ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2019 року ЛуцькСправа № 140/3035/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Галичанської сільської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся в суд з позовом до Галичанської сільської ради (далі - відповідач) про визнання протиправними дій щодо ненадання відповіді на запит про надання публічної інформації від 27.08.2019 року та зобов`язання надати відповідь на запит про публічну інформацію від 27.08.2019 року та питання зазначені в ньому.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач 05.08.2019 року звернувся до сільського голови Галичанської сільської ради з запитом на отримання публічної інформації на яку отримав відмову. 27.08.2019 року позивач повторно звернувся з запитом про надання публічної інформації до Галичанської сільської ради, в якому просив надати інформацію щодо наступного: 1) повідомити на підставі яких нормативно-правових актів здійснюється преміювання, нарахування матеріальних допомог для оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань, надбавок до заробітної плати посадовим особам органів місцевого самоврядування Галичанської сільської ради. Надати належним чином завірені копії таких документів (Положення про преміювання та встановлення надбавок, чинний колективний договір та інше); 2) надати інформацію щодо суми заробітної плати, що отримала сільський голова Галичанської сільської ради ОСОБА_2 упродовж 2017, 2018 та 2019 років. Також зазначити суму преміальних виплат, матеріальних допомог для оздоровлення, вирішення соціально-побутових питань, надбавок до заробітної плати отриманих останньою за вказані вище роки; 3) надати належним чином завірені копії рішень сесій Галичанської сільської ради, що проводились упродовж 2017, 2018 та 2019 років щодо оплати праці сільського голови Галичанської сільської ради ОСОБА_2 ; 4) надати належним чином завірені копії розпоряджень сільського голови Галичанської сільської ради ОСОБА_2 За 2017, 2018 та 2019 роки про встановлення щомісячної премії та надбавок до заробітної плати посадовим особам органів місцевого самоврядування Галичанської сільської ради, а саме: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Проте, станом на момент подання даної позовної заяви відповідь на вищевказаний запит позивач не отримав. Будь-яких повідомлень направлених розпорядником інформації про необхідність продовження строків на підготовку відповіді на вказаний запит позивач також не отримував. Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 вважає, що діями з одного боку та бездіяльністю з іншого, відповідач порушує його право щодо отримання, збирання публічної інформації, які закріплені статтею 34 Конституції України та статтею 20 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Ухвалою судді від 25.10.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
У відзиві на позовну заяву відповідач заперечує проти позовних вимог, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, оскільки громадянин ОСОБА_1 не проживає та не є членом їх громади, оскільки виїхав на постійне місце проживання в село Роговичі Локачинського району Волинської області. Крім того, вказує, що надати відповідь на запит позивача від 27.08.2019 року про надання публічної інформації не було можливості у зв`язку з зайнятістю працівників сільської ради. Відповідач зазначає, що Галичанська сільська рада не створювала та не зобов`язана була створювати окремі відомості, щодо суми заробітної плати за 2017, 2018 та 2019 роки, також суми преміальних виплат, матеріальних допомог для оздоровлення, вирішення соціально побутових питань, надбавок до заробітної плати отриманих сільським головою ОСОБА_2 . Вказує, що апарат ради налічує за штатним розписом 5 одиниць, при нарахуванні зарплати на відомості вказуються всі члени апарату, а якщо запитувана інформація передбачає інформацію тільки за сільським головою ОСОБА_2, то з вище вказаного потрібно створювати запитувану інформацію, так як вона не створювана в тому вигляді, в якому її просить запитувач (запитувач просить в розрізі років, 2017, 2018 та 2019 років), тому підготовка інформації потребує виконання певних дій щодо її створення. Вище вказана інформація ще стосується пункту 4 про надання належним чином завірених копій розпоряджень сільського голови Галичанської сільської ради ОСОБА_2 за 2017, 2018 та 2019 роки про встановлення щомісячної премії та надбавок до заробітної плати посадовим особам органів місцевого самоврядування Галичанської сільської ради, а саме: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . У даних розпорядженнях вказуються інші особи органів місцевого самоврядування. Отже, дана запитувана інформація не створена в тому вигляді в якому її просить запитувач. Вказує, що дана інформація потребує певних дій спрямованих на її створення. Крім того, зазначає, що вся інформація відносно їх фінансів та взагалі статків, яка передбачена законом про декларування доходів, зазначена в поданих ними індивідуальних деклараціях про доходи, що міститься у вільному доступі на сайтах. У свою чергу, рішення сесій, положення про преміювання та встановлення надбавок розміщені на стенді в адміністративному приміщенні Галичанської сільської ради.
З наведених підстав відповідач вважає, що Галичанська сільська рада не зобов`язана надавати запитувану позивачем інформацію, який не має ніякого відношення до громади села Галичани.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що 05.08.2019 року позивач звернувся до сільського голови Галичанської сільської ради ОСОБА_2 з запитом про надання публічної інформації (а.с.6), на який отримав відповідь від 16.08.2019 року, з якої вбачається, що позивачу відмовлено у наданні доступу до запитуваної публічної інформації на підставі норми статті 19 Конституції України, пункту 1 частини першої статті 22 Закону України Про доступ до публічної інформації , у зв`язку з тим, що сільський голова Галичанської сільської ради не зобов`язаний надавати інформацію щодо якої зроблено запит. Вказано, що сільський голова хоча й входить до системи місцевого самоврядування, однак не є органом місцевого самоврядування - сільською, селищною, міською радою або їх виконавчим органом, а тому не володіє публічної інформацією і в розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону України Про доступ до публічної інформації не може бути її розпорядником (а.с.8).
27.08.2019 року ОСОБА_1 повторно звернувся з запитом про надання публічної інформації до Галичанської сільської ради, в якому просив надати інформацію про наступне: 1) повідомити на підставі яких нормативно-правових актів здійснюється преміювання, нарахування матеріальних допомог для оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань, надбавок до заробітної плати посадовим особам органів місцевого самоврядування Галичанської сільської ради. Надати належним чином завірені копії таких документів (Положення про преміювання та встановлення надбавок, чинний колективний договір та інше); 2) надати інформацію щодо суми заробітної плати, що отримала сільський голова Галичанської сільської ради ОСОБА_2 упродовж 2017, 2018 та 2019 років. Також зазначити суму преміальних виплат, матеріальних допомог для оздоровлення, вирішення соціально-побутових питань, надбавок до заробітної плати отриманих останньою за вказані вище роки; 3) надати належним чином завірені копії рішень сесій Галичанської сільської ради, що проводились упродовж 2017, 2018 та 2019 років щодо оплати праці сільського голови Галичанської сільської ради ОСОБА_2 ; 4) надати належним чином завірені копії розпоряджень сільського голови Галичанської сільської ради ОСОБА_2 За 2017, 2018 та 2019 роки про встановлення щомісячної премії та надбавок до заробітної плати посадовим особам органів місцевого самоврядування Галичанської сільської ради, а саме: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (а.с.7).
Проте, відповіді на вищевказаний запит позивач не отримав.
Вважаючи дії відповідача щодо ненадання відповіді на запит протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Положення статті 40 Конституції України гарантують кожній особі право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових чи службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Із змісту запиту позивача слідує, що вони стосується доступу до публічної інформації.
Відповідно до статті 5 Закону України Про інформацію від 02.10.1992 року №2657-XII (далі - Закон №2657-XII) кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
Право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації. Ніхто не може обмежувати право особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом. Суб`єкт інформаційних відносин може вимагати усунення будь-яких порушень його права на інформацію (частини перша та друга статті 7 Закону №2657-XII).
Спеціальним законом, який визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес є Закон України Про доступ до публічної інформації від 13.01.2011 року №2939-VI (далі - Закон №2939-VI).
Метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації (частина перша статті 2 Закону №2939-VI).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 12 Закону №2939-VI суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень.
Таким чином, приписи чинного законодавства надають будь-якій фізичній особі право звернутися до відповідного розпорядника публічної інформації із запитом про надання інформації.
Відповідно до положень статті 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Згідно з пунктом 2 статті 5 Закону України №2939-VI доступ до публічної інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію. Право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених Законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону №2939-VI).
Частиною п`ятою статті 6 Закону №2939-VI передбачено, що не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно. При дотриманні вимог, передбачених частиною другою цієї статті, зазначене положення не поширюється на випадки, коли оприлюднення або надання такої інформації може завдати шкоди інтересам національної безпеки, оборони, розслідуванню чи запобіганню злочину.
У статті 13 Закону №2939-VІ закріплено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: 1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; 2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; 3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків; 4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
Частиною четвертою статті 13 Закону №2939-VI визначено, що усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.
Суд зазначає, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Таким чином, Галичанська сільська рада є належним розпорядником інформації в розумінні Закону №2939-VI.
Крім того, суд звертає увагу, що інформація про заробітну плату та інші виплати працівнику державного органу або органу місцевого самоврядування є інформацією про фізичну особу. Конституційний суд України рішенням від 20 січня 2012 року установив, що перебування особи на посаді, пов`язаній зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування, передбачає не тільки гарантії захисту прав цієї особи, а й додаткові правові обтяження. Публічний характер як самих органів-суб`єктів владних повноважень, так і їх посадових осіб вимагає оприлюднення певної інформації для формування громадської думки про довіру до влади та підтримку її авторитету у суспільстві.
Розпорядження бюджетними коштами включає здійснення витрат з державного чи місцевого бюджету. Заробітна плата та інші виплати (премії, матеріальна допомога тощо) посадовим та службовим особам є витратами з бюджету. Частиною п`ятою статті 6 Закону №2939-VI визначено, що не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.
Це підтверджується положенням статті 5 Закону України Про захист персональних даних , у якій йдеться про те, що не є конфіденційною інформацією персональні дані, що стосуються здійснення особою, яка займає посаду, пов`язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень, а також не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про отримання у будь-якій формі фізичною особою бюджетних коштів, державного чи комунального майна, крім випадків, передбачених статтею 6 Закону України Про доступ до публічної інформації .
Отже, визначальним для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях та знаходилась у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Така інформація є відкритою і розкривається необмеженому колу осіб.
Відповідно до частин першої та другої статті 19 Закону №2939-VI запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Як встановлено судом, позивачем 27.08.2019 року було подано до Галичанської сільської ради запит про надання публічної інформації, однак відповідачем було проігноровано вказаний запит, та відповіді на запит надано не було.
Суд не бере до уваги твердження відповідача у відзиві на позовну заяву щодо причин ненадання відповіді на вищевказаний запит з огляду на наступне.
Частинами першою та четвертою статті 20 Закону №2939-VI передбачено, що розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Частиною першою статті 22 Закону №2939-VІ передбачено право розпорядника інформації відмовити в задоволенні запиту, якщо: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.
Тобто, законодавцем визначено вичерпний перелік підстав для відмови в задоволенні запиту на отримання публічної інформації.
Разом з тим, як було встановлено судом на час розгляду справи відповідач не надав жодного доказу щодо розгляду запиту позивача щодо надання інформації. Галичанська сільська рада відповідь на запит від 27.08.2019 року не надала, повідомлень про продовження строку розгляду вказаного запиту позивачу не надсилала.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що відповідач порушив право позивача на публічну інформацію, що є недотриманням вимог пункту 1 частини 3 статті 10, пункту 6 частини 1 статті 14 Закону №2939-VІ та підставою для зобов`язання повторно розглянути запит та надати відповідь на вказаний запит.
Суд вважає безпідставними доводи відповідача, зазначені у відзиві на позовну заяву з огляду на їх поверхневість, не вникнення в суть питання, а також представлення доказів, які не спростовують їх обґрунтованість у ненаданні належної відповіді на запит про публічну інформацію. За таких обставин, адміністративний позов підлягає задоволенню.
Крім того, вирішуючи спір, суд враховує, що згідно із загальними засадами права, дії суб`єкта владних повноважень - це активна поведінка суб`єкта владних повноважень, а бездіяльність - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень. Як дії, так і бездіяльність можуть мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.
При цьому в матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували надання відповідачем відповіді на запит від 27.08.2019 року, що свідчить саме про протиправну бездіяльність відповідача щодо ненадання відповіді на запит про надання публічної інформації від 27.08.2019 року. У зв`язку з чим суд з урахуванням вимог статті 245 КАС України з метою належного захисту прав позивача вважає за необхідне визнати таку бездіяльність відповідача протиправною та зобов`язати Галичанську сільську раду повторно розглянути та надати відповідь на запит про публічну інформацію від 27.08.2019 року та питання зазначені в ньому.
Крім того, відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Галичанської сільської ради на користь позивача слід стягнути судовий збір у розмірі 768,40 грн., сплачений відповідно до квитанції №66 від 21.10.2019 року (а.с.16)
Також, слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
Керуючись статтями 243, 245, 246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України Про доступ до публічної інформації , суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Галичанської сільської ради щодо ненадання відповіді на запит ОСОБА_1 про надання публічної інформації від 27 серпня 2019 року.
Зобов`язати Галичанську сільську раду повторно розглянути та надати відповідь на запит ОСОБА_1 про надання публічної інформації від 27 серпня 2019 року та питання зазначені у ньому.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Галичанської сільської ради (45745, Волинська область, Горохівський район, село Галичани, вулиця Шкільна, будинок 2, код ЄДРПОУ 04334979) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім грн. 40 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2019 |
Оприлюднено | 26.11.2019 |
Номер документу | 85853942 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні