ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43 Вн. № < Внутрішній Номер справи >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
06.10.2009 р. 16:02 № 3/156
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючої судді Блажівської Н. Є., при секретарі судового засідання Миколаєнко І.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні об`єднану адміністративну справу
За позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві прозобов`язання вчинити дії
У судовому засіданні 6 жовтня 2009 року відповідно до пункту 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України проголошено вступну та резолютивну частину Постанови.
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И
ОСОБА_1 (надалі також - Позивач 1 ) та ОСОБА_2 (надалі також - Позивач 2 ) звернулися до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративними позовами до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (надалі також - Відповідач ) про визнання права на перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 594 від 28 березня 2007 року та Наказом Міністра оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року; зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві провести перерахунок розміру пенсій Позивачів з 1 квітня 2007 року з урахуванням збільшення грошового забезпечення військовослужбовців відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 594 від 28 березня 2007 року та наказу Міністра оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року та виплатити недоплачену суму за минулий час.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва № 3/156 від 6 жовтня 2009 року об`єднано до спільного розгляду та вирішення адміністративні справи за позовами ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві про зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відмова Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві в перерахунку пенсії Позивачам на підставі наказу Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 Про встановлення граничного розміру премій військовослужбовцям Збройних Сил України`є протиправною, та такою, що суперечить вимогам чинного законодавства України в сфері пенсійного забезпечення.
В судовому засіданні Позивачі посилалися на те, що, враховуючи збільшення розміру грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, відповідно до вимог частини 3 статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , раніше призначені пенсії ОСОБА_1 та ОСОБА_2 підлягають перерахунку відповідно до вимог чинного законодавства України.
Відповідач -Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві, -явку уповноваженого представника до суду не забезпечив, про причини неявки суд не сповістив, про дату та час судового засідання повідомлений належним чином.
В матеріалах справи наявні письмові заперечення на позови, в яких Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві покликається на відсутність підстав для перерахунку пенсії Позивачам відповідно до статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб`з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України № 594 та наказу Міністра Оборони України № 175.
Відповідач також зазначає про те, що Постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році`має тимчасовий характер, оскільки у ній надано право Міністерству оборони України у 2007 році проводити преміювання військовослужбовців понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році, а наказ Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 Про встановлення граничного розміру премій військовослужбовцям Збройних Сил України , на думку Відповідача, не має державної реєстрації, тому його не можна віднести до законодавчого акту.
Розглянувши подані документи і матеріали та заслухавши пояснення Позивачів, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва,-
В С Т А Н О В И В
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України від 1 березня 2001 року №121/2001 затверджено Положення про Пенсійний фонд України. Відповідно до пункту 2 цього Положення Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України та цим Положенням.
Як встановлено в судовому засіданні, Позивачі - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , знаходяться на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в місті Києві і отримують пенсію відповідно до чинних законодавчих актів України як військові пенсіонери.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлено Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (надалі -Закон).
Станом на 1 квітня 2007 року частина 3 статті 43 Закону передбачала, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством (у редакції Закону України від 4 квітня 2006 року № 3591-IV).
Законом України Про державний бюджет України на 2007 рік від 19 грудня 2006 року № 489-V дію частини третьої статті 43 було зупинено на 2007 рік .
Відповідно до частини третьої статті 43 із змінами, внесеними згідно із Законом України Про державний бюджет України на 2007 рік , пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, та у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 зміни, внесені підпунктом 4 пункту 29 розділу II Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).
Згідно із частиною 3 статті 63 Закону в редакції Закону України від 16 грудня 2004 року № 2255-IV, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 3 квітня 2007 року № 857-V, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Статтею 105 Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік`установлено, що умови оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, а також умови грошового забезпечення військовослужбовців (осіб рядового і начальницького складу) затверджуються виключно Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 105 Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік`та з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову від 28 березня 2007 року № 594 Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році (надалі -Постанова) (станом на час розгляду справи Постанова втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294).
Вищезазначеною Постановою було дозволено Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерству транспорту та зв`язку, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Державному департаменту з питань виконання покарань і Управлінню державної охорони здійснювати у поточному році починаючи з 1 квітня преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році`Міністром оборони України було видано наказ Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України`від 14 квітня 2007 року № 175 (надалі -Наказ № 175), яким з 1 квітня 2007 року встановлено граничні розміри премії, яка може бути виплачена військовослужбовцям у межах видатків на грошове забезпечення на 2007 рік.
Пунктом 1 наказу Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України`передбачено, що з 1 квітня 2007 року введені в дію граничні розміри премії, яка може бути виплачена у відсотках від грошового забезпечення військовослужбовцям рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом у Збройних Силах України, виходячи з посадових окладів і стажу безперервної військової служби.
Таким чином, враховуючи вищезазначені правові норми, постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 та наказ Міністра оборони України від 14квітня 2007 року № 175 дозволяли, зокрема, Міністерству оборони здійснювати у поточному році, починаючи з 1 квітня, преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
У відповідь на заяву Позивача 1 про перерахунок пенсії ним було отримано лист Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві № 18424/12 від 4 вересня 2007 року, в якому Відповідач посилається на відсутність правових підстав для проведення перерахунку раніше призначеної пенсії Позивачу 1 в зв`язку з тимчасовим характером дії Постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594, незмінністю діючих норм законодавства в частині розміру фонду преміювання, а також у зв`язку з тим, що наказ Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 не є законодавчим актом.
У відповідь на заяву Позивача 2 про перерахунок пенсії ним було отримано лист Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві № 18631/12 від 4 вересня 2007 року, в якому Відповідач посилається на відсутність правових підстав для проведення перерахунку раніше призначеної пенсії Позивачу 2 в зв`язку з тимчасовим характером дії Постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594, незмінністю діючих норм законодавства в частині розміру фонду преміювання, а також у зв`язку з тим, що наказ Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 не є законодавчим актом.
Як з`ясовано судом під час розгляду та вирішення справи, постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 та наказ Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 втратили чинність. Так, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу`від 7 листопада 2007 року № 1294.
Пунктом 1 Указу Президента Про державну реєстрацію нормативно-правових актів та інших органів виконавчої влади`від 3 жовтня 1992 року № 493/92, передбачено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації.
В суді не знайшов підтвердження той факт, що на час розгляду справи наказ Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних сил України`зареєстрований згідно із вищезазначеним Указом Президента України.
З огляду на пункт 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731, відповідний наказ Міністра оборони не підлягає державній реєстрації як нормативно-правовий акт.
Згідно із Указом Президента України Про опублікування актів законодавства України в інформаційному бюлетені Офіційний вісник України`від 13 грудня 1996 року № 1207/96 у інформаційному бюлетені публікуються державною мовою: закони України; укази і розпорядження Президента України, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, що мають нормативний характер; акти Конституційного Суду України; нормативно-правові акти Національного банку України; міжнародні договори України, що набрали чинності; нормативні акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, зареєстровані Міністерством юстиції України.
Тож у інформаційному бюлетені Офіційний вісник України`публікуються закони та інші нормативно-правові акти України, акти Конституційного Суду України.
Окрім того, у підпункті 1 пункту 8 Порядку оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року № 3, передбачено, що на веб-сайті міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади розміщується така інформація, зокрема, нормативно-правові акти з питань, що належать до компетенції органу.
Даний Порядок не передбачає розміщення на веб-сайті міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади усіх правових актів, виданих відповідним органом влади.
Підстав вважати, що наказ № 175 повинен пройти державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України та бути офіційно оприлюднений немає.
Отже, вбачається, що відповідний наказ Міністра оборони України не має ознак нормативно-правового акта.
У рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Київської міської ради професійних спілок щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України (справа про тлумачення терміну законодавство ) від 9 липня 1998 року № 12-рп/98 зазначається, що термін законодавство , зокрема, треба розуміти так, що ним охоплюються закони України, чинні міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також постанови Верховної Ради України, укази Президента України, декрети і постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції України і законів України.
Із зазначеного випливає, що наказ Міністра оборони України у розумінні Конституційного Суду України не є законодавством.
За таких обставин, Суд вважає, що Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діючи в межах наданих йому повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України, не має достатніх підстав для виконання наказу Міністра оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України`і проводити перерахунок пенсії Позивачам.
При цьому, з метою однакового застосування судами загальної юрисдикції положень Конституції та законів України, Судом враховується позиція адміністративних судів у даній категорії справ. Зокрема, береться до уваги ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 28 січня 2009 року у справі №22-а-9884/08 за позовом гр. ОСОБА_3 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, ухвала Вищого адміністративного суду від 28 квітня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Військового комісаріату АР Крим, Головного управління Пенсійного фонду АР Крим про перерахунок пенсії.
Згідно із статтею 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах та відповідно до законів України.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд звертає увагу на те, що усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: …3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Цей критерій вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.
Проаналізувавши вимоги чинного законодавства України та матеріали справи, Суд вважає за необхідне зазначити, що, відмовляючи Позивачам у проведення перерахунку пенсії, Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, Суд дійшов висновку, що викладені в позовних заявах доводи Позивачів є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В
В задоволенні адміністративного позову -відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в порядку та строки, визначені статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н. Є. Блажівська
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2009 |
Оприлюднено | 20.11.2019 |
Номер документу | 85744729 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Блажівська Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні