Рішення
від 25.11.2019 по справі 910/13169/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

25.11.2019Справа № 910/13169/19 Суддя Господарського суду міста Києва Підченко Ю.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом доАкціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго" Акціонерного товариства "Українська залізниця" про стягнення 322 612, 87 грн. Суддя Підченко Ю.О. Без повідомлення (виклику) учасників справи ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпроенерго" (надалі - позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (надалі - відповідач) про стягнення штрафу в розмірі 322 612,87 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.09.2019 відкрито провадження у справі №910/13169/19. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, у зв`язку з чим надано відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, а позивачу - для подання відповіді на відзив.

Заперечень щодо розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження від Сторін до суду не надходило та при цьому, як зазначено вище, про розгляд справи судом Сторони були повідомлені належним чином.

28.10.2019 від відповідача до суду надійшло клопотання, у якому він просив суд продовжити строк для подачі відзиву у справі у зв`язку із великим обсягом справ із подібних правовідносин, участь у яких приймає відповідач, а також у зв`язку із необхідністю збору доказів, необхідних для перерахунку розміру нарахованого позивачем штрафу.

Згідно ч. 1 ст. 119 Господарського процесуального кодексу України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

З урахуванням вищевикладеного, суд вбачає за можливе поновити відповідачеві процесуальний строк на подачу відзиву на позовну заяву.

Так, 11.11.2019 від відповідача до суду надійшов відзив, у якому він позовні вимоги не визнає з огляду на неточності в розрахунку штрафу, здійсненого позивачем, надав власний контррозрахунок, відповідно до якого розмір нарахованого позивачем штрафу на суму 17 752,57 грн. є безпідставним та водночас, відповідач просив суд зменшити суму штрафу в частині 304 860,30 грн. на 30 %.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,

ВСТАНОВИВ:

Протягом квітня-червня 2019 року на адресу Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго" (вантажоодержувач "ДТЕК Запорізька ТЕС" відокремлений структурний підрозділ АТ "ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО") була відвантажена вугільна продукція за залізничними накладними № № 49099633, 49099641, 49151483, 49210875, 49284789, 45154473, 45154523, 45162062, 49437825, 45770609, 45775749, 46108676, 46108775, 46121323, 46121349, 49811474, 49811482, 49811490, 49811508, 46547527, 46550125, 50268648, 50344837, 50344845, 50344860, 50399039, 50410984, 50418946, 50423540, 50474758, 45117249, 49428451, 49428469, 45457264, 45457272, 45457280, 46526497, 46738167, 46738183, 46738225, 46738241, 46748174, 46997854, 50118157, 50118173, 50118199, 50120773, 50120799, 50120807, 50330448, 50399047, 50470947, 50470954, 49108178, 49149164, 49149172, 49194180, 49149198, 49149206, 49151657, 49151780, 47915731, 49258338, 49258379, 49258411, 49258445, 49258569, 49258593, 49258601, 45085040, 45085362, 49319486, 49320872, 49320914, 49320930, 49323421, 49323439, 49335111, 49325384, 49325442, 49421035, 49503261, 49680994, 45990389, 49811474, 49950694, 49950702, 49950744, 49950751, 49950769, 49951254, 46836060, 46886784, 46925426, 46925434, 46953287, 46953295, 46958039, 50230283, 50268515, 50291194, 50344860, 50370477.

Залізницею відправлення та призначення виступало Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця".

При цьому вантаж у напіввагонах № № 67862011, 53833869, 53519955, 53545489, 58918731, 60665148, 56388903, 55591077, 53451415, 62256433, 53485835, 53526240, 52797909, 52810587, 56104938, 60029592, 53542106, 53503488, 56270929, 56557838, 56952153, 60461001, 53598223, 56956642, 53573457, 62966643, 61075131, 63071237, 53133807, 53508941, 60456860, 63129787, 52810751, 62007216, 62099940, 62256953, 56229222, 53146205, 53811105, 63665913, 63665517, 56936271, 56582109, 53075453, 56319205, 53589503, 62003280, 56151111, 54752332, 56372063, 62618053, 60631132, 55635387, 55616809, 54786132, 60724903, 53252540, 62468806, 56962129, 53607289, 62964382, 62965389, 63162440, 62008081, 63524235, 63243513, 55022529, 52229648, 56862709, 63129316, 56215544, 54040233, 53589677, 54038476, 53451647, 63245948, 57656373, 59676247, 62100227, 62314067, 61014155, 55421838 надійшов на адресу вантажоодержувача із запізненням на 2 доби, що підтверджується залізничними накладними № № 49099633, 49099641, 49103260, 49151483, 49210875, 49284789, 45154473, 45154523, 45162062, 49437825, 45770609, 45775749, 46108676, 46108775, 46121323, 46121349, 49811474,49811482, 49811490, 49811508, 46547527, 46550125, 50268648, 50344837, 50344845, 50344860, 50399039, 50410984, 50418946, 50423540, 50474758 та досильними залізничними накладними №№ 47884606, 45033693, 45145182, 45113156, 45213436, 49448103, 45765310, 45804606, 45886322, 45886330, 46082426, 46082418, 46482733, 46482741, 47003702, 47493820.

З урахуванням вищевикладеного, позивачем, враховуючи те, що провізна плата по вищезазначених напіввагонах становить 531 952,10 грн., у зв`язку із несвоєчасною доставкою вантажів на 2 доби, нараховано штраф у розмірі 10 % від провізної плати, на суму 53 195,21 грн.

Окрім того, вантаж у напіввагонах №№ 56953144, 53602371, 52584513, 60031945, 66688227, 62314745, 62964556, 53187225, 60460714, 62966049, 53529384, 67197830, 52578085, 61016911, 62880919, 63094320, 63447304, 63094726, 56964232, 53524971, 59083444, 53146361, 63163273, 53101952, 56104383, 56040678, 62966155, 66108424, 60365327, 65295677, 56618267, 55025746, 52369204, 56212715, 54039946, 60662632, 63244362, 56627326, 63094262, 56010630, 56190317, 55844674, 62522347, 61671624, 53501433, 53514303, 52585239, 56104581, 53412102, 61076279, 61075370, 61877841, 53503033, 53586962, 55962351, 61015152, 53413688, 52735909, 53553343, 61015863, 54751243, 56275902, 56035728, 63425037, 56954860, 54040605, 56364557 надійшов на адресу вантажоодержувача із запізненням на три доби, що підтверджується залізничними накладними №№ 45117249, 49428451, 49428469, 45457264, 45457272, 45457280, 46526497, 46738167, 46738183, 46738225, 46738241, 46748174, 46997854, 50118157, 50118173, 50118199, 50120773, 50120799, 50120807, 50330448, 50399047, 50470947, 50470954 та досильними залізничними накладними № № 45113164, 45486610, 45486651, 45526894 45486610, 454866 45526894, 45526860, 46599908, 46599924, 46551792, 47016738, 47387865, 47387857, 47188008.

З урахуванням вищевикладеного, позивачем, враховуючи те, що провізна плата по вищезазначених напіввагонах становить 414 829,00 грн, у зв`язку із несвоєчасною доставкою вантажів на 3 доби нараховано штраф у розмірі 20 % від провізної плати, на суму 82 965,80 грн.

Поряд із тим, вантаж у напіввагонах № № 63524623, 60666708, 60032463, 53840161, 56275316, 63068472, 53602900, 50058999, 53485165, 56150907, 63603435, 53744884, 58330853, 56618440, 61103750, 56862717, 56090160, 63424584, 52377447, 55196737, 52832607, 62643762, 60364403, 56998172, 54782487, 53607347, 62007919, 56740004, 56627045, 60664059, 52229812, 53067542, 61076246, 62257423, 54038625, 61015863, 53547832, 61673307, 63162671, 62613971, 60727088, 62964945, 53589339, 56170913, 56068158, 52244373, 52225414, 64058175, 62112883, 62111638, 52799970, 67197756, 53502050, 60634359, 61907366, 56575889, 63313530, 56165160, 56151111, 62003280, 53514527, 56136955, 56201072, 56127723, 56674278, 57577082, 66686965, 50062496, 53544169, 56348675, 56727928, 53602348, 56916307, 53081451, 52797008, 66413477, 56875669, 56967946, 54784368, 53598025, 53420303, 53526240, 59954941, 55340376, 53587002, 53504072, 53495800, 53505319, 62313028, 54779574, 55026413, 59953331, 62006648 надійшов на адресу вантажоодержувача із запізненням на чотири і більше діб, що підтверджується залізничними накладними № № 49108178, 49149164, 49149172, 49194180, 49149198, 49149206, 49151 49151780, 47915731, 49258338, 49258379, 49258411, 49258445, 49258569, 49258593, 49258 45085040, 45085362, 49319486, 49320872, 49320914, 49320930, 49323421, 49323439, 49325 49325384, 49325442, 49421035, 49503261, 49680994, 45990389, 49811474, 49950694, 49950 49950744, 49950751, 49950769, 49951254, 46836060, 46886784, 46925426, 46925434, 46953 46953295, 46958039, 50230283, 50268515, 50291194, 50344860, 50370477 та досильними залізничними накладними № № 47910054, 47881404, 47881420, 47926639, 45113 45447406, 45886173, 45912409, 46316170, 46856233, 46919064, 46844759, 46844 46844882, 46989984, 50291897, 47422514, 50347780, 47521919. Враховуючи те, що про плата по вищезазначених напіввагонах становить 621 506,20 грн, у зв`язку із несвоєчасною доставкою вантажів на чотири і більше діб, позивачем нараховано штраф у розмірі 30% від провізної плати, нараховано штраф на суму 186 451,86 грн.

Таким чином, загальна сума штрафу, нарахована позивачем за несвоєчасну доставку вантажу відповідачем вантажу у всіх вищезазначених напіввагонах становить 322 612,87 грн.

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статтею 909 ЦК України передбачено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.

В силу приписів статті 307 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень. Вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі. Залежно від виду транспорту, яким передбачається систематичне перевезення вантажів, укладаються такі довгострокові договори: довгостроковий - на залізничному і морському транспорті, навігаційний - на річковому транспорті (внутрішньому флоті), спеціальний - на повітряному транспорті, річний - на автомобільному транспорті. Порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень. Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Відповідно до ч. 1 ст. 919 ЦК України, перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк.

Перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі (ч. 1 ст. 313 ГК України).

Згідно зі статтею 920 ЦК України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Так, постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 затверджено Статут залізниць України (далі - Статут), який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

На підставі цього Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила); б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів); г) інші нормативні документи.

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Статтею 6 Статуту передбачено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Частинами 1, 2, 5 статті 23 Статуту передбачено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.

Відповідно до ст. 41 Статуту залізниць України, залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.

Відповідно до пп. 1.1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (із змінами та доповненнями) у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.

Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на ____число _____місяць" (п. 2.1 вказаних Правил).

Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (п. 2.9 Правил).

Згідно з п. 2.4. наведених Правил, терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Відповідно до п. 2.10. Правил, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно з ст. 23 Закону України Про залізничний транспорт, у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України. Перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України.

Відповідно до ст. 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:

10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.

Відповідно до Інформаційного листа ВГСУ України №01-06/420/2012 від 04.04.2012р., нарахування штрафу за несвоєчасну доставку вантажу здійснюється в залежності від кількості повних прострочених діб, але не менш ніж двох діб. Встановлений статтею 116 Статуту штраф застосовується у разі прострочення доставки вантажу на дві доби (більше ніж на 48 годин), на три доби (більше ніж на 72 години) і на чотири доби (більше ніж на 96 годин). Якщо прострочення доставки вантажу допущено залізницею менш ніж на дві доби (не більше 48 годин), що обчислюється з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення, то підстави для нарахування передбаченої статтею 116 Статуту штрафу відсутні.

Згідно п. 8 Правил видачі вантажів, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці або дата подачі вагона під вивантаження, якщо воно здійснюється одержувачем на місцях загального або незагального користування.

Як підтверджується календарними штемпелями на накладних, доданих до позовної заяви, вантаж відповідачем доставлено позивачу з порушенням встановленого термінів доставки, визначених ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу. З врахуванням чого позивачем правомірно нараховано відповідачу штраф.

Посилання відповідача те, що відбулось невірне нарахування суми штрафу на суму 17 752,57 грн. на загальну суму провізних платежів (з урахуванням компенсації витрат на перевезення у порожньому стані вагона перевізника та плати за використання вагона перевізника у вантажному та порожньому стані рейсах за нормативний термін доставки), є необґрунтованим, оскільки у п. 3.2. договору № 00076/ЦТЛ-2018 укладеного між позивачем та відповідачем визначено, що, розмір плати за перевезення вантажу у вагоні Перевізника (крім транспортерів Перевізника, проїзду бригад супроводження великовагових транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад) складається з:

- плати за перевезення навантаженого вагону Перевізника, яка визначається за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника;

- компенсації витрат на перевезення у порожньому стані вагону Перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 3 до цього Договору.

- плати за використання вагону Перевізника у вантажному та порожньому рейсах за нормативний термін доставки . Тобто усі три компонента (плата за перевезення навантаженого вагону Перевізника, компенсація витрат на перевезення у порожньому стані вагону Перевізника та плата за використання вагонів Перевізника) є платою за перевезення або провізною платою. За фактом перевезення вантажу AT "ДТЕК ДНІПРОЕНЕРГО" сплачує Відповідачу суму, вказану у графі 34 залізничної накладної, а, отже, сума штрафу, заявлена Позивачем до стягнення, була розрахована правомірно та обґрунтовано.

Згідно частини 1 статті 916 ЦК України за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.

Предметом договору між сторонами є надання послуг перевезення вантажу у вагонах AT Українська залізниця . Уклавши договір, керуючись принципом диспозитивності, сторони домовилися про порядок визначення вартості послуги перевезення. У результаті сторони домовилися, що плата за перевезення вантажу складається з трьох компонентів, кожен з яких є складовою вартості однієї послуги - перевезення за договором. Тобто, такий компонент як, приміром, плата за користування вагону в навантаженому і порожньому рейсі є складовою вартості кінцевої послуги - перевезення, так як за договором AT Українська залізниця не надає таку окрему послугу як користування вагонами. Тобто провізна плата за договором з AT Українська залізниця - це не власне тариф, який зазначено Збірнику тарифів.

AT Українська залізниця" у відзиві також посилається на ст. 24 та 129 Статуту Залізниці України та п. 4 Правил складення актів, затверджених наказом Мінтрансу України від 28.05.2002 № 334, про перелік обставин щодо складання комерційних актів, у тому числі невідповідності маси вантажу натурою з даними, визначених у транспортних документах.

Так, п. 2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів встановлено, що у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін: виконання митних та інших адміністративних правил; тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці; необхідний для ветеринарного огляду та напування тварин; вивантаження зайвої маси, виправлення навантаження або упаковки, а також на перевантаження, які трапилися з вини відправника; інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Крім того, про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції, але таких відміток у накладних немає. Отже, наявність підстав, що давала б залізниці право на збільшення терміну доставки вантажу, є недоведеною.

Щодо застосування правових норм щодо зменшення розміру штрафних санкцій, відповідач повинен довести наявність тих обставин, з якими законодавець пов`язує можливість такого зменшення.

Визначені статтею 551 ЦК України та статтею 233 ГК України положення з урахуванням приписів Господарського процесуального кодексу України щодо загальних засад господарського судочинства та щодо обов`язку суду сприяти учасникам судового процесу в реалізації їхніх прав дає право суду зменшити розмір штрафних санкцій за умови, що він значно перевищує розмір завданих допущеним порушенням збитків.

Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій. Зазначені норми ставлять право суду на зменшення неустойки в залежність від співвідношення її розміру і збитків. При цьому слід враховувати, що правила частини третьої статті 551 ЦК України та статті 233 ГК України направлені на запобігання збагаченню кредитора за рахунок боржника, недопущення заінтересованості кредитора у порушенні зобов`язання боржником.

Крім цього, зменшення розміру штрафних санкцій не є обов`язком суду, а його правом і виключно у виняткових випадках.

Мотивуючи клопотання про зменшення штрафних санкцій відповідач вказує на приписи ст. 233 Господарського кодексу України та на відсутність посилань на збитки позивача.

З огляду на викладене вище, виходячи з аналізу конкретних обставин, що склалися у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено належними та допустимими доказами у розумінні статей 76 і 77 Господарського процесуального кодексу України наявності обставин, на підставі яких суд би міг дійти висновку щодо наявності підстав з якими законодавець пов`язує можливість такого зменшення.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованим, доведеним і підтвердженим документально, у зв`язку з чим вимоги про стягнення 322 612, 87 грн. штрафу підлягають задоволенню.

У зв`язку із задоволенням позову судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 73, 74, 76, 77, 86, 129, 165, 178, 202, 232, 233, 237, п. 2. ч. 5. ст. 238, 240, 241, 247, ч. 1. ст. 256, ст. 288 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго" задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680 м. Київ, вул. Тверська, 5; ідентифікаційний код ЄДРПОУ: 40075815) на користь Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго" (69006, місто Запоріжжя, вулиця Добролюбова, 20, ідентифікаційний код ЄДРПОУ: 00130872) 322 612, 87 грн. штрафу та 4 839,19 грн. судового збору. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

У разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Дата складання та підписання повного тексту рішення: 25.11.2019 року.

Суддя Ю.О. Підченко

Дата ухвалення рішення25.11.2019
Оприлюднено26.11.2019

Судовий реєстр по справі —910/13169/19

Рішення від 25.11.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 27.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні