ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2019 року м. Житомир справа № 240/10093/19
категорія 109020100
Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Капинос О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Потіївської сільської ради Радомишльського району Житомирської області про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:
визнати рішення Потіївської сільської ради Радомишльської району від 06.03.2019 року за № 1250 "Про затвердження" в частині відмови у затвердженні проекту землеустрою учаснику бойових дій АТО ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, для подальшої передачі у власність, розташованої на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради - протиправним.
зобов`язати Потіївську сільську раду Радомишльського району надати дозвіл на черговій сесії Потіївської сільської ради питання " Про затвердження " щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою учаснику бойових дій АТО ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, для подальшої передачі у власність, розташованої на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області надало дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради. Розробивши у встановленому порядку проект землеустрою, він звернувся до відповідача із заявою про його затвердження. Однак, відповідач прийняв рішення, яким з непередбачених чинним законодавством підстав відмовив у затвердженні такого проекту, у зв`язку із чим він звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою від 27.08.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 24.09.2019.
Відповідачем відзиву у встановлений строк відзиву на позов не надано.
В судовому засіданні 24.09.2019 оголошено перерву для витребування доказів до 23.10.2019.
23.10.2019 розгляд справи було відкладено за клопотанням представника позивача до 12.11.2019.
Ухвалою від 12.11.2019, у зв"язку з неявкою сторін, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
Дослідивши матерілаи справи, суд встановив наступні обставини.
19.10.2016, наказом № 6-3894М4-16 СГ в.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Житомирській області відповідно до ст. ст. 116.118, 121,122, 186-1 Земельного Кодексу України надано дозвіл учаснику бойових дій ОСОБА_2 ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради, орієнтовним розміром 2 га, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. (а.с.12)
Розробивши проект землеустрою, позивач подав його на затвердження до Потіївської сільської ради Радомишльського району Житомирської області.
Рішенням 41 сесії 7 скликання Потіївської сільської ради від 03.08.2018 №1026 ОСОБА_1 було відмовлено у наданні погодження на затвердження проекту землеустрою, тому що заявник не звертався до сільської ради про надання погодження на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також, дана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с.Потіївка і знаходиться у віданні Держгеокадастру Житомирської області. (а.с.13)
Рішенням 52 сесії Потіївської сільської ради від 06.03.2019 за № 1250 учаснику бойових дій ОСОБА_1 було відмовлено у наданні погодження на розробку проекту землеустрою, у зв`язку з тим, що ця ділянка використовується для випасу громадської худоби. (а.с.11)
Вказане рішення вважає незаконним, тому звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
За змістом ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Положеннями ч. 3 ст. 22 ЗК України встановлено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частиною 9 ст. 118 Земельного кодексу України, врегульовано, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з ч. 6 ст. 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Так, відповідно до ч.1 ст.122 ЗК сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. (ч.4 ст.122)
Отже, особа яка бажає отримати земельну ділянку у власність, отримавши дозвіл від органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин чи його територіального органу та розробивши проект землеустрою, звертається до нього із заявою про затвердження такого проекту.
Позивач оскаржує рішення Потіївської сільської ради від 06.03.2019 за № 1250, яким йому було відмовлено у наданні погодження на розробку проекту землеустрою, у зв`язку з тим, що ця ділянка використовується для випасу громадської худоби.
При цьому, матеріали справи свідчать, що земельна ділянка, яку позивач бажає отримати у власність, розташована на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради.
Дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради, орієнтовним розміром 2 га, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства позивачу надано наказом ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 19.10.2016.
Приписами ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 59 Закону України № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до пункту "б" ч. 1 ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Натомість, відповідно до пункту "є-1" частини 1 статті 15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
В контексті наведеного суд відмічає, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить вирішення земельних питань та розпорядження лише землями комунальної власності.
Водночас, згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 17.10.2019 №393/325-19-0.32, земельна ділянка з кадастровим номером 182508700:03:000:0006, яка надвалась ОСОБА_1 не передавалася Потіївській сільській раді Радомишльського району Житомирської області. (а.с.46)
Зазначене свідчать про те, що земельна ділянка, щодо якої прийнято спірне рішення, розташована за межами населених пунктів Потіївської сільської ради та у її віданні не перебуває.
Також, на підтвердження вказаного, у матеріалах справи міститься копія рішення 41 сесії 7 скликання Потіївської сільської ради від 03.08.2018 №1026 , яким ОСОБА_1 вже відмовлялося у наданні погодження на затвердження проекту землеустрою, тому що заявник не звертався до сільської ради про надання погодження на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також, дана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с.Потіївка і знаходиться у віданні Держгеокадастру Житомирської області.
Таким чином, відповідачу при прийнятті спірного рішення було відомо, що земельна ділянка знаходиться у віданні Держгеокадастру Житомирської області.
Незважаючи на те, що на час прийняття рішення сільській раді було відомо, що земельна ділянка знаходиться у віданні Держгеокадастру Житомирської області та саме зазначений орган державної влади надав позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою, який позивачем подано на затвердження сільській раді, така протиправно, в порушення встановленої законом процедури та поза межами наданих повноважень, винесла на розгляд сесії питання про затвердження проекту землеустрою та розглянула його, прийнявши спірне рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд звертає увагу на те, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.
Відповідачем відзиву на позов не надано, що свідчить про його визнання.
Враховуючи те, що відповідач фактично розпорядився землями державної власності, з перевищенням наданих законом повноважень, суд дійшов висновку, що спірне рішення Потіївської сільської ради Радомишльської району від 06.03.2019 року за № 1250 підлягає скасуванню, як протиправне, тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.
Разом з тим, щодо вимог зобов`язати Потіївську сільську раду Радомишльського району надати дозвіл на черговій сесії Потіївської сільської ради питання "Про затвердження " щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою учаснику бойових дій АТО ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, для подальшої передачі у власність, розташованої на території Радомишльського району, за межами населених пунктів Потіївської сільської ради.
Відповідно до ч.1 ст.83 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Відповідно до п.а) ч.2 ст.83 ЗК України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Згідно з ч.1 ст.84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Як вже зазначалося судом, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки позивачу надавався Головним управління Держгеокадастру у Житомирській області, земельна ділянка у комунальну власність не передавалася та перебуває у державній власності, а тому у Потіївської сільської ради відсутні повноваження на розгляд поданого позивачем проекту землеустрою та його затвердження.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, позовну вимоги у частині вимог зобов"язального характеру задоволенню не підлягають, як безпідставні та необґрунтовані.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.
Керуючись статтями 242-246,295 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Потіївської сільської ради Радомишльської району (вул.Центральна,31, с.Потіївка, Радомишльський район, 12241, код ЄДРПОУ 04343903) від 06.03.2019 за № 1250 .
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Капинос
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2019 |
Оприлюднено | 22.11.2019 |
Номер документу | 85800326 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні