Постанова
від 20.11.2019 по справі 826/26657/15
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

20 листопада 2019 року

Київ

справа №826/26657/15

адміністративне провадження №К/9901/25496/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 9 березня 2016 року (судді: Качур І.А. (головуючий), Данилишин В.М., Келеберда В.І.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року (судді: Мєзєнцев Є.І. (головуючий), Файдюк В.В., Чаку Є.В.) у справі № 826/26657/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕРЕТА СОЮЗ до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю ВЕРЕТА СОЮЗ (далі - позивач, ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ ) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (далі - відповідач-1, ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-2, контролюючий орган, ДФСУ) про визнання протиправним та скасування рішення ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ (ідентифікаційний код 39651857, 03150, місто Київ, вулиця Червоноармійська, будинок 139, офіс 345), зобов`язання ДФСУ внести до Реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ , визнання протиправними дій ДФСУ щодо відмови у реєстрації податкових накладних ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ за порядковими номерами: 126 на суму 748 655,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 127 на суму 618 704,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 129 на суму 743 160,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 130 на суму 1 312 242,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 131 на суму 498 368,93 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 133 на суму 976 934,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 134 на суму 1 244 620,80 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 135 на суму 591 154,64 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 136 на суму 670 751,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язання ДФСУ зареєструвати податкові накладні ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ за порядковими номерами 126 на суму 748 655,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 127 на суму 618 704,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 129 на суму 743 160,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 130 на суму 1 312 242,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 131 на суму 498 368,93 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 133 на суму 976 934,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 134 на суму 1 244 620,80 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 135 на суму 591 154,64 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 136 на суму 670 751,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою надсилання.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві всупереч вимог чинного податкового законодавства не було вжито жодних заходів щодо встановлення місцезнаходження позивача за юридичною адресою, а тому рішення відповідача-1 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ є протиправним та підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 9 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року, адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ (ідентифікаційний код 39651857, 03150, місто Київ, вулиця Червоноармійська, будинок 139, офіс 345). Зобов`язано Державну фіскальну службу України внести до Реєстру платників податку на додану вартість зміни щодо скасування анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ (ідентифікаційний код 39651857, 03150, місто Київ, вулиця Червоноармійська, будинок 139, офіс 345). Визнано протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо відмови у реєстрації податкових накладних ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ (ідентифікаційний код 39651857, 03150, місто Київ, вулиця Червоноармійська, будинок 139, офіс 345) за порядковими номерами 126 на суму 748 655,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 127 на суму 618 704,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 129 на суму 743 160,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 130 на суму 1 312 242,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 131 на суму 498 368,93 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 133 на суму 976 934,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 134 на суму 1 244 620,80 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 135 на суму 591 154,64 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 136 на суму 670 751,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ (ідентифікаційний код 39651857, 03150, місто Київ, вулиця Червоноармійська, будинок 139, офіс 345) за порядковими номерами 126 на суму 748 655,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 127 на суму 618 704,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 129 на суму 743 160,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 130 на суму 1 312 242,00 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 131 на суму 498 368,93 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 133 на суму 976 934,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 134 на суму 1 244 620,80 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 135 на суму 591 154,64 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року, 136 на суму 670 751,40 грн з ПДВ від 22 жовтня 2015 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою надсилання.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відсутність правових підстав для анулювання реєстрації позивача платником податку на додану вартість, оскільки відповідачем-1 було порушено регламентовану процедуру такого анулювання та порядку дій щодо встановлення місцезнаходження позивача до відправлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням (форма № 18-ОПП) для вжиття заходів, передбачених абз. 2 ч. 14 ст. 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців . Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що рішення № 264/26-55-11-07-25 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість відносно ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ було прийнято ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві лише 23 жовтня 2015 року, а на момент подачі позивачем податкових накладних вказане свідоцтво не було скасоване.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Державна фіскальна служба України подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 9 березня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ перебуває на податковому обліку у ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві та зареєстроване платником податку на додану вартість з 1 травня 2015, індивідуальний податковий номер 396518526559.

ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві було прийнято рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ (ідентифікаційний код 39651857, 03150, місто Київ, вулиця Червоноармійська, будинок 139, офіс 345) з підстав відсутності позивача за місцезнаходженням, чим порушено пп. ж п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України. В подальшому ДФСУ не було прийнято подані позивачем податкові накладні від 22.10.2015 № 126, № 127, № 129, № 130, № 131, № 134, № 135, № 136 з підстав прийнятого ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.

Судами першої та апеляційної інстанції зазначено, що будь-яких доказів на підтвердження надіслання державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Печерського району реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Києві на адресу ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу відповідачами надано не було. Однак, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (станом на 12 травня 2015 року) державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Печерського району реєстраційної служби Головного управління юстиції в м. Києві 20 лютого 2015 року внесено запис Підтвердження відомостей про юридичну особу відносно ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ .

Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що 22 жовтня 2015 року позивач направив до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію податкові накладі за порядковими номерами № 126, № 127, № 129, № 130, № 131, № 134, № 135, № 136. 6 листопада 2015 року за кожною вказаною податковою накладною, позивачем було отримано, у електронному вигляді, квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, в квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме - в рядку Результат обробки зазначено: Документ доставлено до ДФС України ДОКУМЕНТ НЕ ПРИЙНЯТО . В рядку Виявленні помилки зазначено: Документ не може бути прийнятий - порушення вимог п. 201.8 та п. 201.10 ст. 201 ПКУ, а саме: продавець не був платником ПДВ 06.11.2015. Дата анулювання свідоцтва ПДВ: 23.10.2015 .

Проте, зі змісту оскаржуваного рішення № 264/26-55-11-07-25 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, прийнятого ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що вказане рішення було прийнято 23 жовтня 2015 року, тобто на момент подачі позивачем податкових накладних, свідоцтво платника ПДВ не було скасоване.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. В доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на порушення позивачем положень чинного податкового законодавства, а також на неврахування судами першої та апеляційної інстанції окремих положень Податкового кодексу України та положень чинного законодавства, яке регулює питання подання податкових накладних в електронному вигляді та порядку їх реєстрації відповідним контролюючим органом, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.

8. Позивачем відзиву (заперечень) на касаційну скаргу надано не було.

9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Пункт 45.2 статті 45.

Податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

10.2. Пункт 46.1 статті 46.

Податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Митні декларації прирівнюються до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов`язань.

Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.

10.3. Пункти 48.3, 48.7 статті 48.

Податкова декларація повинна містити такі обов`язкові реквізити: тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий); звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація; звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку); повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); місцезнаходження (місце проживання) платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається звітність; дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми); ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків; підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Податкова звітність, складена з порушенням норм цієї статті, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених пунктом 46.4 статті 46 цього Кодексу.

10.4. Підпункт 49.11.1 пункту 49.11, пункт 49.13 статті 49.

У разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу, такий контролюючий орган зобов`язаний надати такому платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови: у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв`язку, - протягом п`яти робочих днів з дня її отримання.

У разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

10.5. Підпункт ж пункту 184.1, пункт 184.2 статті 184.

Реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо: ж) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців наявний запис про відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням (місцем проживання) або запис про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.

Анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті а пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах б - з пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.

Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість.

При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.

10.6. Пункти 201.1, 201.4, 201.10 статті 201.

Платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).

Податкова накладна складається у день виникнення податкових зобов`язань продавця.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

11. Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15 травня 2003 року № 755-IV:

11.1. Частина перша статті 17.

Відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.

11.2. Частини перша - четверта статті 18.

Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.

Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не були до нього внесені, вони не можуть бути використані в спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

Відомості, що містяться у Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юридичної особи, або її відокремленого підрозділу, фізичної особи - підприємця під час провадження ними господарської діяльності, а також для відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах.

11.3. Частини одинадцята, дванадцята, чотирнадцята статті 19.

Юридична особа зобов`язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.

У разі якщо юридична особа, засновниками (учасниками) якої затверджено статут, прийняла рішення продовжувати свою діяльність на підставі модельного статуту, юридична особа подає державному реєстратору таке рішення, реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу з відповідною відміткою та примірник оригіналу статуту для проставляння штампу про те, що юридична особа з відповідної дати провадить діяльність на підставі модельного статуту. Такий штамп проставляється державним реєстратором також на примірнику оригіналу статуту даної юридичної особи, що зберігається у реєстраційній справі.

У разі якщо засновниками (учасниками) юридичної особи, що діяла на підставі модельного статуту, прийнято рішення продовжувати свою діяльність на підставі розроблених ними установчих документів, юридична особа подає державному реєстратору таке рішення та реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу з відповідною відміткою. Юридична особа вважається такою, що здійснює діяльність на підставі установчих документів з моменту державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи у порядку, встановленому статтею 29 цього Закону.

У разі ненадходження в установлений частиною одинадцятою цієї статті строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов`язаний надіслати поштовим відправленням протягом п`яти робочих днів з дати, встановленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки.

У разі надходження (поштовим відправленням або в електронному вигляді в порядку взаємообміну) державному реєстратору від органу доходів і зборів повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов`язаний надіслати поштовим відправленням протягом п`яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки.

Державний реєстратор залишає реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу без розгляду, про що повідомляє заявника у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, та у порядку, встановленому частиною сьомою цієї статті.

У разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу.

Якщо державному реєстратору повернуто поштове відправлення, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.

12. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246:

12.1. Пункт 2.

Внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру.

Операційний день триває з 0 до 23-ї години.

12.2. Пункт 8.

Для підтвердження прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації платникові податку, який здійснює реєстрацію, видається квитанція в електронній формі, у якій наводяться реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про постачальника (продавця) товарів (послуг), дата і час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається платникові податку, який здійснює реєстрацію, засобами телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається у ДФС.

12.3. Пункт 9.

Причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: 1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); 5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.

13. Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588:

13.1. Пункт 12.4 Розділу ХІІ.

Щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та не з`ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ контролюючого органу, який з`ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.

13.2. Пункт 12.5 Розділу ХІІ.

Якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) контролюючого органу протягом трьох робочих днів приймає рішення про надсилання до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою № 18-ОПП (додаток 24) для вжиття заходів, передбачених частиною дванадцятою статті 19 Закону. Повідомлення за формою № 18-ОПП надсилається державному реєстратору поштовим відправленням або в електронному вигляді у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, та Центрального контролюючого органу.

Копія повідомлення підшивається до реєстраційної частини облікової справи платника податків. Про надсилання такого повідомлення вносяться дані до Єдиного банку даних юридичних осіб та запис до журналу обліку повідомлень про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою № 19-ОПП (додаток 25).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

14. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

15. Доводи касаційної скарги не містять інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені у запереченні на адміністративний позов, апеляційній скарзі та з урахуванням яких суди першої та апеляційної інстанції вже надавали оцінку встановленим обставинам справи. У ході розгляду справи судами першої та апеляційної інстанції було надано належну оцінку доказам, наданих позивачем та зібраних судами на підставі статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції на час прийняття судами рішень).

16. Виходячи із системного аналізу вищевказаних норм права та встановлених судами першої та апеляційної інстанції обставин справи, підтверджених наявними в матеріалах справи доказами, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції щодо відсутності правових підстав для прийняття рішення відповідачем-1 про анулювання реєстрації позивача платником податку на додану вартість, оскільки відповідачем-1 було порушено регламентовану процедуру такого анулювання та порядку дій щодо встановлення місцезнаходження позивача до відправлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням (форма № 18-ОПП) для вжиття заходів, передбачених частиною чотирнадцятою статті 19 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців .

У справі, що розглядається, ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві судам першої та апеляційної інстанції не було надано належних та достатніх доказів на підтвердження виконання відповідачем-1 всіх дій, передбачених процедурою встановлення місцезнаходження (місця проживання) платників податків (у відповідності до чинних на момент виникнення спірних правовідносин положень законодавства), зокрема, запиту до підрозділу податкової міліції для встановлення місцезнаходження (місця проживання) позивача, а також доказів вжиття відповідним підрозділом податкової міліції заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи - ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ .

Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що оскаржуване рішення № 264/26-55-11-07-25 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість відносно ТОВ ВЕРЕТА СОЮЗ було прийнято ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві лише 23 жовтня 2015 року, тоді як на момент подачі позивачем податкових накладних свідоцтво платника ПДВ анульоване не було, а тому суди першої та апеляційної інстанції дійшли обґрунтованого висновку щодо відсутності встановлених чинним податковим законодавством підстав для відмови ДФСУ у реєстрації таких накладних.

17. Судами першої та апеляційної інстанції в повній мірі встановлено фактичні обставини справи та надано об`єктивний та обґрунтований їх аналіз з урахуванням доводів наведених контролюючим органом у запереченні на адміністративний позов та апеляційній скарзі, у зв`язку з чим, відсутні підстави вважати, що обставини справи встановлено не повно чи неправильно, а, отже, і наведені контролюючим органом доводи в касаційній скарзі не спростовують правильних по суті висновків судів першої та апеляційної інстанцій.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

18. Переглянувши судові рішення в межах касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права, які могли б бути підставою для скасування судових рішень, а тому касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 9 березня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року слід залишити без задоволення.

19. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

20. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України).

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 9 березня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року у справі № 826/26657/15 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

І.Я.Олендер

І.А. Гончарова

Р.Ф. Ханова ,

Судді Верховного Суду

Дата ухвалення рішення20.11.2019
Оприлюднено22.11.2019
Номер документу85804303
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/26657/15

Постанова від 20.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 20.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

Ухвала від 19.07.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 29.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Ухвала від 01.06.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні