Справа № 567/719/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 листопада 2019 року м. Острог
Острозький районний суд Рівненської області у складі:
головуючий суддя - Венгерчук А.О.
секретар - Клімович О.О.
за участі:
преставника позивача Бессольнікова П.В.
відповідача ОСОБА_2
представника відповідача адвоката Кордиша А.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Острозі в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою Рівненського обласного центру зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості до ОСОБА_2 про повернення коштів,
в с т а н о в и в
Рівненський обласний центр зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 про повернення коштів.
Позовну заяву позивач мотивує тим, що 02.07.2018 до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості звернулася ОСОБА_2 за сприянням у працевлаштуванні. 09.07.2018 ОСОБА_2 було надано послугу з пошуку підходящої роботи та проведено звірку згідно пред`явлених документів з даними Пенсійного фонду України. Під час звірки було встановлено, що ОСОБА_2 надавала послуги згідно цивільно-правової угоди Острозькій міській виборчій комісії Рівненської області у жовтні 2015 року. Фахівцем центру зайнятості повідомлено ОСОБА_2 про надання цивільно-правової угоди для підтвердження страхового стажу для подальшого отримання статусу безробітного. 11.07.2018 ОСОБА_2 пред`явила паспорт громадянина України, довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, трудову книжку, документ про освіту, цивільно-правову угоду та подала заяву про надання (поновлення) статусу безробітного та заяву про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю.
ОСОБА_2 , 11.07.2018 було надано статус безробітної (наказ від 11.07.2018 № НТ180711) та згідно із п.п. 1,3,4 ст. 22, п. 1 ст. 23 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" 18.07.2018 призначено допомогу по безробіттю на 166 календарних днів з 18.07.2018 по 30.12.2018. Згідно запису у трудовій книжці відповідач була звільнена з останнього місця роботи 31.05.2018 з Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради на підставі п. 2 ст. 36 України.
Однак, 04.03.2019 було проведено чергове співставлення первинних документів у справі з оновленою інформацією, яка надійшла з Пенсійного Фонду України "Останній вид зайнятості ПФУ", та виявлено, що ОСОБА_2 було звільнено 06.07.2018 на підставі п. 1 ст. 36 КЗпП України (за згодою сторін).
Було проведено розслідування страхового випадку по безробітній ОСОБА_2 , за результатами якого було встановлено, що ОСОБА_2 перебувала в трудових відносинах за сумісництвом керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради та звільнена із займаної посади 06.07.2018 р. згідно наказу №7 від по ст.36 п.1 КЗпП України.
За результатами перевірки щодо розслідування страхового випадку по ОСОБА_2 був складений акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно на підставі наданих та завірених належним чином документів Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради, а саме: листа від 25.03.2019 № 15 та наказу від 05.07.2018 № 7 "Про звільнення з займаної посади". 11.04.2019 відповідачку було ознайомлено під особистий підпис з даним актом.
За даним актом ОСОБА_2 перебувала в трудових відносинах за сумісництвом з Відділом культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля та звільнена із займаної посади 06.07.2018 згідно наказу №7 від 05.07.2018, про що не повідомила Острозьку міськрайонну філію Рівненського обласного центру зайнятості.
Під час проведення реєстрації фахівець заповнив в Єдиній інформаційно-аналітичній системі державної служби зайнятості персональну картку ОСОБА_2 , в якій було зазначено персональні дані, відомості про останнє місце роботи або виду діяльності та підстава для припинення трудових відносин відповідно до запису в трудовій книжні або іншого виду діяльності.
Позивач вважає, що відповідачкою ОСОБА_2 до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості під час реєстрації не було подано жодного документа про перебування у трудових відносинах керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради. У зв`язку з чим ОСОБА_2 не мала права на статус безробітної, відповідно і на отримання матеріального забезпечення на випадок безробіття.
З метою повернення коштів Острозькою міськрайонною філією Рівненського обласного центру зайнятості було ознайомлено ОСОБА_2 особисто під підпис та вручено повідомлення від 11.04.2019 № 449 з пропозицією добровільно повернути кошти, отримані нею незаконно, однак відповідачка добровільно кошти для центру зайнятості не повернула.
Просить стягнути з ОСОБА_2 на користь Рівненського обласного центру зайнятості, кошти, отримані нею незаконно, в сумі 2803 грн. 50 грн.
та судовий збір в розмірі 1921 грн.
27 червня 2019 року Острозьким районним судом Рівненської області було відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
08.07.2019 відповідач, ОСОБА_2 подала відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що 02 липня 2018 року вона звернулась до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості з приводу отримання консультації щодо того, чи зможу вона в майбутньому отримати статус безробітної, та які необхідні для цього документи. Працівник Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості вказала на необхідність її підпису та підтвердження того, що вона дійсно відвідувала центр зайнятості. 09 липня 2018 року вона повторно звернулася з приводу консультації та перевірки документів, при цьому працівником Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості було роз`яснено необхідність подання цивільно-правової угоди укладеної із Острозькою міською виборчою комісією Рівненської області.
11 липня 2018 року вона офіційно звернулася до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості з всіма документами які вимагалися, всі рекомендації працівників нею також були виконані. Зокрема, наказом центру культури і дозвілля відділу культури і туризму виконкому Острозької міської ради № 7 від 05.07.2018 року Про звільнення з займаної посади , вона була звільнена з 06.07.2018 року за угодою сторін з займаної посади керівника народного квартету Надія центру культури і дозвілля за сумісництвом, про що також повідомила працівникам Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості, та подала заяву про надання статусу безробітного передбачену п. 5 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу. Будь-якого умислу на невиконання положень законодавства в сфері зайнятості населення, не виконання своїх обов`язків чи зловживанням своїми правами у неї не було. Вказала, що у позові позивач посилається на вимоги ч. 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , за якими, сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Зазначила, що позовна заява підписана неповноважними особами, які не наділені правом звернення до суду, тому ні фактичних, ні правових підстав для задоволення позову немає, відтак в позові просила відмовити.
Представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якому зазначено, що відповідно до п 2 постанови КМУ від 05.03.2014 № 90 Деякі питання державного управління у сфері зайнятості населення , державна служба зайнятості, як централізована система державних установ, діяльність якої спрямовується та координується Міністерством соціальної політики, є правонаступником Державної служби зайнятості. До внесення змін до Законів України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та "Про зайнятість населення" органи державної служби зайнятості продовжують виконувати завдання та функції у сфері зайнятості населення, трудової міграції та соціального захисту від безробіття, а також функції виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття і фінансуються за рахунок і в межах коштів, передбачених у бюджеті Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Посилаючись на п.6 ст. 10 Закону Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", Закон України "Про зайнятість населення" та п. 1, 2 Розділу І Положення про державну службу зайнятості, затвердженого наказом Мінсоцполітики України від 15.12. 2016 № 1543, вказує, що Державна служба зайнятості є централізованою системою державних установ, діяльність якої спрямовується та координується Міністерством соціальної політики України (пункт 1).
Відповідно до пункту 5 Статуту Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затвердженого Постановою правління Фонду на випадок безробіття 06.07.2000 № 2 (у редакції, що затверджена постановою правління Фонду 14.10.2010 № 204 зі змінами, внесеними згідно з постановами правління Фонду 21.07.2011 №269 26.07.2012 № 339), управління Фондом здійснюють правління Фонду та виконавча дирекція Фонду. Функції виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи державної служби зайнятості, систему яких складають Державний центр зайнятості Міністерства праці та соціальної політики України, центр зайнятості Автономної республіки Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні у містах центри зайнятості. Відповідно до пункту 10 Статуту Фонд має право: стягувати відповідно до закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі не достовірних відомостей, поданих особою.
Виконавчим органом правління Фонду є виконавча дирекція Фонду. Функції виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи державної служби зайнятості. Директор Державного центру зайнятості центрального органу виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики та його заступники є відповідно керівником та заступниками керівника виконавчої дирекції Фонду. Виконавча дирекція Фонду організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду, дотримання законодавства України про страхування на випадок безробіття, діє від імені Фонду, підзвітна та підконтрольна правлінню, в межах та порядку передбачених Законом та цим Статутом (пункт 15 Статуту),зобов`язані представляти інтереси Фонду в судових та правоохоронних органах ( пункт 16 Статуту).
У зв`язку із реорганізацією Острозького міськрайонного центру зайнятості шляхом приєднання до Рівненського обласного центру зайнятості та створенням Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості, відповідно до наказу ОЦЗ № 148 від 14.05.2018р. та у відповідності до Довіреності № 01-2563 від 03.10.2018р., виданої Рівненським обласним центром зайнятості позов правомірно направлений за підписом директора Острозької філії Рівненського обласного центру зайнятості.
Представник позивача Рівненського обласного центру зайнятості Бессольніков П.В. в судовому засіданні позов підтримав з підстав викладених в позовній заяві та просив суд його задовольнити.
Просив стягнути з ОСОБА_2 на користь Рівненського обласного центру зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості кошти в сумі 2803 гривні 50 коп. та судові витрати по справі. При цьому вказав, що п. 3 статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" встановлено, що діяльність Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття регулюється основами законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, Законом України "Про зайнятість населення", цим Законом, іншими законами у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування та статутом Фонду, який затверджується правлінням Фонду. Діяльність Фонду регулюється не лише законами України, а і Статутом Фонду, зазначені у йому напрями та механізм реалізації функцій Фонду передбачені та відповідають закону. Тому, на підставі вищевказаної статті Закону та статуту, Фонд правомірно діє у напрямках, та у спосіб визначений Статутом Фонду щодо стягнення заборгованості через органи державної служби зайнятості. Відповідно до пункту 5 Статуту Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття , управління Фондом здійснюють правління Фонду та виконавча дирекція Фонду. Функції виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи державної служби зайнятості, систему яких складають Державний центр зайнятості Міністерства праці та соціальної політики України, центр зайнятості Автономної республіки Крим, обласні. Київський і Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні у містах центри зайнятості. Відповідно до пункту 10 Статуту Фонд має право стягувати кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі не достовірних відомостей, поданих особою.
Виконавчим органом правління Фонду є виконавча дирекція Фонду. Функції виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи державної служби зайнятості. Директор Державного центру зайнятості центрального органу виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики та його заступники є відповідно керівником та заступниками керівника виконавчої дирекції Фонду. Виконавча дирекція Фонду та її робочі органи зобов`язані представляти інтереси Фонду в судових та правоохоронних органах (пункт 16 Статуту).Тому, Рівненський обласний центр зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості на підставі вищевказаних пунктів Статуту та ст. 8 та 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття з метою виконання зобов`язання щодо представлення інтересів Фонду в судових та правоохоронних органах позов був поданий правомірно.
Відповідач ОСОБА_2 , в судовому засіданні позов не визнала, просила відмовити в його задоволенні. Вказала, що 02 липня 2018 року звернулася до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості з приводу отримання статусу безробітної, та з яким необхідним переліком документів необхідно буде звернутися для цього. 09 липня 2018 року вона повторно звернулася до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості з приводу перевірки документів, при цьому їй було роз`яснено необхідність подання при зверненні з заявою про надання статусу безробітного, цивільно-правової угоди укладеної із Острозькою міською виборчою комісією Рівненської області. 11 липня 2018 року вона офіційно звернулася до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості з всіма документами які вимагалися працівниками Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості, всі рекомендації працівників нею також були виконані. Зокрема, наказом центру культури і дозвілля відділу культури і туризму виконкому Острозької міської ради № 7 від 05.07.2018 року Про звільнення з займаної посади , вона була звільнена з 06.07.2018 року за угодою сторін з посади керівника народного квартету Надія центру культури і дозвілля за сумісництвом, про що також повідомила працівників Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості, та подала заяву про надання статусу безробітного передбачену. Будь-якого умислу на невиконання положень законодавства в сфері зайнятості населення, не виконання своїх обов`язків чи зловживанням своїми правами у неї не було. Зазначила, що позивачем не надано суду жодного доказу, який би свідчив про умисне невиконання нею обов`язків, зловживання ними, невиконання вимог чинного законодавства України, зловживання правами.
Вказала, що право на звернення до суду належить для Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, а не для Рівненського обласного центру зайнятості чи Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості. Просила в позові відмовити.
Представник відповідачки адвокат Кордиш А.А. в судовому засіданні заявлені позовні вимоги до своєї довірительки ОСОБА_2 не визнав з підстав зазначених в відзиві на позов, просив суд відмовити в задоволенні позову. Зазначив, що в матеріалах справи відсутній будь-який документ який би посвідчував повноваження особи, що підписала позовну заяву - ОСОБА_3 .
Вказав, що ні Рівненський обласний центр зайнятості, ні Острозька міськрайонна філія Рівненського обласного центру зайнятості не є особами, які мають право на звернення до суду з позовом про повернення коштів.
Суд, заслухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи, встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до статті 46 Конституції України , громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України Про зайнятість населення № 5067-VІ від 05.07.2012 р., центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи. Згідно п. 1 п.19 та п. 21 ч. 2 ст. 22 цього ж Закону, територіальні органи центрального органу: виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відповідно до покладених на них завдань здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в межах затвердженого бюджету Фонду відповідно до: Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття ; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи; забезпечують надання соціальних послуг та виплату матеріального забезпечення відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та цього Закону.
Статтею 2 Закону України Про зайнятість населення визначено, що безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. Безробітними визнаються також інваліди, які не досягли пенсійного віку, не працюють та зареєстровані як такі, що шукають роботу.
Судом встановлено, що відповідачка - ОСОБА_2 , була зареєстрована в Острозькій міськрайонній філії Рівненського обласного центру зайнятості, як така, що шукає роботу та 11.07.2018 їй було надано статус безробітної та встановлена допомога по безробіттю, відповідно до Закону України Про зайнятість населення та Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , що підтверджується витягом із наказу № НТ 180718 від 18.07.2018 року.
Згідно запису у трудовій книжці відповідач була звільнена з останнього місця роботи 31.05.2018 з Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради (ЄДРПОУ 24174532) на підставі п. 2 ст. 36 КЗпП України (в зв`язку із закінченням строку трудового договору).
Згідно інформації ПФУ "Останній вид зайнятості ПФУ", 04.03.2019 було проведено чергове співставлення первинних документів у справі з оновленою інформацією, та виявлено, що ОСОБА_2 було звільнено 06.07.2018 на підставі п. 1 ст. 36 КЗпП України (за згодою сторін).
Острозьким міськрайонним центром зайнятості відповідачці було виплачено грошові кошти, як допомогу по безробіттю в сумі 2803,50 грн., що підтверджується довідкою від 27.05.2019 року № 557 (а.с.12).
Відповідно до Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним затверджено спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 р. № 60/62 , та Постанови КМУ від 26.09.2001р. №1266 Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням , з метою забезпечення цільового та ефективного використання коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, відповідно до ЗУ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття 28.03.2019 було складено Акт №34, яким встановлено, що ОСОБА_2 перебувала в трудових відносинах за сумісництвом керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради та звільнена з займаної посади 06.07.2018 року, згідно наказу № 7 від 05.07.2018 року за п.1 ст.36 КЗпП України, про що не було відомо Острозькій міськрайонній філії Рівненського обласного центру зайнятості.
Відповідно до абз. 2,4 п.З Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 №198, який діяв на момент реєстрації гр. ОСОБА_2 як безробітної, під час проведення реєстрації фахівець Філії заповнює в Єдиній інформаційно-аналітичній системі державної служби зайнятості персональну картку, в якій зазначаються персональні дані безробітного, відомості про останнє місце роботи або виду діяльності згідно із частиною першою статті 4 Закону України Про зайнятість населення", підстава для припинення трудових відносин відповідно до запису в трудовій книжні або іншого виду діяльності, що підтверджено документально. Реєстрація проводиться за умови пред`явлення паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громад України, облікової картки платника податків, трудової книжки (цивільно-правового договору чи документа, який підтверджує період зайнятості) а в разі потреби також військового квитка, диплома або іншого документ: освіту.
Відповідно до абз. 1,2 п.7 згаданого Порядку підставою для відмови у наданні статусу безробітного є відсутність на дату звернення до центру зайнятості документів, зазначених у пунктах 3 і 4 нього Порядку.
Відповідачкою ОСОБА_2 до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості під час реєстрації не було подано жодного документа про перебування у трудових відносинах керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради. У зв`язку із чим, ОСОБА_2 не мала права на статус безробітної, а відповідно і на отримання матеріального забезпечення випадок безробіття.
Відповідно до ч. З ст. 44 Закону України "Про зайнятість населення відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається зареєстрованого безробітного.
Відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Відповідно до повідомлення міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості з метою повернення коштів ОСОБА_2 було ознайомлено особисто під підпис та вручено повідомлення від 11.04.2019 № 449 пропозицією добровільно повернути кошти, отримані нею незаконно. Однак, відповідачем добровільно кошти для центру зайнятості не повернуто.
Відповідно до персональної картки № НОМЕР_1 ОСОБА_2 та її заяви, їй було надано статус безробітної від 11.07.2018 ( а.с.5).
Відповідно до персональної картки "Відвідування центру зайнятості, надані послуги, рекомендації щодо сприяння працевлаштуванню ОСОБА_2 ( а.с.6).
11.07.2018 ОСОБА_2 було написано заяву про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю від 11.07.2018 та було прийнято відповідне рішення ( а.с.7,8,).
11.07.2018 ОСОБА_4 було написано заяву про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю в розмірі передбаченому ЗУ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття з 8- го дня після реєстрації, або з дня поновлення статусу безробітного 18 липня 2018 року. ( а.с.9).
Відповідно до наказу Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості від 09.04.2019 № 35 Про повернення коштів ,- ОСОБА_2 було наказано відшкодувати незаконно виплачене матеріальне забезпечення в сумі 2803,50 грн.( а.с.13).
Відповідно до акту розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 28.03.2019 № 34, встановлено, що ОСОБА_2 перебувала в трудових відносинах за сумісництвом керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради та звільнена із займаної посади 06.07.2018р. згідно наказу №7 від 05.07.2018 року по ст.36 п.1 КЗпП України ( а.с.14-15).
Відповідно до повідомлення Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості від 11.04.2019 № 449 ОСОБА_2 було запропоновано добровільно повернути кошти в сумі 2803,50 грн. (а.с.18).
Згідно відомостей Пенсійного фонду України Останній вид занятості ПФУ про застраховану особу, які мають право на матеріальні виплати з урахуванням страхового стажу ОСОБА_2 перебувала у трудових відносинах за сумісництвом з Відділом культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради (ОДРПОУ 24174532) керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля та з її заробітної плати відраховувались відповідні платежі (а.с.15).
Відповідно до частини 1 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Законодавцем передбачені два виключення із цього правила: якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; та у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати. Зазначений правовий висновок міститься в постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року у справі № 6-91цс14 та постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2019 року у справі №545/163/17 (провадження № 61-33727сво18) та в постанові Верховного суду від 17.07.2019 року у справу №280/235/17.
Відповідно до абз. 2,4 п.3 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою КМУ від 20.03.2013 №198, який діяв на момент реєстрації ОСОБА_2 , як безробітної, під час проведення реєстрації фахівець заповнює в Єдиній інформаційно-аналітичній системі державної служби зайнятості персональну картку, в якій зазначаються персональні дані безробітного, відомості про останнє місце роботи або виду діяльності.
Згідно ч.1 ст. 4 Закону України Про зайнятість населення", підстава для припинення трудових відносин відповідно до запису в трудовій книжні або іншого виду діяльності, що підтверджено документально. Реєстрація проводиться за умови пред`явлення паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громад України, облікової картки платника податків, трудової книжки (цивільно-правового договору чи документа, який підтверджує період зайнятості) а в разі потреби також військового квитка, диплома або іншого документ: освіту.
Відповідно до абз. 1,2 п.7 згаданого Порядку підставою для відмови у наданні статусу безробітного є відсутність на дату звернення до центру зайнятості документів, зазначених у пунктах 3 і 4 нього Порядку.
В судовому засіданні було встановлено, що ОСОБА_2 до Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості під час реєстрації не було подано жодного документа про перебування у трудових відносинах керівником народного квартету Надія центру культури і дозвілля Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради, у зв`язку із чим вона не мала права на статус безробітної, а відповідно і на отримання матеріального забезпечення випадок безробіття.
Відповідно до ч. З ст. 44 Закону України "Про зайнятість населення відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається зареєстрованого безробітного.
Відповідно до ч. З ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Отже, саме на осіб, зареєстрованих в установленому порядку як безробітні, в даному випадку ОСОБА_2 , покладено обов`язок своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати забезпечення та надання соціальних послуг.
Не повідомлення відповідачем відомостей про її перебування у трудових відносинах з Відділом культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради, є обставиною, що впливає на умови виплати їй допомоги по безробіттю, тому неповідомлення цією особою центру зайнятості про виникнення такої обставини свідчить про невиконання нею своїх обов`язків.
Допомога по безробіттю призначається на підставі Порядку надання допомоги по безробіттю у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності, затвердженої наказом № 613 від 15.06.2015. Допомога по безробіттю також призначається в межах дворічного періоду, який починається з 8-го календарного дня після подачі заяви про призначення (поновлення) виплати допомоги по безробіттю. У межах такого періоду допомога по безробіттю враховується сумарно за всіма видами реєстрації (перереєстрації) безробітного з урахуванням днів скорочення тривалості такої виплати. У разі повторної реєстрації у межах дворічного періоду безробітному виплачується відповідний залишок допомоги по безробіттю. Так як безробітна ОСОБА_2 повторно звернулася до центру зайнятості в межах дворічного періоду їй була призначена виплата з 18.07.2018 р. по 30.12.2018 р. терміном на 166 календарних днів. Допомога по безробіттю для ОСОБА_2 розрахована у відсотках до її середньої заробітної плати, визначеної відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 №1266. Дані про дохід ОСОБА_2 взято з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та обчислено за розрахунковий період (Відділ культури та туризму виконавчого комітету Острозької міської ради з жовтня 2017 р. по травень 2018) шляхом ділення на кількість календарних днів заробітної плати, на який нараховано єдиний внесок на кількість календарних днів зайнятості (період перебування у трудових відносинах) без урахування календарних днів не відпрацьованих з поважних причин. Таким чином було розраховано середньоденну заробітну плату для визначення допомоги по безробіттю. Страховий стаж ОСОБА_2 становив 7,79 місяця, тому виплата була призначена як застрахованим особам з урахуванням страхового стажу до 2 років - 50%.
Згідно запису у трудовій книжці ОСОБА_2 серії НОМЕР_2 , вона звільнена з останнього місця роботи 31.05.2018 з Відділу культури і туризму виконавчого комітету Острозької міської ради (ЄДРПОУ 24174532) на підставі п. 2 ст. 36 України (в зв`язку із закінченням строку трудового договору).
Ст. 12 ЦПК України передбачено, що учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом та кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно ст. 76 ЦПК України , доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно вимог ст. 81 ЦПК України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідно до ст. 77 ЦПК України предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідач не надав до суду належних, допустимих та достатніх доказів щодо спростування доводів позивача та в підтвердження заперечень проти позову, враховуючи, що судом, в порядку п.4 ч.5 ст. 12 ЦПК України , роз`яснювалися права щодо подання таких доказів.
Представник відповідача в обґрунтування заперечень проти позову зазначив, що ні Рівненський обласний центр зайнятості, ні Острозька міськрайонна філія Рівненського обласного центру зайнятості не є особами, які мають право на звернення до суду з позовом про повернення коштів. Таке право на звернення до суду належить для Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, а не для Рівненського обласного центру зайнятості чи Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості.
Однак, дані обставини суд вважає спростованими матеріалами справи, зокрема згідно п. 3 статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", діяльність Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття регулюється основами законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, Законом України "Про зайнятість населення", цим Законом, іншими законами у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування та статутом Фонду, який затверджується правлінням Фонду. Діяльність Фонду регулюється не лише законами України, а і Статутом Фонду, зазначені у йому напрями та механізм реалізації функцій Фонду передбачені та відповідають закону. Тому, на підставі вищевказаної статті Закону та статуту, Фонд правомірно діє у напрямках, та у спосіб визначений Статутом Фонду щодо стягнення заборгованості через органи державної служби зайнятості. Відповідно до пункту 5 Статуту Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття , управління Фондом здійснюють правління Фонду та виконавча дирекція Фонду. Функції виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи державної служби зайнятості, систему яких складають Державний центр зайнятості Міністерства праці та соціальної політики України, центр зайнятості Автономної республіки Крим, обласні. Київський і Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні у містах центри зайнятості. Відповідно до пункту 10 Статуту Фонд має право стягувати кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі не достовірних відомостей, поданих особою.
Виконавчим органом правління Фонду є виконавча дирекція Фонду. Функції виконавчої дирекції Фонду покладаються на органи державної служби зайнятості. Директор Державного центру зайнятості центрального органу виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики та його заступники є відповідно керівником та заступниками керівника виконавчої дирекції Фонду. Виконавча дирекція Фонду та її робочі органи зобов`язані представляти інтереси Фонду в судових та правоохоронних органах ( пункт 16 Статуту).Тому, Рівненський обласний центр зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості на підставі вищевказаних пунктів Статуту та ст. 8 та 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття з метою виконання зобов`язання щодо представлення інтересів Фонду в судових та правоохоронних органах позов був поданий правомірно.
Даючи оцінку встановленим обставинам та доказам в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов обґрунтований, тому підлягає до задоволення в повному обсязі.
Згідно ст.141 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Судові витрати складаються з судового збору, який позивач сплатив при подачі позову до суду в розмірі 1921 грн. 00 коп., що підтверджується платіжним дорученням №3263 від 16.05.2019 року (а.с.1).
Керуючись Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , Законом України Про зайнятість населення ,ст.ст. 1212 , 1215 ЦК України , ст.ст. 12 , 76 - 81 , 141 , 258 , 259 , 264 - 265 , 268 , 354 , 355ЦПК України , суд -
у х в а л и в
позовну заяву Рівненського обласного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 05430879) в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості (35800, вул.Кривоноса,32, м.Острог Рівненської області) до ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителька АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_3 ) про повернення коштів задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Рівненського обласного центру зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості кошти в сумі 2803 (дві тисячі вісімсот три) гривні 50 коп.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Рівненського обласного центру зайнятості в особі Острозької міськрайонної філії Рівненського обласного центру зайнятості сплачений судовий збір 1921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) гривню 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Рівненського апеляційного суду через Острозький районний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 20 листопада 2019 року.
Суддя Острозького районного судуВенгерчук А.О.
Суд | Острозький районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2019 |
Оприлюднено | 22.11.2019 |
Номер документу | 85793577 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Острозький районний суд Рівненської області
Венгерчук А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні