Рішення
від 08.11.2019 по справі 120/1741/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

08 листопада 2019 р. Справа № 120/1741/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Мультян Марини Бондівни,

за участю:

секретаря судового засідання: Бабія М.С.

представника позивача: ОСОБА_1

представника відповідача: Овчарук Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_2 від імені та в інтересах своєї неповнолітньої дитини ОСОБА_3

до: комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Заозерненська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Тульчинської районної ради Вінницької області

про: визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулася із позовною заявою ОСОБА_2 від імені та в інтересах своєї неповнолітньої дитини ОСОБА_3 до комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги , за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Заозерненської загальноосвітньої школи 1-3 ступенів Тульчинської районної ради Вінницької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що позивачка є мамою неповнолітньої дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який навчається в Заозерненській загальноосвітній школі 1-3 ступенів Тульчинської районної ради Вінницької області. В квітні 2019 року керівництво цього навчального закладу усно повідомило позивачку про те, що обов`язковою умовою допуску дитини до навчання є медична довідка із зазначенням того, що в дитини є усі необхідні щеплення. У випадку відсутності щеплень, дитина надалі не буде допущена до навчання, і що допуск дитини до навчання буде здійснюватися лише у разі наявності дозволу медичного закладу в порядку, передбаченому Законом України Про захист населення від інфекційних хвороб . Позивачка вважає, що відсутність щеплень у здорової дитини не може бути перешкодою для відвідування нею навчального закладу. Відтак позивачка звернулася до Заозерненського фельшерсько-акушерського пункту, який є структурним підрозділом комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги із заявою про видачу документа, що дозволить її дитині відвідувати навчальний заклад, не дивлячись на відсутність всіх необхідних щеплень. Проте в місячний термін з дати звернення позивачка не отримала жодної письмової відповіді від відповідача, в усному порядку їх повідомили, що в наданні такого дозволу їй відмовлять. Тому за захистом прав своєї дитини вона вимушена звертатися до суду з позовною заявою в якій просить:

- визнати протиправною відмову комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги у надані дозволу неповнолітній дитині - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на відвідування навчального закладу з мотивів відсутності у дитини всіх обов`язкових профілактичних щеплень;

- зобов`язати комунальну установу Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги надати дозвіл на відвідування неповнолітній дитині - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , навчального закладу при відсутності у дитини всіх обов`язкових профілактичних щеплень.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 04.06.2019 року відмовлено у відкритті провадження в даній адміністративній справі.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.07.2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 від імені та в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_3 задоволено та скасовано ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 04.06.2019 року, справу направлено для продовження розгляду.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 29.08.2019 року прийнято до свого провадження адміністративну справу, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням сторін. Крім того, даною ухвалою встановлено відповідачу 15-денний строк з дня отримання ухвали для подання відзиву на позовну заяву в порядку ст. 162 КАС України та 5-денний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення в порядку ст. 164 КАС України, а позивачу - 5-денний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив в порядку ст. 163 КАС України.

У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Копія ухвали про прийняття адміністративної справи до провадження направлялася відповідачеві за адресою, що внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Копія ухвали суду від 29.08.2019 року отримана відповідачем 30.09.2019 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, що міститься в матеріалах справи. Разом із тим, своїм правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.

Крім того, своїм правом для подання пояснень стосовно адміністративного позову третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Заозерненська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Тульчинської районної ради Вінницької області також не скористалася. Копія ухвали суду про прийняття адміністративної справи до провадження від 29.08.2019 року отримана третьою особою 08.09.2019 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, що міститься в матеріалах справи.

У судому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача заперечувала щодо заявленого позову та просила відмовити у його задоволенні.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

ОСОБА_2 є мамою неповнолітньої дитини - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який навчається в Заозерненській загальноосвітній школі 1-3 ступенів Тульчинської районної ради Вінницької області.

19.04.2019 року позивачка звернулася до Заозерненського фельшерсько-акушерського пункту із заявою про видачу документа, що дозволить її дитині відвідувати навчальний заклад, не дивлячись на відсутність всіх необхідних щеплень.

Проте в місячний термін з дати звернення позивачка не отримала жодної письмової відповіді.

Розцінюючи такі дії комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги протиправними, звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу частини 2 статті 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Відповідно до частин 1, 2 статті 3 Закону України Про освіту кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 27 Закону України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення (далі - ЗУ Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення ) профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов`язковими.

Аналогічні вимоги містяться і у частині 1 статті 12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб (далі - ЗУ Про захист населенні від інфекційних хвороб ).

Згідно з частиною 1 статті 15 ЗУ Про захист населення від інфекційних хвороб прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров`я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями.

Як зазначено у частині 2 цієї ж статті дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв`язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його.

Відповідно до частини 2 статті 18 Закону України Про загальну середню освіту зарахування учнів до закладу загальної середньої освіти проводиться наказом директора, що видається на підставі заяви, копії свідоцтва про народження дитини, за наявності медичної довідки встановленого зразка і відповідного документа про освіту (крім учнів першого класу).

Питання відвідування навчального закладу дитиною, батьки яких відмовилися від щеплень, вирішується лікарсько-консультативною комісією, як передбачено наказом Міністерства охорони здоров`я України № 434 від 29.11.2002 року Про затвердження Положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу .

В свою чергу, відповідно до Положення про лікарсько-консультативну комісію, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.11.2013 року № 917 (далі - Положення № 917) лікарсько-консультативні комісії функціонують у закладах охорони здоров`я Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських райдержадміністрацій.

Організаційною формою роботи комісій є засідання. Комісії у своїй роботі керуються Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та цим Положенням.

Системний аналіз наведених норм доводить, що всі особи незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак мають рівні права на здобуття освіти у навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності. Разом з тим, однією з умов прийняття дитини до навчального закладу є отримання такою дитиною необхідних щеплень. Рішення про проведення щеплень дітям приймають їх батьки або інші законні представники. Тобто, закон дає право батькам відмовитись від проведення обов`язкових щеплень дитині. Зважаючи на це, завданням держави є забезпечення дотримання оптимального балансу між реалізацією права дитини на освіту та інтересами інших дітей. Прийом дітей до навчальних закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров`я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом.

Індивідуальне право (інтерес) відмовитися від щеплення батьками дитини при збереженні обсягу права дитини на здобуття освіти, в тому числі в закладі загальної середньої освіти протиставляється загальному праву (інтересу) інших батьків та їх дітей, які провели щеплення, перед направленням дитини для здобуття освіти в закладах освіти з метою досягнення загального блага у формі права на охорону здоров`я, що, крім іншого, гарантовано статтею 3, 27 та 49 Конституції України.

Зазначене кореспондується із правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 20.03.2018 року по справі №377/3087/17 (2-а/337/236/2017).

З огляду на зазначене, питання відвідування навчального закладу дитиною, батьки яких відмовилися від щеплень, вирішується лікарсько-консультативною комісією у відповідності та в порядку, визначеному чинним законодавством.

У цьому контексті суд вказує, що відповідач перебуває у віданні Міністерства охорони здоров`я, у межах та у порядку наділений повноваженнями приймати рішення, що впливають на можливість реалізації позивачем права її дитини на освіту і мають обов`язковий характер для інших суб`єктів владних повноважень. При цьому, у структурі відповідача створена та діє лікарсько-консультативна комісія. Таким чином, питання щодо можливості відвідування дитиною навчального закладу, за відсутності щеплень, вирішує лікарсько-консультативна комісія, а не комунальна установа Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги . Можливість вирішення такого питання будь-яким іншим органом чинним законодавством не передбачено.

Поряд із цим, із матеріалів справи встановлено, що 19.04.2019 року ОСОБА_2 звернулася до Заозерненського фельшерсько-акушерського пункту із заявою про видачу документа, що дозволить її дитині відвідувати навчальний заклад, не дивлячись на відсутність всіх необхідних щеплень. До лікарсько-консультативної комісії комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги з аналогічною заявою ОСОБА_2 не зверталася.

Разом із тим, у прохальній частині позовної заяви просить визнати протиправною відмову комунальної установи Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги у надані дозволу неповнолітній дитині - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на відвідування навчального закладу з мотивів відсутності у дитини всіх обов`язкових профілактичних щеплень.

З цього приводу суд зазначає, що право на захист - це суб`єктивне право певної особи, тобто вид і міра її можливої (дозволеної) поведінки із захисту своїх прав. Воно випливає з конституційного положення: "Права і свободи людини і громадянина захищаються судом" (ст. 55 Конституції України).

Отже, кожна особа має право на захист свого права у разі його порушення, невизнання чи оспорювання у сфері цивільних, господарських, публічно-правових відносин та за наявності неврегульованих питань.

Порушення права означає необґрунтовану заборону на його реалізацію або встановлення перешкод у його реалізації, або значне обмеження можливостей його реалізації тощо.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до частини 1 статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Із системного аналізу вказаних норм випливає, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорюванні права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.

За таких обставин, суд вказує, що на даний момент відсутні порушені права та інтереси позивача комунальною установою Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги . Отже, відсутність порушення відповідачем прав ОСОБА_3 , обумовлює відсутність можливості захисту такого права у порядку адміністративного судочинства України.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_2 задоволенню не підлягають.

Керуючись статтею 139 КАС України питання про розподіл судових витрат у справі не вирішується.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 )

ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 )

Комунальна установа Тульчинський районний центр первинної медико-санітарної допомоги (вул. Миколи Леонтовича, 114, м. Тульчин, Тульчинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 36759418)

Заозерненська загальноосвітня школа 1-3 ступенів Тульчинської районної ради Вінницької області (вул. Шкільна, 25А, Тульчинський район, Вінницька область, 23664, код ЄДРПОУ 21723470)

Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: 14.11.19 року.

Суддя Мультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2019
Оприлюднено20.11.2019
Номер документу85747141
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1741/19-а

Рішення від 08.11.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 29.08.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 04.06.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні