ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2019 рокум. ПолтаваСправа № 440/3866/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Безеги А.А.
представника позивача - Ворони О.А.
представника відповідача - Казмерчука М.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕРСАЛІТ" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
11 жовтня 2019 року позивач ТОВ "ВЕРСАЛІТ" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Полтавській області про:
визнання протиправним та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН № 1250679/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31 липня 2019 року та № 1250681/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 31 липня 2019 року;
зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 1 від 31 липня 2019 року та № 3 від 31 липня 2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. Зазначив, що на вимогу фіскального органа, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем надано письмові пояснення разом із документами, що стали підставою для їх формування. Проте, відповідні документи не враховані відповідачем під час прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Звертав увагу на те, що спірні рішення не містять чіткого обґрунтування підстав для їх прийняття.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, визначено дату підготовчого судового засідання.
01 листопада 2019 року судом одержано відзиви відповідачів на позов, у яких контролюючі органи просили відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що їхні дії узгоджуються з приписами Податкового кодексу України та спрямовані на забезпечення виконання покладених на них функцій, а тому Державною фіскальною службою України правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача № 1 та № 3 від 31 липня 2019 року в ЄРПН. Причиною прийняття комісією вказаних рішень стало ненадання платником контролюючому органу документів, які не є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію вищевказаних податкових накладних /а.с. 79-81, 88-91/.
У відповіді на відзив від 08 листопада 2019 року позивач вказував, що під час прийняття спірних рішень контролюючий орган не взяв до уваги поданих ТОВ "ВЕРСАЛІТ" фактичних обставин та особливостей здійснення господарських операцій, які об`єктивно виключали можливість подання розрахункових документів /а.с. 126-129/.
15 листопада 2019 року до суду надійшли заперечення відповідачів, у яких представник Головного управління ДФС у Полтавській області наполягав на тому, що контролюючий орган за результатами дослідження господарських операцій позивача, за наслідками яких складено податкові накладні № 1 та № 3 від 31 липня 2019 року, включив ТОВ "ВЕРСАЛІТ" до ризикових платників /а.с. 141-142/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, за письмовою згодою всіх учасників справи справу призначено до розгляду по суті в цей же самий день - 18 листопада 2019 року.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти позову заперечував, наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "ВЕРСАЛІТ" є юридичною особою приватного права (код ЄДРПОУ 42286597), яке здійснює свою господарську діяльність у сферах: електромонтажних робіт; технічного обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; оптової торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів; діяльності посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; оптової торгівлі цукром, шоколадом і кондитерськими виробами; неспеціалізованої оптової торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; оптової торгівлі текстильними товарами; оптової торгівлі меблями, килимами й освітлювальним приладдям; оптової торгівлі іншими товарами господарського призначення; надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.; оптової торгівлі іншими машинами й устаткованням; оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; оптової торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; оптової торгівлі хімічними продуктами; неспеціалізованої оптової торгівлі (основний); вантажного автомобільного транспорту; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; технічних випробувань та досліджень; надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; надання в оренду вантажних автомобілів; ремонту і технічного обслуговування машин і устатковання промислового призначення. Позивач у встановленому законом порядку зареєстрований платником податку на додану вартість /а.с.44-45/.
Судом встановлено, що ТОВ "ВЕРСАЛІТ" на правах оренди має в своєму користуванні транспортні засоби: КРАЗ модель 250 тип автокран-10-20Т-С шасі (кузов) VIN-XIC000250Р0748980 РО 748980, реєстраційний номер НОМЕР_1 /договір оренди № 0107/OP-ТР від 01 липня 2019 року, а.с. 34-35/ та КРАЗ модель 255Б тип паливоцистерна-С шасі (кузов) VIN-XIC 000255 НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 /договір оренди № 0107/OP-П від 01 липня 2019 року, а.с. 59-60/.
01 липня 2019 року між ТОВ "ВЕРСАЛІТ" (Орендар) та ТОВ "Технолайт-М" (Суборендар) укладено договір суборенди транспортних засобів № 0107/АК-250, за умовами якого Орендар зобов`язується передати, а Суборендар прийняти в строкове платне користування (суборенду) транспортний засіб КРАЗ модель 250 тип автокран-10-20Т-С шасі (кузов) VIN- НОМЕР_4 НОМЕР_5 748980, реєстраційний номер НОМЕР_1 /а.с. 27-29/.
Факт передачі вищевказаного транспортного засобу ТОВ "Технолайт-М" підтверджується актом приймання-передачі транспортного засобу в суборенду від 01 липня 2019 року та актом надання послуг суборенди № 3 від 31 липня 2019 року /а.с. 30, 31/.
01 липня 2019 року між ТОВ "ВЕРСАЛІТ" (Орендар) та ТОВ "Технолайт-М" (Суборендар) укладено договір суборенди транспортних засобів № 0107/П-255Б, за умовами якого Орендар зобов`язується передати, а Суборендар прийняти в строкове платне користування (суборенду) транспортні засоби КРАЗ модель 255Б тип паливоцистерна-С шасі (кузов) VIN-XIC 000255 НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 /а.с. 52-54/.
Факт передачі вищевказаних транспортних засобів ТОВ "Технолайт-М" підтверджується актом приймання-передачі транспортних засобів в суборенду від 01 липня 2019 року та актом надання послуг суборенди № 6 від 31 липня 2019 року /а.с. 55-56/.
За змістом пункту 5.2 Договорів суборенди Суборендарем орендна плата сплачується в безготівковому порядку на рахунок Орендаря до 20 числа місяця , що слідує за місяцем, у якому було надано послуги суборенди.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач виставив ТОВ "Технолайт-М" рахунки на оплату за надання послуг суборенди за липень 2019 року, які за умовами вищевказаних договорів підлягали оплаті суборендарем упродовж серпня 2019 року /а.с. 32, 57/.
На виконання умов зазначених Договорів суборенди позивачем складено податкові накладні від 31 липня 2019 року № 1 та № 3 /а.с. 14, 19/, які в строк, передбачений Податковим кодексом України, направлені ТОВ "ВЕРСАЛІТ" на реєстрацію в ЄРПН.
01 серпня 2019 року позивачем отримано квитанції № 1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних від 31 липня 2019 року № 1 та № 3 зупинена, через їх відповідність критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН /а.с. 16, 21/.
02 серпня 2019 року позивачем на адресу контролюючого органа направлено повідомлення № 1 та № 3 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних від 31 липня 2019 року № 1 та № 3 /а.с. 24, 49/.
06 серпня 2019 року Комісією ГУ ДФС у Полтавській області прийнято попереднє рішення про реєстрацію податкових накладних від 31 липня 2019 року № 1, 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с.83,84/.
Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації /надалі - Комісія/ 12 серпня 2019 року прийнято рішення № 1250679/42286597 та № 1250681/42286597 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31 липня 2019 року № 1 та № 3 в ЄРПН /а.с. 17-18, 22-23/, а попереднє рішення ГУ ДФС у Полтавській області скасоване. Відповідно до вказаних рішень, підставою для відмови в реєстрації вищевказаних податкових накладних стало ненадання платником копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Не погодившись з рішеннями Комісії ДФС України № 1250679/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31 липня 2019 року та № 1250681/42286597 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 31 липня 2019 року, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.
Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Отже, платник податку-постачальник з настанням першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН.
Абзацами другим та третім пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Тобто, законодавцем введено положення, за яким фіскальний орган з 01 липня 2017 року фактично позбавляється повноважень на здійснення контролю за правомірністю формування платниками податку-покупцями податкового кредиту, адже в силу наведеної вище норми абзацу третього пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, є зареєстрована у ЄРПН податкова накладна.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21 лютого 2018 року /Порядок № 117/.
За приписами пункту 3 Порядку № 117 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак: 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений в них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 400 тис. гривень; одночасно значення показників D та P, розрахованих у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.
Пунктом 4 Порядку № 117 встановлено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Відповідно до пунктів 5-7 Порядку № 117 податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 12-13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 14 Порядку № 117 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно вимог пунктів 18 та 20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 21 Порядку № 117, передбачено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно вимог пункту 22 Порядку № 117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пунктів 23-24 Порядку № 117 комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку: щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень та які на дату зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі не відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу; щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно та/або які на дату зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі відповідали критеріям ризиковості платника податку, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня. Комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, у спосіб, визначений Порядком № 117, позивачем направлено контролюючому органу пояснення та копії документів до спірних господарських операцій та податкових накладних.
За результатами розгляду вищевказаних документів відповідач ДФС України дійшов висновку про наявність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних позивача через неподання останнім розрахункових документів на підтвердження факту здійснення оплати послуг за спірними господарськими операціями.
Разом із тим, матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу разом із письмовими поясненнями щодо особливостей здійснених господарських операцій копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Відсутність у пакеті документів, поданих на підтвердження правомірності формування спірних податкових накладних, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків зумовлена тією обставиною, що станом на дату зупинення реєстрації податкових накладних позивача так само як і на дату прийняття контролюючим органом рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 31 липня 2019 року № 1 та № 3 граничний строк розрахунків між ТОВ "ВЕРСАЛІТ" (Орендар) та ТОВ "Технолайт-М" за надання послуг суборенди за липень 2019 року не настав, а тому позивач з об`єктивних причин був позбавлений можливості надати контролюючому органу докази на підтвердження факту оплати наданих послуг суборенди.
Окремо суд вважає за доцільне наголосити на тому, що у своїх поясненнях, направлених контролюючому органу разом із відповідними первинними документами, позивач звертав увагу відповідача на існування специфічних умов договорів суборенди транспортних засобів (щодо обов`язку Суборендаря оплатити отримані послуги до 20 числа місяця, що слідує за місяцем, у якому такі послуги фактично надавались), однак, контролюючий орган пояснення ТОВ "ВЕРСАЛІТ" залишив без належної уваги.
Суд наголошує, що будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Натомість, рішення Комісії ДФС України № 1250679/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31 липня 2019 року та № 1250681/42286597 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 31 липня 2019 року прийняті відповідачем без врахування усіх фактичних обставин досліджуваних господарських правовідносин та з допущенням формального підходу до розгляду поданих платником документів, що свідчить про їх необґрунтованість.
У той же час, господарські операції, за результатами яких сформовано податкові накладні № 1 та № 3 від 31 липня 2019 року, на переконання суду, мають реальний характер та належне документальне оформлення.
Зважаючи на наявність документів, які свідчать про фактичне здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 1 та № 3 від 31 липня 2019 року.
За викладених обставин, рішення Комісії ДФС України № 1250679/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31 липня 2019 року та № 1250681/42286597 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 31 липня 2019 року підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН складені ТОВ "ВЕРСАЛІТ" податкові накладні № 1 та № 3 від 31 липня 2019 року, суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно із пунктом 28 Порядку № 117, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19-20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженнями ДФС.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, наданими ТОВ "ВЕРСАЛІТ" копіями документів належним чином підтверджено реальність спірних господарських операцій та обґрунтованість складення спірних податкових накладних, а відтак, контролюючий орган мав достатні підстави для їх реєстрації в ЄРПН. Обставин, які б перешкоджали реєстрації податкових накладних позивача № 3 та № 1 від 31 липня 2019 року в ЄРПН, судом не встановлено.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні ТОВ "ВЕРСАЛІТ" № 3 та № 1 від 31 липня 2019 року.
Відтак, позов підлягає задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, за приписами вказаної норми покладення таких зобов`язань на суб`єкта владних повноважень є правом, а не обов`язком суду .
У спірних правовідносинах суд не вбачає підстав для застосування зазначеної форми контролю за виконанням судового рішення, оскільки не вважає, що відповідачем після набрання рішенням суду законної сили не будуть вживатися заходи з метою добровільного його виконання.
За змістом частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3842,00 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача ДФС України.
Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-78, 90, 139, 241-246, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕРСАЛІТ" (пров. Чайковського, 3, кв. 37, м. Полтава, Полтавська область, 36002, ЄДРПОУ 42286597) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 39292197), Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ЄДРПОУ 39461639) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1250679/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 1 від 31 липня 2019 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1250681/42286597 від 12 серпня 2019 року про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 3 від 31 липня 2019 року.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 31 липня 2019 року (направлена на реєстрацію 01 серпня 2019 року, реєстраційний номер документу 9168408581).
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 31 липня 2019 року (направлена на реєстрацію 01 серпня 2019 року, реєстраційний номер документу 9168408820).
Стягнути з Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕРСАЛІТ" (пров. Чайковського, 3, кв. 37, м. Полтава, Полтавська область, 36002, ЄДРПОУ 42286597) витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 22 листопада 2019 року.
СуддяА.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2019 |
Оприлюднено | 23.11.2019 |
Номер документу | 85815980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні