Рішення
від 19.11.2019 по справі 580/2933/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2019 року справа № 580/2933/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи в судове засідання адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства УКРАГРО НПК до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство УКРАГРО НПК звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області, як правонаступника Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення №0098775012 від 20.06.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що висновки акту перевірки є помилковими та необґрунтованими, а прийняте податкове повідомлення-рішення протиправним. Позивач виконав свій обов`язок щодо відправлення податкових накладних у межах визначеного законодавством терміну, дія вчинена позивачем в межах операційного дня, відповідальність за дії вчинені податковим органом щодо порядку розгляду та перевірки інформації у надісланих податкових накладних платник податків нести не може, тому до позивача безпідставно застосовано штрафні санкції.

Відповідач у визначений судом час направив відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечує повністю. Позиція відповідача зводиться до того, що позивач невірно розуміє норми порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних та Податкового кодексу України, оскільки відповідальність у вигляді штрафу настає для платника податків саме за невчасну реєстрацію податкових накладних, тому платник податків має враховувати, що в разі направлення податкових накладних в останній день терміну та під кінець операційного дня, реєстрація таких податкових накладних відбувається на наступний робочий день, тобто поза межами визначеного законодавством терміну.

Розглянувши заяви по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд зазначає наступне.

Головним управлінням ДФС у Черкаській області проведено камеральну перевірку ПАТ УКРАГРО НПК щодо дотримання вимог п. 201.10 ст.201 Податкового кодексу України (далі -ПК України) та за наслідками перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України, що полягає у несвоєчасній реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами перевірки складено акт перевірки №2676/23-00-50-12-007/31961067 від 20.05.2019.

06.06.2019 ПАТ УКРАГРО НПК подано до ГУ ДФС у Черкаській області заперечення на акт перевірки з доказами своєчасного надсилання, 15.05.2019, для реєстрації податкових накладних: №3735 від 30.04.2019, №3746 від 30.04.2019, №3745 від 30.04.2019, №3743 від 30.04.2019, №3732 від 30.04.2019, №3740 від 30.04.2019, №3719 від 30.04.2019, №3741 від 30.04.2019, №3739 від 30.04.2019, №3737 від 30.04.2019, №3738 від 30.04.2019, №3747 від 30.04.2019, №3673 від 30.04.2019, №3635 від 30.04.2019, №3736 від 30.04.2019, №3685 від 30.04.2019.

19.06.2019 Головне управління ДФС у Черкаській області надало відповідь №6866/23005012013 щодо розгляду заперечення, відповідно до якої, зауваження та аргументи товариства взято до уваги лише частково та не враховані в частині своєчасності реєстрації податкових накладних: №3735 від 30.04.2019, №3746 від 30.04.2019, №3745 від 30.04.2019, №3743 від 30.04.2019, №3732 від 30.04.2019, №3740 від 30.04.2019, №3719 від 30.04.2019, №3741 від 30.04.2019, №3739 від 30.04.2019, №3737 від 30.04.2019, №3738 від 30.04.2019, №3747 від 30.04.2019, №3673 від 30.04.2019, №3635 від 30.04.2019, №3736 від 30.04.2019, №3685 від 30.04.2019.

На підставі акта перевірки №2676/23-00-50-12-007/31961067 від 20.05.2019 Головним управлінням ДФС у Черкаській області винесено податкове повідомлення-рішення №0098775012 від 20.06.2019, про нарахування штрафних санкцій на загальну суму 507731 грн. 09 коп., застосованих відповідно до ст. 120-1 ПК України за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

26.06.2019 позивач подав скаргу до ДФС України на податкове повідомлення-рішення №0098775012 від 20.06.2019, з проханням про визнання такого рішення протиправним та його скасування із підстав, вказаних у скарзі.

Рішенням №40976/6/99-99-11-06-01-25 ДФС України про результати розгляду скарги 26.06.2019, скаргу позивача залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення без змін.

Позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів, оскільки не погоджується із рішенням контролюючого органу.

По суті заявленого позову суд зазначає наступне.

Органи державної податкової служби згідно п.75.1 ст.75 ПК України, мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

Законом України № 1797-VIII від 21.12.2016 підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 доповнено абзацом другим, відповідно до якого предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.

Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (пункт 14.1.60 ст.14 ПК України).

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

За пунктом 3 Порядку №1246 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

За правилами пункту 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Судом встановлено з матеріалів справи, що податкові накладні №3735 від 30.04.2019, №3746 від 30.04.2019, №3745 від 30.04.2019, №3743 від 30.04.2019, №3732 від 30.04.2019, №3740 від 30.04.2019, №3719 від 30.04.2019, №3741 від 30.04.2019, №3739 від 30.04.2019, №3737 від 30.04.2019, №3738 від 30.04.2019, №3747 від 30.04.2019, №3673 від 30.04.2019, №3635 від 30.04.2019, №3736 від 30.04.2019, №3685 від 30.04.2019 направлені на реєстрацію у строки, встановлені ПК України, протягом операційного дня 15.05.2019, до 20-ї години, окрім податкової накладної №3739 від 30.04.2019, яка направлена, як зазначає позивач о 20.00. Вказані обставини не спростовані відповідачем, а тому є доведеними.

Разом з тим, суд встановив, що квитанції про реєстрацію податкових накладних №3735 від 30.04.2019, №3746 від 30.04.2019, №3745 від 30.04.2019, №3743 від 30.04.2019, №3732 від 30.04.2019, №3740 від 30.04.2019, №3719 від 30.04.2019, №3741 від 30.04.2019, №3739 від 30.04.2019, №3737 від 30.04.2019, №3738 від 30.04.2019, №3747 від 30.04.2019, №3673 від 30.04.2019, №3635 від 30.04.2019, №3736 від 30.04.2019, №3685 від 30.04.2019, позивач отримав 16.05.2017 року о 08:00 годині.

Пунктом 11 Порядку №1246 встановлено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пунктів 12 та 13 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.

Відповідно до пунктів 3,4,5 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства Фінансів України №557 від 06.06.2017 року (далі - Порядок №557), автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням надійного засобу ЕЦП, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами). Обов`язкові реквізити електронних документів визначаються законодавством. Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю при створенні електронного документа покладається на його автора. Створення електронного документа завершується накладанням на нього ЕЦП підписувача (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді. Після накладання ЕЦП автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до адресата протягом операційного дня. Автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів.

Відповідно до п 9 Порядку №557 автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення, а за п. 11 вказаного Порядку перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

Як встановлено судом, квитанції про реєстрацію спірних податкових накладних контролюючий орган зареєстрував та надіслав позивачу, як автору електронних документів 16.05.2017 08:00 годині, тобто з дотриманням п. 11 Порядку №557.

Разом з тим, суд звертає увагу, що відповідно до п. 6 Порядку №557 електронні документи, відправлені автором після закінчення строку, встановленого законодавством для подання аналогічних документів в паперовому вигляді, вважаються поданими з порушенням строків їх подання.

Отже Порядком №557 чітко визначено, що обов`язком автора є саме відправлення адресату електронного документа протягом операційного дня, а не його реєстрація.

Судом встановлено, що позивач виконав покладені на нього обов`язки, як на платника податків щодо складання, підписання та відправлення податкових накладних на реєстрацію у строк встановлений законодавством, а саме до 20:00 год. 15.05.2019 року, окрім податкової накладної №3739 від 30.04.2019, яка направлена, як зазначає позивач о 20.00.

Відповідно до п. 109.1 ст.109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Податкове правопорушення, як і будь-яке правопорушення, має суб`єктивну сторону, тобто це повинно бути умисне порушення норми закону, або умисне її не виконання, коли особа повинна її виконати.

Встановлені судом обставини справи свідчать про відсутність стосовно позивача складу податкового правопорушення.

Обов`язком позивача є своєчасне, в операційний день, відправлення податкових накладних до ЄРПН. Платник податку не несе відповідальності за роботу телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем та програм. Несвоєчасна доставка відправлення адресату з будь-яких причин виключає відповідальність платника податків, який свій обов`язок виконав своєчасно.

Суд зазначає, що саме на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій та мінімізують ризик помилок.

Верховний Суд і у постанові від 30 січня 2018 року у справі №816/390/17 зазначив, що платником податку доведено здійснення всіх передбачених законодавством дій для своєчасної реєстрації податкової накладної, що виключатиме склад податкового правопорушення та доводитиме безпідставність і протиправність податкового повідомлення-рішення.

З огляду на встановлені судом фактичні обставини справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для притягнення позивача до відповідальності у вигляді штрафу згідно з п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України на загальну суму 507731 грн. 09 коп., при цьому обов`язок щодо розрахунку грошових зобов`язань покладено на податковий орган, то відповідно оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0098775012 від 20.06.2019 є протиправним та підлягає скасуванню повністю.

Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З урахуванням встановлених фактичних обставин справи та норм чинного законодавства суд дійшов висновку, що позовні вимоги належить задовольнити.

На підставі ч. 1 ст. 139 КАС України на користь позивача належить стягнути понесені ним судові витрати зі сплаті судового збору, сплаченого при поданні позовної заяви до суду за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Черкаській області №0098775012 від 20.06.2019.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 43142920) на користь приватного акціонерного товариства УКРАГРО НПК (19200 Черкаська область, м. Жашків, вул. Промислова, 1, код ЄДРПОУ 31961067) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 7615 (сім тисяч шістсот п`ятнадцять) грн. 97 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.

Суддя В.В. Гаращенко

Дата ухвалення рішення19.11.2019
Оприлюднено25.11.2019

Судовий реєстр по справі —580/2933/19

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 26.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 02.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Федотов Ігор В'ячеславович

Рішення від 19.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні