від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 Конституційний Суд України вказав на те, що невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави (підпункт 3.2).

Разом з тим держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. Інакше всі негативні наслідки відсутності такого механізму покладаються на державу.

З огляду на зміст статті 17 Закону України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейський суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.

ЄСПЛ у рішенні в справі Кечко проти України (заява № 63134/00) зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що за відсутності механізму відшкодування операторам телекомунцікацій вартості наданих ними послуг зв`язку пільговим категоріям громадян, наявністю у відповідача повноважень щодо здійснення державної політики у сфері соціального захисту та доступу до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, УПСЗН Кіцманської РДА може бути відповідачем у даній справі, а відшкодування понесених позивачем витрат може здійснюватися за рахунок районного бюджету.

Згідно із статтями 11, 509 ЦК України цивільні права й обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права й обов`язки. Цивільні права й обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу; цивільні права й обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права й обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 526 ЦК України і статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору.

З огляду на вказані норми законодавства у ПАТ Укртелеком виникло цивільне право на відшкодування фактичних витрат, що виникли у зв`язку з наданням послуг зв`язку особам, які згідно з чинним законодавством мають право на соціальні пільги, а в УПСЗН Кіцманської РДА як органу, через який діє держава у цивільних відносинах, - цивільний обов`язок здійснити з позивачем розрахунок за надані цим особам послуги, оскільки: по-перше, держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин (частина 1 статті 167 ЦК України); по-друге, держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом (стаття 170 ЦК України).

Надаючи оцінку наданим позивачем розрахункам, суд виходить з такого.

Відповідно до пункту 10 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117 (у редакції чинній станом 01.01.2018) підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

У свою чергу уповноважений орган щомісяця звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації (пункт 11 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117 (у редакції чинній станом 01.01.2018)).

Як зазначено вище, позивач надсилав відповідачу розрахунки щодо вартості послуг згідно з формою "2-пільга" на загальну суму 155872,94 грн, що відповідає заявленим позовним вимогам. Таким чином, відповідач мав можливість звірити надану позивачем інформацію із інформацією, що міститься в Реєстрі. При цьому, підписавши акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, відповідач підтвердив достовірність поданих позивачем розрахунків та визнав вартість заявленої ним абонентської плати.

Разом з тим, після звернення позивача з цим позовом до суду та відкриття провадження у справі відповідач перерахував, а позивач отримав 82526,07 грн за телекомунікаційні послуги, що надавались населенню Кіцманського району Чернівецької області (окрім жителів Мамаївської та Кіцманської ОТГ), а тому в цій частині провадження у справі підлягає закриттю у зв`язку із відсутністю предмету спору (пункт 2 частини першої статті 231 ГПК України).

З приводу наданих позивачем у 2018 році послуг громадянам Кіцманської міської ОТГ в сумі 51005,64 грн, то такі підлягають стягненню з відповідача, оскільки останній отримав від третьої особи-3 субвенцію з бюджету ОТГ на відшкодування таких послуг, проте не перерахував її позивачу.

У свою чергу, оскільки відшкодування витрат з надання пільг зв`язку віднесено до усіх місцевих бюджетів, суд вважає за можливе стягнути з відповідача також вартість послуг зв`язку в сумі 23331,23 грн, що надавались позивачем у 2018 році пільговим категоріям жителів Мамаївської сільської ОТГ, що не позбавляє третю особу-2 можливості надати Кіцманському районному бюджету субвенцію з бюджету ОТГ в установленому законодавством порядку, про що зазначено у листі Чернівецької ОДА від 29.11.2018 № 01.23/48-2420.

Таким чином, суд вирішив позов задовольнити частково, стягнути з відповідача на користь позивача 73346,87 грн (50015,64 грн + 23331,23 грн) заборгованості по відшкодуванню витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за 2018 рік, а в решті - провадження у справі закрити у зв`язку із відсутністю предмету спору.

Розподіл судових витрат.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що кошти в сумі 82526,07 грн зараховані на рахунок позивача 16.08.2019, а ПАТ Укртелеком звернувся до суду з даним позовом 14.08.2019, а провадження у справі № 926/1925/19 відкрито 15.08.2019.

У пункті 1.4 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013 № 14 Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань роз`яснено, що моментом виконання грошового зобов`язання є дата зарахування коштів на рахунок кредитора або видачі їх йому готівкою.

За таких обставин, ураховуючи положення статей 129, 130 ГПК України, суд вирішив судовий збір за подання позову в повній мірі покласти на відповідача, оскільки часткове погашення заборгованості відповідачем здійснено після звернення позивача до суду з даним позовом та відкриття провадження у справі.

Керуючись статтями 126, 135, 231, 232, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Кіцманської районної державної адміністрації (59300, Чернівецька обл., Кіцманський район, м. Кіцмань, вул. Незалежності, 83, ідентифікаційний код 03196280) на користь Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 18, ідентифікаційний код 21560766) 73346,87 грн заборгованості по відшкодуванню витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за 2018 рік, та 2661,40 грн відшкодування судового збору.

3. У решті позовних вимог провадження у справі закрити.

4. Після набрання рішення законної сили видати наказ.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 257 ГПК України).

Повний текст рішення складено та підписано 18 листопада 2019 року.

Суддя І.В. Марущак

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення07.11.2019
Оприлюднено20.11.2019
Номер документу85710816
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1925/19

Судовий наказ від 10.12.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Рішення від 07.11.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 16.10.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 04.10.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 13.09.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 15.08.2019

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні