Рішення
від 14.11.2019 по справі 560/2097/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2097/19

РІШЕННЯ

іменем України

14 листопада 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.

за участю:секретаря судового засідання Постовіт С.В. представника позивача - Ткачука Б.М. представника відповідача - Кундиловської М.М. розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Вектор-А" до Головного управління ДПС України у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Вектор-А" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС у Хмельницькій області, в якій просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "Н" №0067415805 від 19.04.2019, винесене Головним управлінням ДФС у Хмельницькій області, яким ПП "Вектор-А" зобов`язано сплатити штраф у розмірі 84832,74 грн, в частині штрафних санкцій в розмірі 52333,33 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 03.04.2019 головним державним ревізором-інспектором відділу податків та зборів з юридичних осіб Хмельницького управління ГУ ДФС у Хмельницькій області Харчуком О.А., на підставі п. 75.1 ст. 75 розділу ІІ, п. 200.10 ст. 200 розділу V та п. 102.1 ст. 102 розділу ІІ Податкового кодексу України, в порядку ст. 76 розділу ІІ Податкового кодексу України, проведено камеральну перевірку по ПП "Вектор-А" своєчасності реєстрації податкових накладних згідно з даними ЄРПН за жовтень, грудень 2018 року. За результатами вказаної камеральної перевірки складено акт №780/22-01-58-05/32995195 від 03.04.2019.

Зазначеним актом перевірки визначено порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України, яке полягало у невчасній реєстрації податкових накладних в ЄРПН: ПН №30 від 30.10.2018 зареєстрована 20.11.2018, кількість днів затримки - 5; ПН №16 від 13.12.2018, зареєстрована 02.01.2019, кількість днів затримки - 2; ПН №49 від 20.12.2018, зареєстрована 17.01.2019, кількість днів затримки - 2; ПН №50 від 26.12.2018, зареєстрована 18.01.2019, кількість днів затримки - 3; ПН №51 від 17.12.2018, зареєстрована 04.02.2018, кількість днів затримки - 20.

Вказує, що на підставі акта перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 19.04.2019 №0067415805, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 84 832,74 грн. Погоджуючись з правомірністю нарахування штрафних санкцій за невчасну реєстрацію ПН №№ 16, 49, 50, 51 позивач сплатив відповідну суму штрафних санкцій. Разом з тим, позивач стверджує про протиправність нарахування штрафних санкцій в розмірі 52333,33 за невчасну реєстрацію податкової накладної №30 від 30.10.2018.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 10.07.2019 суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження.

Від відповідача 23.07.2019 надійшов відзив на позовну заяву у якому представник відповідача зазначає, що Головним управлінням ДПС України у Хмельницькій області проведена камеральна перевірка з питання своєчасності реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних у жовтні, грудні 2018 року, на підставі п. 75.1 ст. 75 розділу ІІ, п. 200.10 ст. 200 розділу V та п. 102.1 ст. 102 розділу ІІ Податкового кодексу України, в порядку ст. 76 розділу ІІ Податкового кодексу України. За наслідками камеральної перевірки ПП "Вектор-А" складено акт №780/22-01-58-05 від 03.04.2019, в якому зафіксовано порушення позивачем вимог п. 201 ст. 201 ПК України. На підставі акта перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 19.04.2019 №0067415805 про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму 84 832,74 грн. Представник відповідача вважає, що до позивача штрафні санкції застосовані правомірно, а тому просить в задоволенні позовних вимог Приватного підприємства "Вектор-А" відмовити в повному обсязі.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.10.2019 заяву Головного управління ДФС у Хмельницькій області про заміну сторони по справі №560/2727/19 задоволено. Замінено відповідача - Головне управління ДФС України у Хмельницькій області на його правонаступника - Головне управління ДПС України у Хмельницькій області.

Справа розглянута в порядку загального позовного провадження.

Суд встановив наступні обставини справи.

03.04.2019 головним державним ревізором-інспектором відділу податків та зборів з юридичних осіб Хмельницького управління ГУ ДФС у Хмельницькій області Харчуком О.А., на підставі п. 75.1 ст. 75 розділу ІІ, п. 200.10 ст. 200 розділу V та п. 102.1 ст. 102 розділу ІІ Податкового кодексу України, в порядку ст. 76 розділу ІІ Податкового кодексу України, проведено камеральну перевірку по ПП "Вектор-А" своєчасності реєстрації податкових накладних згідно з даними ЄРПН за жовтень, грудень 2018 року.

За результатами камеральної перевірки складено акт №780/22-01-58-05/32995195 від 03.04.2019.

У вказаному акті перевірки зроблено висновок про порушення позивачем вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України, а саме несвоєчасна реєстрація в ЄРПН податкових накладних за:

- жовтень 2018 - 1 ПН на суму ПДВ 523333,33 грн;

- грудень 2018 - 4 ПН на суму ПДВ 324794,09 грн.

Зазначеним актом перевірки зроблено висновок про невчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, а саме: ПН №30 від 30.10.2018 зареєстрована 20.11.2018, кількість днів затримки - 5; ПН №16 від 13.12.2018, зареєстрована 02.01.2019, кількість днів затримки - 2; ПН №49 від 20.12.2018, зареєстрована 17.01.2019, кількість днів затримки - 2; ПН №50 від 26.12.2018, зареєстрована 18.01.2019, кількість днів затримки - 3; ПН №51 від 17.12.2018, зареєстрована 04.02.2018, кількість днів затримки - 20.

На підставі акта перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 19.04.2019 №0067415805, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 84 832,74 грн.

Погоджуючись з правомірністю нарахування штрафних санкцій за невчасну реєстрацію ПН №№ 16, 49, 50, 51, позивач сплатив відповідну суму штрафних санкцій.

Разом з тим, позивач стверджує про своєчасну реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №30 від 30.10.2018 та про протиправність нарахування штрафних санкцій в розмірі 52333,33 грн за невчасну реєстрацію, а тому з метою захисту своїх прав, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на наступне.

Згідно п.п.14.1.60 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абз.13 п.201.10 ст.201 ПК України).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №341) затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.10-11 Порядку №1246 після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку:

- електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера);

- електронний цифровий підпис, який за правовим статусом прирівнюється до печатки (у разі наявності).

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до п.12-13 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки (згідно переліку, визначеного пунктом 12), за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п.11 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року №557 (далі - Порядок №557), перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 10 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається електронна печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.

Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.

Відповідно до п.12 розділу ІІ Порядку №557 не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено законодавством та цим Порядком, формується друга квитанція.

Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).

Згідно п.14 розділу ІІ Порядку №557 у разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції.

Згідно п.2 розділу І Порядку №557 перша квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання такого електронного документа в момент такого отримання;

друга квитанція - електронне повідомлення, що формується у форматі, затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу (адресатом) за результатами ідентифікації, обробки електронного документа та засвідчує факт і час приймання (неприймання) чи реєстрації такого електронного документа.

Отже, виходячи зі змісту наведених норм, перша квитанція є підтвердженням надання податкового документа в електронному вигляді до органів ДПС і у випадку, якщо на електронну адресу платника податків не надійшла перша квитанція, то податковий документ вважається неодержаним. При цьому датою та часом надання податкового документа в електронному вигляді до органів ДПС є дата та час, зафіксовані у першій квитанції; разом з тим друга квитанція засвідчує платнику податків факт та час приймання (неприймання) податкового документа в електронному вигляді у базу даних органів ДПС.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 07 листопада 2018 року у справі №804/33/17.

Таким чином, згідно з наведеними положеннями в процедурі внесення інформації (зокрема, податкових накладних) до ЄРПН є дві окремі стадії:

- відправлення та отримання, результатом чого є перша квитанція;

- прийняття/неприйняття податкової накладної, результатом чого є друга квитанція.

Наведені законодавчі положення та положення підзаконних нормативно-правових актів пріоритетним визначають факт отримання електронного документа адресатом, підтвердженням чого є відповідна квитанція. В іншому випадку вважається, що електронний документ не одержаний адресатом. Тому платник податку вважається таким, що належно виконав свій обов`язок з реєстрації податкової накладної, якщо це підтверджено першою квитанцією, яка свідчить про факт надання податкової накладної до ДФС з метою її реєстрації. При цьому, якщо платнику податку протягом двох годин після відправки накладної не надійшла перша квитанція, податкова накладна вважається не одержаною адресатом.

При цьому, лише за умови отримання платником податку першої квитанції та ненадходження другої квитанції застосуванню підлягають норми абз.13 п.201.10 ст.201 ПК України, згідно з якої якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тому помилковими є доводи позивача про те, що абзац 3 пункту 11 Розділу 2 Порядку №557 суперечить абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України. Зазначена норма пункту 201.10 статті 201 ПК України застосовується у випадку, коли платником податку своєчасно направлені на реєстрацію податкові накладні, які контролюючим органом отримані, однак протягом операційного дня не вчинено дій щодо прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.

Отже, належними та допустимими доказами у справі, які підтверджують виконання позивачем обов`язку із подання податкових накладних для їх реєстрації в ЄРПН, є перші квитанції (повідомлення про отримання звітності), що залежить від платника податку і є результатом його дій.

Суд встановив, що податкова накладна №30 від 30.10.2018 на суму ПДВ 523 333,33 грн направлена на реєстрацію ПП "Вектор-А" 15.11.2018 доставлена до скриньки ДФС України 15.11.2018 о 16:34:45, про що свідчать дані "Архіву Електронної звітності".

Автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України, згідно з квитанцією №б/н від 15.11.2018 о 16:34:45 годин відмовлено в реєстрації даної податкової накладної, по причині "Документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі (523 333,33) не може перевищувати суму ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (511 080,79)".

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Згідно з п. 14 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Таким чином, п. 14 Порядку №1246 та п. 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що дата та час складення квитанції про неприйняття документа - податкової накладної / розрахунку коригування є доказом направлення контролюючим органом платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанції про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Тобто, в даному випадку, квитанція б/н від 15.11.2018 о 16:34:45 годин, якою відмовлено в реєстрації податкової накладної №30 від 30.10.2018, по причині: "Документ не може бути прийнятий - сума ПДВ в документі (523 333,33) направлена ПП "Вектор-А" 15.11.2018.

Враховуючи вищевикладене, твердження позивача про неотримання квитанції №б/н від 15.11.2018 о 16:34:45 годин, якою відмовлено в реєстрації податкової накладної №30 30.10.2018, є необґрунтованими та такими, що спростовуються вищевказаними вимогами законодавства.

Крім того, судом взято до уваги, що дата отримання платником податку квитанції та дати направлення контролюючим органом такої квитанції не завжди співпадають, оскільки електронна система платника податку (яка використовується в користуванні, зокрема, в т.ч. найпоширеніша - MEDOC) відображає дату відкриття файлу, отриманого платником податку.

Відповідно до п. 2 Порядку №1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (п. 3 Порядку №1246).

Факту направлення позивачем на повторну реєстрацію податкової накладної №30 від 30.10.2018 на суму ПДВ 523 333,33 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних за 15.11.2018 до 20-ї години цього дня згідно даних "Архіву Електронної звітності" не встановлено.

ПП "Вектор-А" направлено повторно 20.11.2018 в 15:06 годин на реєстрацію податкову накладну №30 від 20.10.2018 на суму ПДВ 523 333,33 грн, яку було зареєстровано в ЄРПН 20.10.2018 о 15:06:35 годин, що підтверджується квитанцією №9257660852.

Таким чином, позивачем не доведено факту надіслання складеної податкової накладної Державній фіскальній службі України для реєстрації 15.11.2018 до 20-ї години цього дня. Тому у відповідача не виникало обов`язку щодо їх прийняття, як наслідок - відсутня протиправна бездіяльність відповідача та підстави для зобов`язання вчинити дії шляхом реєстрації податкових накладних у ЄРПН. Отже, позовні вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними, в зв`язку з чим у задоволенні позову необхідно відмовити.

Враховуючи те, що позов не підлягає задоволенню, сплачений позивачем судовий збір не підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Приватного підприємства "Вектор-А" до Головного управління ДПС України у Хмельницькій області - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 22 листопада 2019 року

Позивач:Приватне підприємство "Вектор-А" (вул.Волочиська, 1/2А, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 32995105) Відповідач:Головне управління ДПС України у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 43142957)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

Дата ухвалення рішення14.11.2019
Оприлюднено25.11.2019
Номер документу85816497
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —560/2097/19

Постанова від 10.04.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 02.01.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 14.11.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 04.10.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 10.07.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні